Darmowa
dostawa
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rower gravel to doskonały wybór dla osób, które szukają modelu wszechstronnego. Konstrukcyjnie łączy cechy kolarzówki z MTB, dzięki czemu pozwala na rozwijanie prędkości na asfaltowych drogach oraz komfortowe eksplorowanie leśnych ścieżek. Doskonale sprawdzi się także podczas bikepackingu czy jazdy turystycznej. Na CentrumRowerowe.pl znajdziesz propozycje wielu popularnych marek, w tym: Orbea, Oxfeld, Rondo czy Superior.
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Nowość
Nowość
Odbiór
w punkcie
Rower typu gravel może mieć co najmniej dwa oblicza. Pierwszy to gravel do turystyki – sprawdza się podczas długich wypraw „na lekko”. Można zrobić z niego prawdziwego długodystansowca, dla którego podróż na dystansach ultra nie będzie problemem. Drugi, doskonale sprawdzi się podczas jazdy sportowej. Będzie świetnym wyborem dla osób, które chcą rozwijać wysokie prędkości nie tylko na asfalcie, ale także na szutrach.
Rowery gravelowe na długie dystanse mają bardzo łagodną geometrię, dużą bazę kół i umożliwiają założenie szerokich opon (nawet 50-milimetrowych), co gwarantuje komfort podczas jazdy. Ich ramy charakteryzują mniejsze przekroje rurek, dzięki czemu pozwalają zamontować pojemne torby wewnątrz trójkąta. Duża liczba gniazd montażowych umożliwia wygodne zamocowanie dodatkowego bagażu i akcesoriów np. błotników czy bidonów.
W przypadku takich graveli masa nie jest kryterium najważniejszym. Kolarze, którzy decydują się na długodystansowe wyprawy, także zagraniczne, chętnie sięgają po mniej popularne modele ze stalową lub chromowo-molibdenową ramą. W razie awarii materiał ten można naprawić w niemal każdym miejscu na świecie. Dobrym przykładem tego typu pojazdu jest Rondo Ruut ST1, Marin Nicasio czy Kross Esker 4.0 MS.
Podczas jazdy turystycznej na rowerze gravelowym świetnie sprawdza się także szeroki zakres przełożeń. Pozwala na łatwe dostosowanie biegu do aktualnych warunków drogowych, dzięki czemu jazda jest prawdziwą przyjemnością.
Gravel dla kolarza z żyłką sportowca ma geometrię nieco bardziej zbliżoną do szosówki typu endurance. Masa jest już dość ważna, dlatego dominują modele z ramami carbonowymi albo lekkimi aluminiowymi, np. Sensa Modena GRX czy Romet NYK. Suport umieszczony jest dość nisko, by zwiększyć stabilność podczas szybkich przejazdów. Kąty widelca i rury podsiodłowej są łagodne. Zabieg ten ma na celu uspokojenie roweru podczas jazdy. Liczba otworów montażowych na dodatkowy sprzęt jest nieistotna. W tych rowerach gravelowych montowane są zwykle nieco węższe opony. Mają się toczyć lekko i efektywnie, jak popularne ogumienie Schwalbe G-One Allround, które znajdziemy m.in. w Superior X-Road Team Issue Di2 GR.
Przeznaczenie rowerów typu gravel sprawia, że niektóre elementy osprzętu są uznawane za standard. Montuje się w nich niezawodne bez względu na warunki atmosferyczne hamulce tarczowe (mechaniczne lub hydrauliczne). Dzięki temu możemy także montować w gravelach ogumienie szersze niż w szosach. Same koła również są bardziej solidne niż w kolarzówkach. Mają szersze obręcze, dzięki którym większe opony się lepiej układają. Piasty często wyposażone są w sztywne osie, co zwiększa sztywność całego roweru.
Napęd to bardzo ważny element gravela. Na szutrach rowerzysta będzie częściej korzystał z bardziej miękkich przełożeń. Mechanizm korbowy często wyposażony jest w tarcze kompaktowe – 34/50, a nawet 30/46 i kasetę 11-34. Innym rozwiązaniem jest napęd z jedną tarczą. Blat 42T lub 44T w połączeniu z kasetą 10-42 zapewniają bardzo szeroki zakres przełożeń.
Powiązane kategorie: