Jaki rower szosowy wybrać? Porady dla kolarzy i amatorów!
22-03-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Romet czy Kross będzie korzystniejszym wyborem na ten sezon? Dwóch największych polskich producentów od lat konkuruje ze sobą o uwagę rowerzystów. Chociaż oferty obu marek są do siebie bardzo zbliżone, to w szczegółach można doszukać się przewag. Przyglądamy się aktualnej ofercie oraz porównujemy propozycje, aby ułatwić podjęcie decyzji!
Dwaj najpopularniejsi producenci rowerów w Polsce rywalizują o tych samych klientów, dlatego w ich katalogach znajdziemy o wiele więcej podobieństw niż różnic. Przewaga jednej lub drugiej marki w danym segmencie wynika zazwyczaj z tego, że rywal ograniczył nieco swoją ofertę w konkretnej grupie produktów. Mamy przecież do czynienia z cenionymi markami, które przyzwyczaiły wszystkich do solidności, dlatego opinie użytkowników często wynikają po prostu z dobrych doświadczeń. Osoba, która lata temu trafiła w sklepie na rower Romet, często pozostaje wierna marce i bliżej jej do oferowanych przez nią modeli.
Dla porządku przypomnijmy, że Romet to polski producent o wieloletniej tradycji. Starszym osobom może kojarzyć się z konstrukcjami doby PRL-u. Obecnie tworzy nowoczesne, dobrze wyposażone rowery. Pod wieloma względami nie ustępują one nawet propozycjom od cenionych producentów z segmentu premium. Dużym atutem Rometa jest fakt, że ramy aluminiowe – czyli niemal wszystkie w ofercie firmy – powstają w polskiej fabryce. Dlatego wszystkie etapy tworzenia przebiegają w kraju – od szkicowania projektu, przez testy w laboratorium, aż po masową produkcję i składanie roweru na montażowni.
Romet rozwija swoje kolekcje zgodnie z najnowszymi trendami, dlatego w ostatnich latach mocniej skupia się na gravelach oraz e-bike’ach. Oprócz tego w ofercie można znaleźć wiele modeli górskich – od podstawowych MTB 27,5" po coraz bardziej popularne MTB XC. Dostępne są również dobrej jakości rowery szosowe, trekkingowe, crossowe, miejskie, młodzieżowe i dziecięce.
Z kolei Kross to chyba najbardziej rozpoznawalna marka rowerowa poprzedniej dekady. Nie da się bez niej opowiedzieć historii ostatnich 20-30 lat popularyzacji kolarstwa w Polsce. Największe atuty rowerów Krossa to ciekawy design oraz wysoka jakość wykonania. Rozpiętość modeli pokrywa się mniej więcej z tym, co oferuje Romet.
Jeżeli szukamy uniwersalnego roweru, który będzie odpowiedni zarówno do codziennych dojazdów do pracy, jak i weekendowych wycieczek poza miasto, to powinniśmy rozejrzeć się za dobrze wyposażonym trekkingiem. Kobiety zwykle zastanawiają się, czy lepszy będzie Romet Gazela czy Kross Trans z obniżonym przekrokiem. Mężczyźni rozważają między Rometem Wagantem a Transem z klasyczną geometrią.
Każdego roku w ofercie Rometa znajdziemy nowe propozycje Gazel i Wagantów. W bogatym katalogu opcję dla siebie wybiorą osoby jeżdżące sporadycznie, poszukujące podstawowego modelu, jak również bardziej zaawansowani użytkownicy. Im wyższy numer przy nazwie, tym rower bardziej zaawansowany technicznie.
Każda z Gazel, bez względu na generację, opiera swoje działanie na komponentach japońskiej marki Shimano. Romet stawia w nich na grupy Altus, Tourney i Acera – i to właśnie ich rodzaj wpływa najbardziej na ostateczną cenę roweru. Niezaprzeczalnie jednak każda stanowi świetnej jakości osprzęt do jazdy rekreacyjnej. Nie tylko zapewnia przyjemną pracę napędu, ale także jest prosty w serwisowaniu i niedrogi przypadku ewentualnych napraw. Zatrzymanie roweru umożliwiają niemal w każdym z modeli hamulce v-brake.
Dopłacając do wyższych modeli Gazel, otrzymujemy większy komfort. Każdy z rowerów trekkingowych ma na podstawowym wyposażeniu amortyzowany widelec. Te bardziej zaawansowane wersje korzystają z lepszych komponentów. Mają amortyzowane sztyce, dzięki czemu jeszcze skuteczniej odciążają kręgosłup podczas jazdy.
Rowery trekkingowe Romet mają kompleksowe wyposażenie fabryczne. Pełnowymiarowe błotniki, oświetlenie przednie i tylne (zasilane na dynamo lub bateryjnie w tańszych modelach), osłonę łańcucha, podpórkę i bagażniki – często z elastycznymi ekspanderami, które ułatwiają mocowanie bagaży.
Alternatywą dla damskich Gazel są męskie Waganty. Zasadniczą różnicą pomiędzy tymi modelami jest konstrukcja górnej rury. Kobiece modele mają obniżony przekrok, który ułatwia wsiadanie. Dla panów przygotowano natomiast warianty o klasycznej geometrii.
Projektanci marki Kross przygotowali propozycje bardzo zbliżone do tych, które znamy z marki Romet. Podobna jest też nomenklatura. Wersję każdego modelu również określają cyfry. W tym przypadku to warianty 1.0, 2.0, 3.0 i tak dalej. Najtańsze i najprostsze modele są najmniej skomplikowane technicznie, im wyższy numer, tym lepszy osprzęt.
Wśród rowerów trekkingowych prezentowanych przez obie polskie marki znajdziemy więcej podobieństw niż różnic. Każda z propozycji opiera się głównie na osprzęcie Shimano uzupełnionym o hamulce v-brake. Osoby, które poszukują najwyższego komfortu podczas jazdy, np. dlatego, że borykają się z problemami z kręgosłupem, powinny zwrócić uwagę na amortyzację. Wyższe modele maja nie tylko lepsze widelce, ale także dodatkową amortyzację w postaci sztycy podsiodłowej. W Krossach stosuje się nieco mniejsze skoki –50 mm, a nie 63 mm, jak to jest w przypadku Rometa. Różnica ta nie powinna być jednak bardzo odczuwalna podczas jazdy. Każdy z nich pozwoli załagodzić drgania wywoływane pokonywaniem wysokich krawężników czy wystających kamieni na szutrowych ścieżkach.
Romet i Kross oferują także podobną jakość wyposażenia. Tutaj możemy zauważyć niewielką przewagę pierwszej z marek. W standardzie Krossa nie ma elastycznych linek na bagażniku, które ułatwiają mocowanie bagażu. Producent nie zdradza, jakie oświetlenie zastosował w rowerach, a najtańszy z dostępnych rowerów nie ma osłony na łańcuch.
Różnice między propozycjami tych dwóch marek nie są szczególnie istotne, a często ostateczny wybór zależy od gustu. Opinie o rowerach Kross są naprawdę dobre, o czym świadczą oceny wystawione przez zadowolonych klientów.
Interesującą alternatywą dla dwóch wspomnianych firm może być trekkingowy rower Oxfeld, czyli jedna z nowszych polskich marek. W jej ofercie znajdziemy kilka sprawdzonych konstrukcji z wyposażeniem od Shimano. Ciekawą propozycję stanowi Oxfeld TR-2 na aluminiowej ramie. Wyposażono go w napęd 3x7 z grupy Shimano Tourney. Ma amortyzowany widelec o 40 mm skoku i proste w regulacji hamulce szczękowe. Jego wyposażenie zadowoli każdego: bagażnik z gumową linką do zabezpieczania przedmiotów, błotniki, odblaski, dzwonek, zestaw oświetlenia, osłonę napędu oraz nóżkę do opacia roweru.
Starcie rowerów crossowych: Kross Evado czy Romet Orkan?
Wybierając wygodny, dobrze wyposażony rower do jazdy po mieście i sporadycznych wypadów do lasu większość osób sięga po crossówkę – Rometa Orkana albo Krossa Evado. W cenie do około 3600 zł można znaleźć ciekawe propozycje u obu producentów, zazwyczaj z osprzętem Tourney, Alivio lub Acera.
Na tym tle szczególnie wyróżniają się najwyższe serie Kross Evado, które pracują na najnowszej rekreacyjnej grupie osprzętu Shimano, czyli Cues. Komponenty te dobrze sprawdzają się nie tylko podczas codziennej jazdy, ale także w trudniejszych warunkach. Gwarantują płynną zmianę przełożeń, a dodatkowo są naprawdę wytrzymałe.
Osoby, które poszukują wszechstronnych rowerów MTB, doskonale sprawdzających się w terenie, nie zawiodą się na ofercie polskich marek. Znani producenci słyną przede wszystkim z ciekawych i bardzo atrakcyjnie wycenionych hardtaili.
Dwie popularne serie od Krossa: Hexagon oraz Lea są zbudowane na bazie aluminiowej ramy o łagodnej geometrii, dlatego pozwalają na jazdę w wygodnej pozycji. Docenią je rowerzyści chcący przede wszystkim spokojnie jeździć po trasach asfaltowych, szutrowych i mniej wymagających ścieżkach w terenie. Jedne z najwyższych modeli, czyli Kross Hexagon 5.0 (nomenklatura opiera się na podobnej zasadzie, co w modelach trekkingowych) bazują na nowym napędzie Shimano Cues i oferują niezawodne tarczowe hamulce hydrauliczne. W połączeniu z widelcem o skoku 100 mm zapewniają duży komfort podczas jazdy.
U Rometa podział w segmencie rowerów MTB wygląda bardzo podobnie. Jolene i Rambler to odpowiedniki Lei oraz Hexagona.
Dla kolarzy, którym bliżej dynamiczniej jazdy, a nawet ścigania w amatorskich wyścigach MTB XC, zdecydowanie lepiej sprawdzi się seria Kross Level. Producent zoptymalizował ją bardziej pod kątem sportu, co wyraźnie widać już po geometrii samej ramy. Z tego powodu modele te niezwykle często widuje na lokalnych zawodach w całej Polsce. Romet Mustang jest modelem o charakterystyce bardzo zbliżonej do Levela. W każdej jego wersji znajdziemy hamulce hydrauliczne, 29” koła oraz amortyzator ze skokiem 100 mm, dlatego świetnie sprawuje się w terenie.
W kategorii gravel obaj producenci z Polski w ciągu ostatnich kilku sezonów bardzo poszerzyli swoje oferty, ponieważ szutrówki stały się niezwykle popularne. Okazję do rozwoju zauważyły również rodzime marki, które przygotowały rozbudowaną ofertę tego typu konstrukcji.
Nie da się zaprzeczyć, że projektanci Rometa szybko dostosowali się do zmian na rowerowym rynku. Przygotowali trzy różnorodne linie produktów, dzięki czemu każdy kolarz gravelowy znajdzie coś dla siebie. Jedną z ciekawszych propozycji jest Romet Nyk na ramie z włókna węglowego i osprzęcie SRAM. To lekka konstrukcja, która zapewnia oczekiwaną dynamikę. Sprawdzi się użytkownikom oczekującym roweru zapewniającego świetne osiągi, a jednocześnie wygodnego, nawet podczas długich wypraw.
Dużym powodzeniem cieszą się także warianty na aluminiowych ramach. W zależności od indywidualnych preferencji kolarze mogą postawić na Aspre (bazuje na napędzie Shimano) lub Boreas (na SRAM).
Kross pozostał przy klasycznym, prostym nazewnictwie. Dzięki temu możemy przyjąć, że gravel od Krossa to po prostu Esker. W zależności od modelu różnią się one między sobą osprzętem i materiałem wykonania ramy. Najwyższy obecnie, sygnowany numerem 8.0, wariant opiera się na lekkiej ramie z włókna węglowego i osprzęcie zaprojektowanym specjalne do rowerów przygodowych, czyli Shimano GRX. Mniej wymagający użytkownicy, którzy nadal oczekują wysokiej jakości, powinni zwrócić uwagę na Eskera 4.0. Opiera się on na chromowo-molibdenowej ramie i będzie świetnym wyborem na wyprawy.
Jakość modeli szosowych być może stanowi największą różnicę pomiędzy Krossem a Rometem. Jest to wyspecjalizowany segment kolarstwa, dlatego polskie firmy muszą w nim rywalizować z markami słynącymi z lekkich i szybkich kolarzówek. Flagową serią Rometa jest Huragan. To rowery przeznaczone zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych kolarzy. Oferują dobrej jakości osprzęt w rozsądnej cenie. Porównywalnymi komponentami zachęcają modele z serii Kross Vento.
Najciekawsza rywalizacja technologiczna między markami rozgrywa się jednak między najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami o aerodynamicznej konstrukcji. Bezkonkurencyjnie wygrywa tutaj Romet z szosowym Jaguarem 2. Model ten jest naprawdę lekki. Według producenta to zaledwie 7,9 kg w rozmiarze XL. Niemal cała konstrukcja, łącznie z kierownicą, mostkiem i wspornikiem siodła, wykonana jest z włókna węglowego. Carbon dodatkowo pozytywnie wpływa na komfort jazdy, ponieważ skutecznie redukuje wstrząsy. W tej szosie zamontowano pożądany przez większość kolarzy napęd Shimano Ultegra Di2 oraz hamulce z tej samej serii. Całość uzupełniają świetne koła marki Token oraz niezawodne opony Michelin.
Trudno porównywać do Jaguara propozycję Krossa. Vento 8.0 to model projektowany z myślą o kolarzach, którzy oczekują od roweru większej wszechstronności. Nie można jednak stwierdzić, że nie jest godny uwagi. To lekka konstrukcja bazująca na carbonie, wyposażona w dobrej jakości osprzęt Shimano 105. Na pewno wpasuje się w potrzeby wielu amatorskich kolarzy.
Idzie nowe – elektryczne rowery Kross czy Romet?
Z rowerami elektrycznymi sprawa wygląda podobnie jak z gravelami. W ostatnich latach projektanci każdej z marek prześcigali się w tworzeniu e-bike’ów. Najpopularniejszymi są dedykowane do rekreacji modele trekkingowe i crossowe.
Romet ma w swoim katalogu kilka propozycji e-bike'ów, które świetnie sprawdzą się zarówno na co dzień, jak i podczas wycieczek. Dużą popularnością cieszą się wzorowane na klasycznych odpowiednikach trekkingowe e-Gazele, e-Waganty czy crossowe e-Orkany. Większość najnowszych modeli ze wspomaganiem tej marki bazuje na dobrej jakości komponentach, w tym dostosowanym do potrzeb e-bike’ów napędzie Shimano Cues. Najważniejsze różnice można zauważyć w wydajności zastosowanego wspomagania. Dzięki temu coś dla siebie znajdą osoby poruszające się na krótkich dystansach, jak i te, które chcą pokonywać wiele kilometrów na jednym ładowaniu. Ciekawą nowinką na nowy sezon jest seria e-Modeco. Rowery występują w dwóch wersjach. URB to typowa propozycja do miasta, SUV sprawdzi się natomiast również w terenie.
Odpowiednikiem e-trekkinga u Krossa okazuje się Trans Hybrid. Jest zwłaszcza interesujący w wersji 6.0, ponieważ zastosowano w niej schludnie zintegrowany w ramie akumulator o pojemności 630 Wh, co zapewnia ponad stukilometrowy zasięg wspomagania. W ofercie tej marki znajdziemy także ciekawe modele elektrycznych rowerów górskich. Na miłośników jazdy terenowej czekają nie tylko klasyczne hardtaile, ale także warianty z pełnym zawieszeniem.
Zarówno Kross, jak i Romet w swoich rowerach elektrycznych stosują komponenty odpowiedzialne za wspomaganie elektryczne renomowanych producentów. W ofercie każdej marki znajdziemy modele na Shimno oraz Bafang. W najnowszych Rometach e-Modeco stosuje się też osprzęt Bosch.
Każda z polskich marek ma również ciekawe propozycje dla najmłodszych użytkowników. Do wyboru są najpopularniejsze rozmiary z kołami o wielkości od 12 do 24 cali. W przypadku najmłodszych kolarzy główne kryterium wyboru stanowi design. Bez względu na producenta każdy z tych rowerków jest dobrym wyborem. Mają:
Zarówno Romet, jak i Kross w modelach dla małych dzieci umieszcza hamulce v-brake, które pozwalają na naukę obsługi dźwigni. Raczej nie stosuje się w nich przerzutek ze względu. Ramy produkowane są z popularnej i wytrzymałej stali lub lżejszego od niej aluminium. Poszczególne modele są więc porównywalne także pod względem wagi.
W kategorii modeli dla starszych dzieci – rowerków na kołach 24”, obie firmy proponują bardzo podobne konstrukcje. Wszystkie charakteryzują się aluminiowymi ramami oraz prostymi w obsłudze napędami, dlatego dostarczają młodym kolarzom wiele radości. Różni je przede wszystkim design, a zwłaszcza kolorystyka. Warto poszukać czegoś, co w 100% spodoba się dziecku, bo szczegóły konstrukcyjne nie mają dla nich aż tak wielkiego znaczenia. Dla przykładu ciekawą propozycję dla dziewczynek ma Romet. Miejskie modele Panda zachwycają uroczym wzornictwem. Aktywne dzieciaki mogą także spróbować swoich sił w dircie, wybierając Romet Rambler 24. Zależy Ci na naprawdę solidnych komponentach i wysokim komforcie? Podaruj dziecku MTB Kross Level JR 2.0.