Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autor trasy
Podróż do Szwecji może okazać się doskonałym pomysłem na spędzenie aktywnie czasu. Przejechanie zielonej trasy rowerowej w tym kraju jest miłą odmianą od szukania atrakcji w zatłoczonych miastach, które są popularnymi miejscami turystycznymi. Będziemy bliżej natury, po drodze odwiedzimy dwa malownicze rezerwaty przyrody.
Trasę mogą pokonać osoby początkujące, dlatego ci jeżdżący na rowerze hobbystycznie, niezbyt często lub po długiej przerwie nie będą mieć z nią problemu. Jest również przyjazna dla młodych adeptów kolarstwa i rodzin z dziećmi. Jeżeli wybieramy się z pociechami, warto wyposażyć się w odblaski i przypomnieć o zasady poruszania się po drogach. Zwykle na ulicach nie ma dużego ruchu, jednak mogą pojawić się pojedyncze auta.
W większości trasa wiedzie przez utwardzone odcinki (około 85% drogi), jednak zdarzają się momenty, które są nieco cięższe do pokonania. Pojawia się wiele wzniesień, ale nie brakuje też zjazdów, co jest wynikiem samego położenia kraju – na górzystych terenach. Mimo wszystko siły będzie można zregenerować, ponieważ podjazdy są krótkie, a także zdarzają się przejazdy przez płaskie tereny.
Trasa rozpoczyna się przy terminalu promowym w Karlskronie, z którego należy się kierować do parkingu przy porcie. Następnym krokiem będzie dostanie się na ulicę Verkövägen. Na pierwszym rondzie należy skręcić w lewo – pojawią się pierwsze zielone tereny. Po prawej stronie można podziwiać Verkögården – kościół w najbardziej zalesionej części wyspy Verkö. Dopiero po paru kilometrach widać pierwsze domki i bloki. Główny szlak wyspy prowadzi również przez most, można dzięki niemu podziwiać niewiarygodnie błękitną wodę obecną na całym terenie Szwecji. Niedługo potem zobaczymy pierwszą atrakcję – pozostałości twierdzy duńskiej w mieście Lyckå. Warto poświęcić im chwilę i zatrzymać się, by móc podziwiać pochłonięte przez naturę ruiny.
Po powrocie na trasę, cały czas należy kierować się zgodnie z kierunkiem Verkövägen aż do momentu, w którym będzie można skręcić w prawo w ulicę Stationsvägen. Łatwo rozpoznać to charakterystyczne miejsce, ponieważ naprzeciwko skrętu znajduje się przestrzeń wyłączona z ruchu (oznaczona białymi, poprzecznymi pasami na jezdni). Ze względów bezpieczeństwa zaleca się skręcenie najpierw w lewo w poboczną uliczkę, a dopiero potem wjechanie w Stationsvägen.
Droga ta odróżnia się od zielonej Verkövägen – wzdłuż niej znajduje się dużo domów towarowych, centrów handlowych oraz przeróżnych sklepów. Po drodze mijamy również sklep rowerowy, w którym można zaopatrzyć się w przedmioty, mogące przydać się w podróży – dętki, pompki i inne artykuły. Przed skrętem w alejkę Riksvägen będziemy mijać część miasta, w której znajduje się wiele kafejek i restauracji, np. Libanon House z kuchnią libańską.
Po dojechaniu do kościoła Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga należy zjechać w ulicę Petter Daisvägen, Jest to mniej uczęszczana droga, dlatego bezpieczniejsza dla osób poruszającymi się z całą rodziną. Po dojechaniu do szlaku Solgärdsvägen należy wrócić na Riksvägen. Wyjeżdżając z miasta, można podziwiać prawdziwie wiejski krajobraz – pojawiają się ogromne pola uprawne oraz zielone tereny leśne.
Przed rondem należy skręcić w prawo i jechać aż do dotarcia do drugiego ciekawego punktu, przy którym warto się zatrzymać na dłużej. Jest to kościół w Lösen z niewielką zabudową należącą do Lösens kyrka. Po jego zwiedzeniu musimy wrócić na trasę i poruszać się wzdłuż drogi E22. Można wtedy podziwiać malowniczą, lekko górzystą okolicę. Po dotarciu do miejscowości Oljersjo należy skręcić w prawo i kontynuować jazdę mało uczęszczaną przez samochody ulicą Oljersovagen. Po obu stronach drogi jesteśmy otoczeni przez liczne pola uprawne oraz majestatyczne wzgórza, ciągnące się przez całą długość ulicy. W pewnym momencie zbliżymy się do drogi E22, jednak nie należy na nią zjeżdżać. Trzymamy się obranej trasy, a po dotarciu na koniec wspomnianej ulicy, musimy skręcić na rozwidleniu w prawo. Ten odcinek jest pełny krótkich podjazdów i zjazdów, dlatego lepiej nie rozwijać pełnych prędkości, czy narzucać zbyt dużego tempa.
Kierujemy się do miejscowości Torstava. Miejsce jest to niezwykle zielone i przypomina prawdziwą wieś z powoli toczącym się w niej życiem. Po wyjechaniu z niej należy kontynuować podróż główną ulicą w kierunku Mocklo. Jadąc przez zielone tereny, łatwo zgubić się, jednak jest jeden punkt orientacyjny, dzięki któremu można upewnić się, że nie zjechało się z trasy. Po paru kilometrach po lewej stronie rowerzysta powinien zobaczyć stację benzynową din-X.
Po paru kilometrach rowerowi turyści mogą dojechać do mostu położonego nad cieśniną Mocklösund. Jednak to nie jest zwykła kładka a kolejna z atrakcji. Warto zatrzymać się w bezpiecznym dla wszystkich miejscu i rozkoszować się iście błękitną wodą, jej ogromem i zielonymi brzegami.
Po wyjeździe z zatoczki należy powrócić na główną ulicę prowadzącą od mostu. Pomimo pojawiającego się wzniesienia, nie warto się jednak zrażać, bo już za moment zachwycą nas cudowne widoki na lasy, pola uprawne i nieliczne domki. Trasa wiedzie cały czas prosto – pomimo podziwiania widoków nie można się zgubić.
Po drodze ulica zmienia swoją nazwę na Sturkövägen ze względu na wjazd do okręgu Sturkö, co warto wiedzieć, by nie czuć po drodze panicznego strachu przed możliwością zboczenia z wyznaczonej trasy. Wiedzie ona przede wszystkim przez las, który jest zachowany w swojej niezmienionej, dzikiej formie. W pewnym momencie należy wjechać na most, by dostać się na niewielką wysepkę z dwoma drogami i paroma domkami. Tam znajdziemy się w rezerwacie przyrody Västra Skällön. Warto temu miejscu poświęcić trochę czasu i zregenerować nieco sił przed kolejnymi etapami podróży. Po wyjeździe z niego kontynuujemy podróż ulicą Sturkövägen. Niedługo potem naszym oczom ukaże się wiatrak na wyspie Sturkö. Jest to idealne miejsce, aby nieco odpocząć na łonie natury, która towarzyszy całej okolicy.
Po chwili relaksu wracamy na trasę. Nie rozpędzamy się zbytnio, bo za chwilę skręcimy w ulicę Kyrkvägen przy kinie Sturkö Bio. Na tym odcinku wzniesienia będą niewielkie, więc i podjazdy pod nie mniej wyczerpujące, niż na początku. Dookoła zobaczymy pola uprawne oraz pasy drzew. W pewnym momencie droga zbliża się do malowniczego, dzikiego brzegu zbiornika wodnego, na który warto zwrócić uwagę. Po drodze można zatrzymać się w Andréns Bageri Sturkö na krótki posiłek.
Za niedługi czas przyjdzie nam skręcić w Sturkmans väg. Nie przegapimy tego momentu ze względu na znajdujący się tam bogaty, prywatny kompleks oraz przystanek autobusowy Uttrop, przed którym znajduje się zjazd. Teraz jedziemy cały czas prosto, aż w pewnym momencie znajdziemy się w malowniczym rezerwacie przyrody Uttrop Naturreservat.
Po paru kilometrach teren zmienia się na bardziej kamienisty z niewielką liczbą drzew i wieloma różnorodnymi krzewami. W tym miejscu można podziwiać skaliste wybrzeże z pozostałościami dawnych instalacji wojskowych, które praktycznie wtopiły się w naturalny teren rezerwatu. Tam też zakręcamy i wracamy.
Droga wiedzie pomiędzy majestatycznymi lasami, poprzedzonymi surowymi, skalnymi terenami. Przy kolejnym rozjeździe, należy skręcić w lewo i trzymać się ulicy Sommarvägen, która po paru kilometrach zmienia swoją nazwę na Kyrkvägen. Dzięki temu można dojechać do pięknego kościoła Sturkö Kyrka, który jest kolejną atrakcją na trasie.
Po zwiedzeniu świątyni wracamy na siodełko i jedziemy do znajomej trasy oraz przystanku Uttrop. Powinniśmy kierować się ponownie ulicą Kyrkvägen aż po dotarciu do wiatraka na wyspie Sturkö. Jest to jednocześnie koniec trasy rowerowej.
Zanim dotrzemy do Szwecji, czeka nas przeprawa promem. Wyrusza on z Gdyni i dociera do Karlskrony.
Poniżej znajduje się lista statków promowych przewoźnika Stena Line, które mogą zabrać swoich pasażerów do Karskrony:
Terminal promowy w Karlskronie jest na południowo-wschodnim wybrzeżu Szwecji. Ma doskonałe połączenia komunikacyjne, mimo iż znajduje się w na wyspie Verkö – innej niż główna część miasta.
Do portu w Gdyni można w prosty sposób dojechać drogą ekspresową S6, a także środkami transportu publicznego. Dla osób mieszkających w dalej położonych częściach Polski dobrym pomysłem będzie wybranie się pociągiem bezpośrednio do wybranej części Trójmiasta, z której można przetransportować się w szybki sposób do Gdyni za pomocą Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM).
Podczas przejażdżki zieloną trasą rowerową w Szwecji można ujrzeć ruiny duńskiej twierdzy w mieście Lyckå, a także kościoły Lösens kyrka oraz Sturkö kyrka.
Po drodze przyjdzie nam podziwiać rezerwaty przyrody, które obejmują lasy, dawne pastwiska oraz kamienne plaże. Miasta, przez które przebiega trasa, również mają się czym pochwalić. A dodatkowo są mniej popularne, dzięki czemu unika się tłumów turystów.
Lyckå było to średniowieczne miasteczko położone w gminie Karlskrona. Pierwsza wzmianka o nim pojawiła się w roku 1449 roku, gdy Claus Nielsen Sparre nabył ziemie położone na południowych obrzeżach. Na nich wybudował cały zamek na szczycie terenów w 1545 roku. Miasto utraciło swoje prawa w 1600 roku, a ówczesny król duński Kristian IV nakazał zburzenie go i zainwestowanie materiałów w fortyfikacjach Kristianopel. Była to kamienna twierdza w Szwecji, obecnie to zapomniany zabytek, który warto zobaczyć podczas podróży. Wokół kamiennych murów nadal można ujrzeć ślady fosy. Okolica jest praktycznie pochłonięta przez naturę – wokół ruin dawnej twierdzy wyrosły samosiewne trawy, drzewa i krzewy.
To budowla wykonana z kamienia naturalnego, w której znajdują się prawdziwe dzieła sztuki sakralnej jak krucyfiks z XIV wieku, drewniana chrzcielnica z końca XVI wieku czy bogato zdobiona ambona z baldachimem. Wrażenie robią także organy.
Most łączy stały ląd z Senoren, umożliwiając przejazd przez cieśninę. Jego początek znajduje się w mieście Möcklösund. Stojąc na nim, uroku dodają rozciągające się widoki na piękną, błękitną wodę i prawdziwie zielone brzegi, czyniąc przejazd przez cieśninę w Szwecji niezapomnianym przeżyciem.
Został stworzony na terenie starych pastwisk i pól uprawnych, które otacza obszar wodny. Uroku dodają rozproszone drzewa, krzewy jałowca i jeszcze gęstsze krzewy głogu i dzikiej róży. W rezerwacie zobaczymy również kamieniste plaże z elementami żwiru oraz nadmorskie łąki.
Wiatrak na wyspie Sturkö został w ostatnich latach odnowiony. To w pełni funkcjonujący zabytek, w którym mamy okazję podziwiać mielenie ziarna czy wytwarzanie mąki. Niedaleko atrakcji turystycznej znajduje się kawiarnia.
Sturkö kyrka to największy kościół na archipelagu Blekinge. Jego początki sięgają czasów średniowiecza. Został rozebrany w 1878 roku i oddany do użytku parę miesięcy później w nowej formie. Budowlę wewnątrz zdobi kopia obrazu Chrystusa Bertela Thorvaldsena. Na uwagę również zasługują wspaniałe organy.
Jest częścią dużego obszaru polowego w południowej części Sturkö. Ogromna przestrzeń i praktycznie płaski teren sprzyja zarówno spacerom, jak i podziwianiu natury z perspektywy siodełka roweru. Z wybrzeża można spojrzeć na błękitne morze. Rezerwat składa się z wielu plaż i klifów, a także z pięknych wrzosowisk.
Podczas wyprawy rowerowej nie jest konieczne poszukiwanie noclegów na trasie, ponieważ średni czas przejazdu wynosi około 3 godziny. Można przewidzieć jedynie krótkie przerwy na odpoczynek, czy zjedzenie przygotowanego przez siebie posiłku.
Warto jednak zainteresować się promami wieczornymi, na których nocleg jest wliczony w cenę biletu. Nie ma wtedy konieczności poszukiwania hotelu na noc tak, jak należy to zrobić w przypadku wyprawy promem w porannych lub południowych godzinach.
Różne restauracje oraz dobre pizzerie znajdują się w Lyckeby. Jest to idealny punkt, w którym można zregenerować siły po podróży promem i pierwszych kilometrach. W mieście znajduje się między innymi MAX Burgers, Mister York, Pizza Specialisten Lyckeby oraz Libanon House, jak i również bar Time Out.
Na ok. 27 kilometrze trasy podczas przejazdu ulicy Kyrkvägen znajduje się Andréns Bageri Sturkö. Piekarnia oferuje przepyszne wypieki przygotowywane na miejscu, dlatego warto skosztować ich świeżego pieczywa. Jest to dobre miejsce na odpoczynek przy wspaniałym jedzeniu.
W południowej Szwecji panuje klimat morski. Lata są ciepłe, zaś zimy chłodne. Temperatura nie przekracza 25°C (najniższe to 12-15°C) i zwykle nie spada poniżej -4°C. W Szwecji deszcz pada dużo rzadziej, niż w Polsce, ale mimo wszystko pogoda lubi płatać figle i warto zabrać ze sobą kurtkę przeciwdeszczową. Do sakw lub plecaka warto zabrać nieco cieplejszy strój – bluzę, a nawet spodnie z odpinanymi nogawkami.
Trasę bez problemu przejedziemy różnymi rowerami – od miejskiego, trekkingowego po MTB, szosowy lub crossowy.
Sugerowanymi porami roku na przejechanie trasy rowerowej są wiosna i lato. Przede wszystkim ze względu na pięknie kwitnące rośliny i zielone drzewa.
Zaleca się zabranie ze sobą zapasowych dętek oraz pompki, ponieważ nie brakuje miejscami odcinków wiodących przez kamienisty teren i nieutwardzoną nawierzchnię. W przydatne akcesoria można zaopatrzyć się w sklepie rowerowym położonym niedaleko startu, jeżeli takowych nie zabraliśmy ze sobą.
Dobrym pomysłem będzie również wzięcie ze sobą odblasków, kasku i ochraniaczy, szczególnie podczas wycieczki z dziećmi. Warto spakować także niewielki posiłek, a obowiązkowo wziąć ze sobą bidon z wodą.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.