Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Velo Dunajec biegnie od Zakopanego do ujścia rzeki do Wisły w Wietrzychowicach. Szlak liczący sobie niespełna 240 kilometrów stanowi propozycję na ciekawe spędzenie urlopu, nawet dla rodzin z dziećmi. Sprawdź, dlaczego warto go wybrać!
Jedna z legend głosi, że na zamku w Niedzicy ukryty został skarb Inków.
Velo Dunajec – jak sama nazwa wskazuje – to malownicza trasa rowerowa, która biegnie wzdłuż rzeki Dunajec, charakteryzująca się średnim stopniem trudności. Jednym z największych wyzwań, jakie stawia, może okazać się samo pokonanie długiego dystansu wynoszącego aż 237 km. Mnóstwo atrakcji na szlaku zdecydowanie wynagradza podjęcie wyzwania. Podczas wyprawy czeka na śmiałków aż 7 pasm górskich, 3 jeziora i 7 zamków.
Proponowana trasa może być wybrana przez rodziny z dziećmi, jednak pod pewnymi warunkami. Konieczne jest odpowiednie przygotowanie, bo szlak został zaprojektowany dla doświadczonych kolarzom. Ze względu na wymagania, jakie stawia rowerzystom szlak pod kątem fizycznym, lepiej, aby były w naprawdę dobrej kondycji. Z uwagi na przewyższenia odradzamy również pokonywanie trasy z przyczepką dziecięcą. Sam przebieg wyprawy warto podzielić na krótsze odcinki tak, aby były dostosowane do wieku i umiejętności najmłodszych uczestników. Jednocześnie dobrą opcją będzie przejechanie jedynie fragmentu trasy.
Wybór tej propozycji jest świetną opcją dla wymagających rowerzystów, którzy chcą w pełni wykorzystać urlop na zwiedzanie polski na dwóch kółkach. Velo Dunajec łączy się z trzema popularnymi szlakami: Szlak Wokół Tatr (na południu), EuroVelo 11 (odcinek od Starego Sącza do Ostrowa) oraz Wiślaną Trasą Rowerową (na końcu trasy w Wietrzychowicach). Niesamowity klimat tego miejsca najlepiej oddaje fakt, że częścią wyznaczonego szlaku jest Velo Czorsztyn, czyli wydzielona 35 km trasa przez Kotlinę Nowotarską.
Pod względem atrakcyjności Velo Dunajec to prawdziwa perełka, która zdecydowanie powinna znaleźć się na krótkiej liście najpiękniejszych szlaków w Polsce. W niczym nie ustępuje dużo popularniejszej trasie rowerowej R10 czy Szlakowi Orlich Gniazd.
Velo Dunajec w większości prowadzi oznakowanymi drogami dla rowerów. Niekiedy musimy zjechać na asfalty publiczne o spokojnym lub małym natężeniu ruchu, co jest związane z faktem, że trasa jest nadal w budowie. Na kolarzy czekają również odcinki szutrowe czy terenowe. Jednymi z najprzyjemniejszych odcinków dla miłośników przyrody będą etapy wiodące przez lasy, np. Ciężkowicko–Rożnowski Park Krajobrazowy oraz Pieniński Park Narodowy.
Ze względu na takie ukształtowanie nawierzchni na Velo Dunajec sprawdzają się różne rodzaje rowerów. To wyprawa typowo turystyczna, więc dobrym wyborem będzie model trekkingowy. Stanowi komfortową opcję, a kompleksowe wyposażenie pozwala na łatwe zapakowanie bagaży. Inną ciekawą opcją będzie gravel, ponieważ ze względu na specyfikę trasy nadal jest sporo odcinków szutrowych, np. w Białym Dunajcu (800 m) czy na podjeździe pod Habalinę (200 m).
Trasa rowerowa Velo Dunajec nie jest pętlą. Rozpoczyna się w Zakopanem i kończy w Wietrzychowicach. Przebiega przez szereg popularnych miejscowości turystycznych, w tym Poronin, Biały Dunajec, Szaflary, Nowy Targ, Nidzicę Zamek, Szczawnicę, Krościenko nad Dunajcem, Tylmanową, Nowy Sącz czy Zagłobice. Warto zatem zaplanować nie tylko sposób dojazdy do szlaku, ale także i powrót.
Proponowaną trasę rozpoczynamy w jednym z najbardziej charakterystycznych punktów Zakopanego – na dworcu kolejowym. Stamtąd ulicami Chramcówki, Do Samków i Chycowym Potokiem kierujemy się w stronę Harendy, aby opuścić miasto. Niewielki kawałek wiedzie przez drogę krajową nr 47, jednak po chwili skręcamy na Spyrkówkę, która ma charakter lokalny. Na tego typu fragmentach trasy należy zachować wzmożoną ostrożność.
Pierwszą większą miejscowością na trasie jest Poronin, następnie z dala od krajówki podążamy do Białego Dunajca, Szaflar i Zaskali. Tuż za zbiornikami retencyjnymi wjeżdżamy na dobrze przygotowana droga dla rowerów, którą docieramy do Nowego Targu. Przez miasto jedynie fragment trasy ma charakter terenowy i niemal do Waksmunda możemy cieszyć się bezpieczną, komfortową nawierzchnią. Fragmenty szutrów i dróg gruntowych towarzyszą nam przez Ostrowsko, Łopuszną, Harklową. Dopiero w okolicy Dębna powraca DDR. Ciągnie się niemal przez większość Jeziora Czorsztyńskiego, czyli odcinek Velo Czorsztyn.
Z Niedzicy trasa rowerowa nad Dunajcem wiedzie przez Sromowce Wyżne i Niżne, skąd droga zaprowadzi nas na słowacką stronę, gdzie zdecydowanie warto zobaczyć Czerwony Klasztor. 10-kilometrową ścieżką szutrową prowadzącą brzegiem Dunajca, dojedziemy do Szczwanicy. Droga do Krościenka nad Dunajcem jest częściowo w budowie, dlatego warto przed wyjazdem sprawdzić aktualny stan nawierzchni. Na odcinku Kłodne, Zaziąbłe, Tylmanowa i Talafusy poruszamy się drogami publicznymi.
Velo Dunajec ile km czeka na kolarzy? około 237.
DDR powraca w okolicy kładki rowerowej Velo Dunajec na osiedlu Króle. Świetnej jakości nawierzchnia ciągnie się aż do do Kamieńczyka Potoki. W okolicy zarzecza ponownie wracamy na asfalty o umiarkowanym natężeniu ruchu drogowego. Tuż przed Łąckiem, słynnym jako stolica małopolskich sadów, czeka nas kolejny most i świetnie przygotowana droga. Kończy się ona w okolicach przeprawy przez Dunajec. Od tego momentu krajówkami docieramy do Nowego Sącza. Świetnie przygotowany będzie jedynie odcinek biegnący przez Łazy Brzyńskie.
Koniec Wielogłów zwiastuje koniec dobrej jakości nawierzchni. Czeka nas odcinek wzdłuż Jeziora Rożnowskiego (przez Zbyszyce, Siennę, Lipie, Gródek nad Dunajcem, Rożnów, Roztokę Brzeziny i Piaski-Drużków), który może sprawiać wyzwanie – odcinkowo będziemy poruszać się trasą w budowie lub dopiero w planach, więc nie będzie to odcinek najłatwiejszy do pokonania dla dzieci.
Kolejny etap ze świetnie przygotowaną infrastrukturą rozpoczyna się w Filipowicach. DDR prowadzi przez Zakliczyn, Roztokę do Brzozowianki, gdzie dopiero planowana jest budowa. Od Janowic aż do Zgłobic poruszamy się drogami publicznymi. Następnie czeka nas długi odcinek ścieżek rowerowych wiodący do samych mety. Wyjątek stanowi jedynie etap od końca Glów do początku Biskupic Radłowskich. 237-kilometrowy szlak ma swój koniec w Wietrzychowicach, czyli miejscowości, w której Dunajec wpada do Wisły.
Trasa rowerowa Velo Dunajec rozpoczyna się w Zakopanem, czyli punkcie dobrze skomunikowanym. Ze względu na fakt, że nie jest ona pętlą, a dystans wyzwania nie należy do najkrótszych lepiej zrezygnować z wyboru dojazdu autem. Oczywiście jest to możliwe, a samochód możemy bezpiecznie zaparkować tuż przy dworcu kolejowym, gdzie znajduje się tani, parking typu park&ride. Jeśli chcemy przejechać wyłącznie odcinek proponowanej wyprawy, możemy zdecydować się na pozostawienie pojazdu np. w Poroninie, Nowym Targu czy Harklowej.
Alternatywną opcją jest wybór pociągu. Należy jednak pamiętać, że chociaż zakopiański dworzec przeszedł już remont, o tyle linia kolejowa na trasie do Zakopanego jest nadal w remoncie. Warto zatem na bieżąco sprawdzić, czy dojazd PKP z rowerem jest na pewno możliwy. Co ważne, Velo Dunajec w dużej mierze biegnie wzdłuż torów. Mamy więc możliwość modyfikacji trasy i znalezienia optymalnego transportu. Tarnów, Bogumiłowice, Marcinkowice, Nowy Sącz, Stary Sącz, Nowy Targ, Szaflary, Bańska Niżna, Biały Dunajec oraz Poronin to miejscowości, w których znajdują się stacje.
Inną opcją jest skorzystanie z dalekobieżnych autobusów. Niektóre sieci, np. Flixbus, pozwalają na zabranie ze sobą roweru. Dostępność miejsc jest zależna od kursów, a miejsce dla dwóch kółek należy zarezerwować podczas kupowania biletów.
Velo Dunajec ma długość prawie 240 km, dlatego miłośnicy aktywnego spędzania wolnego czasu na pewno nie będą zawiedzeni. Dobrym pomysłem dla turystów rowerowych jest podzielenie tej trasy na kilka dni tak, aby w pełni wykorzystać potencjał regionu. Gdzie warto spędzić więcej czasu?
Trasa rowerowa nad Dunajcem biegnie w dużej mierze przez regiony turystyczne, stąd możemy cieszyć się rozbudowaną bazą noclegową. Miejsca szczególnie polecane przez rowerzystów na zasłużony odpoczynek to hostel Good-bye Lenin Zakopane, Noclegi u Misia – Gołkowice Dolne, czy Gminne Centrum Kultury we Wierzchosławicach. Dla tych, którzy wolą bikepacking i obcowanie z naturą dobrym wyborem będą pola namiotowe i campingi – tych tutaj nie brakuje.
Na trasie rowerowej Velo Dunajec nie brakuje miejsc postojowych.
Ze względu na fakt, że duża część trasy Velo Dunajec jest ukończona, możemy odpoczywać na wygodnych, dostosowanych do potrzeb kolarzy Miejscach Obsługi Rowerzystów (MOR). Znajdują się one w ważniejszych miejscowościach na trasie, czyli Poroninie, Szaflarach, Nowym Targu, Harklowej, Sromowcach Niżnych, Krościenku nad Dunajcem, Tylmanowej, Jazowsku, Nowym Sączu, Zakliczynie, Glówie. Zatrzymując się przy nich, odpoczniesz przed dalszą trasą, naprawisz swój rower, naładujesz sprzęt elektroniczny czy skorzystasz z Wi-Fi.
Noclegi | icoMiejsca do przechowywania rowerów | icoMożliwość umycia rowerów na miejscu | icoMożliwość zakwaterowania na jedną noc | icoMożliwość zameldowania się wieczorem |
---|---|---|---|---|
Camping WietrzniceZabrzeż 415A 33-390 Łącko +48 600 055 939 | ok | ok | ok | ok |
Camping Łęgul. Nowatorska (tuż za mostem na rzece Białce pomiędzy miejscowościami Dębno-Frydman) 34- 435 Frydman +48 507 337 019 | ok | ok | ok | ok |
Przystań Podwierzbieul. Dunajcowa 122 33-300 Nowy Sącz 692 004 790 | ok | ok | ok | ok |
Willa Pieninyul. św. Kingi 70c 34- 450 Krościenko n/ Dunajcem 512 092 420 | ok | ok | ok | ok |
Camping pod Krokwiąul. Żeromskiego 34-500 Zakopane 506 805 228 | ok | okza dodatkową opłatą | ok | ok |
Hotel Góralski RajOs. Szuflów 12b 34-400 Nowy Targ +48 182 64 67 63 | ok | ok | ok | ok |
Dom wczasowy Bernadettaul. Jana Pawła II 362b 34-425 Biały Dunajec +48 18 20 73 332 | ok | ok | ok | ok |
Wybierając się do Małopolski, nie sposób nie skosztować regionalnych potraw. Na trasie znajduje się wiele lokali gastronomicznych, wśród których dużą popularnością cieszą się m.in. Karczma u Furtoka w Białym Dunajcu, Karczma Zadyma w Szaflarach, czy Karczma Rąbanica w Poroninie.
Czy wiesz, że…
Na odcinku Krościenko – Stary Sącz, dokładnie w Zarzeczu, znajduje się dobrze znana rowerzystom maszyna ze świeżymi sokami. Tłocznia Maurera stworzyła w tym miejscu małą strefę relaksu dla cyklistów – warto więc wypatrywać z daleka charakterystycznej beczki i automatu ze świeżymi sokami.
Właściwie przygotowanie to podstawa, dlatego, zanim wyruszysz w trasę, sprawdź, czy rower jest w pełni sprawny. Przegląd wszystkich komponentów to przede wszystkim pewność i bezpieczeństwo na drodze. Nie zapomnij o kasku! Ten, mimo iż nie jest obowiązkowy, w razie upadku ochroni głowę przed obrażeniami.
Z uwagi na fakt, że Velo Dunajec liczy 237 kilometrów, niezastąpiona może okazać się również nawigacja GPS, która wskaże właściwą drogę. Mimo że na szlaku znajduje się wiele sklepów, wyruszając w trasę, dobrze jest zabrać ze sobą bidony z wodą, prowiant, narzędzia rowerowe czy zapasową dętkę. Idealne do przewożenia wszystkich niezbędnych przedmiotów okażą się sakwy. Pamiętaj też o odpowiednim ubiorze – odzieży na zmianę czy kurtce przeciwdeszczowej.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.