Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autor trasy
Ta niezwykła wyprawa przez całą Polskę zaczyna się w sercu Śląska, czyli w Katowicach, i prowadzi na północ aż do Półwyspu Helskiego. Ultramaraton rowerowy pozwala odkryć nasz kraj z zupełnie innej perspektywy. Stanowi nie tylko wyzwanie fizyczne, a przede wszystkim wyprawę ku pięknym krajobrazom, historii i kulturze.
Trasa liczy aż 705 kilometrów. Prowadzi przez cały kraj – z południa na północ. Może być świetną bazą treningową dla doświadczonych rowerzystów, chcących przygotować się do ultramaratonów rowerowych. Osoby decydujące się na jej przejechanie powinny wziąć pod uwagę swoje przygotowanie kondycyjne, bo taki dystans jest bardzo wymagający nie tylko fizycznie, ale też psychicznie. Na jego pokonanie potrzeba minimum 27 godzin jazdy. W tym czasie przyjdzie zmierzyć z kryzysem, zmęczeniem i brakiem snu. To wszystko powoduje, że trasa jest bardzo wymagająca.
Jednocześnie ta opcja może stanowić ciekawą propozycję dla kochających długie dystanse turystów rowerowych. Mogą oni podzielić ją na mniejsze odcinki, zaplanować zwiedzanie oraz noclegi w wybranych przez siebie miejscach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wspomniany dystans przemierzyć w kilka dni.
Trasa rowerowa na Hel ma swój początek na południu kraju – w Katowicach. W 90% prowadzi po drogach publicznych, pozostałe 10% to drogi rowerowe. Z tego względu zalecanym typem roweru jest szosówka.
Z ulicy Szopienickiej w Katowicach należy kierować się w stronę Sosnowca, przejeżdżając przez ul. Lwowską oraz Sosnowiecką. Po dotarciu do tej miejscowości musimy kontynuować podróż w kierunku północnym w stronę Dąbrowy Górniczej, a następnie dalej w stronę Wojkowic Kościelnych oraz węzła Podwarpie. Za Drogą Krajową nr 1, czyli popularną „gierkówką”, trzeba kierować się do Siewierza. Potem udajemy się do Janowa i Złotego Potoku, czyli rejonu Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Stamtąd już prosta droga — przez Św. Annę — do miejscowości Kodrąb, gdzie należy wjechać na drogę nr 42. Zaraz potem skręcamy w ul. Leśną, by nią dojechać do Wólki Pytkowskiej. Należy minąć Gorzkowice, Rozprze. Ostatecznie docieramy do Piotrkowa Trybunalskiego.
Za Piotrkowem Trybunalskim trzeba jechać do Moszczenicy. Za Babami, przy sklepie spożywczym trzeba skręcić w lewo, w stronę Biskupiej Woli, a przy kolejnym sklepie spożywczym w prawo w stronę Czarnocina. Po minięciu Zalewu w Czarnocinie sugerujemy trzymać się lewej strony, aż do miejscowości Dalków. Stamtąd kierujemy się w stronę Wardzynia i Brójec. Następnie jedziemy do Brzezin przez Bukowiec, Kraszew oraz Wiączyń Dolny, gdzie na wysokości kapliczki należy skręcić w prawo. Później mijamy miejscowości Jordanów, Adamów i Małczew.
Za Brzezinami należy jechać drogą nr 708 w stronę cmentarzyska kiosków ruchu, dalej do miejscowości Marianów Kołacki. Stamtąd droga prowadzi do Głowna przez miejscowości Jabłonów, Wola Cyrusowa, Lubowidza. W ostatnim punkcie należy przeciąć autostradę A2, by kierować się w stronę miejscowości Dmosin, Dmosin Drugi i Osiny. Z Głowna wyjeżdżamy ul. Zgierską oraz Bielawską w kierunku Helenowa, następnie Zgody, które z kolei prowadzą do miejscowości Bielawy. Dalej do Soboty. Zmierzamy w stronę Płocka. Po drodze będą Przezwiska, a także Ernestynów, za którym fragment trasy pokryje się z drogą nr 92. Z niej należy skręcić w prawo do Marianki, Dobrzelina oraz Żychlina (tutaj przekraczamy granicę województwa łódzkiego i wkraczamy na Mazowsze). Trasa prowadzi cały czas drogą nr 583.
W Skrzeszewach należy skręcić w prawo, przy sklepie „Fiolecik”. Jedziemy dalej drogą 583 przez miejscowości Model, Janówek. Dopiero w Lwówku musimy kierować się w lewo, by dotrzeć do miejscowości Lipińskie. W Gąbinie trzeba jechać ul. Warszawską i Dobrzykowską. Stamtąd drogą 575 do Płocka. Jeśli trasa nie jest częścią treningu, a jedynie ultra rekreacją to można zatrzymać się na chwilę, by zwiedzić liczne atrakcje w Płocku, na przykład Wzgórze Tumskie.
Z Płocka drogą nr 60 należy dojechać do miejscowości Bielsk, a tam skręcić na drogę 560, która doprowadzi do Sierpca. Kawałek trasy prowadzi drogą nr 10, by później wrócić drogą 560 w stronę Szczutowa, Rypina i Brodnicy. Tam 15-stką musimy dojechać do Tywola, by skierować się w prawo na drogę nr 543. Ona doprowadzi — przez Grzybno, Czekanowo, Kamień — do Jabłonowa Pomorskiego. Następnie droga skręci w prawo w bardziej lokalne drogi. Prowadzą do miejscowości Świecie nad Osą, Mędrzyce, Bogdanki oraz Łasina.
Z Łasina trzeba jechać do Starego Błonowa i Szembruka. W Kalmuzach rozpoczyna się województwo pomorskie. Dalej 532-ką docieramy do miejscowości Dziwno, gdzie na skrzyżowaniu trzeba skręcić w prawo. Trzymamy się tej drogi, by dotrzeć nią aż do Kwidzynia. Dalej należy jechać 525-ką do Szkaradowa Wielkiego. Tam kierujemy się na Malbork (drogą nr 605) przez Białą Górę, Sztumskie Pole i Sztum (tam rozpoczyna się 55-ka).
Z Malborka drogą 55 należy jechać do Czerwonych Stogów i odbić w lewo na Kościeleczki, Tralewo, Laski oraz Nowy Staw. Tam trzeba skręcić na drogę nr 7, która doprowadzi do Ostatniego Grosza. Teraz już prosta droga do Gdańska. Stamtąd przez miejscowość Brzeźno i Dolny Sopot drogą wzdłuż plaży docieramy do Gdyni. Dalej należy jechać do Rumi, Redy. We Władysławowie zaczyna się półwysep. Potem jeszcze mijamy tylko Chałupy, Jastarnię i docieramy do celu podróży, czyli Helu.
W zasadzie jedyną możliwością dojazdu do trasy jest pociąg z tego względu, że trasa ma swój początek na południu kraju, a kończy się na północy. Warto sprawdzić możliwość przewozu roweru w pociągu Inter City i pamiętać o konieczności rezerwacji miejsc w niektórych składach.
Jeśli wypad nie będzie miał dla Ciebie charakteru treningowego, a wyłącznie turystyczny, dobrze jest zaplanować zwiedzanie. Jednymi z ciekawszych punktów są:
Osoby przygotowujące się do ultra maratonów rowerowych zwykle samodzielnie planują miejsca na odpoczynek, co jest związane z bardzo indywidualnym podejściem do organizacji trasy. Zawody tego typu są przeważnie opracowywane w regule samowystarczalności, co oznacza, że uczestnicy na trasie decydują o punktach przystankowych, bez pomocy zewnętrznej.
Planujesz wyprawę rekreacyjną? Bez trudu na drodze Katowice – Hel znajdziesz dobre miejsce na odpoczynek. Trasa biegnie w pobliżu dużych miast i rozwijających się miejscowości, dzięki czemu bez trudu znajdziesz dogodny dla siebie punkt noclegowy. Możesz skupić się odkrywaniu mało znanych atrakcji turystycznych w Polsce i pod zwiedzanie zaplanować postoje.
Noclegi | icoMiejsca do przechowywania rowerów | icoMożliwość umycia rowerów na miejscu | icoMożliwość zakwaterowania na jedną noc | icoMożliwość zameldowania się wieczorem |
---|---|---|---|---|
Chata SosenkaKościelna 76 42-250 Sygontka 504195758 | ok | ok | ok | ok |
Zajazd nad WisłąJordanów 17c 09-530 Jordanów 502 207 097 | ok | ok | ok | ok |
Wzdłuż trasy jest wiele miejsc, w których można zjeść. Prowizorycznie zapasy można uzupełniać na stacjach benzynowych, których po drodze jest niezliczona ilość. Bez trudu znajdziesz także restauracje i bary szybkiej obsługi, gdzie posilisz się i uzupełnisz spalone kalorie.
Z uwagi na długość trasy i fakt, że prowadzi ona drogami publicznymi — często o sporym natężeniu ruchu — nie jest przewidziana dla dzieci. Najlepiej sprawdzi się rower szosowy. Trasę dobrze zaplanować na lato. Wtedy dni są długie, a noce ciepłe. Przygotowujący się do wyścigów na pewno będą jechali również po zmroku.
Taka trasa wymaga od kolarza samowystarczalności — rower powinien być w idealnym stanie, żeby nie mieć większych niespodzianek na trasie. Oczywiście podstawowym wyposażeniem są narzędzia, dętki oraz łatki, ewentualnie zestaw naprawczy do systemów bezdętkowych. Do tego trzeba pamiętać o sprawnym i mocnym źródle światła, które poradzi sobie w nocy. Trzeba też zabrać dodatkową odzież – w tym przeciwdeszczową, w razie opadów deszczu.
Warto pomyśleć o jakimś powerbanku, który naładuje lampki, licznik, czy telefon. Elektroniki jest coraz więcej na rowerze, więc trzeba mieć też zapas prądu, który doładuje te urządzenia podczas jazdy.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.