Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autor trasy
Całodniowa wycieczka rowerowa w trakcie urlopu czy wolnego weekendu brzmi jak świetny plan! Tym razem polecamy wybrać się do województwa łódzkiego. Na proponowanym szlaku oprócz znanych miejscowości, takich jak Sieradz czy Uniejów, nie zabraknie też cichych wsi, w których rytm dalej wyznacza natura, a dawne tradycje są wciąż kultywowane.
Ta trasa to idealna opcja dla osób, którym nieznane są jeszcze zielone tereny województwa łódzkiego, w tym dolina rzeki Warty. Do przejechania jest pętla o długości około 130 kilometrów – nieco mniej lub więcej w zależności od tego, czy w planach jest zwiedzanie dodatkowych atrakcji. Oznacza to rozrywkę zapewnioną na co najmniej cały dzień.
Chociaż trasa nie jest najtrudniejsza i nie należy spodziewać się na niej większych przeszkód, powinni zdecydować się na nią nieco bardziej doświadczeni kolarze. Wynika to z faktu, że prowadzi ona w dużej mierze po drogach, na których odbywa się ruch samochodowy. Na niektórych odcinkach będzie on wzmożony, a na innych może brakować bezpiecznego pobocza.
Szuter i piach stanowią łącznie mniej więcej jedną trzecią pokonywanych nawierzchni, stąd najlepiej wyruszyć w tę podróż na rowerze trekkingowym, górskim albo gravelu. Najlepsza pora roku do jazdy to późna wiosna i lato, a szczególnie dobrym terminem nie bez przyczyny jest Boże Ciało.
Autor trasy proponuje, aby pętlę rozpocząć w Sieradzu. Wyruszając z dworca PKP, znajdującego się nieopodal głównego rynku, najlepiej poruszać się ulicami Wojska Polskiego i Rapackiego, a następnie Zakładników, obierając tym samym kierunek na północny zachód. Zwłaszcza na początku trasy trzeba uważać na wzmożony ruch aut i pamiętać o prawidłowym sygnalizowaniu zamiaru skrętów w lewo.
Po pokonaniu dłuższego odcinka po asfalcie można wjechać na szutrową drogę, prowadzącą przez pola. Aby tego dokonać, trzeba zboczyć z samochodowej trasy i zrezygnować z ostrego zakrętu, jadąc dalej prosto ulicą Zakładników. Z kolejnymi przejechanymi metrami wyłaniać się zaczną pojedyncze domostwa, które już za chwilę się zagęszczą. Następne punkty na mapie to Charłupia Mała z neogotyckim kościołem, a także Dzierlin – niegdyś wieś szlachecka. Pomimo iż tego miejsca dalej trasa prowadzi bardziej ruchliwą Drogą Krajową nr 83, widoki wciąż są bardzo przyjemne dla oka.
Pozostając na DK 83, można dojechać do miejscowości Warta, a później dotrzeć do wieży widokowej w Proboszczowicach. Następny etap to poruszanie się wąską drogą nazwaną imieniem płk. Marcina „Amora” Tarnowskiego i skręt w ulicę Łódzką z pasem pieszo-rowerowym. Po przekroczeniu rzeki Warty następuje rychły skręt w lewo na zarośniętą trawą ścieżkę. Przebiega ona blisko zbiornika retencyjnego Jeziorsko.
Dalej trasa prowadzi asfaltem przez wsie, takie jak Popów, Siedlątków, Łęg Piekarski, Józefów czy wreszcie Spycimierz. Co ciekawe, krótki odcinek obejmuje tereny województwa wielkopolskiego, a nie łódzkiego – jak cała reszta.
Pierwsza większa miejscowość na tym etapie to słynący z term Uniejów. Znajdujący się w połowie długości pętli kurort to dobry pretekst do zrobienia sobie przerwy i chwili odpoczynku. Po zregenerowaniu sił należy kierować się na DW 469. Warto zboczyć z niej na wysokości wsi Bronów, w której znajduje się muzeum Marii Konopnickiej. Tym samym pętla zacznie skręcać na południe.
Sielskie widoki uprzyjemniają jazdę przez kolejne kilometry. Dopiero po przejechaniu wsi Wilkowice i skręceniu na DW 703 spodziewać się można powrotu do wzmożonego ruchu samochodów. Po przejechaniu dłuższego prostego odcinka nadarzy się okazja do zobaczenia atrakcji oferowanych przez niewielką miejscowość Poddębice. Następne punkty na trasie to Byczyna, Zagórzyce oraz inne wsie, które przecina wąska DW 479. Tą drogą wojewódzką dojeżdża się niemal do samego Sieradza, od jego wschodniej strony.
Trudności na trasie
Do Sieradza dojechać można zarówno pociągiem, jak i autobusem. Dojazd nie powinien nastręczać większych problemów, szczególnie z położonej niedaleko Łodzi.
Jeżeli trasa okaże się zbyt wymagająca jak na jeden dzień lub po prostu chce się mieć więcej czasu na zwiedzanie i poznawanie okolicznych terenów, dobrym pomysłem może być zatrzymanie się w Uniejowie. Miasto leży w połowie drogi i ma szeroką ofertę noclegową ze względu na swój turystyczny charakter. Inną opcją jest skorzystanie z oferty jednego z gospodarstw agroturystycznych. Tych w szczególności szukać można w okolicy zbiornika Jeziorsko. W obu przypadkach warto zaplanować pobyt wcześniej i zarezerwować termin noclegu.
Najłatwiej będzie znaleźć restauracje w Sieradzu, Warcie, Uniejowie czy Poddębicach. Wybierać można z wielu rodzajów kuchni, więc każdy powinien być zadowolony. Podróżując pomiędzy tymi miejscowościami trzeba wspierać się przygotowanymi przez siebie przekąskami, a w razie potrzeby rozglądać się za małymi, lokalnymi punktami gastronomicznymi.
Podstawą jest dobre przygotowanie do drogi. Chcąc spędzić cały dzień w siodełku, należy mieć ze sobą zapas wody w bidonach i coś do przekąszenia. Jeśli w planach jest uzupełnianie zapasów na trasie, koniecznie trzeba wziąć ze sobą pieniądze w gotówce. Na wyposażeniu nie może zabraknąć też mapy lub GPS-a.
Kask, sprawne lampki czy elementy odblaskowe to oczywista podstawa. Podobnie jak kurtka przeciwdeszczowa. Rowerowe modele są lekkie i bez problemu mieszczą się choćby w sakwie, a w razie załamania pogody ich pomoc jest nieoceniona. Nie zaszkodzi też zabrać ze sobą kilku podstawowych narzędzi, które pozwolą na kontynuowanie jazdy w razie niewielkiej usterki, np. przebicia dętki. Do najbliższego serwisu może być całkiem daleko, dlatego lepiej dmuchać na zimne.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.