Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autor trasy
Trasa rowerowa przez Krynki, Kruszyniany i Bobrowniki pozwoli odkryć fascynującą historię Podlasia. Region ten jest bogaty w dziedzictwo kulturowe i zabytki architektury, które można poznać podczas tej wycieczki. Trasa rowerowa przez te miejscowości umożliwia poznanie niezwykłego pochodzenia tego obszaru. Łączy ona kilka interesujących punktów historycznych, a jednocześnie zapewnia wspaniałe widoki na wiejskie krajobrazy, co sprawia, że jest atrakcyjna zarówno dla miłośników historii, jak i natury.
Proponowana trasa liczy 60 kilometrów i przebiega przez dwie miejscowości: Krynki i Kruszyniany. Można na nią dojechać ze szlaku Green Velo, od którego oddalona jest o ok. 8 kilometrów. Choć jest to pętla, to najlepiej rozpocząć ją w miejscowości Krynki. Trasa jest odpowiednia dla każdego, nawet początkującego rowerzysty. Można się na nią wybrać wraz z dziećmi, spędzając przyjemny czas w terenie. Cała podróż powinna zająć 4-5 godzin jazdy.
Większość, bo około 60% wycieczki, będzie odbywała się po asfalcie i utwardzonych drogach, natomiast pozostałe 40% to szutry i drogi nieutwardzone, które mogą też przechodzić w grząski piach, po którym trzeba będzie prowadzić rower. Zaczynając podróż w Krynkach, przez większość wyprawy będziemy poruszać się po drogach publicznych, jedynie 20% to drogi dla rowerów.
W malowniczo położonych Krynkach trzeba kierować się na rondo – najbardziej nietypowe w Europie, bo ma aż 12 charakterystycznych odnóg. Należy zjechać z niego w ulicę Kościelną, która doprowadzi do rozwidlenia, na którym należy odbić w lewo.
Po dojechaniu do lasu trasa przechodzi w nawierzchnię nieutwardzoną, która będzie prowadziła aż do Kruszynian. Trzeba pamiętać, żeby trzymać się prawej strony szlaku, dopiero w Nietupie należy skręcić w lewo. Kolejny zakręt czeka rowerzystę przy Kaplicy Matki Bożej Ostrobramskiej. Dalej droga prowadzi przez Sanniki, w których należy odbić w lewo, żeby dojechać do Kruszynian. I to pierwszy idealny moment na chwilę przerwy dla wszystkich rowerzystów, którzy odczuwają zmęczenie po ostatnich kilometrach pełnych szutru.
Warto postawić na zwiedzanie lokalnych atrakcji takich jak Tatarska Jurta, czy drewniany Meczet. Po chwili przerwy w pedałowaniu należy cofnąć się drogą, która dojechaliśmy do Kruszynian i skręcić w lewo, w pierwszą możliwą odnogę. Tutaj zacznie się utwardzona nawierzchnia, która zapewni odpoczynek po dotychczasowych szutrach. Asfalt prowadzi do Łużan i tam należy skręcić w lewo. Po minięciu strażnicy WOP w Jaryłówce dojeżdżamy do Bobrownik, miejscowości, w której znajduje się przejście graniczne z Białorusią.
Z Bobrownik trasa prowadzi wzdłuż granicy Polsko-Białoruskiej, przez Chomontowce, Rudaki, Łosiniany i Ozierany Wielkie z powrotem do Kruszynian. W Ozieranach Wielkich znajduje się zalew Ozierany, przy którym można odpocząć. To prawdziwe bogactwo natury, zarówno jeśli chodzi o malowniczą roślinność, jak i różnorodne ptactwo. W takich warunkach przyrody warto chwilę odsapnąć.
Później wjeżdżamy ponownie w szutrowe odcinki, po których dojedziemy do asfaltowej drogi prowadzącej do Kruszynian. Przy Cerkwi Św. Anny należy skręcić w prawo i utwardzonym szlakiem kierować się prosto aż do łowiska ryb, przy którym trzeba skręcić w lewo i później w lewo, na rozwidleniu. I ulicą Pohulanka wracamy do Krynek, skąd zaczęła się wycieczka.
Do trasy można dojechać samochodem z Białegostoku, ale podróż regionalnym pociągiem do stacji „Waliły Stacja” też jest możliwa. Należy pamiętać jednak, że ze stacji trzeba jeszcze dojechać ok. 15 km drogą nr 65 do szlaku. W przypadku dojazdu PKP wycieczkę zacząć należy w Bobrownikach.
Liczba atrakcji na trasie spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagającego rowerzysty. Od miejsc historycznych i kulturowych, do plaż przy licznych zalewach.
Trasa przez Krynki i Kruszyniany nie powinna zająć więcej niż 5 godzin, więc nocleg jako taki nie jest konieczny, ale warto wiedzieć, gdzie można odpocząć. Są to na pewno miejsca przy akwenach wodnych w Krynkach, Ozieranach i Wyżarach. W ciepłe letnie dni można zrobić tam piknik i oddać się przyjemnej rekreacji w wodzie, zanim wróci się do pedałowania.
Kuchnia Podlasia charakteryzuje się różnorodnymi smakami i wpływami kulturowymi. Region ten jest znany z unikatowych dań opartych na lokalnych produktach i tradycyjnych recepturach, które przekazywane są z pokolenia na pokolenie. Takim miejscem jest Tatarska Jurta, gdzie można spróbować podlaskich specjałów. Na trasie można też uzupełnić zapasy w sklepach w Bobrownikach.
Trasę najlepiej zaplanować w okresie wiosenno-letnim, tak żeby móc podziwiać jej zalety. Dodatkowo jest idealna dla rodzin z dziećmi, a liczba atrakcji, jakie są dostępne, zadowoli każdego.
Najważniejsze, o czym należy pamiętać to urządzenie GPS lub mapa, która ułatwi nawigację na trasie. Do tego zestaw narzędzi i łatki, ewentualnie dętka. Trasa prowadzi w większości przez las, więc nie można liczyć na serwis rowerowy. Oczywiście warto też zabrać odzież przeciwdeszczową.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.