Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności trasy
Przewyższenie
Wartość podawana w metrach, określa sumę wszystkich wzniesień pokonanych na trasie, czyli całkowity wznios.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autor trasy
Rejony Piły, Wałcza czy Czaplinka nie są najpopularniejsze wśród turystów rowerowych, co ma zarówno zalety, jak i wady. Ścieżki, drogi lub inna dedykowana infrastruktura stanowią jedynie około 15% trasy, co przekłada się na znikomy ruch rowerowy podczas całej wycieczki.
Trasa rowerowa z Piły do Czaplinka lub Czaplinka do Piły, prowadzi przez pogranicze dwóch pojezierzy, Wałeckiego i Krajeńskiego. Początek lub koniec 75-kilometrowego odcinka został wyznaczony tuż przy Drawskim Parku Krajobrazowym, nad jeziorem Drawsko.
WałczTrasa prowadzi w kierunku północno-zachodnim i rozpoczyna się przy wyjeździe z Piły. Należy jechać Aleją Wojska Polskiego na zachód, gdzie jest ścieżka rowerowa, aż do skrzyżowania z ulicą Kamienną, w którą trzeba skręcić.
Asfaltowy odcinek, który w całości prowadzi przez las do miejscowości Zawada. 700 metrów po wyjeździe z terenu zabudowanego należy skręcić w prawo, zgodnie z oznaczeniem niebieskiego szlaku rowerowego, umieszczonym na drzewie zaraz przed zakrętem. Przyda się dobry GPS, bo drogi biegnące przez pola pojawiają się na tym odcinku bardzo często i łatwo zbłądzić.
Następne 4 kilometry trasy to polna droga oraz kawałek lasu. Nawierzchnia tego fragmentu może być pełna niespodzianek w zależności od warunków pogodowych, w podeszczowym błocie na pewno sprawdzą się szersze opony.
Przejeżdżając przez kolejny punkt na trasie — Skrzatusz z Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej – trzeba skręcić w lewo w ul. Jana III Sobieskiego. Na końcu tej ulicy znajduje się zejście do jeziora Skrzatusz, które może być przyjemnym miejscem na odpoczynek. Jeśli jednak pauza nie jest konieczna, kolejne kroki to: skręt w prawo i wyjazd z terenu zabudowanego i jazda 5,5 km prosto.
Sanktuarium Matki Bożej w SkrzatuszuTo mało uczęszczany asfaltowy odcinek przez Pluty oraz Dobno, które położone są pomiędzy dwoma jeziorami. Między tymi dwoma miejscowościami przebiega granica województw. Koniec tras rowerowych województwa Wielkopolskiego i wjazd do Zachodniopomorskiego.
Około 5 kilometrów przed Wałczem trzeba skręcić w lewo w ulicę o dość dużym natężeniu ruchu. Właściwie 85% trasy to asfaltowe drogi publiczne, nieodpowiednie dla początkujących turystów rowerowych oraz małych dzieci.
Fontanna w WałczuJadąc przez Wałcz najlepiej wybrać trasę przy jeziorze Zamkowym, a następnie nabrzeżem jeziora Raduń i zrobić przystanek na plaży miejskiej. Na ochotników gotowych na dodatkowe 6 kilometrów czeka bardzo urokliwa pętla wokół Radunia oraz przejazd przez wiszący most.
Kolejne miejscowości na trasie: Kłębowiec i Karsibór. Z tego miejsca prowadzą dwie drogi, każda do wsi Jarogniewie, jednak różnią się one nawierzchnią i długością. Wariant nieco dłuższy, prowadzący przez wieś Kolno, to mało uczęszczana droga, na której w pewnym momencie kończy się asfalt i zaczyna kamienista nawierzchnia. Teren z pewnością bliższy naturze jednak w trakcie deszczu może być ślisko i niebezpiecznie. Drugi wariant jest krótszy i w całości asfaltowy, ale z większym ruchem samochodowym.
Mijając kolejno Rudki i Wielboki docieramy do Świerczyny. W tej miejscowości należy skręcić w prawo, na drogę gruntową zaraz za ochotniczą strażą pożarną, która stanowi bardzo dobry punkt orientacyjny na tym odcinku.
Po mniej więcej 2 kilometrach po lewej stronie można szukać zjazdu w głąb lasu, oznaczonego jako droga pożarowa nr 7.
Ostatnie 10 km trasy to leśne oraz gruntowe drogi. Warto zadbać o naładowany GPS, ponieważ drogowskazy oraz zabudowania są dość nieliczne.
Piła
Dworzec kolejowy w Pile obsługuje połączenia regionalne Kolei Wielkopolskich, PolRegio oraz ogólnokrajowe TLK i InterCity. W tej samej lokalizacji funkcjonuje PKS Piła.
Rozpoczynając trasę w Pile najlepiej zrobić to na Alei Wojska Polskiego w kierunku zachodnim.
Czaplinek
Przystanek kolejowy w Czaplinku obsługuje tylko połączenia realizowane przez koleje regionalne PolRegio. Przystanek PKS oddalony jest od kolejowego o 3 km i znajduje się w centralnej części miejscowości.
Wybierając Czaplinek jako początek, należy zrobić to na ul. Kolejowej w kierunku południowym.
Rustykalny krajobraz przeplatany małymi wsiami to zaleta sama w sobie, ale dla miłośników historii lub amatorów przyrody na tej trasie znajdzie się kilka ciekawych miejsc.
75-kilometrowa trasa została zaplanowana tak, aby przejechać ją w ciągu jednego dnia, lecz jeśli komuś spodoba się krajobraz, jest kilka miejsc idealnych na odpoczynek lub nocleg.
W Pile można wybierać między hotelami o różnym standardzie, apartamentami, hostelami lub prywatnymi kwaterami.
Na terenie Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Skrzatuszu znajduje się dom pielgrzyma.
Wałcz to miejsce obfite w noclegi, dodatkowo bardzo zróżnicowane. Budżetowym rozwiązaniem są apartamenty lub pokoje w centralnej części miasta. Do dyspozycji turystów pozostają również kwatery, lofty oraz pola namiotowe wzdłuż brzegu jeziora, co gwarantuje piękne widoki.
Czaplinek — typowo turystyczna miejscowość, więc można tu znaleźć każdy rodzaj noclegu: apartamenty, pokoje, domki letniskowe nad jeziorem czy kemping przyczep.
Restauracje znajdują się głównie w Pile, Wałczu oraz Czaplinku, w pozostałych lokalizacjach dostępne są jedynie prywatne, małe sklepy.
Imprezami cyklicznymi, na które warto się wybrać są Wałecki Festiwal Biegowy, a także pikniki wojskowe, na których można zobaczyć sprzęt wojskowy czy posłuchać ciekawych prelekcji. Czaplinek – atrakcje tego miejsca najlepiej sprawdzą się w okresie letnim.
Trasę najlepiej zaplanować w okresie między kwietniem a wrześniem, aby uniknąć deszczowych dni.
Odcinki są nieszczególnie dobrze oznakowane, dlatego warto trzymać się punktów orientacyjnych, jak również mieć ze sobą dobry GPS i dodatkowy powerbank. Bez nawigacji ciężko pokonać ostatnie kilometry, prowadzące przez leśne ścieżki. Warto przygotować się na każdą ewentualność. Poza trzema większymi miejscowościami sklepy, wiaty czy parkingi są nieliczne. Trzeba zadbać o suchy prowiant oraz podstawowe narzędzia, łatki czy zapasowe dętki. 85% drogi to asfalt wśród pól, łąk i lasów.
Piła i jej okolice nie są regionem silnie turystycznym. Na większości fragmentów panuje spokój i cisza, więc miłośnicy samotnych wycieczek i rustykalnego krajobrazu będą zadowoleni.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.