Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autor trasy
Autor bloga Rowerem po Podlasiu
Podlasie, zlokalizowane na wschodnich obrzeżach kraju, to miejsce pełne nieskażonej natury, zielonych pól, gęstych lasów oraz licznych rzek i jezior. Jest to kraina bogata w dziką przyrodę, która przyciąga miłośników rowerowych wyzwań. Będą oni mogli podziwiać tu malownicze krajobrazy, mijając m.in. wiejskie chaty czy cerkwie.
Proponowana trasa zaczyna się na Stacji Waliły. Na przejechanie jej trzeba zarezerwować dwa dni. Całość liczy sobie 142 kilometry, które można pokonać w około 20 godzin. Trasa, pokrywająca się wielu miejscach ze szlakiem Green Velo, jest stosunkowo długa, i raczej polecana jest dla osób z doświadczeniem. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby spróbować na niej swoich sił, bo na pewno będzie co oglądać. Nawierzchnia w większości jest utwardzona i asfaltowa, więc nie powinno być większych trudności z jazdą. Zdarzają się też odcinki szutrowe, ale nie są specjalnie wymagające.
Ze stacji Waliły należy kierować się w stronę Michałowa, na trasie mijając miejscowości Gródek, Gródek-Kolonia i Pieńki. Droga nie stanowi problemu. Jest asfaltowa, więc można spokojnie pedałować. Większość czasu poruszamy się w ruchu ulicznym, gdzie trzeba mieć na uwadze także innych jej użytkowników. W Michałowie kierujemy się w stronę Zalewu Siemianówka — największego zbiornika zaporowego w górnej Narwi, będącego ciekawą atrakcją turystyczną, mijając miejscowości Nowa Wola i Suszcza.
Jednak zanim odpoczniemy nad Zalewem Siemianówka, warto odwiedzić wieżę widokową w pobliskich Bondarach, a także znajdującą się tam plażę. Z Bondar należy kierować się drogą 687, aż do ulicy Klonowej, w którą skręcamy. Tutaj nawierzchnia zmienia się w szutrową, która prowadzi przez Stary Dwór do miejscowości Mostki. Tam znowu przechodzi w drogę asfaltową, którą dojedziemy do Tarnopolu. Przy Świetlicy Wiejskiej należy skręcić w lewo i kierować się do miejscowości Stare Masiewo, przez Babią Górę. Tutaj nawierzchnia ponownie zmieni się na szutrową i doprowadzi aż do miejsca, w którym należy szukać noclegu i zakończyć pierwszy dzień jazdy.
Drugi dzień rozpocznie się od podróży na południe, w kierunku Masiewa, gdzie warto zobaczyć skansen kolei wąskotorowej „Głuszec”. Nawierzchnia w dalszym ciągu jest szutrowa i prowadzi do ostoi Żubrów Kosy Most. Po jej minięciu, na dwóch kolejnych rozwidleniach, należy skręcić w lewo i kierować się dalej na południe aż do Starej Białowieży. Mijając parking trzeba skręcić w lewo, do miejscowości Pogorzelce. Stąd już prosta droga do Białowieskiego Parku Narodowego. Przed nim miniemy ścieżkę edukacyjną Żebra Żubra.
Z Białowieży należy jechać drogą 689 w kierunku Zwierzyńca i przy pomniku Żubra skręcić w lewo, w stronę Czerlunki. Tutaj znowu droga, zwana „Tryb Zwierzyniecki”, przechodzi w szuter i prowadzi aż do skrzyżowania z Olemburską Drogą, na którym trzeba skręcić w lewo. Za mostem Na Leśnej Prawej trzeba skręcić w lewo w pierwszą możliwą drogę, aby zaraz później odbić w prawo i dojechać do miejscowości Topiło. Tutaj warto zrobić sobie przystanek przy jeziorze.
Z Jeziora Topiło należy jechać w kierunku mostu na rzece Perebel i dalej prosto do miejscowości Łozice. Następnie kierujemy się w stronę Olszyny, gdzie przy Mogile Powstańców trzeba skręcić w prawo i od razu w lewo. Ta droga doprowadzi do miejscowości Bokówka, z której drogą 685 dojechać należy do ostatniego przystanku na trasie, czyli do miejscowości Hajnówka.
Najlepsza opcja dojazdu do trasy to PKP — warto wziąć to pod uwagę, zważywszy, że początek i koniec trasy jest przy stacjach kolejowych.
Początek trasy znajduje się na stacji Waliły, która czynna jest w okresie wiosenno-jesiennym. Koniec z kolei mieści się przy stacji Hajnówka, z której można dojechać do Białegostoku. Należy pamiętać, że przewóz roweru jest dodatkowo płatny.
Dwudniowa wycieczka wymaga zaplanowania noclegu. Najlepiej znaleźć go w Starym Masiewie i stamtąd wyruszyć na drugi dzień wyprawy. Jednak zanim udamy się na nocny spoczynek, to warto zaplanować też miejsca do odpoczynku na samej trasie. A tych nie powinno zabraknąć. Zdecydowanie warto odpocząć nad Zalewem Siemianówka, a później korzystać z wiat turystycznych, których jest pod dostatkiem. Z uwagi na to, że trasa częściowo pokrywa się ze szlakiem Green Velo, można też korzystać z Miejsc Obsługi Rowerzystów.
Planując wycieczkę, na pewno trzeba wziąć jakiś zapas jedzenia, ale też można posilić się nad Zalewem Siemianówka, w Starym Masiewie czy w Białowieży. Warto spróbować podlaskiej kuchni, która jest bogata w naturalne składniki, często pochodzące z lokalnych upraw.
Trasa, pomimo że rozłożona na dwa dni, nie jest wymagająca. Wystarczy dobra kondycja, żeby ją bez problemu przejechać. Najlepiej zaplanować ją w okresie wiosenno-jesiennym, aby móc skorzystać ze wszystkich dobrodziejstw, jakie oferuje. Z uwagi na dystans całej trasy oraz zróżnicowane nawierzchnie, wyprawa z dziećmi może okazać się dla nich męcząca.
Z uwagi na charakter trasy, na pewno trzeba zabrać narzędzia rowerowe, łatki i zapasowe dętki. Dodatkowo warto spakować odzież na zmianę i przeciwdeszczową na wypadek opadów.
Do tego należy pamiętać o mapie bądź liczniku GPS z możliwością nawigacji. Z uwagi na długość trasy warto rozważyć zabranie powerbanku na wypadek problemów z doładowaniem urządzeń np.: telefonu czy nawigacji. Przydatne też okaże się przygotowanie jakichś przekąsek na każdy dzień jazdy.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.