Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Dolina Narwi to malowniczy region położony w północno-wschodniej Polsce, który jest uznawany za jeden z najpiękniejszych zakątków kraju. Narew to rzeka o długości około 448 km, zasilająca m.in. Biebrzę i Narewkę. Jej obszary przybrzeżne charakteryzują się pięknymi krajobrazami, rozległymi łąkami, podmokłymi terenami, starodrzewiem oraz różnorodnymi ekosystemami.
Trasa, mimo że licząca 58 kilometrów, nie jest specjalnie wymagająca i nawet początkujący rowerzysta spokojnie sobie z nią poradzi. Dodatkowo jej płaski profil — bez większych przewyższeń i zjazdów — oraz liczne atrakcje, takie jak rzeka Narew, czy wieża widokowa w Kruszewie sprawiają, że jest to idealny pomysł na całodniowy wypad z dziećmi. Choć przejechanie całej pętli powinno zająć około 4 - 5 godzin, to warto poświęcić cały dzień i pokazać pociechom wszystkie ciekawe miejsca, jakie skrywa.
Pętla jest częścią szlaku Green Velo, przez co jest dobrze oznakowana. Jazda odbywa się głównie po asfalcie, rzadziej po szutrze — procentowo można to określić na 70% asfaltu i 30% szutru. Przez większość trasy poruszamy się po drogach dla rowerów lub drogach wiejskich, jednak zdarzają się nieliczne odcinki, gdzie musimy poruszać się w ruchu drogowym. Na trasie sprawdzi się każdy typ roweru, niezależnie czy to model szosowy, gravel, czy MTB.
Pętle najlepiej zacząć z Białegostoku i drogami rowerowymi kierować się na Choroszcz do pierwszej atrakcji, którą jest historyczna szubienica, miejsce upamiętniające straconych powstańców styczniowych. Z Choroszczy trasa prowadzi przez kilka innych zabytkowych miejsc, którym warto poświęcić chwilę uwagi przed dojechaniem do MOR Pańki, w którym można zrobić przerwę i chwilę odetchnąć.
Dalsza droga przebiega spokojnie, w większości utwardzoną nawierzchnią, choć zdarzają się odcinki bardziej grząskie. Otoczona jest polami uprawnymi lub lasami, więc można spodziewać się cienia i ciekawych widoków. W takich warunkach trasa doprowadza do kolejnego celu wyprawy, czyli do zerwanego mostu w miejscowości Kruszewo. Tutaj warto zatrzymać się na dłużej i zrobić kolejny odpoczynek przed dalszą podróżą. Jadąc z dziećmi, warto zrobić postój koło zerwanego mostu, gdzie można podziwiać piękne widoki rozlewisk Narwi. Należy jednak zachować tam ostrożność i uczulić pociechy w temacie bezpieczeństwa.
Kolejnym punktem, który na pewno trzeba odwiedzić, jadąc tą trasą, jest Kruszewo i znajdująca się tam wieża widokowa. Miejsce, z którego rozpościera się krajobraz Narwiańskiego Parku Narodowego. Jednak to nie ostatnia atrakcja — w tym wieża widokowa — która czeka na odkrycie. Kolejnym etapem podróży jest kładka Śliwno-Waniewo.
Dojazd nie stanowi problemu, a po drodze na pewno miniemy stajnie Kruszewo, gdzie trzeba skręcić w prawo na skrzyżowaniu. Przy kapliczce w Śliwnie trzeba ponownie skręcić w prawo i po kilkunastu metrach jesteśmy na miejscu. Tutaj należy „przeprawić się” na drugą stronę, żeby móc kontynuować jazdę do kolejnej atrakcji, czyli do wieży widokowej Śliwno. Dalsza jazda odbywa się w kierunku miejscowości Waniewo, do której prowadzi nieutwardzona droga. Dopiero w Waniewie nawierzchnia staje się twarda i prowadzi do rozwidlenia, za którym trasa znowu staje się nieutwardzona, ale tylko na chwilę, dalej już jest twarda i prowadzi aż do rozjazdu przy dworku Narwiańskich. Tam po raz kolejny szlak przechodzi z asfaltowego na nieutwardzony — i tutaj należy też zachować ostrożność, bo trasa krzyżuje się z drogą nr 678, na której odbywa się normalny ruch samochodowy. Za skrzyżowaniem znajduje się wieś Bokiny. Warto na koniec wybrać asfaltową drogę nr 678 i nią wrócić do Białegostoku.
Trudności na trasie
Trasa zaczyna się tuż przy stacji PKP Białystok Nowe Miasto, więc najłatwiej dojechać jest tam pociągiem, w którym bez problemu przewieziemy — za dodatkową opłatą — rower. Oczywiście można też do początku dojechać samochodem, a liczne parkingi w okolicy umożliwią jego bezpieczne pozostawienie.
Trasa sama w sobie jest atrakcyjna, ponieważ prowadzi przez malownicze rejony Doliny Narwi. Można jednak znaleźć perełki, które na pewno trzeba zobaczyć, są to m.in.:
Trasa jest na tyle krótka, że nie wymaga planowania noclegów. Wystarczy krótki odpoczynek, który najlepiej zaplanować w MOR Pańki. Zapasy żywności i napojów uzupełnisz w sklepiku w Śliwnie, można też tam odpocząć.
Należy pamiętać, że proponowana trasa prowadzi głównie drogami nieutwardzonymi, więc o zapasy żywności musimy zadbać wcześniej. Najlepiej zrobić to jeszcze w Białymstoku, na początku pętli. Można jednak za Waniewiem odbić na Jeńki i zatrzymać w Dworku Narwiańskim.
Trasa dostępna jest przez cały rok, polecana dla początkujących, nawet dzieci dadzą sobie na niej radę. Maksymalny wzrost wysokości to tylko 233 metry, więc podjazdy są raczej symboliczne. Należy jednak pamiętać, że droga prowadzi przez lasy i tereny uprawne, więc można spodziewać się zwierząt, o czym informują znaki rozmieszczone wzdłuż szlaku.
Z racji lokalizacji trasy dobrze jest wyposażyć się w podstawowy zestaw do naprawy roweru, bo najbliższy serwis jest w Białymstoku. Na pewno przydatne będą łatki i dętka rowerowa, do tego łyżki do zdejmowania opony i jakiś multitool. Oczywiście nie można zapomnieć o pompce. Przydatna może okazać się odzież przeciwdeszczowa. Warto też pomyśleć o zapasie jedzenia i picia.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.