Orca Aero M20LTD to rower szosowy, w którym każdy detal zaprojektowano z myślą o biciu rekordów prędkości. Ustawka ze znajomymi, lokalny wyścig czy popularny segment na Stravie – Orca Aero zapewnia przewagę w każdej rywalizacji. Wiele rozwiązań zastosowanych w tej aerodynamicznej konstrukcji zaczerpnięto z modeli przeznaczonych do jazdy czasowej oraz triathlonu. Różnica polega na tym, że Orcę Aero wyposażono w tradycyjną szosową kierownicę, dlatego jest to rower zdecydowanie wszechstronniejszy.
Zrównoważone osiągi
Hiszpański producent zadbał o odpowiedni balans pomiędzy trzema parametrami najważniejszymi dla dynamicznej jazdy, czyli aerodynamiką, sztywnością oraz sterownością. Znalezienie złotego środka pomiędzy tymi właściwościami pozwoliło na stworzenie najciekawszego roweru szosowego na rynku.
Projekt karbonowej ramy to efekt tysięcy godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym na testowaniu różnych ustawień. Ostatecznie nowa Orca Aero pozwala na oszczędzenie 15 watów przy prędkości w 40 km/h w stosunku do poprzedniej wersji roweru. Udało się to osiągnąć dzięki:
- Ramie optymalizującej przepływ powietrza.
- Specjalnemu widelcowi dostosowanemu do kół z wysokim stożkiem.
- Sztycy, kierownicy i mostkowi poprawiającym współczynnik aerodynamiczny o 2%.
- Dopasowaniu ramy do opon o szerokości od 25 do 28 mm.
- Zmianie kształtu rury podsiodłowej
Sztywność karbonowej ramy sprawia, że kolarz bardzo wydajnie przenosi moc z pedałów na napęd. Ma to szczególne znaczenie na podjazdach – Orca Aero jest jednym z najlepszych aerodynamicznych rowerów wspinaczkowych. Dzięki zastosowaniu karbonu OMX, czyli wykorzystującego włókna Hi-Mod, rama wyróżnia się wzorcowym stosunkiem sztywności do masy.
Masa roweru ORBEA Orca Aero M20LTD w rozmiarze 55,5 cm
Geometria ramy jest bardzo agresywna, aby umożliwić przyjęcie pozycji o jak najniższym współczynniku CdA, czyli oporze aerodynamicznym. Jednak Orbea zadała o to, aby każdy rozmiar zaprojektowano w taki sposób, aby zastosowane w nim wymiary i kąty zapewniały jazdę nie tylko wydajną, ale także stabilną.
Najnowocześniejsze rozwiązania
Aerodynamiczna kierownica wymusiła pełną integracji linek wewnątrz mostka oraz główki ramy. Ma to znaczenie dla osiągów roweru, ale także jego spójnej stylistyki.
Przełomowymi rozwiązaniami w Orce Aero są wbudowane schowki. Nie tylko poprawiają one wygląd roweru, ponieważ zastępują zwykły bidon oraz torbę podsiodłową, lecz także poprawiają osiągi.
Skrytka Cargo Foil znajduje się pod dolną rurą ramy, tuż za przednim kołem. Zaprojektowano ją z myślą o transportowaniu niezbędnych narzędzi oraz dętki. Natomiast w miejscu koszyka umieszczono aero bidon na zintegrowanym mocowaniu. Taki zestaw idealnie współgra ze stylistyką ramy. Co więcej, oba rozwiązania – zarówno butelka, jak i schowek – działają jak owiewki, dzięki czemu poprawiają one aerodynamikę roweru.
Osprzęt wyłącznie z najwyższej półki
Tworząc najszybszy rower szosowy na rynku, trzeba postawić na najwyższej jakości komponenty. Wersję Orca Aero M20LTD wyposażono w napęd 2x11 złożony z pełnej mechanicznej grupy Shimano Ultegra R8000. Korba o stopniowaniu 36x52T w zestawieniu z kasetą o rozpiętości 11-32T zapewnia uniwersalny zakres przełożeń, który nadaje się zarówno w wysokie góry, jak i do dynamicznej jazdy po płaskim. Za skuteczne zwalnianie odpowiadają hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano R8070.
Dobór kół ma ogromne znaczenie dla osiągów, dlatego Orbea postawiła na sprawdzony model od włoskiej marki Fulcrum. Model Racing 400 DB dobrze odpowiada charakterystyce Orci Aero. Fabrycznie zamontowane opony to Vittoria Rubino IV G2.0 TLR 700x25, jednak prześwit w ramie mieści maksymalnie nawet ogumienie o szerokości 30 mm.