Piąty model Esker z rocznika 2024 ma ramę drugiej generacji, która odróżnia opisywany gravel od poprzedników. Polska marka postawiła na jeszcze więcej miejsc montażowych – to odpowiedź na potrzeby użytkowników, którzy uwielbiają bikepacking i cenią sobie wszechstronność szutrowców Krossa.
Otwory, jakie znajdziesz to:
- Mocowanie na torebkę na górnej rurze ramy,
- 2 otwory na rurze podsiodłowej (np. na koszyk z bidonem),
- 6 otworów na widelcu,
- Miejsca montażowe na bagażnik i błotniki,
- Aż 6 otworów na akcesoria w dolnej rurze ramy (po obu stronach) – nowość wprowadzona w generacji drugiej (wcześniej były 4),
- Otwory na nóżkę w tylnym trójkącie – również nowinka.
Warto dodać, że rama ze stopu aluminium 6061 ma wewnętrzne prowadzenie przewodów i charakterystyczne dla serii zdobienia. Koła mocowane są w standardzie sztywnej osi, co podkreśla terenowe zastosowanie gravela.
Kross Esker 5.0 – gravel z karbonowym widelcem i napędem GRX
Zarówno tylna, jak i przednia przerzutka oraz manetki pochodzą z grupy Shimano GRX RX400 – to ceniona przez miłośników graveli 10-rzędowa seria. W kombinacji z kasetą HG500 (11-34T) oraz korbą FSA Omega Modular 46/30T napęd daję bardzo duży zakres przełożeń (474%), który starczy na wszelkie podjazdy i zjazdy. Oczywiście grupa GRX oznacza też obecność sprzęgła stabilizującego łańcuch w ramach technologii Shadow RD+.
Cieszy fakt, że w roczniku 2024 Kross fabrycznie zamontował niezwykle szerokie opony – to WTB Riddler Comp 45C. W porównaniu do poprzedniego Eskera 5.0 szerokość ogumienia została więc zwiększona aż o 8 mm – można od razu ruszać na mniej utarte szlaki. Pomogą w tym hydrauliczne hamulce tarczowe GRX RX400, które zapewnią dokładną modulację i skuteczność działania nawet podczas deszczu.
Najważniejsze cechy
Rama Gen2 – jeszcze więcej otworów montażowych
Wprowadzone w drugiej generacji dodatkowe otwory montażowe pozwalają zamontować podpórkę i jeszcze więcej akcesoriów na dolnej rurze ramy. Jeśli dodać do tego obecne już w poprzednikach miejsca mocujące, otrzymujesz konstrukcję wprost idealną do bikepackingu i nie tylko.
Koła DT Swiss z oponami WTB o szerokości 45 mm
Solidne obręcze DT Swiss R 500 z technologią Tubeless Ready najlepiej świadczą o jakości kół gravela. Na felgi nałożono szerokie ogumienie – model WTB Riddler Comp 45C z bieżnikiem doskonałym na szutry.
Karbonowy widelec
Włókno węglowe perfekcyjnie chłonnie drgania, co odczujesz na nierównym podłożu – np. na kamieniach czy kostce brukowej. Oczywiście karbon oznacza także niską wagę roweru, która wg danych dostarczonych przez producenta wynosi ok. 10,8 kg.
Napęd 2x10 z częściami GRX
Szeroki zakres przełożeń będący zasługą kasety Shimano i korby FSA sprawia, że poradzisz sobie na wymagających trasach. Dużym walorem Eskera 5.0 jest obecność komponentów z grupy GRX: przerzutek, hydraulicznych hamulców tarczowych oraz manetek.
Technologie+
Shadow RD+
Połączenie niskoprofilowego korpusu przerzutki i regulowanego sprzęgła z wyłącznikiem pozwala na radykalne zwiększenie jakości pracy na wybojach. Łańcuch jest cały czas naciągnięty nawet przy nieregularnych nierównościach, co umożliwia szybką zmianę biegów. Cichy układ napędowy sprzyja poprawie koncentracji w czasie jazdy. Rozwiązanie jest lżejsze i bardziej wydajne niż napinacze rolkowe.