Konwersja roweru na elektryczny – jak to zrobić i czy warto?
21-12-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Choć do działania e-bike’a potrzeba wielu elementów, sercem całej konstrukcji jest niewątpliwie silnik. Urządzenie powoduje szybszy obrót koła, dzięki czemu rowerzysta porusza się po trasach zdecydowanie łatwiej. Działanie silnika zależy od konstrukcji, różnej u każdego producenta, a nawet w modelach danej marki. Warto dokładnie przyjrzeć się popularnym rodzajom napędów, aby wiedzieć, jak wybrać odpowiedniego elektryka lub sam silnik do roweru.
Spis treści:
Dzięki napędowi elektrycznemu w rowerze łatwiej pokonasz wzniesienia, a pedałowanie będzie mniej angażujące. Warto jednak zaznaczyć, że kręcenie korbą jest wciąż koniecznie do poruszania się – gdy tylko przestajesz pedałować, napędzanie będzie wstrzymane. Dodatkowo elektryczny silnik do roweru wspiera rowerzystę tylko do osiągnięcia określonej prędkości, wynoszącej 25 km/h. To jedno z ograniczeń stawianych przez obowiązujące prawo, które wymaga także ustawowej mocy (maksymalnie 250 W).
Rowery elektryczne – wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć!
Intensywność pracy urządzenia zależy od czujnika prędkości oraz sterownika, zazwyczaj umieszczanych na szynie baterii, ramie lub wewnątrz obudowy silnika. Nie bez znaczenia jest również wybór trybu w manetce lub komputerze sterującym – urządzeniach używanych przez kolarza, które są montowane na kierownicy. Silnik do roweru elektrycznego wpływa na zasięg e-bike’a, ale w kwestii zużycia energii ważne są także inne czynniki – masa i geometria roweru oraz kadencja dobierana przez rowerzystę. Największy wpływ ma sam akumulator, który dostarcza energię do silnika. W rowerach elektrycznych stosuje się klamki hamulcowe odcinające dopływ prądu do urządzenia lub przełączające go w tryb oszczędzania energii. Bateria, którą trzeba regularnie doładowywać, jest najczęściej montowana w jednej z trzech pozycji:
Spośród wszystkich pojazdów silnikowych rowery elektryczne są najtańsze w eksploatacji, ponieważ zużywają jedynie prąd za raptem ok. 3-4 zł na 100 km. Nic więc dziwnego, że e-biki zyskują popularność. Choć z początku po elektryki sięgali głównie mieszkańcy miast, to teraz na rynku więcej jest modeli e-MTB czy trekkingowych. Dzięki umiejętnemu chowaniu akumulatorów, napędy elektryczne można znaleźć także w rurach ram rowerów szosowych czy graveli, co opisaliśmy w naszym przewodniku po e-bike’ach.
Istnieje wiele rodzajów urządzeń, którymi można napędzać rower elektryczny. Jaki silnik wybrać? Systemy różnią się miejscem montażu i parametrami, takimi jak napięcie, moc czy moment obrotowy. Po wzięciu tych wszystkich cech pod uwagę warto porównywać producentów – zawsze lepiej postawić na sprawdzone marki.
Rodzaj roweru | Standardowe umiejscowienie silnika | Moment obrotowy | Informacje dodatkowe |
MTB | Centralne | 50-100 Nm | Wysoka progresywność w czasie podjeżdżania |
Trekkingowy/ crossowy | 30-100 Nm | Na podróże po płaskich trasach wystarczy niższa wartość momentu obrotowego | |
Szosowy | Centralne/ Tylna piasta | Ok. 50 Nm | Zintegrowanie systemu powinno być jak największe, a waga ma kluczowe znaczenie |
Gravel | |||
Miejski | Dowolne | <50 Nm | W miastach o płaskim ukształtowaniu wystarczy niska wartość momentu obrotowego |
Cargo | 50-130 Nm | Moment obrotowy powinien być dopasowany także do masy przewożonych ciężarów |
Napędy należy w pierwszej kolejności rozróżnić pod względem umiejscowienia silnika:
Silnik centralny do roweru jest montowany w mufie suportu, co wymaga specjalnie dostosowanej ramy. To powód, dla którego mocowanie przy korbie dotyczy głównie rowerów kosztujących ponad 6000 zł. Centralnie umiejscowiony silnik stanowi uniwersalne rozwiązanie, ponieważ nie sprawia, że jedno koło waży więcej niż drugie. Dzięki temu sprawdza się nie tylko w użytku rekreacyjnym, ale i MTB.
Jaki rower elektryczny wybrać? Zestawienie polecanych modeli
Co jednak ciekawe, w większości szosowych oraz gravelowych rowerów zazwyczaj poleca się montaż w piaście. Mocowany w tylnym kole silnik dociąża bowiem tylne koło e-bike’a, zwiększając zwrotność szutrowca czy szosówki – lekkim przodem roweru łatwo można manewrować. Część modeli do rekreacyjnej jazdy miejskiej czy trekkingowej ma silnik w przedniej piaście. To rozwiązanie najlepsze do jazdy z wyprostowaną sylwetką, często stosowane w rowerach elektrycznych dla seniorów.
Należy rozróżnić silniki z przekładnią i bez niej. W obu urządzeniach jazdę wspiera bezszczotkowy silnik prądu stałego (BLDC). W pierwszym jednak przypadku – czyli przekładniowym, określanym po angielsku geared – mechanizm jest planetarny. Działa więc podobnie jak w klasycznych piastach z przerzutkami – piasta w e-bike’u także ma zębatki. Zastanawiając się, jaki silnik elektryczny do roweru wybrać – przekładniowy czy bezprzekładniowy, warto zauważyć, że pierwszy z wymienionych mechanizm daje lepsze przyspieszenie. Dodatkowo mechanizm z przekładnią jest sprawny nie tylko przy wysokich, ale też przy niskich prędkościach. Ma również niższą masę oraz niewielkie rozmiary, dlatego to świetne rozwiązanie do szosówek i graveli.
Zaletą mechanizmów bezprzekładniowych (direct drive) jest cichsza praca, bezawaryjność, a także lepsze działanie w terenie. Opisywane rozwiązanie ma też walor, który pozostanie niezauważony w e-bike’ach z ograniczeniami nałożonymi przez legislację. Silnik bezprzekładniowy do roweru może mieć bowiem dużą moc (do 5000 W), co pozwala na rozwijanie prędkości nawet powyżej 60 km/h. Uzwojenie bezpośrednio napędza koło z silnikiem elektrycznym, wyposażone w magnesy montowane na obręczy. Dzięki takiej konstrukcji w budowie roweru elektrycznego pozbyto się wielu ruchomych elementów – silnik nie ma zębatek czy szczotek, a ruchome są wyłącznie łożyska, które należy co jakiś czas wymieniać.
Rodzaj silnika | Przekładniowy | Bezprzekładniowy |
---|---|---|
Moc | 250-1000 W | 500-5000 W |
Uzyskiwane wsparcie | Wystarczające, zwłaszcza w świetle przepisów | Wysokie (nawet >60 km/h) |
Głośność | Głośna praca | Cicha praca |
Ruchome części | Zębatki, łożyska | Łożyska |
Zastosowanie | Szosówki, gravele | Rowery terenowe |
Sprawność przy niskich prędkościach | Wysoka | Niska |
Waga | Niska | Wysoka |
Rozmiar | Mniejszy | Większy |
Przyspieszenie | Mniejsze | Większe |
Niezwykle istotną cechą napędów jest moment obrotowy silnika elektrycznego do roweru. Zależny od budowy urządzenia parametr podawany w niutonometrach (Nm). Moment obrotowy, zwany też momentem siły, określa, jak skutecznie napędzane będzie koło, wpływając m.in. na osiągane przyspieszenie. W specyfikacjach silników niemal zawsze zapisuje się wartość maksymalną momentu obrotowego, która w najsłabszych urządzeniach do e-bike’ów wynosi ok. 30 Nm. Najmocniejsze rowery elektryczne to z kolei modele MTB wyposażone w silniki o momencie siły 130 Nm. O tym, jaki moment obrotowy będzie odpowiedni, należy zdecydować, kierując się najczęściej pokonywanymi trasami. Jeśli jeździsz w górach, potrzebujesz mocnego silnika rowerowego elektrycznego o wysokiej liczbie niutonometrów. Gdy urządzenie ma tylko nieco wspomagać jazdę w mieście lub podczas podróży czy treningów na nizinach, wystarczy niski moment obrotowy.
Napięcie to parametr mający bezpośrednie powiązanie z momentem obrotowym. Im więcej woltów, tym zazwyczaj więcej niutonometrów do uzyskania. W rowerach elektrycznych napięcie jest ustawowo ograniczone do maksymalnie 48 V, ale parametr ten w większości modeli ma wartość dużo niższą: 24 czy 36 V. Im niższe napięcie, tym mniejsze zapotrzebowanie silnika na energię oraz niższe obciążanie baterii, co przekłada się na dłuższą pracę akumulatora. Problem zasilaczy o wyższym napięciu stanowi też większa masa.
Moc silnika roweru elektrycznego jest ograniczona do 250 W przez europejskie przepisy prawa o e-bike’ach. W krajach poza starym kontynentem te zapisy zwykle są bardziej liberalne – elektryki ze wschodu mają zwykle 500 W. Na rynku można również znaleźć customowe modele z urządzeniem o mocy 5000 W. Decydując się na zakup wydajniejszej jednostki, pamiętaj o tym, że jednoślad nie będzie prawnie określany jak rower, chyba że ma blokadę mocy zgodną z unijnymi normami.
Są dwie dominujące marki na rynku. Niemiecki koncern Bosch, jeden z największych dostawców komponentów elektrycznych na świecie, posiada bardzo szeroką gamę produktów. Produkty znad Renu są najczęściej stosowane w modelach wysokiej klasy. Drugą marka silników jest japońskie Shimano STEPS oferujące kompletny napęd elektryczny do roweru w różnych wersjach.
Choć dwójka potentatów podzieliła między siebie większość rynku, nie oznacza to, że inni producenci nie są warci uwagi. Na pierwszy plan wysuwa się Brose (wyspecjalizowany w modelach sportowych), Panasonic i Yamaha. Istnieją też inne firmy oferujące względnie tani napęd elektryczny do roweru: Mahle, Impulse, AEG, Bafang czy Fazua, czyli marki doceniane przez rowerzystów na całym świecie.
Tworząc ranking silników elektrycznych do roweru, należałoby porównać modele wyżej wymienionych firm pod względem opisanych wcześniej parametry. Wśród silników Bosch znajdują się zarówno propozycje do miasta (serie Active Line czy Active Line Plus), jak i wyczynowej jazdy MTB (Performance Line CX i SX). Istnieje także specjalna seria do rowerów Cargo.
Silniki Bosch (Active Line i Cargo Line) | ||||
Model silnika | Active | Active Plus | Cargo | Cargo Speed |
Moc | 250 W | |||
Moment obrotowy | 40 Nm | 50 Nm | 85 Nm | 85 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | 45 km/h | ||
Masa | 2,9 kg | 3,2 kg | 2,9 kg | 2,9 kg |
Programy | Turbo, Sport, Tour, Eco |
Silniki Bosch (Performance Line) | |||
Model silnika | Performance | Performance Speed | Performance CX |
Moc | 250 W | 350 W | 250 W |
Moment obrotowy | 63 Nm | 63 Nm | 75 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | 45 km/h | 25 km/h |
Masa | <4 kg | ||
Programy | Turbo, Sport, Tour, Eco |
Shimano oznaczyło serie za pomocą litery „E”, do której dopisano cztery cyfry, podobnie jak w grupach klasycznych napędów. Jaki silnik do roweru elektrycznego wybrać spośród propozycji japońskiej marki? Zlokalizowane centralnie silniki E5000 i E6000 są przeznaczone do rowerów rekreacyjnych, a E7000 oraz E8000 znajdują zastosowanie w jeździe górskiej.
Istnieją też serie wykonane w nowszej technologii modułu napędowego, opisane dwoma literami (EP) i trzema cyframi następującymi po nich. Silnik centralny Shimano STEPS DU-EP801 czy EP600 mają bardziej progresywny moment obrotowy – szybciej doda wsparcia na stromych podjazdach. Dodatkowymi zaletami urządzeń spod znaku EP jest płynniejsze pedałowanie oraz niższa masa.
Do jazdy szosowej czy miejskiej warto polecić dwie serie sygnowanych przez markę Mahle silników elektrycznych do rowerów. Niemiecka firma, która wykupiła hiszpański startup ebikemotion, dostarcza kompaktowe urządzenia schowane w piaście o bębenkach pasujących do kaset SRAM, Shimano lub Campagnolo. Nowsza i lżejsza seria X20 ma subtelniejszy design niż system X35, nadal ceniony ze względu na łatwość instalacji czy efektywne wsparcie jazdy kolarza.
Silniki Mahle | ||
Model silnika | X35 | X20 |
Moc | 250 W | |
Moment obrotowy | 40 Nm | 55 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | |
Masa | 2 kg | 1,4 kg |
Warto też zwrócić uwagę na popularne serie innych producentów, które przedstawiliśmy w kilku tabelkach:
Silniki Yamaha | ||||||
Model silnika | PW-X2 | PWseries ST | PWseries TE | PWseries CE | PWseries C2 | PW X3 |
Moc | 250 W | |||||
Moment obrotowy | 80 Nm | 70 Nm | 60 Nm | 50 Nm | 55 Nm | 85 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | 25 km/h | 45 km/h | 25 km/h | 25 km/h | 25 km/h |
Masa | 3,1 kg | 3,4 kg | 3,4 kg | 2,9 kg | 3 kg | 2,75 kg |
Programy | EXPW, HIGH, STD, ECO, +ECO | HIGH, STD, ECO, +ECO | HIGH, STD, ECO, +ECO | Auto | HIGH, STD, ECO, +ECO, Auto | EXPW, HIGH, STD, ECO, +ECO |
Silniki Brose | ||||
Model silnika | Drive C | Drive T | Drive TF | Drive S |
Moc | 250 W | |||
Moment obrotowy | 50 Nm | 70 Nm | 90 Nm | 90 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | 25 km/h | 45 km/h | 25 km/h |
Masa | 3,4 kg |
Silniki Panasonic | ||||
Model silnika | GX Ultimate | GX Power | X0 | X1 |
Moc | 250 W | 640 W | ||
Moment obrotowy | 90 Nm | 60 Nm | 80 Nm | 75 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | 25 km/h | 45 km/h | 25 km/h |
Masa | 2,95 kg | 3,2 kg | 3,7 kg | 4,9 kg |
Programy | ECO, STD, HIGH, AUTO |
Silniki Impulse | |||||
Model silnika | 2.0 | 2.0 Speed | Evo Next | Evo RS | Evo RS Speed |
Moc | 250 W | 350 W | 250 W | 250 W | 350 W |
Moment obrotowy | 70 Nm | 70 Nm | 80 Nm | 80 Nm | 80 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | 45 km/h | 25 km/h | 25 km/h | 45 km/h |
Masa | 3,9 kg | ||||
Programy | Eco, Sport, Power | — | — | Eco, Sport, Power, Ultra | — |
Silniki AEG | |||
Model silnika | EcoDrive | AEG ComfortDrive | SportDrive |
Moc | 250 W | ||
Moment obrotowy | 50 Nm | 100 Nm | |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h |
Silniki Bafang M-Series (M300-M500) | ||||
Model silnika | M300 | M400 | M420 | M500 |
Moc | 250 W | |||
Moment obrotowy | 80 Nm | 95 Nm | ||
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | |||
Masa | 3,6 kg | 3,9 kg | 3,6 kg | 3,3 kg |
Silniki Bafang M-Series (M600-M800) | |||
Model silnika | M600 | M620 | M800 |
Moc | 500 W | 1000 W | 200 W |
Moment obrotowy | 120 Nm | 160 Nm | 55 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 45 km/h | 50 km/h | 45 km/h |
Masa | 3,7 kg | 5,3 kg | 2,3 kg |
Silniki Bafang H-Series | ||||||
Seria silnika | HF | HR | ||||
Model silnika | H400 | H400 Eco | H600 | H400 | H400B | H630 |
Moc | 250 W | 500 W | ||||
Moment obrotowy | 30 Nm | 30 Nm | 42 Nm | 30 Nm | 45 Nm | 50 Nm |
Maksymalne wspomaganie | 25 km/h | |||||
Masa | 2,3 kg | 2,4 kg | 1,7 kg | 3 kg | 3,3 kg | 4,1 kg |
Zakup gotowego roweru elektrycznego jest najprostszym rozwiązaniem. Z odpowiednią wiedzą można jednak dokonać konwersji klasycznego modelu do e-bike’a. Jak to się robi?
Przede wszystkim należy postanowić, czy skorzystać z gotowego zestawu, czy samodzielnie skompletować osprzęt. W pierwszym przypadku będzie dużo łatwiej, także dlatego, że wszystkie szczegółowe wskazówki zapewnia dołączona do kompletu instrukcja. Druga opcja jest z kolei polecana dla bardziej doświadczonych majsterkowiczów, którzy chcą stworzyć wyjątkowy system.
Wybór miejsca montażu zależy od kompatybilności ramy – jeśli mufa pomieści silnik, można zdecydować się na centralne mocowanie urządzenia. Najpierw należy zdjąć korbę oraz suport, a następnie zamocować do nich silnik, za pomocą haków stabilizujących. Po ponownym założeniu korby i suportu należy jeszcze połączyć silnik z czujnikami, akumulatorem oraz wyświetlaczem przy pomocy przewodów o hermetycznych wtyczkach.
Mocowanie silnika w kole jest nieco prostsze, ponieważ piasta z urządzeniem to zazwyczaj gotowy produkt, na którym zaplata się obręcz. Wystarczy zdjąć oryginalne koło w rowerze i zastąpić je wersją z napędem, a potem nakręcić kasetę. Oczywiście należy też połączyć silnik z pozostałymi elementami zestawu, tak jak podczas centralnego montażu silnika.
Ciekawe i najłatwiejsze w instalacji rozwiązanie stanowi silnik do roweru na rolkę. Montowane do sztycy urządzenie wspiera obrót opony, wywołując pośrednio szybsze obracanie całego koła, a więc – sprawniejszą jazdę. Na pierwszy rzut oka taki system może wyglądać śmiesznie, ale rolka kręcąca ogumieniem ma w zauważalny sposób pomagać przy podjazdach. Niektóre silniki są wyposażone w tryb, który nie wspiera kolarza jak pozostałe opcje, a… przeszkadza rowerzyście, zwiększając opór, przez co trening jest intensywniejszy. W tej sytuacji akumulator ładuje się, a prąd można wykorzystać do uzupełnienia prądu w telefonie. Montaż silnika na rolkę to prosty sposób, aby uzyskać rower elektryczny z odzyskiem energii. Dodatkowo urządzenie może automatycznie hamować koło w warunkach zagrożenia.
Czy ten gadżet ma sens? Z pewnością przyda się więcej opinii użytkowników, aby odpowiedzieć na to pytanie. Jedno jest pewne – jeszcze nigdy nie było tak łatwej konwersji klasycznego roweru do e-bike’a, jak z wykorzystaniem silnika z rolką na oponę.
Najczęściej psującym się komponentem napędu do roweru jest elektryczny silnik – potrafi się przegrzewać oraz korodować. Zazwyczaj należy wtedy wymienić czujnik Halla, którego koszt nie należy do wysokich. Po wyjęciu stojana z rotora trzeba sprawdzić woltomierzem przewodzenie wszystkich kabelków prowadzących do sensora. Jeśli nie działa napęd w rowerze elektrycznym, to możliwe, że któryś z opisanych kabli nie przewodzi prądu i czujnik należy wymienić. Warto ocenić też stan głównego przewodu silnika i łożysk, a także wyczyścić rdzę ze stojana oraz przylegających do niego ścianek rotora.
Majsterkowicze mogą sobie z wszystkim poradzić sami, ale większość użytkowników powinna od razu udać się do serwisu rowerów elektrycznych. Nie w każdym punkcie napraw zreperujesz elektryka, ale miejsc specjalizujących się w e-bike’ach jest coraz więcej. Najlepiej przed wyjściem z domu sprawdzić tę informację w internecie, co pozwoli uniknąć rozczarowujących odpowiedzi serwisantów. Sama diagnostyka może być wyceniona na nawet 100 zł. Naprawa rowerów elektrycznych w przypadku usterki silnika to z kolei zazwyczaj koszt rzędu 200-300 zł, ale przy wymianie najprostszych elementów można zmieścić się w kilkudziesięciu złotych. Czasem warto przy okazji zdecydować się na generalny przegląd e-bike’a. To jednak nie najtańsza usługa – zapłacisz za nią około 400-600 złotych.
Czasem to nie awaria silnika jest przyczyną problemów, a stan modułu sterowania. Jak działa sterownik roweru elektrycznego? Połączone z wszystkimi innymi elementami napędu urządzenie wpływa na ilość energii otrzymywanej przez silnik z akumulatora. Omawiane urządzenie ma zainstalowane oprogramowanie, które automatycznie zapobiega przegraniu się napędu elektrycznego. Właśnie dlatego zadbać o dobry stan sterownika – z zasady przeciwdziała on awariom, ale sam też może ulec usterce.
Sygnał, że coś jest nie tak z tym urządzeniem, stanowi nieregularna praca e-bike’a – np. raz wsparcie będzie za małe, a raz za duże. Ale jak sprawdzić sterownik roweru elektrycznego? Po pierwsze należy zbadać przewody i złącza – izolacja powinna być nienaruszona, gdyż w przeciwnym wypadku prąd wydostaje się poza system. Do uszkodzonych kabli może również dostać się woda, co oczywiście doprowadzi do zwarcia. Problem może też tkwić wewnątrz urządzenia lub w samym oprogramowaniu. W każdym przypadku najłatwiej wymienić cały sterownik – to koszt nawet poniżej 100 zł. Najlepiej kupować modele dedykowane danej serii silnika, ale najtańsze będą uniwersalne urządzenia do wszelkich silników bezszczotkowych.