Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Test lampek rowerowych – poznaj prawdziwe możliwości oświetlenia!

Skorzystaj z porównywarki i poznaj najlepsze lampki rowerowe z oferty centrumrowerowe.pl. Wybierz model odpowiadający Twoim potrzebom. W rankingu oceniliśmy oświetlenie pod kątem możliwości terenowych, czasu pracy i kształtu wiązki światła.

Jak to robimy?

Aby wyświetlić test lampek rowerowych obróć urządzenie

Obróc telefon

Aby wyświetlić test lampek rowerowych otwórz tę stronę na urządzeniu z większym ekranem

Za mały ekran

Aby porównać,
wybierz produkt z naszej oferty

Jak to działa?
Animowana podpowiedź
Filtruj
Schowaj produkty Pokaż produkty
Polecamy
name
EYEN
Streak 1000
279,99  zł
1000 lm
1 h
Polecamy
name
EYEN
Streak 750
179,99  zł
750 lm
1 h
name
CATEYE
AMPP 500
159,99  zł
500 lm
1 h
name
CATEYE
AMPP 800
224,99  zł
800 lm
1 h
name
SIGMA
Buster 700
239,99  zł
700 lm
2 h
name
KNOG
PWR Trail 1100L
469,99  zł
1100 lm
1 h
name
CATEYE
AMPP 1100
319,99  zł
1100 lm
1 h
name
KNOG
PWR Rider 450L
239,99  zł
450 lm
2 h
name
PROX
Taurus
84,99  zł
500 lm
3 h
name
LEZYNE
Multi Drive 1000
599,99  zł
1000 lm
3 h
name
CATEYE
Sync Core HL-NW100RC
269,99  zł
500 lm
2 h
name
LEZYNE
Mini Drive 400XL
149,99  zł
400 lm
1 h
name
LEZYNE
LED Super Drive 1600XXL
539,99  zł
1600 lm
1 h
name
CATEYE
AMPP 400
109,99  zł
400 lm
2 h
name
LEZYNE
LED Hecto Drive 500XL
199,99  zł
500 lm
1 h
name
KNOG
Blinder Road 400
239,99  zł
400 lm
1 h
name
MACTRONIC
Noise XTR 04
199,99  zł
712 lm
2 h
name
MACTRONIC
Scream 3.2
129,99  zł
600 lm
2 h
name
BARBIERI
Multifunctional Light
89,99  zł
550 lm
3 h
name
INFINI
Lava 500 Lite
144,99  zł
500 lm
4 h
name
EYEN
Course 500
79,99  zł
500 lm
1 h
name
LEZYNE
Classic Drive 700XL
229,99  zł
700 lm
3 h
name
LEZYNE
Lite Drive STVZO Pro 115
244,99  zł
310 lm
2 h
name
MACTRONIC
Trailblazer
299,99  zł
2000 lm
2 h
name
INFINI
Tron 500
179,99  zł
500 lm
1 h
name
CATEYE
Volt 1700 HL-EL1020RC
679,99  zł
1700 lm
2 h
name
SIGMA
Buster 800 FL
269,99  zł
800 lm
2 h
name
MACTRONIC
Highline
244,99  zł
1000 lm
2 h
name
KNOG
Blinder Pro 1300
399,99  zł
1300 lm
1 h
name
KNOG
Blinder Pro 600
229,99  zł
600 lm
2 h
name
KNOG
Blinder Pro 900
319,99  zł
900 lm
1 h

Zobacz różnicę w działaniu lampki

Żadne akcesoria nie poprawiają bezpieczeństwa na rowerze tak, jak dobre oświetlenie. Wybór odpowiedniego modelu przysparza kłopotów wielu kupującym, dlatego przygotowaliśmy funkcjonalność zdecydowanie ułatwiającą ten proces. Jest to pierwszy w Polsce test lampek rowerowych przeprowadzony na taką skalę.

W kompleksowy sposób sprawdziliśmy i porównaliśmy możliwości 31 dostępnych produktów w ofercie centrumrowerowe.pl, a przygotowane przez nas narzędzie pozwala na intuicyjne zestawienie ze sobą różnic pomiędzy poszczególnymi modelami.

Bestsellery

Najlepsze modele w naszej ofercie

LP. Nazwa produktu Cena Moc Czas świecenia Barwa Waga Opinie Cechy
1 EYEN Streak 1000 Porównaj 279,99 zł 1000 lm 1 - 102 h 5900 K zimna 220 g
4,8

wskaźnik poziomu baterii, wodoodporność IPX4, sterowanie pilotem, Powerbank, światło dzienne
2 EYEN Streak 750 Porównaj 179,99 zł 750 lm 1 - 100 h 5950 K zimna 129 g
4,8

wskaźnik poziomu baterii, wodoodporność IPX4, sterowanie pilotem, Powerbank, światło dzienne
3 CATEYE AMPP 500 Porównaj 159,99 zł 500 lm 1 - 50 h 5400 K neutralna 117 g
4,9

wskaźnik poziomu baterii, wodoodporność IPX4, tryb zapamiętywania światła
4 CATEYE AMPP 800 Porównaj 224,99 zł 800 lm 1 - 30 h 6650 K zimna 136 g
4,9

wskaźnik poziomu baterii, wodoodporność IPX4, tryb zapamiętywania światła
5 SIGMA Buster 700 Porównaj 239,99 zł 700 lm 2 - 18 h 6900 K zimna 145 g
4,8

wodoodporność IPX4
6 KNOG PWR Trail 1100L Porównaj 469,99 zł 1100 lm 1 - 300 h 5600 K zimna 230 g
4,7

wskaźnik poziomu baterii
7 CATEYE AMPP 1100 Porównaj 319,99 zł 1100 lm 1 - 50 h 7000 K zimna 200 g
5,0

wskaźnik poziomu baterii, wodoodporność IPX4, tryb zapamiętywania światła
8 KNOG PWR Rider 450L Porównaj 239,99 zł 450 lm 2 - 90 h 5000 K neutralna 115 g
5,0

FAQ

Jak wybrać najlepsze oświetlenie do roweru?

Dobre oświetlenie do roweru powinno być przede wszystkim odpowiednio dostosowane do wymagań użytkownika. Nie każdy kolarz potrzebuje potężnej baterii i tysięcy lumenów, część bardziej doceni kompaktowość, niską masę oraz pełną wodoszczelność.

Dlatego, aby znaleźć najlepszą lampkę do roweru, należy zwrócić uwagę na:

  • moc emitowanego światła,
  • kształt wiązki światła,
  • sposób zasilania,
  • realny czas pracy,
  • stopień wodoodporności obudowy
100-300 lumenów Ikona lampki o mocy do 300 lumenów Do rekreacyjnej jazdy po dobrze oświetlonych drogach oraz w ciągu dnia.
300-700 lumenów Ikona lampki o mocy do 700 lumenów Do jazdy po słabo oświetlonych drogach, głównie poza terenem zabudowanym.
700-2000 lumenów Ikona lampki o mocy powyżej 700 lumenów Mocne lampki do jazdy po gęstym lesie lub nocą.

Lampki oświetlające czy ostrzegawcze?

Najmniejszą mocą charakteryzują się lampki ostrzegawcze, które poprawiają widoczność rowerzysty na drodze i na kilka metrów rozświetlają drogę. Modele emitujące więcej światła (300-700 lumenów) są zdolne rozjaśnić drogę na kilkanaście metrów. Natomiast najmocniejsze lampki mogą generować od 1000 lm do 2000 lm, co pozwala im świecić z intensywnością zbliżoną do reflektorów samochodowych. Sprawdzają się one nawet podczas nocnych wycieczek przez słabo oświetlone drogi lub ciemne ścieżki w lasach.

Sama liczba lumenów nie mówi o oświetleniu wszystkiego. Wyższej jakości lampki, z lepiej zaprojektowanymi soczewkami, potrafią skuteczniej wykorzystywać generowaną moc niż podstawowe modele.

Optymalny kształt wiązki światła - klucz do bezpieczeństwa na drodze

Szczególne istotne znaczenie ma kształt wiązki światła. Odzwierciedla on sposób, w jaki lampka oświetla drogę. Najskuteczniej działające modele mają charakterystycznie spłaszczony promień, co oznacza, że nie emitują światła ku górze (tzw. odcięcie), a niemal całą wiązkę kierują w dół, dzięki czemu efektywniej oświetlają drogę przed rowerzystą.

Szczegółowe możliwości lampki, w tym emitowany kształt wiązki, możesz sprawdzić w przygotowanym przez nas narzędziu. Więcej: Jakie oświetlenie do roweru wybrać?

Prezentacja strumienia światła emitowanego w górę
Światło emitowane ku górze
Prezentacja strumienia światła emitowanego w dół
Światło emitowane w dół

Akumulator, bateria czy prądnica?

Dla większości rowerzystów optymalnym wyborem okazują się lampki zasilane przez wbudowany akumulator . Takie źródło energii zapewnia najlepszą wydajność, a także jest bardzo wygodne do ładowania – wystarczy do tego złącze USB oraz gniazdko elektryczne lub powerbank.

Bateria Ikona baterii
  • Najniższa cena;
  • Lampka gotowa do działania natychmiast po wymianie baterii, nie wymaga ładowania;
  • Baterie łatwo dostępne w sklepach;
  • Możliwość wożenia ze sobą kompletu zapasowych ogniw.
Akumulator Ikona akumulatora
  • Najlepsza wydajność;
  • Ekologiczne rozwiązanie, dzięki możliwości wielokrotnego ładowania;
  • Długi czas działania;
  • Niektóre lampki mogą pełnić funkcje powerbanków.
Dynamo Ikona dynama
  • Energia w 100% generowana siłą mięśni;
  • Brak ryzyka rozładowania się źródła zasilania;
  • Możliwość używania mocnego strumienia światła nawet przez kilka godzin;
  • Jasność świecenia zależna od prędkości jazdy.
Bateria E-Bike Ikona baterii do roweru elektrycznego
  • Stały dostęp do źródła zasilania;
  • Zapas energii na wiele godzin jazdy;
  • Możliwość współpracy z systemem roweru elektrycznego;
  • Zazwyczaj duża moc promienia światła.

Alternatywne rozwiązania mają również swoje zalety. Dynamo poleca się osobom, które chcą mieć pewność, że podczas jazdy nie zabraknie im prądu. Natomiast zaletą lampek na baterię jest fakt, że zapasowe źródło energii można zakupić w przydrożnym sklepie i łatwo wymienić je na trasie. Większość rowerów elektrycznych pozwala na zasilanie oświetlenia z głównego akumulatora e-bike'a, co zapewnia ogromny zapas energii.

Rzeczywisty czas działania przedniej lampki

W przypadku lampek zasilanych przez wbudowane akumulatory należy zwrócić uwagę rzeczywisty czas świecenia. Deklarowane przez producenta możliwości oświetlenia warto zestawić z wynikami testu przeprowadzonego w kontrolowanych warunkach – dedykowanym luksomierzem, w najmocniejszym trybie pracy konkretnej lampki. Porównanie maksymalnego okresu działania na jednym ładowaniu pozwala na znalezienie modelu, w którym zasilania wystarczy nawet na najdłuższe planowane trasy.

Stopień ochrony przed deszczem

Dużo jeżdżący kolarze – a zwłaszcza bikepackerzy ­– powinni szukać modeli gwarantujących wysoki stopień wodoszczelności, najlepiej klasy IPX7, co zapewnia ochronę przed mocną ulewą. Mniej wymagającym lub unikającym deszczu użytkownikom wystarczy podstawowy stopień zabezpieczenia przed wilgocią – IPX4.

Wodoszczelność IPX7 Ikona chmury z deszczem Odpowiednie do jazdy w każdych warunkach,
nawet w czasie ulewy
Wodoszczelność IPX4 Ikona chmury ze słońcem i deszczem Odporny na zachlapanie lub
krótkotrwały deszcz

Jakie są rodzaje lampek rowerowych?

Dostępne na rynku oświetlenie dzieli się na trzy podstawowe typy:

  • Przednie - białe lub żółte,
  • Tylne - czerwone,
  • Zestaw lampek – przednia (biała lub żółta) + tylna (czerwona).
Prezentacja przedniej lampki rowerowej Przednie lampki
Prezentacja tylnej lampki rowerowej Tylne lampki
Prezentacja rowerowych zestawów oświetleniowych Zestawy oświetleniowe

Biorąc pod uwagę funkcjonalność, spośród przednich lampek możemy wydzielić oświetlenie ostrzegawcze, z widocznymi z daleka diodami, nadające się przede wszystkim do jazdy po mieście. Natomiast do podróżowania w terenie niezabudowanym lub po lasach potrzeba lampek oświetlających, które rozjaśniających szlaki. Generują one średni strumień światła (do terenu mieszanego) lub bardzo mocny (do gęstego lasu).

Zadaniem wszystkich lampek tylnych jest sygnalizowanie obecności rowerzysty na drodze. Różnice pomiędzy zaawansowanymi a podstawowymi modelami dotyczą mocy, liczby diod oraz dostępnych trybów świecenia. Wyróżniającym się rodzajem tylnego oświetlenia są lampki ze zintegrowanym radarem wstecznym, czego przykładem jest seria Garmin Varia.

Gotowe zestawy lampek, przygotowane przez producentów, są najlepszą opcją dla kolarzy poszukujących sprawdzonych rozwiązań, ponieważ dają pewność dobrego dopasowania charakterystyki świateł z przodu i z tyłu.

Część modeli powstaje z myślą o wymaganiach konkretnych typów rowerów. Są to m.in.

  • szosowe – ostrzegawcze, lekkie i kompaktowe,
  • MTB oraz gravelowe – oświetlające, wytrzymałe i wodoodporne,
  • miejskie – o średniej mocy, zazwyczaj zasilane przez prądnice,
  • trekkingowe – mocne i wytrzymałe, zasilane przez prądnice,
  • elektryczne – mocne, z opcją zasilania przez akumulator roweru,
  • dziecięce – ostrzegawcze, łatwe w obsłudze, często z dodatkową funkcją klaksonu

Lumeny, luksy i kandele - jak mocnej lampki potrzebuję?

Moc lampek rowerowych wyraża się w kilku jednostkach – lumenach, luksach oraz kandelach. Każda z nich opisuje strumień świetlny, jednak robi to w innym kontekście. Z perspektywy kupującego może to nieco utrudniać podjęcie decyzji, zwłaszcza jeżeli producenci opisują swoje modele za pomocą różnych jednostek – jeden ma 50 luksów, a drugi 500 lumenów.

Możliwości konkretnego oświetlenia można sprawdzić za pomocą przygotowanej przez nas porównywarki. Warto jednak wiedzieć, co wyrażają kandele, luksy oraz lumeny, aby móc lepiej dopasować oświetlenie do swoich potrzeb.

Opis strumienia światła lampki rowerowej Lumeny Kandele Luksy
  • Lumeny określają ilość światła emitowanego przez lampkę. Zazwyczaj używane są do opisu modeli przednich ostrzegawczych oraz tylnych.
  • Luksy określają ilość światła padającego na 1 m² powierzchni, w tym przypadku drogi. Lepiej niż lumeny opisują zdolność lampki do oświetlania trasy, dlatego nadają się do opisu oświetlenia przedniego.
  • Kandele określają natężenie strumienia światła padającego w określonym kierunku, czyli tzw. światłość. Jest miarą dobrze dopasowaną do zmysłowego postrzegania człowieka, dlatego skutecznie opisuje możliwości lampek. Jednak niewielu producentów podaje tę wartość, a użytkownicy mają trudność z ocenieniem realnej mocy 1 kandeli.
Prezentacja strumienia światła lampki rowerowej przy 150 luksach
300 lumenów 150 luksów
Prezentacja strumienia światła lampki rowerowej przy 50 luksach
300 lumenów 50 luksów

Ilu lumenów potrzeba do bezpiecznej jazdy?

Lumeny Kandele Luksy
Tylna lampka do rekreacyjnej jazdy 10 - 50 4 - 10 ---
Tylna lampka do dynamicznej jazdy także w terenie 50 - 200 10 - 15 ---
Przednia lampka ostrzegawcza 100 - 300 20 - 50 20 - 40
Przednia lampka oświetlająca na umiarkowane warunki 300 - 700 50 - 100 40 - 100
Przednia lampka oświetlająca do jazdy terenowej lub nocnej 700 - 2000 150+ 150+

Czy oświetlenie w rowerze jest obowiązkowe?

Obowiązujące w Polsce przepisy (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia) wymagają, aby każdy rower był wyposażony w oświetlenie:

  • z tyłu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz co najmniej jedno światło odblaskowe tego samego koloru;
  • z przodu – przynajmniej jedno, białe albo żółte, świecące światłem ciągłym lub migającym.

Oświetlenie obowiązkowe w rowerze

Obowiazujące obowiązkowe oświetlenie rowerowe Tylne światło
stałe lub migające
koloru czerwonego
Dowolna liczba dodatkowych
świateł tylnych i przednich
rower nie musi być
wyposażony w oświetlenie w ciągu dnia,
czyli od świtu do zmierzchu
Stałe lub migające
przednie światło koloru
białego bądź żółtego
selektywnego
Wysokość
zamontowania
świateł:
min. 25 cm -
max. 150 cm
Dowolna liczba dodatkowych
odblasków na kole

Na stałe musi być zamontowane czerwone światło odblaskowe, natomiast pozostałe – przednie i tylne pozycyjne – są wymagane wyłącznie w przypadku jazdy od zmierzchu do świtu oraz przy przejazdach przez tunele.

Co więcej, lampki muszą być zainstalowane na rowerze (nie na kasku czy plecaku), nie wyżej niż 150 i nie niżej niż 25 cm nad ziemią. Odblaski i lampki muszą być widoczne z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza.

Lampki z homologacją STVZO – spełniające surowe wymagania

Obowiązujące w Polsce przepisy nie narzucają wielu ograniczeń, dlatego na rynku można spotkać produkty niefunkcjonalne, które nie gwarantują odpowiedniego bezpieczeństwa po zmroku. Zupełnie inaczej jest w Niemczech, gdzie rozporządzenie Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (STvZO) narzuca szczegółowe wytyczne dotyczące mocy, barwy światła oraz sposobu działania lampek rowerowych.

Przednie lampki z niemiecką homologacją STvZO muszą być wyposażone w tzw. odcięcie, czyli ograniczenie, które chroni innych uczestników ruchu przed oślepieniem rozproszoną lub źle ukierunkowaną wiązką światła. Wybór lampki spełniającej tę normę, to gwarancja dobrej jakości oświetlenia.

Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone:

  1. 1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
  2. 2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;

Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

Przepisów […] nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

Jak zamontować oświetlenie na rowerze?

W większości przypadków uchwyt do lampki to prosta konstrukcja wykorzystująca elastyczne gumki lub silikonowe opaski, które z łatwością można dopasować do niemal każdego roweru. Wystarczy przełożyć zapięcie wokół wybranego elementu i zamknąć je z drugiej strony. Wyjątek mogą stanowić jedynie aero szosówki, w których spłaszczone profile kierownicy oraz sztycy mogą wymagać zastosowania specjalnego mocowania.

Osobną grupę stanowią specjalne uchwyty typu 2w1, pozwalające na jednoczesny montaż przedniej lampki oraz licznika, telefonu lub nawigacji – zazwyczaj Garmina lub Wahoo. Takie rozwiązanie umożliwia zaoszczędzenie miejsca na kierownicy oraz poprawę aerodynamiki roweru.

Prezentacja umiejscowienia oświetlenia z przodu roweru
Przód
mostek kierownica koszyk widelec
Prezentacja umiejscowienia oświetlenia z tyłu roweru
Tył
sztyca bagażnik błotnik widełki ramy
Prezentacja umiejscowienia oświetlenia w innych miejscach
Inne
koła i szprychy pedały
Prezentacja umiejscowienia oświetlenia w innych miejscach
kask

Najpopularniejszy i prawdopodobnie najbardziej praktyczny sposób montażu to przymocowanie przedniej lampki na środku kierownicy, a tylnej na sztycy (około 10-15 cm pod siodełkiem). Jednak niektórzy użytkownicy decydują się na inne umiejscowienie, co może mieć związek z brakiem miejsca na kokpicie lub wożeniem ze sobą toreb bikepackingowych.

Przednie oświetlenie alternatywnie da się założyć na widelec, mostek lub koszyk. A tylne na bagażnik błotnik lub na widelec.

Warto pamiętać o tym, że obowiązujące przepisy wymagają montażu oświetlenia na rowerze, na poziomie minimum 25 cm od ziemi i nie wyżej niż 150 cm. Dlatego lampki na kask, pedały, koła oraz szprychy można traktować wyłącznie jako dodatkowe oświetlenie, uzupełniające podstawowy zestaw.

W przypadku przedniej lampki oświetlającej, czyli generującej duży strumień światła, istotne jest odpowiednie ustawienie pozycji diod. Oświetlenie ustawione równolegle będzie oślepiać osoby poruszające się z naprzeciwka. Dlatego lampka powinna być zawsze pochylona o kilka stopni w kierunku drogi, aby rozjaśniać trasę przed kolarzem, ale nie przeszkadzać innym uczestnikom ruchu.

Jakie lampki przednie do jazdy dziennej?

Lampki do jazdy dziennej poprawiają widoczność rowerzysty na drodze i zwiększają szansę na to, że kierowcy zauważą go z daleka. To fakt, który potwierdzają badania. Najlepiej sprawdza się w tej roli błyskające oświetlenie, możliwe do dostrzeżenia przez ludzkie oko nie tylko z kilkuset metrów, ale czasem z jeszcze większego dystansu: 1500-2000 metrów.

Światło dzienne (pozycyjne)

Model lampki Eyen Qubiq Max
Model Eyen Qubiq Max
Wykres światłości dla modelu Eyen Qubiq Max

Lampki oświetlające. Do jazdy w warunkach niedostatecznej widoczności.

Model lampki Eyen Augon 100
Model Eyen Augon 100
Model lampki Eyen Peleton 2.0
Model Eyen Peleton 2.0
Wykres światłości dla modeli Eyen Augon 100 i Eyen Peleton 2.0

Dobre oświetlenie dzienne to przede wszystkim modele ostrzegające, które nie biją rekordów pod względem liczby generowanych lumenów, ale są za to zdolne wyemitować przyciągający uwagę błysk. Przykłady sprawdzonych lampek do jazdy dziennej to: Knog Big Cobbber, Knog Blinder, radar Garmin Varia RTL 515, Lezyne Zecto Drive czy Eyen Peleton.

Jak testujemy oświetlenie rowerowe?

Źródłem informacji na temat sposobu świecenia oraz kształtu wiązki są zdjęcia wykonane w terenie aparatem Canon R6 z obiektywem 70-200 mm.

Wartość przysłony w wariancie podstawowym to 3,2, a ustawienie ISO wynosi między 100 a 200. Czas naświetlania dla trybów ekonomicznych wynosi 3,2 s, natomiast dla trybów mocniejszych jest skrócony o 1 s, aby zdjęcie jak najdokładniej odzwierciedlało warunki oświetleniowe generowane przez konkretny tryb lampki.

Dane w sekcji “Rzeczywisty czas świecenia” pochodzą z badania wykonanego profesjonalnym luksomierzem, czyli miernikiem natężenia światła. Każda lampka została zmierzona w najmocniejszym trybie głównym

MOC [lm]
Filtruj wg zakresu mocy
Cena
Od
do
Filtruj wg zakresu ceny