Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Skorzystaj z porównywarki i poznaj najlepsze lampki rowerowe z oferty centrumrowerowe.pl. Wybierz model odpowiadający Twoim potrzebom. W rankingu oceniliśmy oświetlenie pod kątem możliwości terenowych, czasu pracy i kształtu wiązki światła.
Jak to robimy?Aby wyświetlić test lampek rowerowych obróć urządzenie
Aby wyświetlić test lampek rowerowych otwórz tę stronę na urządzeniu z większym ekranem
Aby porównać,
wybierz produkt z naszej oferty
Żadne akcesoria nie poprawiają bezpieczeństwa na rowerze tak, jak dobre oświetlenie. Wybór odpowiedniego modelu przysparza kłopotów wielu kupującym, dlatego przygotowaliśmy funkcjonalność zdecydowanie ułatwiającą ten proces. Jest to pierwszy w Polsce test lampek rowerowych przeprowadzony na taką skalę.
W kompleksowy sposób sprawdziliśmy i porównaliśmy możliwości
31 dostępnych produktów w ofercie centrumrowerowe.pl, a przygotowane przez nas narzędzie pozwala na intuicyjne zestawienie ze sobą różnic pomiędzy poszczególnymi modelami.
Najlepsze modele w naszej ofercie
Dobre oświetlenie do roweru powinno być przede wszystkim odpowiednio dostosowane do wymagań użytkownika. Nie każdy kolarz potrzebuje potężnej baterii i tysięcy lumenów, część bardziej doceni kompaktowość, niską masę oraz pełną wodoszczelność.
Dlatego, aby znaleźć najlepszą lampkę do roweru, należy zwrócić uwagę na:
Najmniejszą mocą charakteryzują się lampki ostrzegawcze, które poprawiają widoczność rowerzysty na drodze i na kilka metrów rozświetlają drogę. Modele emitujące więcej światła (300-700 lumenów) są zdolne rozjaśnić drogę na kilkanaście metrów. Natomiast najmocniejsze lampki mogą generować od 1000 lm do 2000 lm, co pozwala im świecić z intensywnością zbliżoną do reflektorów samochodowych. Sprawdzają się one nawet podczas nocnych wycieczek przez słabo oświetlone drogi lub ciemne ścieżki w lasach.
Sama liczba lumenów nie mówi o oświetleniu wszystkiego. Wyższej jakości lampki, z lepiej zaprojektowanymi soczewkami, potrafią skuteczniej wykorzystywać generowaną moc niż podstawowe modele.
Szczególne istotne znaczenie ma kształt wiązki światła. Odzwierciedla on sposób, w jaki lampka oświetla drogę. Najskuteczniej działające modele mają charakterystycznie spłaszczony promień, co oznacza, że nie emitują światła ku górze (tzw. odcięcie), a niemal całą wiązkę kierują w dół, dzięki czemu efektywniej oświetlają drogę przed rowerzystą.
Szczegółowe możliwości lampki, w tym emitowany kształt wiązki, możesz sprawdzić w przygotowanym przez nas narzędziu. Więcej: Jakie oświetlenie do roweru wybrać?
Dla większości rowerzystów optymalnym wyborem okazują się lampki zasilane przez wbudowany akumulator . Takie źródło energii zapewnia najlepszą wydajność, a także jest bardzo wygodne do ładowania – wystarczy do tego złącze USB oraz gniazdko elektryczne lub powerbank.
Alternatywne rozwiązania mają również swoje zalety. Dynamo poleca się osobom, które chcą mieć pewność, że podczas jazdy nie zabraknie im prądu. Natomiast zaletą lampek na baterię jest fakt, że zapasowe źródło energii można zakupić w przydrożnym sklepie i łatwo wymienić je na trasie. Większość rowerów elektrycznych pozwala na zasilanie oświetlenia z głównego akumulatora e-bike'a, co zapewnia ogromny zapas energii.
W przypadku lampek zasilanych przez wbudowane akumulatory należy zwrócić uwagę rzeczywisty czas świecenia. Deklarowane przez producenta możliwości oświetlenia warto zestawić z wynikami testu przeprowadzonego w kontrolowanych warunkach – dedykowanym luksomierzem, w najmocniejszym trybie pracy konkretnej lampki. Porównanie maksymalnego okresu działania na jednym ładowaniu pozwala na znalezienie modelu, w którym zasilania wystarczy nawet na najdłuższe planowane trasy.
Dużo jeżdżący kolarze – a zwłaszcza bikepackerzy – powinni szukać modeli gwarantujących wysoki stopień wodoszczelności, najlepiej klasy IPX7, co zapewnia ochronę przed mocną ulewą. Mniej wymagającym lub unikającym deszczu użytkownikom wystarczy podstawowy stopień zabezpieczenia przed wilgocią – IPX4.
Dostępne na rynku oświetlenie dzieli się na trzy podstawowe typy:
Biorąc pod uwagę funkcjonalność, spośród przednich lampek możemy wydzielić oświetlenie ostrzegawcze, z widocznymi z daleka diodami, nadające się przede wszystkim do jazdy po mieście. Natomiast do podróżowania w terenie niezabudowanym lub po lasach potrzeba lampek oświetlających, które rozjaśniających szlaki. Generują one średni strumień światła (do terenu mieszanego) lub bardzo mocny (do gęstego lasu).
Zadaniem wszystkich lampek tylnych jest sygnalizowanie obecności rowerzysty na drodze. Różnice pomiędzy zaawansowanymi a podstawowymi modelami dotyczą mocy, liczby diod oraz dostępnych trybów świecenia. Wyróżniającym się rodzajem tylnego oświetlenia są lampki ze zintegrowanym radarem wstecznym, czego przykładem jest seria Garmin Varia.
Gotowe zestawy lampek, przygotowane przez producentów, są najlepszą opcją dla kolarzy poszukujących sprawdzonych rozwiązań, ponieważ dają pewność dobrego dopasowania charakterystyki świateł z przodu i z tyłu.
Część modeli powstaje z myślą o wymaganiach konkretnych typów rowerów. Są to m.in.
Moc lampek rowerowych wyraża się w kilku jednostkach – lumenach, luksach oraz kandelach. Każda z nich opisuje strumień świetlny, jednak robi to w innym kontekście. Z perspektywy kupującego może to nieco utrudniać podjęcie decyzji, zwłaszcza jeżeli producenci opisują swoje modele za pomocą różnych jednostek – jeden ma 50 luksów, a drugi 500 lumenów.
Możliwości konkretnego oświetlenia można sprawdzić za pomocą przygotowanej przez nas porównywarki. Warto jednak wiedzieć, co wyrażają kandele, luksy oraz lumeny, aby móc lepiej dopasować oświetlenie do swoich potrzeb.
Lumeny | Kandele | Luksy | |
---|---|---|---|
Tylna lampka do rekreacyjnej jazdy | 10 - 50 | 4 - 10 | --- |
Tylna lampka do dynamicznej jazdy także w terenie | 50 - 200 | 10 - 15 | --- |
Przednia lampka ostrzegawcza | 100 - 300 | 20 - 50 | 20 - 40 |
Przednia lampka oświetlająca na umiarkowane warunki | 300 - 700 | 50 - 100 | 40 - 100 |
Przednia lampka oświetlająca do jazdy terenowej lub nocnej | 700 - 2000 | 150+ | 150+ |
Obowiązujące w Polsce przepisy (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia) wymagają, aby każdy rower był wyposażony w oświetlenie:
Na stałe musi być zamontowane czerwone światło odblaskowe, natomiast pozostałe – przednie i tylne pozycyjne – są wymagane wyłącznie w przypadku jazdy od zmierzchu do świtu oraz przy przejazdach przez tunele.
Co więcej, lampki muszą być zainstalowane na rowerze (nie na kasku czy plecaku), nie wyżej niż 150 i nie niżej niż 25 cm nad ziemią. Odblaski i lampki muszą być widoczne z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza.
Obowiązujące w Polsce przepisy nie narzucają wielu ograniczeń, dlatego na rynku można spotkać produkty niefunkcjonalne, które nie gwarantują odpowiedniego bezpieczeństwa po zmroku. Zupełnie inaczej jest w Niemczech, gdzie rozporządzenie Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (STvZO) narzuca szczegółowe wytyczne dotyczące mocy, barwy światła oraz sposobu działania lampek rowerowych.
Przednie lampki z niemiecką homologacją STvZO muszą być wyposażone w tzw. odcięcie, czyli ograniczenie, które chroni innych uczestników ruchu przed oślepieniem rozproszoną lub źle ukierunkowaną wiązką światła. Wybór lampki spełniającej tę normę, to gwarancja dobrej jakości oświetlenia.
Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone:
- 1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
- 2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.
Przepisów […] nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
W większości przypadków uchwyt do lampki to prosta konstrukcja wykorzystująca elastyczne gumki lub silikonowe opaski, które z łatwością można dopasować do niemal każdego roweru. Wystarczy przełożyć zapięcie wokół wybranego elementu i zamknąć je z drugiej strony. Wyjątek mogą stanowić jedynie aero szosówki, w których spłaszczone profile kierownicy oraz sztycy mogą wymagać zastosowania specjalnego mocowania.
Osobną grupę stanowią specjalne uchwyty typu 2w1, pozwalające na jednoczesny montaż przedniej lampki oraz licznika, telefonu lub nawigacji – zazwyczaj Garmina lub Wahoo. Takie rozwiązanie umożliwia zaoszczędzenie miejsca na kierownicy oraz poprawę aerodynamiki roweru.
Najpopularniejszy i prawdopodobnie najbardziej praktyczny sposób montażu to przymocowanie przedniej lampki na środku kierownicy, a tylnej na sztycy (około 10-15 cm pod siodełkiem). Jednak niektórzy użytkownicy decydują się na inne umiejscowienie, co może mieć związek z brakiem miejsca na kokpicie lub wożeniem ze sobą toreb bikepackingowych.
Przednie oświetlenie alternatywnie da się założyć na widelec, mostek lub koszyk. A tylne na bagażnik błotnik lub na widelec.
Warto pamiętać o tym, że obowiązujące przepisy wymagają montażu oświetlenia na rowerze, na poziomie minimum 25 cm od ziemi i nie wyżej niż 150 cm. Dlatego lampki na kask, pedały, koła oraz szprychy można traktować wyłącznie jako dodatkowe oświetlenie, uzupełniające podstawowy zestaw.
W przypadku przedniej lampki oświetlającej, czyli generującej duży strumień światła, istotne jest odpowiednie ustawienie pozycji diod. Oświetlenie ustawione równolegle będzie oślepiać osoby poruszające się z naprzeciwka. Dlatego lampka powinna być zawsze pochylona o kilka stopni w kierunku drogi, aby rozjaśniać trasę przed kolarzem, ale nie przeszkadzać innym uczestnikom ruchu.
Lampki do jazdy dziennej poprawiają widoczność rowerzysty na drodze i zwiększają szansę na to, że kierowcy zauważą go z daleka. To fakt, który potwierdzają badania. Najlepiej sprawdza się w tej roli błyskające oświetlenie, możliwe do dostrzeżenia przez ludzkie oko nie tylko z kilkuset metrów, ale czasem z jeszcze większego dystansu: 1500-2000 metrów.
Dobre oświetlenie dzienne to przede wszystkim modele ostrzegające, które nie biją rekordów pod względem liczby generowanych lumenów, ale są za to zdolne wyemitować przyciągający uwagę błysk. Przykłady sprawdzonych lampek do jazdy dziennej to: Knog Big Cobbber, Knog Blinder, radar Garmin Varia RTL 515, Lezyne Zecto Drive czy Eyen Peleton.
Źródłem informacji na temat sposobu świecenia oraz kształtu wiązki są zdjęcia wykonane w terenie aparatem Canon R6 z obiektywem 70-200 mm.
Wartość przysłony w wariancie podstawowym to 3,2, a ustawienie ISO wynosi między 100 a 200. Czas naświetlania dla trybów ekonomicznych wynosi 3,2 s, natomiast dla trybów mocniejszych jest skrócony o 1 s, aby zdjęcie
jak najdokładniej odzwierciedlało warunki oświetleniowe generowane przez konkretny tryb lampki.
Dane w sekcji “Rzeczywisty czas świecenia” pochodzą z badania wykonanego profesjonalnym luksomierzem, czyli miernikiem natężenia światła. Każda lampka została zmierzona w najmocniejszym trybie głównym