Darmowa
dostawa
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Sztyca rowerowa łączy siodełko z ramą. Wsporniki siodła najczęściej produkowane są z aluminium lub carbonu. Różnią się między sobą długością i średnicą. Dostępne są nie tylko standardowe modele, ale także bardziej zaawansowane amortyzowane i regulowane, czyli droppery. Od sztycy zależy tak... że geometria roweru. Odpowiednio dobrany model może również obniżać opór aerodynamiczny lub poprawiać komfort jazdy. Do szczególnie polecanych marek należą BikeYoke, Easton czy Race Face. więcej >>
Wspornik siodła jest integralną częścią każdego roweru. Najprościej rzecz ujmując, to element, do którego przykręcane jest siodełko. Następnie wspornik osadzany jest w ramie roweru. Sztyca rowerowa składa się z części głównej – rurki i jarzemka, do którego mocuje się siodełko. W znacznej większości rowerów wspornik wykonany jest z aluminium oraz dodatkowych elementów stalowych (m.in. śruba). To rozwiązanie sprawdzone i stosunkowo tanie.
Coraz większą popularnością cieszą się wsporniki z lekkiego materiału, jakim jest carbon. Dzięki niemu sztyca może ważyć znacznie mniej od aluminiowego odpowiednika. Oczywiście w takim przypadku cena jest wyższa. Jednym z najbardziej przystępnych cenowo, prostych modeli jest Simplon Carbon Rod ST. Tego typu produkty znajdziemy u niemal każdego producenta, w tym szczególnie polecanych marek Easton czy Race Face.
Poza standardowymi modelami dostępne są również wersje dedykowane do specjalnego przeznaczenia. Jedne z popularniejszych to sztyce aero, które montuje się w rowerach szosowych i triathlonowych. Ich zadaniem jest zmniejszenie oporów powietrza. Dobrym przykładem tego typu komponentu będzie Easton EA90 czy Zipp SL Speed.
Innym typem sztyc są warianty amortyzowane. Używa się je przeważnie w rowerach crossowych i trekkingowych, nieco rzadziej w MTB. Odpowiadają przede wszystkim za poprawę komfortu jazdy, jak SR Suntour SP12 NCX lub Accent SP-05 MCU.
Sztyce regulowane stosowane są zwykle w rowerach MTB. Coraz częściej montowane są również w modelach gravelowych. Pozwalają, za pomocą manetki, na obniżenie siodełka w trakcie jazdy. Najczęściej zakres regulacji – czyli opuszczenia lub podniesienia – wynosi od 50 do 200 mm.
W podstawowych modelach mechanizm zwalniania działa za pomocą linki. Bardziej zaawansowane są wsporniki hydrauliczne, czyli połączone z manetką przewodami (Kind Shock LEV Si), a najnowocześniejszym rozwiązaniem jest elektroniczne połączenie sztycy z manetką (Rock Shox Reverb AXS A1).
Komponenty te występują w dwóch wersjach – podstawowej, czyli bez offsetu oraz z offsetem. Pojęcie to określa przesunięcie siodełka w stosunku do osi sztycy. W rowerach aero offset może być ujemny (siodełko znajduje się bliżej kierownicy), w pozostałych dodatni (jest oddalone od kierownicy). Taki zabieg ma na celu zmianę geometrii roweru – zaostrza się lub wypłaszcza kąt rury podsiodłowej. Offset spotykany jest zarówno w podstawowych modelach wsporników dedykowanych do rekreacyjnej jazdy (m.in. XLC Comp SP-R04, PRO LT), jak i tych zaprojektowanych dla osób z zacięciem sportowym (np. Cane Creek eeSilk Carbon, PRO Discover, Zipp Service Course SL).
Powiązane kategorie:
Dbamy o Twoją prywatność!
Korzystamy z plików cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony internetowej.
Zgadzając się na wszystkie pliki cookies pozwolisz nam na dopasowanie treści do Twoich potrzeb podczas dokonywania zakupów na podstawie Twoich preferencji.
W zakładce „Ustawienia” możesz dobrowolnie zdecydować, na który typ plików cookies chciałbyś zezwolić.
Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
W dowolnym momencie, możesz dokonać zmiany swojego wyboru klikając opcję „Ustawienia” w Polityce Cookies.