Odbiór
w punkcie
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Stery rowerowe to element, który pośredniczy pomiędzy ramą a widelcem. Dzięki niemu przednie koło może skręcać bez oporów. Stery do roweru występują w wielu wariantach i aby dobrać właściwy model, trzeba znać szczegółowe informacje na temat budowy ramy i widelca. Od jakości łożysk do sterów zależy żywotność całego elementu. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego modelu. W jaki sposób to zrobić? Co należy brać pod uwagę? O tym przeczytasz w dalszej części tekstu na dole strony.
Odbiór
w punkcie
POLECAMY
Darmowa
dostawa
Nowość
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Stery rowerowe to ważny element. O zużyciu łożysk, które są ich sercem, informują piski i zgrzyty. Jeśli je usłyszysz, należy część rozebrać, a „maszynówki” wymienić na nowe.
Nowoczesne stery rowerowe zbudowane są z kilku elementów:
Najważniejszym elementem sterów są łożyska. Kiedyś stosowano wersje klasyczne – kulki umieszczano we wianuszku. Dziś można najczęściej spotkać modele maszynowe. Kulki umieszczone są w pierścieniu, który z obu stron jest zabezpieczony za pomocą gumowych uszczelek. W środku stosuje się smar, zmniejszający tarcie. To drugie rozwiązanie jest znacznie lepsze. W przypadku zużycia wystarczy wymienić jedynie same łożyska.
Najstarszym typem sterów są klasyczne. Współpracują one jedynie z widelcami, które mają nagwintowaną rurę sterową. Ich zaletą jest to, że można zmieniać wysokość kierownicy. Wady to skomplikowana regulacja i łatwość powstawania luzów. Dziś stosuje się je przeważnie w tanich modelach rowerów.
Stery Ahead upowszechniły się dwie dekady temu. Są lepsze niż klasyczne – nie rozregulowują się i łatwo się je reguluje. Nie można jednak podwyższać kierownicy, tak jak jest to w przypadku klasycznych. Nie możemy też zastosować sterów Ahead w miejsce poprzedniego standardu.
Stery możemy także podzielić na zewnętrzne, półzintegrowane i zintegrowane.
Jednym z najważniejszych parametrów sterów jest ich średnica. I tak klasyczne miały 1 cal, a Ahead 1 1/8. Od jakiegoś czasu dominują stery tapered – górna miska ma średnicę 1 1/8 cala, a dolna 1 ½. W rowerach szosowych i gravelowych może to być ¼ cala.
Powiązane kategorie: