Odbiór
w punkcie
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Szytka rowerowa przez lata była rodzajem ogumienia najpopularniejszym wśród zaawansowanych kolarzy szosowych, a obecnie wciąż stosowana jest przez zawodowców na wielu etapach. To zamknięta konstrukcja, w której dętkę na stałe połączono z oponą. Za najważniejsze zalety takiego rozwiązania należy uznać: lekkość, niskie opory toczenia oraz dobrą ochronę przed przebiciem. Dlatego przed erą tubeless po szytki sięgali również zawodnicy ścigający się w MTB XC. Warto pamiętać, że szytki można zamontować wyłącznie na przystosowanych do tego kołach, a sam proces instalacji wymaga użycia kleju lub dwustronnej taśmy. Jednak jest to gra warta świeczki, dlatego jeżeli chcesz dogonić najlepszych, zobacz topowe modele szytek!
Odbiór
w punkcie
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Dlaczego profesjonalni kolarze szosowi oraz pół-zawodowcy w większości wyścigów startują na szytkach? Ponieważ taki rodzaj ogumienia – opona z wszytą dętką – wyróżnia się właściwościami idealnymi do wyczynowego sportu. Materiałowy rękaw, który łączy oba elementy, nadaje dodatkowej odporności na przebicia, a w razie ewentualnej utraty powietrza pozwala na powolne kontynuowanie jazdy na obręczy z przyklejoną szytką. Co więcej, brak rantu obręczy niweluje ryzyko wystąpienia „snake’a”, jak to się dzieje w przypadku standardowych opon i dętek.
Szytki montuje się na przystosowanych do tego kołach o charakterystycznym kształcie. Przykleja się je bezpośrednio do obręczy za pomocą kleju lub specjalnej taśmy. Sam montaż jest czasochłonny, ale efekty są tego warte. Wymiana klasycznych opon na szytki pozwala znacznie odchudzić rower oraz pompować koła do wyższych ciśnień niż standardowo.
W kwestii walorów jezdnych szytki wygrywają na zakrętach, gdzie zachowują znacznie lepszą przyczepność oraz stawiają minimalne opory toczenia na asfalcie. Szytki idealnie współgrają z obręczami karbonowymi – wywierają na nie mniejszy nacisk, więc w efekcie wolniej się zużywają.
Na lekkich modelach szytek od producentów takich, jak Pirelli, Veloflex, Vittoria czy Continental wciąż wygrywa się najważniejsze kolarskie wyścigi. W ostatnich latach zawodnicy decydują się na oponodętki przede wszystkim na górskie trasy, gdzie potrzeba idealnej przyczepności i bardzo lekkiego sprzętu. Natomiast podczas płaskich etapów lub jazdy na czas (a także triathlonów) coraz większą popularnością cieszą się opony bezdętkowe, które oferują najniższe opory toczenia, co pozwala jeździć szybciej.
Powiązane kategorie: