Oświetlenie rowerowe
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Sprawne i właściwie dopasowane manetki rowerowe są gwarancją precyzyjnego sterowania biegami. Nie powinno się ich zaniedbywać, ponieważ mają one istotny wpływ na sposób działania napędu. Manetki do roweru dzielą się na modele dźwigniowe (zwane także cynglowymi) oraz obrotowe. W przypadku tych pierwszych przełożenia zmienia się bardzo szybko i intuicyjnie za pomocą umieszczonych na manetce dźwigienek. Natomiast drugi rodzaj to konstrukcja wbudowana w rączkę kierownicy, dzięki czemu okazuje wyjątkowo odporna na uszkodzenia. Bez względu na sposób działania, dobrej jakości manetka rowerowa powinna pracować cicho, lekko oraz dokładnie. W przypadku najdroższych modeli warto zwrócić także uwagę na masę manetki oraz możliwość regulacji jej zasięgu.
Odbiór
w punkcie
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Manetka rowerowa to element układu napędowego, który odpowiada za sterowanie przerzutkami. Robi to poprzez wyciąganie oraz luzowanie linki sterującej. Kiedyś rowerzysta musiał podczas jazdy działać „na wyczucie”, obecnie wszystkie manetki rowerowe są dokładnie indeksowane, co w praktyce oznacza, że jej użycie – odpowiednie naciśnięcie lub przekręcenie – zmienia bieg o jedno lub kilka przełożeń. W ofercie posiadamy manetki o różnej ilości biegów - np. manetki 8 rzędowe, ale znajdzie się także manetka 7 biegowa.
W rowerach szosowych stosuje się głównie klamkomanetki, czyli specjalne manetki z zintegrowanymi klamkami hamulcowymi. Dlatego klasyczne manetki rowerowe można spotkać przede wszystkim w modelach górskich, crossowych oraz trekkingowych. Mimo to, w ofercie posiadamy również manetki szosowe od Shimano.
Współczesne modele mogą występować w jednym z dwóch podstawowych sposobów działania – jako dźwigniowe lub obrotowe. W większości rowerów spotyka się ten pierwszy rodzaj. Jest to rozwiązanie stosowane w niemal wszystkich modelach największego producenta osprzętu, czyli Shimano. Dokładny sposób użytkowania manetki rowerowej dźwigniowej może być różny, jednak zawsze przełożeniami steruje się poprzez pociąganie lub naciskanie wystającej dźwigni. Jest to intuicyjne, szybkie i niezwykle wygodne rozwiązanie.
Natomiast obrotowa manetka do roweru to mechanizm zintegrowany z kierownicą, a konkretnie z gripami. Temu rozwiązaniu także trudno odmówić komfortu, ponieważ manipulacja biegami odbywa się bez odrywania czy nawet przesuwania rąk z kokpitu. Zaletą modeli obrotowych jest także trudna do osiągnięcia dla cyngli odporność na uszkodzenia mechaniczne. Do wad można zaliczyć konieczność użycia większej siły do obrócenia manetki, jednak problem ten nie dotyczy topowych modeli. Ze względu na znakomitą wytrzymałość, takie manetki najczęściej znajdują zastosowanie w rowerach górskich, eksploatowanych w bardzo trudnych warunkach. Z produkcji świetnych manetek obrotowych słynie amerykański SRAM.
Od kilku lat czołowym trendem w najbardziej zaawansowanych grupach osprzętu rowerowego okazują się elektroniczne przerzutki. Modele, w których sygnał z manetki do przerzutek przesyłany jest w sposób elektroniczny promują obaj najwięksi producenci sprzętu – Shimano oraz SRAM. Manetki rowerowe w takich napędach działają na podobnej zasadzie, co tradycyjne. Dzieli je tylko jedna podstawowa różnica – mechanikę zastąpiono elektroniką, co pozwoliło na obniżenie masy oraz usprawnienie działanie. Linki do przerzutek zamieniono na elektroniczny sterownik przesyłający bezprzewodowe sygnały, jak w SRAM z Eagle AXS czy Red eTap AXS lub na kabel, jak w przypadku grupy Di2 od Shimano.