Odbiór
w punkcie
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Spinka do łańcucha rowerowego to niewielka, ale przydatna część napędu, dzięki której rozepniesz ogniwa bez żadnych narzędzi. Wysokiej jakości złączki są wytrzymałe i proste w obsłudze. Ich obecność ułatwia konserwację oraz naprawę komponentu, także w sytuacji awaryjnej. W razie potrzeby uzupełnij przydomowy warsztat również o zestawy naprawcze, piny i ogniwa łańcucha rowerowego.
Odbiór
w punkcie
Darmowa
dostawa
Nowość
Nowość
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Odbiór
w punkcie
Darmowa
dostawa
Tradycyjnie łańcuch składał się z identycznych płytek i rolek połączonych sworzniami. Aby złączyć lub rozłączyć poszczególne ogniwa potrzeba było specjalnego urządzenia, czyli skuwacza. Spinka do łańcucha zastępuje jednak fragment łańcucha i sprawia, że można go łatwo rozpiąć i spiąć nawet gołymi rękoma.
Co ważne, spinki nie wpływają w negatywny sposób na wytrzymałość łańcucha. Modele od znanych producentów, takich jak Shimano, SRAM, KMC albo Connex, są po prostu niezawodne.
Spinka spince nie równa – należy dobrać odpowiedni element do danego napędu. Przede wszystkim zwróć uwagę na rzędowość swojej kasety. Spinkę powinno się bowiem dobierać do liczby koronek przy tylnym kole. Najbardziej popularne są złączki 7-, 8-, 9-, 10-, 11- lub 12-rzędowe. Z łatwością znajdziesz jednak też inne, w tym spinki 1-rzędowe do napędów pozbawionych zewnętrznych przerzutek. Kupowany element może też różnić się kolorem. Najczęściej spinka ma po prostu szarą, metaliczną barwę, ale nie zabraknie czarnych, żółtych i wielokolorowych modeli.
Pierwszym krokiem powinno być upewnienie się, że spinki do łańcucha rowerowego są kompatybilne z danym zestawem ogniw. Jeśli wszystko pasuje, wystarczy rozpiąć łańcuch skuwaczem, usunąć jedno ogniwo i założyć w jego miejscu spinkę. Składa się ona z dwóch identycznych połówek – jedną wciska się na początku łańcucha, drugą na końcu. Następnie należy zapiąć komponent poprzez przeciągnięcie sworznia. Czasami dla ułatwienia założenia spinki możesz zastosować dedykowane szczypce.
Najłatwiej rozpiąć złączkę łańcucha rowerowego za pomocą specjalnych szczypiec, które wkłada się pomiędzy ogniwa. Wówczas wystarczy lekki zacisk i spinka puszcza. Można to także prosto zrobić za pomocą kombinerek – chwytając ogniwo po przekątnej, a następnie zaciskając – lub bez żadnych gadżetów, gołymi rękoma. Potrzeba do tego trochę siły i doświadczenia, ale wystarczy równocześnie zacisnąć i pociągnąć spinkę. Najlepiej, jeśli była ona kilka razy używana, wówczas ten łącznik łańcucha rowerowego powinien puścić dosyć łatwo.
Jeśli tylko jedno ogniwo zużyło się w łańcuchu, należy je wymienić. Do tej czynności potrzebny jest skuwacz, ogniwo i sworzeń łańcucha rowerowego, inaczej zwany pinem. Taki zestaw naprawczy możesz również przewozić na wypadek zerwania się komponentu podczas trasy. Wytrzymały pin do łączenia łańcucha rowerowego przyda się, aby trwale połączyć dwa ogniwa. Do naprawy koniecznie wykorzystaj elementy o odpowiedniej rzędowości – np. piny 10-rzędowe, 9-rzędowe czy bardziej uniwersalne sworznie do napędów o kasetach z 6, 7 lub 8 koronkami.