Darmowa
dostawa
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Amortyzator przedni to standard wyposażenia rowerów MTB, crossowych czy trekkingowych. Uginający się widelec zwiększa komfort poprzez tłumienie wstrząsów i drgań podczas jazdy poza asfaltem. Odkryj amortyzator, wybierając najwłaściwszy spośród różnorodnych modeli – od widelców do jazdy trekkingowej aż po downhillowy model dwupółkowy o skoku 200 mm.
Superoferta
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Odbiór
w punkcie
Sztywny widelec nie sprawdza się w wielu dyscyplinach rowerowych w czasie jazdy po korzeniach czy kamieniach, a zwłaszcza w trakcie zjazdów, potrzebne jest skuteczne tłumienie drgań. Amortyzator przedni do roweru zwiększa wygodę, a także chroni ramę i koło przed uderzeniami o przeszkody rozproszona siła przestaje być groźna. Aby wybrać odpowiednią cześć, należy jednak zwrócić uwagę na budowę widelca, skok i udogodnienia w postaci blokady ugięcia.
Przedni amortyzator składa się z górnych oraz dolnych goleni, rury sterowej, korony widelca, podkowy oraz mocowań na koła i hamulce. Wewnątrz widelca z amortyzacją znajduje się medium ściskane oraz tłumiące. Amortyzatory mogą mieć różne wykończenie od matowego aż po połyskliwe. Ważniejszy jest jednak materiał wykonania goleni. Niektóre z nich powstają z chromowanej stali, inne z magnezu lub aluminium.
W amortyzatorach przednich do wyboru są przede wszystkim konstrukcje jednopółkowe, właściwe dla modeli z niższym skokiem. Rzadziej występują modele dwu- czy trzypółkowe, odpowiednie np. do downhillu czy freeride’u. Dobrym przykładem jest amortyzator rowerowy RST Killah o skoku 200 mm model powietrzno-olejowy wyposażony w regulacje tłumienia odbicia i kompresji.
Niezwykle istotnym kryterium jest skok amortyzatora, czyli maksymalna wartość ugięcia widelca. Im bardziej nierówna nawierzchnia i więcej wzniesień na terenowej drodze, tym poziom amortyzacji powinien być wyższy. Podczas jazdy w górach wysokich, pełnych przeszkód i dużych spadków, odpowiedni będzie amortyzator rowerowy przedni o wysokim skoku. Pasjonaci XC z zadowoleniem używają modeli o poziomie ugięcia około 100-120 mm. Do trailu przyda się widelec ze skokiem 120 mm lub wyższym, a do enduro ponad 150 mm, jak w przypadku modelu Rock Shox 35 Gold RL. Na czele stawki znajduje się oczywiście downhillowy amortyzator rowerowy przód o skoku nawet 200 mm współpracuje w rowerach DH z tyłem (damper), zapewniając bezpieczeństwo na zjazdach po największych stromiznach.
Oczywiście nie tylko w MTB, ale również w rowerach wyprawowych znajdzie się amortyzator z przodu. Do jazdy trekkingowej wystarczy wartość 40-70 mm, a popularny standard to skok 63 mm. Podobne ugięcie ma widelec w rowerach crossowych, w których najczęściej poziom amortyzacji wynosi 50 mm. Chociaż w modelach miejskich widełki są najczęściej sztywne, to niekiedy producenci decydują się na amortyzator z niewielkim skokiem na przykład 40 mm.
Poza skokiem warto zwrócić uwagę na rodzaj sprężyny w amortyzatorze do roweru. Przedni mechanizm ugięcia zawiera, jak już wspomnieliśmy, medium ściskane, czyli czynnik odpowiedzialny za tłumienie drgań i resorowanie. Najpopularniejsze rozwiązania to:
Każdy z tych typów różni się kilkoma parametrami, takimi jak jakość działania, cena, łatwość konserwacji i waga. Najskuteczniejsze, ale zarazem najdroższe i wymagające częstego serwisowania, są przednie amortyzatory olejowo-powietrzne, takie jak Rock Shox Recon Silver TK. Pozwalają one dostosować działanie do ciężaru kolarza, przez co ich używanie przynosi najlepsze efekty. Popularne i również dobrze sprawujące się w terenie są wersje mechaniczno-olejowe. Cechuje je niższa cena i rzadsza potrzeba konserwacji.
Bardzo ważnym aspektem, jaki należy rozpatrzyć przy zakupie amortyzatora, jest standard mocowania hamulca. Najczęściej spotykanymi są:
Wariant Post Mount jest kompatybilny z hamulcami tarczowymi, które działają poprzez zaciskanie klocków na tarczy przytwierdzonej do piasty. Piwoty są natomiast stosowane w rowerach z hamulcami szczękowymi, takimi jak V-Brake oraz cantilever, których zaciski działają na obręcz.
Przy wyborze amortyzatora rowerowego przedniego dobrze jest sprawdzić, jakie ma udogodnienia. Na rynku dostępne są na przykład modele umożliwiające regulację tłumienia. Istotna jest także blokada skoku, której użycie usztywnia widelec, co ułatwia intensywne podjazdy na twardej i równej nawierzchni. Jeżeli zależy Ci na dużym komforcie użytkowania, warto też sprawdzić, czy model jest wyposażony w manetkę, która pozwala na szybkie i wygodne zablokowanie skoku z poziomu kierownicy.
Powiązane kategorie: