Darmowa
dostawa
Wróć do Części rowerowe
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Amortyzator rowerowy jest odpowiedzialny za tłumienie wstrząsów wywołanych jazdą po wybojach i napotykaniem przeszkód, takich jak korzenie czy krawężniki. Uginający się widelec przyda się więc zwłaszcza w rowerach MTB, ale nie zabraknie go też w modelach trekkingowych czy crossowych. Warto zaznaczyć, że oferujemy też dampery. Przejrzyj nasze propozycje, a znajdziesz właściwy amortyzator.
Wróć do Części rowerowe
Superoferta
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Odbiór
w punkcie
Pojawienie się amortyzowanego widelca zrewolucjonizowało branżę rowerową. W szczególności dotyczyło to kolarstwa górskiego, ponieważ amortyzator do roweru MTB poprawił bezpieczeństwo – zwłaszcza na zjazdach. Jazda w górach stała się również o wiele wygodniejsza, dlatego obecnie widelec z amortyzacją jest stosowany praktycznie we wszystkich modelach – od XC do downhill.
Jednym z najważniejszych kryteriów doboru amortyzatora rowerowego jest skok. Wartość wynosząca od 40 do 200 mm w zależności od modelu określa maksymalne ugięcie uzyskiwane poprzez napór masy na widelec. Osoby uprawiające ekstremalne dyscypliny kolarstwa MTB potrzebują wyższego skoku niż rowerzyści jeżdżący w lżejszym terenie. W przybliżeniu wartość skoku widelca w danych rodzajach rowerów prezentuje się następująco:
Jeżeli chcesz osiągnąć efektywne poruszanie także po asfalcie, warto wybrać opcję, w której dostępna jest blokada skoku. Niektóre amortyzatory do rowerów współpracują z manetkami, dzięki którym możliwe jest szybkie i wygodne ustawienie pracy widelca z poziomu kierownicy.
Do wyboru jest zarówno amortyzator jednopółkowy, jak i widelec amortyzowany dwupółkowy, taki jak Marzocchi Bomber 58. Większa ilość półek jest używana głównie w downhillu, ponieważ na zjazdach przydaje się precyzyjniejsze sterowanie masą, która w rowerach DH wynosi przecież około 20 kg. Modele jednopółkowe są znacznie częściej spotykane – znajdą zastosowanie zarówno w enduro czy XC, jak i rowerach trekkingowych czy crossówkach.
Rodzaje mediów ściskanych w amortyzatorach do roweru
Istnieje również podział ze względu na rodzaje mediów ściskanych. Wśród amortyzatorów najczęściej spotykane są:
Zaletą sprężyny powietrznej jest możliwość dokładnego doboru parametrów z myślą o wadze kolarza. Nie znaczy to jednak, że amortyzatory z ugięciem mechanicznym nie mają walorów – są przede wszystkim łatwiej serwisowane i ekonomiczniejsze. Co do elastomerów – już bardzo rzadko można je spotkać. To starszy standard.
Warto zaznaczyć, że do wyboru są zarówno amortyzatory przednie, jak i tylne. Drugie z wymienionych, zwane damperami, używane są tylko w niektórych rowerach MTB, które dzięki podwójnej amortyzacji zyskują miano full suspension. Pełne zawieszenie przydaje się zwłaszcza na zjazdach, w dyscyplinach takich jak downhill czy enduro, do którego polecany jest na przykład uniwersalny model Rock Shox Monarch Plus RC3. Amortyzator wyposażono m.in. w sprężynę powietrzną i regulację tłumienia odbicia.
Kryteria wyboru dampera są podobne jak amortyzowanego widelca, ale dodatkowo warto zwrócić uwagę na kilka parametrów. Pierwszym jest mocowanie – od standardu zależy, czy damper jest mocowany bezpośrednio do ramy, czy ma uchwyty oczkowe do tulei. Istotne są także wymiary montażowe, które określają skok, ale też rozmiar – w końcu tylny amortyzator musi zmieścić się między rurami ramy.
Powiązane kategorie: