Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Każdy rowerzysta powinien zachowywać na drodze szczególną ostrożność. Chociaż nikt z nas nie chciałby stać się uczestnikiem wypadku, to takie sytuacje się zdarzają. Czy wiesz, w jaki sposób zareagować na niebezpieczne zajścia? Jakie konsekwencje grożą sprawcy? Czy możesz ubiegać się o odszkodowanie? W tym artykule rozwiejemy wszystkie wątpliwości.
SPIS TREŚCI
W sytuacjach stresowych każdy z nas może zachowywać się w inny, mniej racjonalny sposób, niż zwykle. Z tego względu dobra znajomość procedur ułatwia podejmowanie decyzji. W tej części tekstu dowiesz się, czym różni się wypadek rowerowy od kolizji oraz w jaki sposób działać w każdym z tych przypadków.
W języku potocznym słowo „wypadek” ma znacznie szersze znaczenie niż w nomenklaturze fachowej. Umiejętność oceny i nazwania zdarzenia drogowego podczas wzywania służb pozwala na znacznie szybszą reakcję oraz rozdysponowanie pomocy w optymalny sposób. Najważniejszą różnicą między wypadkiem a kolizją jest stan osób poszkodowanych. W pierwszym przypadku spotykamy się z uszczerbkiem na zdrowiu przynajmniej jednego uczestnika zdarzenia drogowego – innymi słowy, są zabici lub ranni. W drugim nie ma rannych.
Czy wiesz, że…
Według statystyk liczba wypadków z udziałem rowerzystów wzrasta. W porównaniu do 2021 r. w 2022 r. było ich aż o 4,9% więcej. Więcej na ten temat przeczytasz w Raporcie: Miasta dla rowerzystów.
Każdorazowo należy we właściwy sposób zabezpieczyć miejsce zdarzenia tak, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych. Rowerzysta nie ma obowiązku noszenia ze sobą trójkąta ostrzegawczego ani dodatkowych odblasków. Jeżeli jednak ma ze sobą wyraziste elementy odzieży, np. kamizelkę lub kurtkę kolarską w odcieniach neonowego żółtym czy pomarańczowym, to warto, aby w miarę możliwości je założył, co zwiększy jego widoczność.
Dalsza procedura działania różni się w zależności od klasyfikacji zdarzenia:
KOLIZJA
W przypadku kolizji, powinniśmy niezwłocznie usunąć z drogi wszystkie przedmioty. Torując niepotrzebnie ruch, narażamy się na mandat. W zależności od sytuacji możesz zdecydować się na wezwanie policji. Więcej na ten temat przeczytasz w dalszej części tekstu.
WYPADEK
Odmiennie wygląda sprawa, gdy doszło do wypadku. Wówczas musimy zabezpieczyć przestrzeń, ale nie możemy zmieniać położenia pojazdów. Następnie powinniśmy ocenić liczbę rannych i ich obrażenia, by zadzwonić po służby ratownicze. Kolejnym krokiem jest udzielenie pomocy poszkodowanym. Jeżeli na miejscu wydarzenia byli świadkowie, należy zapisać ich dane personalne oraz numer kontaktowy.
Wypadek na rowerze. Pierwsza pomoc krok po kroku.
Kiedy nie ma wątpliwości co do tego, kto był sprawcą zdarzenia, a jednocześnie brak ofiar, to wzywanie policji jest zbędne. Wówczas wystarczy sporządzenie oświadczenia sprawcy kolizji. Takie rozwiązanie problemu pozwoli znacznie zaoszczędzić czas, a jednocześnie pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów związanych z koniecznością ewentualnego uiszczenia mandatu. Należy pamiętać jednak o tym, że jeżeli podejrzewamy, że sprawca jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, wezwanie policji jest koniecznością.
Pamiętaj!
Na żądanie innego uczestnika zdarzenia drogowego (bez względu na to, czy jest to kolizja, czy wypadek), masz obowiązek podać swoje dane personalne i ubezpieczyciela, z którym jest zawarta umowa ubezpieczenia AC dla rowerzysty, jeżeli takie posiadasz.
Na miejscu kolizji warto wstępnie oszacować straty, co ułatwi nam dochodzenie swoich racji. Konieczne jest dokładne sprawdzenie stanu sprzętu. Szczególnie wtedy, gdy zdarzenie drogowe było na pozór niewielkim incydentem. Być może uszkodzenia nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Zwróć szczególną uwagę na ewentualne pęknięcia ramy, kół albo uszkodzenie przerzutki.
Jeżeli na miejsce nie jest wzywana policja, konieczne jest spisanie oświadczenia sprawcy kolizji, co pozwala na dochodzenie roszczeń z policy OC przez poszkodowanego lub może być pomocne w przypadku skierowania sprawy na drogę sądową. Pamiętaj o tym, aby zawrzeć wszystkie niezbędne informacje. Brak jakichkolwiek danych może sprawić, że uzyskanie odszkodowania będzie znacznie trudniejsze. Co powinno się znaleźć na dokumencie?
*W przypadku opisywania danych pojazdów nie zapomnij o tym, aby wskazać nie tylko dane z dowodu rejestracyjnego samochodu (jeżeli brał udział w kolizji), ale także roweru. Postaraj się podać, jak dokładne dane, pozwalające na zidentyfikowanie go: marka, model, kolor, numer seryjny wybity na ramie oraz ewentualne cechy charakterystyczne.
Słysząc o kolizji lub wypadku na rowerze, pierwszym skojarzeniem jest zazwyczaj zderzenie się z samochodem. Faktycznie to zdecydowanie najczęściej zgłaszane zdarzenia drogowe. Zwykle ich przebieg niesie za sobą najwięcej konsekwencji, a jednocześnie odbijają się szerokim echem w mediach. Wśród popularnych incydentów możemy wymienić również te z udziałem pieszych lub innych kolarzy.
Wyżej wymienione przypadki należą zdecydowanie do najczęściej spotykanych. Nie oznacza to, że są jedynymi. Czynników, które mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, jest znacznie więcej. Na pewno nie raz spotkałeś się na trasie z problemem swobodnie biegających zwierząt, nieupilnowanych przez właścicieli. Jeżeli to, np. pies doprowadzi do wypadku, jego opiekun może ponieść konsekwencje. Niewłaściwy stan nawierzchni to także częsta przyczyna wypadków i kolizji. Odpowiedzialność za zdarzenie drogowe w takim miejscu może ponosić właściciel drogi lub, w przypadku nieodpowiedniego oznaczenia, firma ją remontująca.
Każdy przypadek zdarzenia drogowego powinien być rozpatrywany indywidualnie z uwzględnieniem wszystkich czynników, które mają wpływ na jego zajście. Nie zmienia to jednak faktu, że często dochodzi do dość schematycznych sytuacji. Poniżej omówimy kilka z nich.
Jeżeli rowerzysta wjedzie bezpośrednio pod prawidłowo jadący lub zaparkowany samochód, to wówczas wina spoczywa wyłącznie na osobie prowadzącej rower.
W tym przypadku sytuacja nie jest oczywista. Jedną z najważniejszych zasad, o których powinniśmy pamiętać to fakt, że rowerzysta nie powinien jechać przez pasy. Zobowiązany jest przez przepisy do zejścia z pojazdu i przeprowadzenia go. W sytuacji, gdy:
Auto nie powinno pojawić się na wyodrębnionej drodze dla roweru, dlatego w tym przypadku wina spoczywa na kierowcy samochodu. Dotyczy o także przejazdu dla rowerów, czyli wydzielonego i oznakowanego (znak D-6a i D-6b) przejazdu, tuż obok przejścia dla pieszych. W przypadku, gdy droga dla rowerów przecina się z tą dla samochodów lub ogólnodostępną, kierujemy się zasadami pierwszeństwa.
Mandat za potrącenie rowerzysty to pojęcie, którego w polskim prawie nie ma. Klasyfikacja czynu, a co za tym idzie, grzywny zależy przede wszystkim od charakteru zdarzenia. W przypadku kolizji, której skutkiem są straty materialne, czyli np. uszkodzenie roweru, kara wynosi od 1000 zł w górę, co wynika z przepisów związanych ze stwarzaniem zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Doszło do wypadku? Sprawca odpowiada za swoje czyny zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu karnego. Wysokość kary zależy od tego, w jakim stanie jest poszkodowany. Polskie prawo uwzględnia lekki, średni lub ciężki uszczerbek na zdrowiu pokrzywdzonego. W konsekwencji sprawca może otrzymać grzywnę lub zostać skazanym na dożywotne pozbawienie wolności.
art. 157 § 2 Kodeksu Karnego [Lekki uszczerbek na zdrowiu]
Kto powoduje naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwający nie dłużej niż 7 dni, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
art. 157 § 2 Kodeksu Karnego [Ciężki uszczerbek na zdrowiu]
§ 1. Kto powoduje ciężki uszczerbek na zdrowiu w postaci:
1) pozbawienia człowieka wzroku, słuchu, mowy, zdolności płodzenia,
2) innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej, choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby psychicznej, całkowitej albo znacznej trwałej niezdolności do pracy w zawodzie lub trwałego, istotnego zeszpecenia lub zniekształcenia ciała,
3) 11 wycięcia, infibulacji lub innego trwałego i istotnego okaleczenia żeńskiego narządu płciowego,
podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3.
§ 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 1 jest śmierć człowieka, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 5, karze 25 lat pozbawienia wolności albo karze dożywotniego pozbawienia wolności.
Warto podkreślić, że w przypadku wypadków komunikacyjnych z udziałem samochodu mamy do czynienia z odpowiedzialnością kierowcy opierającą się na „zasadzie ryzyka” (art. 436 § 1 Kodeksu Cywilnego). Oznacza to, że powinien on zachować szczególną ostrożność na drodze i w przypadku zderzenia z rowerzystą lub pieszym jego wina nie musi być wykazana, aby poszkodowany uzyskał odszkodowanie.
Rowerzysta ma prawo rościć o odszkodowanie po wypadku. Jego zakres jest naprawdę szeroki. Możemy ubiegać się od sprawcy rekompensaty za koszty przez nas poniesione, które są związane z wypadkiem (czyli leczenia i rehabilitacji, jeżeli jest konieczna) oraz za zniszczone mienie (rower, kask, cenne akcesoria, przewożony telefon). Dodatkowo, jeżeli wypadek przyczynił się do straty dochodu, także powinniśmy oczekiwać odszkodowania za utracone dochody. Ostatnim jest zadośćuczynienie za doznaną krzywdę.
Uzyskanie odszkodowania dla rowerzysty po wypadku lub kolizji zależy od rodzaju zdarzenia drogowego. Zdecydowanie najprostszym rozwiązaniem sprawy jest zgłoszenie zaistnienia sytuacji do ubezpieczyciela sprawcy – w zależności od przypadku: kierowcy, innego rowerzysty, właściciela drogi czy opiekuna zwierzęcia. Wówczas firma zajmie się przeprowadzeniem procedury.
Procedura jest najmniej skomplikowana, gdy mamy do czynienia z kierowcą, ponieważ na nim ciąży obowiązek ubezpieczenia auta. Jeżeli druga strona nie posiada własnej polisy, a Ty masz OC dla rowerzysty, możesz skontaktować się ze swoją firmą.
Coraz więcej osób decyduje się na ubezpieczenie roweru. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, czy to rozwiązanie korzystne również dla Ciebie!
Jeżeli nie możesz korzystać z żadnego obu wyżej wymienionych rozwiązań, pozostaje jeszcze jedna droga – cywilna sprawa w sądzie. Chociaż uzyskanie odszkodowania w ten sposób, to czasochłonne zajęcie i wymaga nie lada cierpliwości, jest możliwe. Warto z niego korzystać szczególnie wtedy, gdy straty są duże.
Pamiętaj!
Jeżeli swoim zachowaniem na drodze przyczynisz się do powstania zdarzenia drogowego, w którym zostanie uszkodzone auto, to jego właściciel może ubiegać się o odszkodowanie na cztery sposoby:
Ubiegając się o odszkodowanie, a szczególnie zwrot kosztów naprawy roweru, konieczne jest posiadanie odpowiedniej dokumentacji. Jednym z bardziej korzystnych rozwiązań w przypadku dochodzenia zwrotu pieniędzy za uszkodzony pojazd, to wycena szkód w profesjonalnym serwisie. Skorzystanie z takiej usługi pozwoli na obiektywne ocenienie wartości posiadanego sprzętu. Fachowiec wyliczy koszt nie tylko zakupu nowych części, ale także samej naprawy, jako usługi. W przypadku, gdy uznasz, że ubezpieczyciel w niekorzystny sposób oszacował wysokość strat, możesz się odwołać od jego decyzji.
Rosnąca popularność jazdy na rowerze sprawia, że coraz częściej korzystamy z dwóch kółek nie tylko w ramach czasu wolnego, ale także podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jeżeli staniemy się ofiarami wypadku w trakcie pracy, powinniśmy ubiegać się o odszkodowanie nie tylko od sprawcy, ale także ZUS-u z tytułu wypadku przy pracy.