Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze?
10-05-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Stery w rowerze wbrew pozorom wcale nie mają najłatwiejszego życia. Podczas jazdy nie tylko nieustannie działają na nie duże siły, ale także regularnie są obryzgiwane wodą spod przedniego koła. Z czasem może prowadzić to do problemów, takich jak: luzy, trzaski lub nawet utrata płynności działania. W wielu wypadkach można te problemy rozwiązać za pomocą gruntownego serwisu łożysk, jednak czasem konieczna jest wymiana całego mechanizmu.
Można to oczywiście zlecić serwisowi, jednak wymiana sterów w rowerze nie jest bardzo skomplikowana, dlatego część użytkowników decyduje się przeprowadzić ją samemu. Co prawda nie potrzeba do tego specjalistycznych narzędzi, jednak gadżety takie, jak wybijak czy prasa do sterów zdecydowanie ułatwiają wykonanie tego zadania.
Istnieje przynajmniej kilka rodzajów sterów rowerowych, dlatego przed wymianą warto sprawdzić, jaka wersja występuje w naszym jednośladzie. Wszystko po to, aby nowy zestaw na pewno pasował. Bywa to o tyle skomplikowane, że poszczególne modele różnią się rozmiarami.
Najczęściej występujące typy i rozmiary sterów rowerowych to:
Poszczególne stery mogą różnić się również umiejscowieniem łożysk. Możliwe konstrukcje to:
W rowerach retro mogą występować także stery zewnętrzne, gdzie miski łożysk umiejscowiono poza główką ramy. Inna możliwość to stery mieszane, czyli górny półzintegrowany, a dolny zewnętrzny.
Kiedy ustalimy już, że do wymiany potrzebujemy np. zintegrowanych sterów A-Head do rury sterowej o średnicy 1 i 1/8”, wówczas możemy zamówić pasujący model i przygotować się do samej wymiany.
Do montażu sterów rowerowych (najpopularniejszego typu A-head) potrzebny będzie zestaw podstawowych narzędzi, czyli zestaw kluczy imbusowych oraz młotek. Pracę zdecydowanie ułatwią praska do montażu oraz wybijak do sterów, jednak da się także obejść bez nich – zastąpią je: młotek i drewniany kołek lub długi śrubokręt. Przed podjęciem próby montażu i demontażu takimi domowymi sposobami warto jednak pomyśleć o tym, że koszt wykonania tej pracy w profesjonalnym serwisie to maksymalnie kilkadziesiąt złotych i czasem nie warto ryzykować uszkodzenia np. mufy ramy.
Najpierw należy zdemontować przednie koło. Jeżeli nasz rower jest wyposażony w hamulce szczękowe, to je także musimy zdjąć z widelca. Następnie możemy przejść do wykręcenia mostka. Najpierw odkręcamy śrubę kontrującą na kapie (zwanej również kapslem lub grzybkiem) oraz dwie mocujące śruby boczne . Teraz możemy ściągnąć mostek oraz wszystkie podkładki dystansowe. Warto odłożyć je na bok w tej samej kolejności, aby później nie mieć problemów przy złożeniu całości w tej samej kolejności oraz odpowiednią stroną. Na tym etapie żaden element nie trzyma widelca, dlatego musimy sami go przytrzymać, aby nie wypadł.
Łożyska kulkowe możemy wyjąć już teraz, natomiast maszynowe trzeba wybić razem z miskami. Do tego potrzebny jest wybijak, który wystarczy włożyć do główki ramy i uderzyć młotkiem. Raz z dołu i raz góry, ponieważ miski są dwie.
Na tym etapie powinniśmy dobrze wyczyścić mufę ramy. Następnie możemy osadzić nowe miski wewnątrz za pomocą praski. Po zamocowaniu smarujemy ich wnętrze uniwersalnym smarem, np. Motorex White Grease. Dalej możemy założyć łożyska, wsunąć widelec z dolną bieżnią w mufę, a na górnej miejsce zakładamy górną bieżnię. Montaż reszty komponentów powinien już pójść z górki – podkładki dystansowe wciskamy na rurę sterową, zakładamy i przykręcamy mostek, skręcamy kapę do gwiazdki.
Przy dokręcaniu trzeba zdać się na intuicję lub wskazania producenta. Musi być to skręcone na tyle mocno, aby skasować luzy, jednak zbyt duża siła może ograniczyć ruchomość sterów.
Najlepiej najpierw lekko dokręcić mostek, aby się nie obracał. Następnie z wyczuciem skręcić kapsel. Przy śrubie zazwyczaj podany jest moment obrotowy, z jakim powinno się to zrobić – zazwyczaj to około 5 Nm. Dlatego osoby posiadające w warsztacie klucze dynamometryczne mogą wykonać to nie z wyczuciem, lecz dokładnie według zaleceń. Na końcu dokręca się obie śruby na mostku i voilà, stery wymienione!