Jakie opony rowerowe na zimę wybrać?
10-10-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Opony rowerowe to jedne z podstawowych elementów każdego roweru, które z czasem ulegają zużyciu. To proces całkowicie naturalny i każdy prędzej czy później będzie musiał zainwestować w nowe ogumienie. W tym poradniku zawarliśmy wszystkie niezbędne informacje dotyczące wymiany opon rowerowych oraz narzędzi niezbędnych do jej przeprowadzenia.
Opony rowerowe, podobnie jak klocki hamulcowe, łańcuch czy zębatki po pewnym czasie ulegają zużyciu. Łatwo to zauważyć po bieżniku, który ulega ścieraniu, przez co nie oferuje już takich właściwości, jak nowy model. Czasem ogumienie zostaje też po prostu zniszczone, np. poprzez przebicie lub rozcięcie. W obu przypadkach trzeba je bezwzględnie wymienić, ponieważ w przeciwnym wypadku jazda będzie nie tylko mniej komfortowa, ale przede wszystkim niebezpieczna. Dotyczy to zwłaszcza poruszania się po niesprzyjającej nawierzchni lub w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, np. podczas poruszania się w deszczu.
Wymiana opony rowerowej konieczna jest przede wszystkim wówczas, kiedy obecnie założona nie nadaje się do dalszego użytku. Ogumienie często ulega przebiciu, a w ciężkich wypadkach nawet rozdarciu lub przecięciu. O ile niewielkie, punktowe dziury można załatać, to większe dyskwalifikują oponę i wymagają wymiany na nowy model.
Ogumienie ulega także wyeksploatowaniu. Kiedy w modelu przeznaczonym do MTB bieżnik wytrze się do tego stopnia, że klocki niemal zrównają się z pozostałą powierzchnią, to nie będzie już spełniał swojego zadania, a poruszanie się w wymagającym terenie na takiej gumie wiąże się z dużym ryzykiem poślizgów i groźnego upadku. W wersjach szosowych powierzchnia jest z reguły gładka, jednak jej wytarcie widać często poprzez odsłonięte elementy wewnętrzne, jak choćby widoczna wkładka antyprzebiciowa bądź zbrojenie. Dalsze korzystanie z takiej opony, zwłaszcza przy dużych prędkościach, może skutkować jej wystrzałem, co w połączeniu z szybką jazdą stwarza ogromne zagrożenie.
Czy wiesz, że…
Na czas eksploatacji ogumienia wpływa dbałość o jego prawidłowe użytkowanie. Oznacza to szczególnie troskę o właściwe ciśnienie w oponach rowerowych i ich odpowiednie pompowanie. Aby ograniczyć zużycie, można co jakiś czas zamieniać opony miejscami, ponieważ tylna zużywa się szybciej.
Wbrew pozorom, ogumienie zmienia się jednak nie tylko w wypadku uszkodzenia bądź zużycia. Czasem po prostu zastępuje się je bardziej zaawansowanym modelem, zapewniającym znacznie lepsze parametry. Może to być wersja szersza lub po prostu mocniejsza, np. wyposażona we wkładkę.
Przygotowaliśmy również osobny poradnik, w którym dowiesz się, jakie opony do roweru wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Wymiana opony rowerowej nie jest skomplikowana i bardziej ekonomicznie będzie przeprowadzić ją samodzielnie, niż płacić za tę usługę w serwisach. Przed rozpoczęciem trzeba najpierw zdjąć koła z roweru. Warto również zawczasu przygotować sobie niezbędne przedmioty, takie jak choćby łyżki do opon (najlepiej 3 sztuki), pompkę, nowy komplet ogumienia, a w przypadku modeli tubeless także uszczelniacz.
Warto również przy okazji zdjąć dętkę, aby sprawdzić jej stan i skontrolować, czy na obręczy nie pojawiły się żadne uszkodzenia. Wystarczy odkręcić przylegającą do felgi nakrętkę z wentyla i zdjąć ogumienie.
Przy wyjątkowo dużych trudnościach ze zdjęciem opony rozwiązaniem może okazać się zmiana łyżek z plastikowych na metalowe, a w krytycznych przypadkach zastosowanie szczypiec do opon, które oderwą sklejoną powierzchnię ogumienia od obręczy.
Zakładanie opony jest procesem odrobinę trudniejszym, wymaga więcej koncentracji i dokładności, może się przy nim pojawić również trochę kłopotów, które zawsze da się jednak w prosty sposób rozwiązać.
Warto również sprawdzić, czy opona prawidłowo osiadła na obręczy i rant w żadnym miejscu nie wystaje.
Sprawdź, czym różni się opona zwijana od drutowej i poznaj wady oraz zalety obu rozwiązań.
Montaż opony bezdętkowej na rower jest nieco bardziej skomplikowany. Na sam początek warto zaznaczyć, że wymaga on specjalnej obręczy oraz opony. Ogumienie oraz obręcz typu tubeless mogą być używane z dętką, nie działa to jednak w drugą stronę – opona i felga typowo dętkowe nie sprawdzą się w systemie bezdętkowym. Konieczne jest także zabezpieczenie obręczy dedykowaną do tego celu taśmą i zastosowanie specjalnego wentyla. Niezbędny będzie również płyn uszczelniający.
Samo ogumienie zdejmuje się tak samo, jak w przypadku wersji dętkowych, trzeba jedynie uważać, aby reszta mleczka nie wylała się z opony. Jak zatem przebiega zakładanie tego typu ogumienia?
Jeżeli chcesz poznać oznaczenia i sposoby naprawy opon bezdętkowych, to przygotowaliśmy na ten temat osobny artykuł.
Czasem zdarza się, że po założeniu następuje bicie koła na boki. Jeżeli ogumienie nie było uszkodzone, to prawdopodobnie nie „wskoczyło” właściwie przy zakładaniu. Warto wówczas spróbować dopompować je do maksymalnej, określonej przez producenta wartości i pozostawić na noc, aby dobrze ułożyło się na feldze. Takie samo działanie może przynieść skutek również w przypadku bicia opony rowerowej góra-dół.
Jeśli jednak już przy zakładaniu pojawiają się problemy i widać, że opona nie chce właściwie osiąść w obręczy, dobry efekt może dać posmarowanie rantów płynem do mycia naczyń. Zmniejszy on tarcie, co znacznie ułatwi ich wejście w dedykowane przestrzenie.