Wymiana suportu w rowerze krok po kroku
02-09-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Bezpieczeństwo podczas jazdy zależy w dużej mierze od stanu technicznego linek i pancerzy. Odpowiadają one za płynne działanie układów napędowego oraz hamulcowego. Utrzymane w dobrej kondycji pozwalają na precyzyjną regulację podzespołów, dzięki czemu rower będzie pracował tak dobrze, jak w chwili jego zakupu.
Linki do przerzutek i hamulców to nic innego jak odpowiednio ułożone stalowe sploty drobnych drutów odpornych na rozciąganie oraz tarcie. Linka lince nie równa, więc aby wymienić stary model na nowy, trzeba znaleźć kompatybilną wersję. Najlepiej pozostać przy takim samym modelu, jaki był zamontowany fabrycznie. W innym przypadku możemy mieć problem z montażem.
Każda linka hamulcowa lub przerzutkowa powinna mieć odpowiedni wymiar. Wybierając nowy element, warto więc zmierzyć długość starego i znaleźć model identyczny z posiadanym lub dłuższy. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że przewody różnią się między sobą. W zależności od producenta hamulców i przerzutek przewody mogą różnić się między sobą parametrami, w tym grubością. Co zatem warto wiedzieć?
Od stanu technicznego linek do przerzutki zależy płynność zmiany biegów, a więc i całego napędu. Tylko zachowane w dobrej kondycji będą gwarantowały nam przyjemną jazdę. Chociaż dostępnych jest wiele marek tego typu komponentów, elementy produkowane są w kilku głównych standardach:
Jaki rodzaj linek do hamulców wybrać?
Linki hamulcowe stosowane są w przypadku klasycznych hamulców szczękowych i tarczowych mechanicznych. W tym przypadku poszczególne modele różnią się między sobą również rodzajem zakończenia.
Aby ułatwić podejmowanie decyzji mniej doświadczonym użytkownikom, producenci komponentów zamiennych wypuszczają na rynek także kompleksowe zestawy z kilkoma końcówkami w komplecie. Dzięki temu wybór jest łatwiejszy. Jedną z tego typu propozycji stanowi Jagwire Universal Sport.
W przypadku rowerów wyposażonych w hamulce hydrauliczne zamiast linek stosuje się przewody, w których płynie olej. Przewód hamulcowy jest znacznie grubszy od każdej z linek. Jego średnica wewnętrzna może osiągać od 2,1 mm do 2,5 mm, zewnętrzna natomiast to od 5 do 5,5 mm. Z tego względu warto stosować elementy kompatybilne z rodzajem zastosowanego napędu. Najczęściej wybierane są standardy.
Wymiana linek w rowerze – czy jakość elementów ma wpływ na jego pracę?
Najbardziej popularne, a zarazem przystępne cenowo są linki (hamulcowe lub do przerzutek), które poddano galwanizowaniu i szlifowaniu. Zapewniają wysoką kulturę pracy przy dobrej trwałości. Świetnie nadają się do codziennego użytku. W przypadku bardziej wymagających kolarzy dobrym wyborem będą jednak modele polerowane oraz powlekane. Świetnie sprawdzają się one w każdych warunkach pogodowych, dzięki czemu sprawdzają się m.in. na wyścigach.
Najczęściej funkcję ochronną pełni PTFE, znany też jako popularny Teflon. Zmniejsza on tarcie, co przekłada się na bardzo szybką reakcję komponentów, które łączy. Dzięki PTFE przewody charakteryzują się też bardzo wysoką odpornością na korozję i rozciąganie. Zwiększa to ich żywotność, więc nie musimy tak często ich wymieniać.
Dla osób, które jeżdżą na rowerze z zewnętrznym prowadzeniem przewodów, zdecydowanie najlepszym wyborem jest zakup zestawu linek z pancerzami ochronnymi. Modele bez pancerzy są dedykowane przede wszystkim dla użytkowników ram z wewnętrznym prowadzeniem okablowania. Wówczas zakładamy osłonę tylko na elementy, które są narażone na bezpośrednie działanie czynników atmosferycznych.
Przed rozpoczęciem pracy nad wymianą linek w rowerze, warto przygotować narzędzia. Dobrze jest skorzystać z wygodnego stojaka serwisowego, np. Eyen Service Stand 2.0. Chociaż nie jest to akcesorium, które każdy musi mieć w swoim garażu, na pewno wiele ułatwia. Niezbędnymi narzędziami, jakie warto przygotować to:
Ostatnie z wymienionych najczęściej przypominają wyglądem obcęgi, m.in. Park Tool CN-10 czy Bike Hand YC-767. Dedykowane narzędzie pozwoli na precyzyjne odcięcie zbędnych elementów. Jednocześnie zapobiegnie rozwarstwianiu się linek rowerowych.
Istnieją także alternatywne opcje, jak obcinaczki do przewodów hydraulicznych Jagwire Space Age 2.0, które są wykonane z tworzywa sztucznego i mają kształt podobny do spinacza. Ciekawym udogodnieniem są także przyrządy do przytrzymywania linki hamulca, jak Park Tool BT-2.
Chociaż czynność może wydawać się bardzo skomplikowana, wymianę linki przerzutki przedniej i tylnej nie powinna sprawiać zbyt wielu problemów. Przed rozpoczęciem warto przygotować dobrze stanowisko pracy.
Jak wymienić linkę przerzutki przedniej lub tylnej?
Dobrze wiedzieć!
Jeżeli w rowerze zamontowano przerzutki Shimano, wyposażone w technologię Rapid Fire, wyjęcie linki nie będzie możliwe, gdy nie ustawimy najniższego biegu!
Linka hamulcowa jest wymieniana w ten sam sposób, jak przewód do przerzutki. Luzujemy śrubkę trzymającą stalowy splot w hamulcu, wyciągamy go z pancerzy przez klamkę i zakładamy nowy analogiczny sposób. Osoby, które kiedykolwiek wymieniały już linki zmiany biegów, nie powinny mieć najmniejszego problemu z tymi hamulcowymi.
Obecnie już nie tylko w rowerach klasy premium, ale także modelach ze średniej półki stosuje się wewnętrzne prowadzenie okablowania. Wymiana przewodów w takim przypadku dla wielu osób jest znacznie bardziej skomplikowana. Aby móc wykonać tę czynność dobrze mieć dedykowane urządzenie. W wielu przypadkach da się tę czynność wykonać manualnie, jednak jest to trudne. Zestaw do przeprowadzenia przewodów w ramie ma w swojej ofercie m.in. marka Park Tool. Model IR-1.2 zawiera cztery pokryte tworzywem kable o długości 250 cm, które są zakończone magnesem oraz dodatkowy magnes zewnętrzny. Dzięki temu serwis jest znacznie łatwiejszy.
Ile kosztuje wymiana linek w rowerze?
Chociaż wymiana linek zmiany biegów nie jest czynnością skomplikowaną, wymaga posiadania odpowiednich narzędzi oraz umiejętności technicznych. Nie zawsze mamy też czas i chęci, aby wykonać tę czynność samodzielnie. Warto wtedy skorzystać z pomocy profesjonalistów. Usługa nie będzie mocno nadwyrężać portfela. Dla przykładu w warsztacie CentrumRowerowe.pl w Warszawie lub Wrocławiu usługa wymiany pancerza i linki przerzutki z regulacją wynosi 59 zł za sztukę. Podobną kwotę należy zapłacić za serwis hamulca (ten sam zakres pracy). Do ceny usługi należy doliczyć oczywiście koszt wykorzystanych komponentów.