Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Łańcuch rowerowy to jeden z najważniejszych elementów napędu, który spaja poszczególne podzespoły i przenosi moc z korby na tyle koło. Jeżeli będziemy jeździć na zużytych lub uszkodzonych ogniwach, może się to przyczynić on do zniszczenia kasety. A to będzie generować duże koszty przy wymianie. Zatem, kiedy i jak wymienić łańcuch w rowerze?
Odpowiednia konserwacja i regularne serwisowanie części rowerowych są kluczowe dla utrzymania pojazdu w nienagannej kondycji. Jednym z elementów, który intensywnie zużywa się podczas jazdy jest łańcuch. Ignorowanie problemu uszkodzonego komponentu może doprowadzić do zniszczenia poszczególnych elementów napędu, co przysporzy dodatkowych kosztów. Najczęściej psuje się kaseta, jednak narażone na uszkodzenia są także tarcze mechanizmu korbowego i kółka tylnej przerzutki.
Czyszczenie i konserwacja łańcucha rowerowego
Wiele osób zastanawia się, co ile km należy wymienić łańcuch w rowerze. Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nie można sprawdzić tych wartości w specjalnym kalkulatorze, na próżno również poszukuje się orientacyjnych widełek. Stan zużycia zależy od wielu zmiennych – jakość komponentu, regularne serwisowanie i czyszczenie, intensywność jazdy czy rodzaj podłoża, po jakim się poruszamy, to zaledwie część z nich.
Nie oznacza to, jednak że powinniśmy wymieniać łańcuch w rowerze w przypadkowych momentach. Narzędziem, które doskonale sprawdzi się w tym przypadku, jest przymiar. To kawałek charakterystycznie zagiętej stalowej płytki o kilku wypustkach, która umożliwia zmierzenie długości komponentu i zweryfikowanie, czy nie jest on rozciągnięty. Przyjmuje się, że dla trybów stalowych maksymalne wyciągnięcie to 1 mm na narzędziu, a dla aluminiowych – 0,75 mm. Zasada działania jest bardzo prosta. Jeżeli zęby przyrządu w całości wejdą w łańcuch, niestety czeka Cię wymiana. Jeśli nadaje się on do dalszego użytku, to jedna z wypustek nie schowa się całkowicie i będzie lekko odstawała.
Dowiedz się, jaki przymiar do łańcucha wybrać z naszego filmu:
Co ile wymieniać łańcuch w rowerze?
Większość łańcuchów rowerowych bez problemu płynnie przejeździe od 3000 do nawet 5000 kilometrów. Po takim przebiegu można spodziewać się wyraźnych oznak zużycia ogniw, co łatwo można sprawdzić za pomocą przymiaru do łańcucha. Jeśli jego wyciągnięcie przekracza 0,75%, to warto pomyśleć o wymianie.
Osoby, które jeżdżą intensywnie, mogą w prosty sposób przedłużyć żywotność napędu poprzez zastosowanie prostego systemu. Kluczem jest rotowanie 2 lub 3 łańcuchów. Zwykle poleca się je zmieniać między sobą co około 500 km, dzięki czemu przedłuża się żywotność wszystkich komponentów.
Co zrobić, gdy zauważysz zużycie lub po prostu zaczyna Cię irytować przeskakujący łańcuch w rowerze? Najprawdopodobniej to najwyższa pora na nowy egzemplarz. Na rynku dostępnych jest wiele modeli i wariantów, więc na pewno bez problemu znajdziesz odpowiedni dla siebie produkt. Jeżeli masz wątpliwości, to najważniejsze informacje na ten temat znajdziesz w naszym poradniku – jaki łańcuch do roweru wybrać.
Historia łańcucha rowerowego sięga roku 1873. Początkowo służył do napędzania przedniego koła. Dopiero pod koniec XIX wieku zmieniono jego położenie. Do dzisiaj odpowiada za wprawianie w ruch tylnej części jednośladu. Przez lata nie konstrukcja komponentu nie zmieniła się zasadniczo. Podobnie zresztą jak zasada działania.
Czynność wymiany łańcucha w rowerze możemy podzielić na trzy etapy – zdjęcie obecnie używanego modelu, założenie nowego i jego odpowiednie zapięcie oraz konserwacja. Jak to wygląda w praktyce?
Rozkuwanie łańcucha – dobrze się przygotuj!
Chociaż rozpięcie łańcucha rowerowego ze spinką jest możliwe bez narzędzi specjalistycznych, lepiej zainwestować w podstawowy przyrząd, czyli szczypce. Dostępne są w ofertach wielu popularnych marek, takich jak Bike Hand, Topeak, Park Tool czy Unior. Za najtańsze zapłacisz około 40 zł. W wersji budżetowej możesz wykorzystać kombinerki. Do spinania wystarczą Ci dłonie.
Rozkuwanie łańcucha rowerowego ze sworzniem obligatoryjnie wymaga narzędzi. Do tego celu wykorzystuje się skuwacz. Zapłacisz za niego od około 30 zł wzwyż. Charakterystyczny kształt przedmiotu pozwala na szybkie i łatwe rozdzielenie poszczególnych ogniw.
Sprawdź w naszym filmie, co warto wiedzieć o skuwaczach do łańcucha:
Rozpinanie spinki łańcucha z narzędziami
Zaopatrzeni w odpowiednie narzędzia możemy przejść do meritum. Najwygodniej będzie, jeżeli tak ustawisz położenie spinki, aby znajdowała się na dolnej części łańcucha. Wówczas będziesz mieć najłatwiejszy dostęp do komponentu. Podczas demontażu łańcucha ze spinką, należy przy pomocy szczypiec lekko ścisnąć miejsce zapięcia, a następnie je wypiąć. Warto podkreślić, że w przypadku spinek typu PowerLock produkowanych przez markę SRAM, producent podaje informację, że są to elementy jednorazowe. Wielu użytkowników z powodzeniem korzysta z nich jednak wielokrotnie.
Jeśli chcesz skrócić lub rozkuć łańcuch łączony jedynie za pomocą sworzni, będziesz zmuszony zrobić to za pomocą skuwacza do łańcucha. Przy użyciu odpowiednich narzędzi nie jest to czynność trudna ani wymagająca dużej siły. Przyda się jednak odrobina wyczucia i precyzji. Najważniejsze jest odpowiednie ustawienie łańcucha i skuwacza, żeby siła działała na sworzeń prostopadle do łańcucha. Wyciskając sworzeń pamiętaj, żeby nie wycisnąć go do końca, jeśli chcesz go użyć ponownie.
Jak założyć łańcuch w rowerze?
Skoro zużyty łańcuch masz już zdjęty, to czas zabrać się za założenie nowego. Na samym początku porównaj go z poprzednim i upewnij się, czy na pewno długość jest taka sama. Jeśli wszystko się zgadza, nałóż nowy model na poszczególne elementy układu napędowego. Jeżeli jednak wymiary się nie zgadzają, musisz dopasować długość komponentu. Skracanie łańcucha rowerowego nie jest trudne. Trzeba jednak wcześniej dowiedzieć się, jak dobrać długość łańcucha rowerowego do danego napędu.
Pamiętaj o tym, że niektóre łańcuchy są kierunkowe. Oznacza to, że należy zamontować je zgodnie ze wskazaniami producenta, a na ich powierzchni znajdziesz charakterystyczną strzałkę. Dotyczy to m.in. SRAM FlatTop czy zaawansowanych modeli Shimano. Najczęściej tego typu produkty po wewnętrznej stronie nie mają żadnych napisów.
Założenie nowego łańcucha rowerowego jest nieco bardziej skomplikowane w sytuacji, gdy Twój rower wyposażony jest w przerzutki.
Zakładanie łańcucha w rowerze z przerzutkami krok po kroku:
Zakuwanie łańcucha rowerowego różni się w zależności od tego, czy to model na piny, czy spinki. Nie jest to jednak czynność skomplikowana. Należy jednak pamiętać o tym, że spinki są kierunkowe. Strzałka na spince musi być umieszczona w stronę wyznaczającą kierunek pracy napędu. Najłatwiej zapniesz ją dłońmi. Wystarczy potem docisnąć szczypcami, aby mieć pewność, że łańcuch nie rozepnie się podczas jazdy.
W przypadku łączenia na piny trzeba zwrócić uwagę na to, czy sworzeń nie wykrzywia się w trakcie wciskania. Ważna jest też głębokość osadzenia. Prawidłowo osadzony sworzeń wystaje dokładnie tyle samo ile fabryczne, a złączone ogniwo wygina się bez oporów. Łańcuchy Shimano są wyposażone w specjalny sworzeń z prowadzeniem, który odłamujemy po umieszczeniu właściwego sworznia.
Warto pamiętać o tym, że skuwanie łańcucha powyżej 8 biegów bez nowego sworznia z prowadzeniem wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zerwania ogniwa właśnie w miejscu takiego połączenia.
W przypadku napędów singlespeed (czyli pozbawionych biegów) oraz takich, których przerzutki zostały ukryte w piaście (np. w komponentach z serii Shimano Nexus), niezbędne jest naciąganie łańcucha. Komponent powinien być napięty w taki sposób, aby po naciśnięciu uginał się na maksymalnie 1-1,5 cm. W sytuacji, gdy będzie luźniejszy, istnieje ryzyko, że spadnie podczas jazdy. Rowery tego typu często wyposażane są w specjalne napinacze łańcucha umiejscowione w okolicy zębatki. Należy je regulować za pomocą klucza imbusowego. Będzie to rozwiązanie skuteczne jednak tylko wtedy, gdy komponent będzie mniej więcej dobrej długości. Innym, często stosowanym rozwiązaniem jest skrócenie łańcucha.
Zobacz łańcuchy o odpowiedniej ilości rzędów:
Po zakończeniu procesu wymiany łańcucha w rowerze należy pamiętać o jego odpowiednim nasmarowaniu. Dobrze wiedzieć, że stosowane przez producentów preparaty mają na celu tylko zabezpieczyć świeże egzemplarze przed korozją. Zastosowanie właściwego, dedykowanego do łańcuchów smaru lub oleju zabezpiecza je przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz kurzem i brudem. Znacznie wydłużają czas eksploatacji i chronią przed zniszczeniem również pozostałe elementy układu napędowego. Specyfiki ochronne nie są drogie, a ich nakładanie zajmuje dosłownie chwilę.
Jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać?
Natomiast przed każdym kolejnym smarowaniem lub woskowaniem ogniw należy przeprowadzić dosyć dokładne czyszczenie łańcucha rowerowego. Najlepsze efekty daje zastosowanie dedykowanych odtłuszczaczy oraz specjalnych szczotek, jednak bez problemu można poradzić sobie nawet ze szmatką i benzyną ekstrakcyjną. Cały proces po prostu potrwa nieco dłużej.
Nie każdy czuje się dobrze w warsztacie. Osoby, które chcą, mogą skorzystać również z usług specjalistów. Jeżeli nie masz smykałki do tego typu prac i chcesz oszczędzić swój czas (a często również nerwy), zabierz rower do serwisu. Cena wymiany łańcucha w rowerze nie powinna zanadto drenować Twojego portfela. To koszt od około 50 do 100 zł złotych.