Toruńskie ścieżki rowerowe najdłuższe w regionie
25-07-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
We Wrocławiu 50% wszystkich wybranych projektów ze środków budżetu obywatelskiego dotyczyło działań na rzecz rowerzystów. Jest to najlepszy wynik w raporcie spośród wszystkich miast. Wrocław i Wrocławianie w sposób niebudzący wątpliwości postawili na rowery.
System rowerów miejskich wystartował 2011 roku, a od 2019 działa przez cały rok, zmniejszając jedynie liczbę dostępnych rowerów na okres jesienno-zimowy. W stolicy Dolnego Śląska przypada najmniej mieszkańców na jeden rower dostępny w systemie. Użytkownicy mogą korzystać z rowerów familijnych typu cargo, tandemów, popularnych ostatnio elektryków, składaków, handbike’ów oraz rowerków dziecięcych.
Przyrost dróg rowerowych we Wrocławiu jest na poziomie 48% (lata 2018 –2021) i nie jest to jedyny wskaźnik na dobrym poziomie. Na jeden km2 powierzchni miasta przypada 1,3 km drogi rowerowej. Stosunek dróg rowerowych do dróg publicznych wynosi aż 40%. Mimo że w perspektywie innych polskich miast Wrocław jest wzorem do naśladowania, miejscy aktywiści widzą, jak wygląda również druga strona medalu:
Wciąż nie ukończono budowy systemu tras rowerowych, przez co posiadają one liczne luki w newralgicznych miejscach. Trasy we Wrocławiu zaczęły być budowane wcześniej niż w większości polskich miast, dlatego jakość części z nich odbiega od dobrych standardów. Źródłem wszystkich problemów jest zbyt prosamochodowa polityka transportowa miasta, która uniemożliwia nadanie większego priorytetu rowerzystom oraz redystrybucję przestrzeni potrzebnej na budowę tras.
- Cezary Grochowski, prezes Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej.
Od 2018 roku zanotowano 8,3% mniej wypadków drogowych z udziałem rowerzystów i jest to delikatnie poniżej średniej, która wynos 11% dla wszystkich miast.
Wyniki Wrocławia w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów
W ramach strategii “Wrocław 2030” miasto będzie rozwijać idee zeroemisyjnego transportu publicznego dostępnego dla wszystkich. Program zakłada zachęcanie do ograniczenia ruchu samochodowego i stworzenie lepszych warunków do poruszania się rowerem. Budowanie zielonych ulic, bezpiecznych i przyjaznych dla mieszkańców.
Innowacyjne rozwiązanie zaproponowały klientom Koleje Dolnośląskie, które na popularnej trasie Wrocław Główny — Świdnica uruchomiły pierwszy wagon tylko dla rowerów. Jest to stary wagon towarowy zaadoptowany na potrzeby przewozu dwóch kółek. Dzięki temu turyści mogą wygodnie dostać się do tras wokół góry Ślęży. Podróżowanie pociągiem z rowerem w Polsce nadal nie należy do najłatwiejszych, więc jest to krok w dobrym kierunku.
Odwiedzając inne miasta w Polsce, mogę śmiało stwierdzić, że pod względem infrastruktury rowerowej Wrocław przoduje i jest wzorem do naśladowania. Nie jest jeszcze idealnie, ale dzięki działaniom miasta w zakresie rozbudowy infrastruktury i rozwiązań prorowerowych, co raz więcej osób czuje się bezpiecznie i wybiera rower jako środek komunikacji. Na przestrzeni ostatnich 10-15 lat nastąpiła ogromna zmiana i obecnie niemal w każdy zakątek Wrocławia można dojechać korzystając w dużej części z dedykowanej infrastruktury. Oczywiście są miejsca, które wymagają remontu, ale na 10 punktów mogę Wrocławiowi przyznać mocne 7,5.
- Maciej Tucholski, Wrocławscy Kurierzy Rowerowi
Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Wrocławiu.
Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Dolny Śląsk.