Bezpieczne przechowywanie roweru – jak zabezpieczyć się przed kradzieżą?
22-11-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Uważasz, że ubezpieczenie roweru jest zbyteczne? Zupełnie niesłusznie! Z uwagi na fakt, że liczba zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, tak jak i kradzieży ich sprzętu nadal rośnie, naprawdę warto pomyśleć o wykupieniu polisy. Oferty towarzystw ubezpieczeniowych są naprawdę różnorodne, podobnie jak wysokości składek, dlatego warto zorientować się w możliwych opcjach.
Rower to stosunkowo niewielki i lekki pojazd, który można łatwo zdemontować na części, a ramę w prosty sposób przemalować i zetrzeć numer seryjny, stąd często dochodzi również do jego kradzieży. Choć to mało optymistyczne, szanse na odzyskanie skradzionego sprzętu są niewielkie, dlatego ubezpieczenie roweru od kradzieży to najrozsądniejsze posunięcie.
Prawda jest taka, że jeśli złodziej zechce ukraść nasz rower i będzie do tego dobrze przygotowany, niestety mamy małe szanse, aby go powstrzymać. Możemy jednak nieco zniechęcić rabusia, wybierając dobrej jakości zabezpieczenie rowerowe. Wypadałoby dodatkowo zadbać o bezpieczeństwo swojego pojazdu oraz poważnie zastanowić się nad dobrym ubezpieczeniem roweru. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele ofert dopasowanych do indywidualnych potrzeb.
Planujesz zakupić zabezpieczenie rowerowe? Dowiedz się, które modele skutecznie odstraszą potencjalnego złodzieja.
Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?
PZU – ubezpieczenie roweru jest możliwe, jeśli wykupisz pakiet PZU Rowerzysta, który w podstawowej wersji oferuje ochronę od następstw nieszczęśliwych wypadków. Można go rozszerzyć o dodatkowe usługi, takie jak OC czy casco, które zapewnią wypłatę odszkodowania w przypadku zniszczenia lub kradzieży roweru. Pakiet PZU Rowerzysta pozwala także na ubezpieczenie bagażu podróżnego. To świetna opcja zwłaszcza dla kolarzy planujących kilkudniowe wyjazdy bikepackingowe. Ubezpieczyciel dopuszcza zwiększenie ochrony w momencie, gdy planujemy na przykład wyjazd do kraju zagrożonego wojną lub terroryzmem. W PZU ubezpieczenie roweru obejmuje zarówno nowy, jak i używany pojazd – eksploatowany przez nas nie dłużej niż 4 lata, którego wartość nie przekracza 20.000 złotych.
Największy polski ubezpieczyciel posiada również polisę Pewnie na Rower. Dzięki niej rowerzysta ma możliwość wykupienia ubezpieczenia bagażu, NNW, OC oraz casco. To ostatnie zadziała zarówno w przypadku kradzieży z zamkniętego pomieszczenia, np. piwnicy, jak i „z ulicy”, gdy rower był przypięty np. do stojaka. Pakiet Pewnie na Rower umożliwia ubezpieczenie roweru elektrycznego i zwykłego, nawet czteroletniego, na maksymalnie 30.000 złotych. Można go rozszerzyć od dodatkowe korzyści dla kolarzy preferujących ekstremalne odmiany kolarstwa.
Link4 – ubezpieczyciel ma w swojej ofercie polisę OC dla tzw. ekocyklistów skierowaną do właścicieli rowerów (także e-bike-ów) i hulajnóg elektrycznych. Warunek konieczny – pojazdy ze wspomaganiem nie mogą przekraczać prędkości 25 km/h, czyli muszą być rowerami elektrycznymi w myśl obecnie obowiązujących przepisów, a nie s-pedelecami.
Wykupienie ubezpieczenia zapewnia ochronę finansową rowerzyście w Polsce oraz za granicą, z którego winy została wyrządzona szkoda zarówno rzeczowa, jak i osobowa (bez względu na to, czy poruszał się on swoim czy wypożyczonym rowerem). Cena wykupienia tego typu polisy w Link4 ustalana jest indywidualnie dla każdego klienta na podstawie podanych przez niego informacji, niezbędnych do zawarcia umowy.
Warta – każdy, kto wykupi polisy Warta Dom lub Warta Dom Komfort ma możliwość ich rozszerzenia o dodatkowy pakiet obejmujący ubezpieczenie roweru. Zapewnia on ochronę dwóch kółek nie tylko w przypadku kradzieży. Ubezpieczony, który brał udział w wypadku rowerowym lub innym zdarzeniu losowym może skorzystać z assistance, obejmujące naprawę i transport uszkodzonego roweru. Przysługuje mu także uzyskanie wsparcia medycznego w postaci opieki lekarskiej. W Warcie istnieje również opcja wykupienia polisy OC w życiu prywatnym, której posiadanie zapewnia ochronę dla rowerzysty będącego sprawcą kolizji.
Nationale Nederlanden – oferuje kompleksowe ubezpieczenie roweru (również elektrycznego) i rowerzysty. Właściciel polisy zyskuje pomoc assistance, wypłatę odszkodowania w razie uszkodzenia lub kradzieży roweru oraz NNW rowerzysty. Pakiet ten można rozbić na dwie oddzielne formy – NWW i polisę na rower. Do każdego z tych wariantów można dobrać OC dla rowerzysty.
ERGO Hestia – dla użytkowników dwóch kółek ubezpieczyciel stworzył ofertę ERGO Sport. Wariant ten gwarantuje kompleksową ochronę rowerzysty (NNW i OC) i jego sprzętu na wypadek kradzieży, rabunku czy innego zdarzenia losowego. Wykupienie polisy zapewnia dostęp do pakietu assistance podczas wypadku.
Allianz – wybranie polisy w wariancie premium zapewnia skorzystanie z rowerowego assistance. Obejmuje ono zarówno zwrot kosztów z naprawy roweru, ale też w razie wypadku. Obie opcje są ograniczone kwotowo do 500 zł, ale też ilościowo (jedno zdarzenie w całym okresie ubezpieczenia). Ubezpieczyciel nie ponosi jednak odpowiedzialności za szkody roweru powstałe podczas wypadku rowerowego na skutek: jazdy bez oświetlenia po zmroku, użytkowania go w niewłaściwy sposób, zastosowania nieodpowiedniego wyposażenia, niezalecanego przez producenta, jak również dokonywania zakazanych modyfikacji.
Krajowy Rejestr Rowerowy – to internetowa baza rowerów, której głównym celem jest ograniczenie zjawiska kradzieży rowerów i ułatwianie zwrotu odnalezionego sprzętu. Umożliwia ona zarejestrowanie pojazdu, przechowywanie skanów najważniejszych dokumentów, m.in. tych potwierdzających zakup czy oznakowanie roweru.
W KRR można także wykupić nie tylko odpowiednią polisę od kradzieży dwóch kółek, ale także OC rowerzysty i od następstw nieszczęśliwych wypadków – tak zwane NNW. Warunki są ściśle ustalone przez formę. Rower musi znajdować się w rejestrze, od zakupu nie może minąć 61 miesięcy, a jego wartość nie powinna być wyższa niż 26 000 zł. Właściciel musi być osobą fizyczną, a także ma obowiązek posiadania dokumentu poświadczającego zakup z wpisanym numerem ramy. Ten może znajdować się w książce gwarancyjnej, którą dołącza się do roweru. Ubezpieczenie jest zawierane na okres 12 miesięcy.
Ważne!
Większość ubezpieczycieli ma jasno określone warunki dotyczące sposobów zabezpieczania roweru pozostawionego poza miejscem zamieszkania. Nierzadko wymaga się od właściciela pojazdu posiadania zapięć o danej skali wytrzymałości, dlatego zanim zdecydujesz się na zakup polisy, najpierw sprawdź warunki, jakie stawia przed Tobą ubezpieczyciel.
Jak już wspomnieliśmy, najpewniejszą formą zabezpieczenia jest ubezpieczenie roweru od kradzieży. Cena za taką polisę określa sam ubezpieczyciel, zwłaszcza kiedy modyfikujemy ją pod kątem własnych potrzeb, dlatego stawki mogą być naprawdę różne. W dobie Internetu jesteśmy w stanie w szybki i łatwy sposób porównać oferty i dokonać wyboru tej, która naszym zdaniem okaże się najkorzystniejsza.
Często na najbardziej interesujące pytanie odnośnie wysokości składki trudno uzyskać jednoznaczną odpowiedź. Towarzystwa ubezpieczeniowe zwykle nie są skore do podawania konkretnych kwot, gdyż ta może być uzależniona od wielu czynników. Niektóre robią jednak wyjątki i w mniejszym lub większym stopniu informują na stronie internetowej o tym, ile złotych kosztowałoby rowerzystów ubezpieczenie dwóch kółek. Aby uzyskać dokładne sumy, najlepiej skontaktować się z agentem pracującym dla danego towarzystwa, który rozwieje wątpliwości.
Przykładowo: składka roczna ubezpieczenia od kradzieży roweru w Krajowym Rejestrze Rowerowym wynosi maksymalnie 4,5% jego wartości.
Wykupienie OC dla rowerzysty to koszt już od 20 zł, a wysokość NNW jest uzależniona od wyboru sumy ubezpieczenia (wartość między 39, a 169 zł). Jeśli chodzi o pakiet Pewnie na Rower, w skład którego wchodzi NNW i OC to roczny koszt zaczyna się od 68 zł.
Kompleksowe ubezpieczenie roweru na rok w naszej kalkulacji jest możliwe od 113 zł. Za NWW rowerzysta zapłaci od 63,01 zł, a polisa na rower to wydatek zaczynający się od 71 zł. W przypadku wyboru opcji na 6 miesięcy koszty te są szacunkowo niższe o połowę.
Ile zapłacimy za ubezpieczenie roweru? Przykładowe wyliczenia stawek w Nationale Nederlanden.
Rower zwykły | Rower elektryczny | |
Pakiet | ubezpieczenie roweru (assistance, kradzież i rabunek, uszkodzenie roweru) | ubezpieczenie roweru (assistance, kradzież i rabunek, uszkodzenie roweru) |
Okres | 12 miesięcy | 12 miesięcy |
Model | Orbea Laufey H30 | ORBEA Vibe Mid H30 EQ |
Data zakupu | luty 2023 | luty 2023 |
Cena w dniu zakupu | 6949 zł | 13129 zł |
Składka roczna | 296 zł | 692,93 zł |
Jeśli zastanawiasz się jak zadbać o życie, zdrowie swoje i innych w nagłych sytuacjach, zdecydowanie warto wykupić ubezpieczenie rowerzysty od odpowiedzialności cywilnej za spowodowanie wypadku. To bardzo korzystne rozwiązanie. Poruszanie się w korku wzdłuż wąskiej ulicy często stawia kolarza w sytuacji, gdy mija stojące auta „o włos”. W takim momencie nietrudno o zahaczenie lusterka, co może skutkować uszkodzeniem, np. kamerki lub czujnika zbliżeniowego. Ubezpieczenie OC rowerzysty pokryje szkody, które mogą wynosić nawet kilka tysięcy złotych.
Wypadek rowerowy może przydarzyć się każdemu. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, co powinno znaleźć się w apteczce rowerowej, jak opatrzyć ranę, a także jak udzielić pierwszej pomocy.
Wypadek na rowerze. Pierwsza pomoc krok po kroku
Kierowcy samochodów muszą posiadać obowiązkowe OC, rowerzyści na razie nie, ale w kilku krajach Europy jest to już wymagane. W Polsce niejednokrotnie poruszany był temat wprowadzenia obowiązku posiadania OC na rower. Jeśli mieszkamy w mieście lub regularnie poruszamy się po ruchliwych szosach, warto je zakupić i nie czekać na przymus ustawowy. Jeśli składka nie jest wysoka, opłaca się zapewnić sobie możliwość ubiegania się o wypłatę odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu poniesiony w wyniku wypadku na rowerze.
Kierowcy mogą wykupić sobie AC, czyli Auto Casco. Generalnie jest to ubezpieczenie, dzięki któremu jesteśmy w stanie otrzymać odszkodowanie, jeśli stracimy rower z powodu kradzieży lub wypadku. Szczególnie gdy mówimy o „AC na rower”, warto starannie zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU). Z nich dowiemy się m.in. o wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela, o których niekoniecznie powie nam agent lub reklama na stronie. W OWU mogą znajdować się również szczegółowe informacje, gdzie możemy, a gdzie lepiej nie przypinać roweru, aby w razie kradzieży móc dochodzić roszczeń, jakich zapięć powinniśmy używać, a także czy powinniśmy zarejestrować jednoślad w policyjnej bazie rowerów.
Rower elektryczny nie kosztuje mało, dlatego warto wykupić do niego ubezpieczenie. Oferty ubezpieczycieli i zasady odnoszące się do e-bike’ów często są takie same lub podobne, jak w przypadku modeli bez wspomagania. W zależności od agencji można więc wykupić zarówno ubezpieczenie roweru elektrycznego od kradzieży, ale też kompleksowo NNW, OC czy ochronić jego wyposażenie na wypadek ataku wandalizmu lub innych zdarzeń losowych.
Z uwagi na dużą wartość elektryków ich właściciele najczęściej decydują się na pierwszą opcję. Łakomy kąsek, jakim jest e-bike kusi potencjalnych złodziei, bez względu na to, czy stoi on w garażu, piwnicy, na klatce czy został zabezpieczony zapięciem na ulicy. Niejednokrotnie w naszym kraju dochodziło do kradzieży elektryków, a w ostatnich latach liczba takich zdarzeń rosła, co tłumaczy popularność właśnie tego wariantu ubezpieczenia roweru elektrycznego. PZU, Nationale-Nederlanden – to tylko niektóre agencje, które oferują zabezpieczenie na wypadek przywłaszczenia.
Żeby odpowiedzieć na postawione pytanie, najpierw należy wyjaśnić, co kryje się za tymi trzema pojęciami.
Pedelec (e-Bike) jest rowerem elektrycznym, którego wspomaganie działa tylko w momencie kręcenia pedałami. Natomiast zasilanie silnikiem obowiązkowo zostaje w nim odcięte, gdy użytkownik przestaje pedałować lub prędkość jazdy przekracza 25 km/h.
S-Pedelec, czyli tzw. speed-pedelec pozwala na rozwiniecie prędkości do 45 km/h. Jego użytkownik musi mieć skończone minimum 16 lat, posiadać prawo jazdy co najmniej kategorii AM i obligatoryjnie być wyposażonym w kask.
Znając już znaczenia wymienionych terminów, dużo łatwiej wypowiedzieć się w kwestii ich ubezpieczenia. Pedelec nie musi mieć wykupionej polisy. Wymaga jej s-pedelec, a dodatkowo także zarejestrowania. Taki pojazd jest traktowany jako motorower/skuter, a możliwość szybszej jazdy niż 25 km/h niejako wyklucza jego klasyfikację jako roweru.
Ważne!
Jeżeli ktoś jest właścicielem elektryka tzw. samoróbki, to może pomarzyć jedynie o jego ubezpieczeniu. Żadna agencja nie zgodzi się na wykupienie polisy, z uwagi na duże ryzyko samozapłonu wspomagania skonstruowanego w domowych warunkach.