Jak przewieźć rower samochodem bez specjalnego bagażnika?
19-04-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Odkrywanie nowych tras to jedna z największych przyjemności związanych z jazdą na rowerze. Im dalszy i bardziej egzotyczny zakątek świata, tym większa satysfakcja z podróżowania. Do krajów stanowiących najpopularniejsze kierunki kolarskie – Hiszpanii czy Włoch – najłatwiej i najwygodniej polecieć tanimi liniami lotniczymi. Zazwyczaj jest to Ryanair, Wizzair lub LOT. Przyda się do tego specjalna walizka lub torba na rower do samolotu.
Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na przewożenie roweru samolotem, ponieważ często okazuje się to tańsze niż wypożyczanie solidnego sprzętu w miejscu docelowym. Rodzi to jednak wiele pytań – ile kosztuje taki bilet bagażowy i jak zapakować rower, aby skutecznie zabezpieczyć go na czas transportu? Postaramy się nie tylko rozjaśnić tę kwestię, ale także zaproponować produkty, które skutecznie ochronią cenny sprzęt sportowy.
Jak przewieźć rower samolotem? Wbrew pozorom nie jest to specjalnie trudne zadanie. Wystarczy zadbać o dwie kwestie – dokładne przestudiowanie reguł transportu bagaży niestandardowych u wybranego przewoźnika, a przed samym wyjazdem odpowiednio spakować rower, najlepiej w dedykowaną do tego walizkę lub torbę.
Oto, na co należy uważać:
Wytyczne linii lotniczych nie precyzują sposobów zabezpieczania roweru w transporcie. Sprawdziliśmy, jakich informacji udzielają dwaj najpopularniejsi przewoźnicy.
Rower w Ryanairze:
Rower w Wizzair:
Warto jednak zadbać nie tylko o takie spakowanie sprzętu kolarskiego, aby został on przyjęty przez obsługę lotniska, ale pomyśleć również o jak najlepszym zabezpieczeniu roweru przed uszkodzeniami. Elementy karbonowe – rama, koła lub kierownica – są dosyć podatne na uszkodzenia od uderzeń bocznych i zgnieceń. Podobnie jest z na przykład z tylną przerzutką, którą można złamać albo wygiąć. Podczas podróży samolotem nietrudno o przypadkowe zniszczenie dlatego warto wyposażyć się w specjalne produkty, które zapewniają skuteczną ochronę przed wypadkami transportowymi.
Wykorzystuje się trzy podstawowe typy opakowań – walizki, torby oraz kartony. Zaletą dedykowanych do podróżowania akcesoriów jest fakt, że przydadzą się nie tylko podczas wylotu na zimowy obóz treningowy, ale przydadzą się również do przemieszczania się po Polsce.
Najbezpieczniejsza forma przewozu to specjalistyczna walizka na rower przystosowana tylko do tego celu, np. walizka B&W Bike Box II. Ma ona zwykle kształt zbliżony do kartonu rowerowego, ale jest sztywna i odpowiednio tłumi uderzenia. Zazwyczaj w komplecie dostajemy pokrowce na koła, wewnątrz walizki jest stelaż trzymający ramę i zabezpieczenia haków widelca oraz tylnego trójkąta.
Sama walizka do przewozu rowerów może ważyć nawet do 15 kg, więc trzeba zwracać uwagę na limit maksymalnej masy bagażu. Jeden z lżejszych dostępnych modeli – Scicon AeroTech Evolution, wykonany z kompozytowego materiału ABS – waży 12,65 kg.
Szczególnie ciekawym produktem jest również walizka od Thule – RoundTrip Transition Hard Case. Zintegrowana w środku szyna unieruchamia rower, a specjalne mocowanie z elastycznego materiału chroni lakier przed zarysowaniami. Szwedzki producent dołączył do zestawu także wbudowany stojak serwisowy, który zdecydowanie ułatwia ponowne złożenie roweru po dotarciu do celu podróży.
Warto pamiętać, że nie wszystkie ramy muszą pasować do danego opakowania. Część modeli jest projektowana specjalnie pod daną geometrię – SCICON AeroComfort 3.0 Road to walizka na rower szosowy.
Pakowanie do tego modelu nie wymaga demontażu kierownicy, miękka wyściółka chroni rower przed porysowaniem, a specjalne kółka transportowe ułatwiają szybkie poruszanie się po lotnisku, dworcu lub peronie. Specjalny zamek TSA umożliwia służbom sprawdzenie zawartości walizki bez wyciągania całego sprzętu.
Nieco mniej bezpieczna, ale wciąż dobra opcja to skorzystanie z torby do przewozu rowerów. W zależności od ceny modelu może to być po prostu pokrowiec z materiału albo torba grubo pikowana pianką i dodatkowo usztywniona. Zwyczajny pokrowiec do transportu roweru też się sprawdzi pod warunkiem, że rower owiniemy solidnie folią bąbelkową, zabezpieczymy haki ramy i widelca oraz szczególnie ochronimy mechanizm korbowy. Bezwzględnie należy także zdemontować przerzutkę tylną wraz z hakiem mocującym ją do ramy.
Zaletami materiałowych toreb są przede wszystkim: lekkość, niska cena oraz możliwość szybkiego spakowania roweru. Sprawdzi się także przy podróżowaniu ze sprzętem kolarskim innymi środkami transportu niż samolot, dlatego może przydać się częściej niż dwa razy do roku.
Producenci, tacy jak Scicon oraz Evoc mają w swoich ofertach kilka ciekawie zaprojektowanych toreb do rowerów szosowych, czasowych i MTB. Model DS Covers Arrow II ma specjalny pasek do przewieszenia przez ramię, który ułatwia przenoszenie ciężkiego bagażu.
Jeśli w miejscu docelowym nie mielibyśmy co zrobić z torbą lub walizką, musimy spakować rower w karton. Opakowania o takich wymiarach – wąskiego i długiego – raczej nie znajdziemy w Castoramie. Możemy oczywiście zamówić dedykowane pudło z Internetu, ale najłatwiej jest udać się do sklepu rowerowego po nowe kartony, w których producenci wysyłają rowery z fabryki. Po złożeniu roweru w sklepie kartony są po prostu wyrzucane. Zazwyczaj spakowanie roweru będzie wymagało demontażu przedniego koła, odkręcenia pedałów, ustawienia kierownicy bokiem i owinięcia całości dużą ilością folii lub pianki.
Powyżej podaliśmy już koszty przewozu roweru największymi tanimi liniami operującymi w Polsce oraz Lotem. Warto wspomnieć jeszcze o Lufthansie. Jeśli podróżujemy w najtańszej klasie Economy Light nie możemy przewozić roweru. W droższych klasach płacimy stałą stawkę za rower wynoszącą od 70 Euro (loty w Niemczech), przez 80 Euro (Europa) po 250 Euro na najdłuższych trasach międzykontynentalnych. W cenniku wymienione jest jeszcze kilka wariantów długości tras międzykontynentalnych. Co ważne, jest możliwość bezpłatnego przewozu roweru, jeśli mieści się on w limicie bagażu wchodzącego w zakres naszej taryfy. Przykładowo jeśli podróżujemy klasą ekonomiczną (ale nie light), a nasz rower po spakowaniu jest lżejszy niż 23 kg i ma mniej niż 158 cm wielkości z największej strony, możemy nadać go bez dodatkowych kosztów. Lufthansa wymaga zgłoszenia chęci przewozu roweru poprzez swoją infolinię do 24 godzin przed lotem.