Jak przewozić dziecko na rowerze?
01-03-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Spakowanie roweru do auta i zabranie go poza swoje miejsce zamieszkanie to świetny pomysł na odkrywanie nowych tras. Jednak jego realizacja potrafi przysporzyć sporo problemów, zwłaszcza jeżeli nie mamy specjalnego bagażnika rowerowego, a nie chcemy w podróży przypadkowo uszkodzić sprzętu albo ubrudzić tapicerki.
Z tego artykułu dowiesz się, jak w bezpieczny sposób transportować rower samochodem bez wykorzystania dodatkowych bagażników na dach, hak lub klapę. Radzimy także, na co przy takim sposobie przewozu uważać, a także czy warto dokupić do tego specjalne pokrowce.
Nie ma co do tego żadnych specjalnych wytycznych, ponieważ rama, napęd i para kół mogą stanowić taki sam bagaż, jak torby czy walizki, które bez żadnego zastanowienia przewozimy wewnątrz auta. Rower w samochodzie możemy więc transportować całkowicie legalnie. Największa zaleta tej metody to brak konieczności zakupu specjalnych stelaży.
Przewożenie roweru w środku samochodu pozwala lepiej zabezpieczyć go przed kradzieżą w czasie postoju i chroni przed wpływem deszczu lub innych niekorzystnych czynników atmosferycznych. Nie wywołuje też problemów związanych ze zmienioną aerodynamiką i większymi gabarytami zestawu.
Ten sposób transportu roweru samochodem nie sprawdzi się w większych rodzinach, ponieważ nie pozwala zwykle na transport więcej niż jednego lub dwóch rowerów. Nie zastosujemy go w przypadku niewielkich, miejskich aut, w których miejsca na spakowanie dwóch kółek będzie zbyt mało nawet po złożeniu tylnych siedzeń. Pamiętajmy też, że rower zajmie większą część bagażnika i nie pozostawi wiele miejsca na pozostały bagaż.
Rozkręcanie roweru przy okazji każdej podróży bywa problematyczne. Dlatego posiadacze niewielkich aut powinni rozważyć specjalnego bagażnika do transportu. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w osobnych artykułach:
Pakowanie roweru do wnętrza pojazdu to dość trudna i raczej niewygodna czynność. W jej trakcie należy zachować szczególną ostrożność, rower w bagażniku może bowiem uszkodzić tapicerkę oraz plastikowe elementy wykończenia. Natomiast po stronie sprzętu kolarskiego należy zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie wózka oraz haka przerzutki, ponieważ są to elementy najczęściej ulegające wykrzywieniu lub pęknięciu. W przypadku rowerów karbonowych warto także zadbać o to, aby nic nie napierało na ramę, ponieważ włókno węglowe okazuje się dosyć wrażliwe na naprężenia z boku. Koła rowerowe, których nie zdejmujemy najlepiej ustawić tak, aby nic nie naciskało na szprychy, bo mogą one popękać.
Wielu problemów z przewożeniem sprzętu kolarskiego wewnątrz auta można uniknąć dzięki specjalnym akcesoriom: pokrowcom na rowery. Spełniają one podwójną funkcję – z jednej strony chronią wnętrze samochodu przed zarysowaniem lub pobrudzeniem przez np. smar albo błoto z napędu. Z drugiej – chronią lakier ramy przed przypadkowym uszkodzeniem.
Najpopularniejszym rozwiązaniem są pokrowce z elastycznego materiału, takie jak oferowane przez marki Velosock, Montone oraz DS. Covers. Nie kosztują wiele – zazwyczaj około 200-400 złotych – a są bardzo skuteczne, wytrzymałe i łatwe w użyciu. W przypadku wyboru modelu w uniwersalnym rozmiarze (np. DS Covers Wheel) wystarczy zaczepić pokrowiec o jedno z kół, a następnie przeciągnąć je do drugiej obręczy, tak aby zasłonić całą długość roweru.
Co ciekawe, praktyka okrywania ramy materiałem ochronnym na czas podróży autem jest kolarzom znana od dawna. Kiedyś używano do tego duży koc z miękkiej tkaniny, który wykładało się na spodzie bagażnika, co odgrywało podobną rolę jak pokrowce. Jednak nowoczesne produkty ze specjalnego materiału są opcją zdecydowanie wygodniejszą, ponieważ są wytrzymalsze, łatwiejsze do prania, a także nie przesuwają się przy hamowaniu, przyspieszaniu czy ostrym wchodzeniu w zakręty.
Sposobem na jeszcze bezpieczniejsze przewożenie cennego sprzętu może być również wykorzystanie dedykowanej walizki lub torby na rower. Ścianki z twardego tworzywa sztucznego (często ABS albo PP) skutecznie chronią ramę i osprzęt przed uszkodzeniami, jakie może spowodować przypadkowe uderzenie lub zbyt duży nacisk.
Niestety spakowanie roweru do walizki wymaga nie tylko zdjęcia obu kół, ale także odkręcenia kierownicy i pedałów. Nie stanowi to dużego problemu w przypadku dalekiej podróży z drogim rowerem (carbonowa rama, topowy osprzęt, lekkie koła), jednak mało kto ma ochotę rozkręcać sprzęt na czas dwugodzinnego przejazdu.
Bez względu na to, jaką metodę transportu rowerów wybierzemy, pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa. Nie kierujmy się wyłącznie przepisami, ponieważ te dotyczą przede wszystkim obecności dodatkowej tablicy na bagażnik. Warto stosować się do zaleceń producentów, a także zachowywać szczególną ostrożność. Dotyczy to nie tylko właściwego zamocowania jednośladów, ale też odpowiedniego stylu jazdy.
Więcej na temat obowiązujących regulacji dowiesz się z artykułu o przepisach dotyczących bagażników na rowery
Opisany w artykule sposób sprawdza się w przypadku transportu maksymalnie kilku rowerów. Do zabrania ze sobą w trasę większej ilości sprzętu potrzebne są bagażniki – na dach, hak lub klapę. W zależności od modelu pozwalają one na zapakowanie nawet 5 rowerów.
Co jednak zrobić, jeżeli mamy do przewiezienia autem sprzęt dla większej liczby kolarzy? W takim wypadku jedynym sprawdzonym rozwiązaniem okazuje się specjalna przyczepka do przewozu rowerów, którą można kupić lub – co zazwyczaj bardziej opłacalne – wynająć z wypożyczalni. Tego typu konstrukcje pozwalają na komfortowe zapakowanie od 7 do nawet ponad 20 sztuk rowerów, w tym także e-bike'ów.
Przyczepki do przewozu rowerów zazwyczaj nie wymagają specjalnego prawa jazdy, wystarczy do tego zwykła kategoria B. Jest to rozwiązanie godne polecenia, ponieważ wykonane ze stali, bardzo wytrzymałe uchwyty oraz platformy sprawiają, że sprzęt można przetransportować w sposób nie tylko bezpieczny, ale także komfortowy.