Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Niemal każdy wpis na temat rowerów elektrycznych wywołuje burzę w komentarzach, a ogólne wnioski są takie, że albo się je wychwala, albo hejtuje bez reszty, hasło „rowery dla emerytów” zdecydowanie pada najczęściej.
Osobiście jeszcze niedawno nie należałam do żadnej z tych grup, ale po prawie dwóch miesiącach używania roweru elektrycznego Unity Reggio jestem kupiona.
Wspomaganie w rowerze jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy poruszają się po mieście w sposób zbliżony do mnie sposób, czyli głównie na dwóch kółkach i to przez cały rok bez względu na warunki – często pod wiatr i po trasie obfitującej w podjazdy. Sporadycznie – komunikacją zbiorową czy samochodem. To również dobry sposób, aby przekonać do roweru osoby, które nie chcą się forsować, ale cenią sobie codzienną aktywność.
Ze względu na cenę rower elektryczny może wydawać się kaprysem, lecz jeśli weźmiemy pod uwagę koszty alternatywnego transportu, to jest to bardzo rozsądna opcja. Oczywiście nie jest tak budżetowa jak klasycznego roweru oraz dochodzą do niej koszty ładowania baterii, ale elektryk i tak wychodzi taniej niż wydatki na paliwo w przypadku samochodu czy skutera.
Unity Raggio pozwala bardzo szybko poruszać się po mieście, a przy wspomaganiu jazda pod górę czy pod wiatr odbywa się tak samo płynnie jak bez tych utrudnień. Jesteśmy również niezależni od rozkładu jazdy miejskich środków transportu, co jest bardzo wygodne, zwłaszcza jeśli pracujemy lub mieszkamy w odległej dzielnicy miasta, pozbawionej lub z ograniczonym dostępem do komunikacji zbiorowej. Samochód jest generalnie najdroższym środkiem transportu – warto zadać sobie też pytanie, czy jest aż tak komfortowy? Korki, coraz droższe parkingi oraz strefy wyłączone z ruchu – takich “atrakcji" rower nam na pewno nie dostarczy.
Największą wadą rowerów z napędem jest ich waga – ten model waży 23 kg. Jest to sporo jeśli będziemy próbowali porównać Unity Raggio do roweru bez wspomagania, ale generalnie w przypadku miejskich e-bike'ów to standard. Na ich masę pracuje całe dodatkowe wyposażenie, jak błotniki, oświetlenie czy zabezpieczenie - ale o tym za chwilę.
Bateria Greenway Bty Unit YJ145 36V jest umieszona zewnętrznie, na bagażniku i ma pojemność 468 Wh (watogodzin). Jak rozszyfrować tę jednostkę? W dużym uproszczeniu, im więcej watogodzin, tym więcej kilometrów przejedziemy ze wspomaganiem na jednym naładowaniu.
Baterię można wypiąć ułatwiając sobie ładowanie roweru. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by korzystać z roweru bez wspomagania – wtedy zostawienie baterii w domu znacznie „odchudzi” wasz rower.
W przypadku tego modelu producent deklaruje zasięg do 140 km. Warto wspomnieć, że jest to odległość, którą można pokonać w idealnych warunkach, realnie zasięg jest mniejszy.
Tygodniowo przejeżdżałam między 75 a 90 km, a rower ładowałam zazwyczaj raz w tygodniu. Moja droga do pracy prowadzi pod górkę, więc już przy pierwszej jeździe odczułam różnicę. Unity Raggio jest bardzo wygodny, przyśpieszenie działa płynnie, bez szarpania, a wspomaganie jest odcinane zaraz po naciśnięciu hamulca, co poprawia skuteczność hamowania w sytuacji awaryjnej.
Na baterii umieszczono przycisk, który pokazuje stan naładowania bez konieczności uruchamiania wyświetlacza na kierownicy. Warto to kontrolować, ponieważ jeśli bateria wyczerpie się w trakcie jazdy, będziemy kontynuować trasę nie tylko bez wspomagania, ale również z większym obciążeniem wynikającym z wagi samego roweru. Oczywiście do ładowania należy używać oryginalnej ładowarki, aby nie skracać żywotności akumulatora.
Silnik Ananda M129F o mocy 250 W znajduje się w przedniej piaście i ma 5 poziomów wspomagania, którymi można sterować z poziomu wyświetlacza na kierownicy. Ponadto do dyspozycji użytkownika jest asystent prowadzenia. Funkcja ta uruchamia silnik oraz wprawia koła w ruch bez pedałowania. Przydaje się szczególnie podczas prowadzenia roweru pod strome wzniesienie lub po niepewnym podłożu.
Unity Raggio wyposażono w napęd 1x7, a tylną przerzutką steruje się za pomocą obrotowej manetki. Warto zwracać uwagę na dobór przełożenia. Im większa siła z jaką naciskamy na pedały, tym więcej wspomagania “daje” nam silnik. Polecam aktywnie korzystać z przełożeń - dzięki temu można pokonać więcej kilometrów na jednym ładowaniu.
W modelu zastosowano hamulce typu V-brake, proste w konserwacji i pozwalające na precyzyjną kontrolę prędkości. Warto pamiętać, zwłaszcza przy nagłym zatrzymaniu, że przedni hamulec jest mocniejszy.
Wyświetlacz jest intuicyjny i bardzo prosty w obsłudze, a poziom podświetlenia ekranu dostosowuje się automatycznie do aktualnych warunków.
Na wyświetlaczu cały czas widzimy stan naładowania baterii, tryb wspomagania oraz prędkość, z którą aktualnie jedziemy.
Jeśli włączymy oświetlenie, na ekranie pojawi się symbol reflektora. Uruchomienie przycisku wspomagania prowadzenia sygnalizuje natomiast ikona roweru w prawym górnym rogu. Na wyświetlaczu widać również informacje o naszej całej aktywności: czas lub sumę wszystkich przejechanych kilometrów, a także maksymalną oraz przeciętną prędkość.
Nie bez znaczenia jest również rama roweru. Wykonana z aluminium, z niskim przekrokiem, znacznie ułatwia wsiadanie i zsiadanie. Zastosowanie takiej geometrii sprawia, że rower jest uniwersalny - będzie wygodny zarówno dla osób młodszych, jak i starszych, wysokich oraz niskich. Regulowany mostek pozwala dopasować położenie kierownicy i wybrać pozycję najwygodniejszą dla użytkownika.
Siodełko jest dostosowane do wyprostowanej pozycji, typowej dla rowerów miejskich. Jest szerokie i komfortowe niezależnie od tego, ile czasu na nim spędzamy.
Leśne dukty, wyboje ani kamieniste drogi nie są problemem ze względu na miękkie, dobrze wyprofilowane żelowe siodełko oraz amortyzator o wysokiej czułości umieszczony na przodzie roweru. Bagażnik sprawia wrażenie solidnego, myślę nawet o zakupie dodatkowych sakw, które można łatwo zamontować do tego typu bagażnika.
Rower ma zintegrowane światła przednie oraz tylne, które zasilane są przez baterię. W mieście oraz na oświetlonej trasie są wystarczające.
Unity Raggio w standardzie posiada zintegrowaną blokadę antykradzieżową od znanej marki AXA. Umieszona jest na tylnym kole, pod siodełkiem. W komplecie otrzymamy również błotniki i stopkę, która jest regulowana.
Poranna trasa na uczelnię, do szkoły czy właśnie do pracy jest dużo przyjemniejsza na rowerze elektrycznym i, co warto podkreślić raz jeszcze, zdecydowanie mniej męcząca. Jadąc na e-bike'u nie musimy martwić się dystansem ani przewyższeniami. Aktualnie to zdecydowanie mój ulubiony środek transportu, a Unity Raggio jest doskonałym wyborem w tej półce cenowej.