Jak wybrać okulary korekcyjne na rower?
05-05-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Okulary to jeden z najistotniejszych elementów wyposażenia rowerzysty. Poza oczywistą funkcją - ochroną oczu przed słońcem - znacznie zwiększają bezpieczeństwo rowerzysty. Mucha w oku na zjeździe z prędkością 50 km/h może być bardziej niebezpieczna od dzika, czającego się na drodze. Wbrew pozorom dobre okulary niełatwo kupić. Muszą mieć one lekkie oprawki, niełamliwe soczewki, powłokę antyrefleksyjną i wygodne zauszniki.
Okulary sportowe, a szczególnie rowerowe nie powinny mieć oprawek metalowych. W razie wypadku takie okulary mogłyby uszkodzić oko. Najlepszym materiałem na oprawki jest wytrzymały i lekki poliwęglan. Bardzo ważny jest kształt oprawek. Okulary powinny dobrze przylegać do głowy, ale nie mogą jej uciskać. Niektórzy producenci podają, na jaką szerokość twarzy nadają się konkretne modele.
Jak wiadomo różnorodność kształtów okularów jest ogromna. Mimo to patrząc na ofertę uznanych marek okularowych jak Rudy Project, Uvex czy nawet Shimano można się dopatrzyć pewnych podobieństw w designie szkieł i oprawek dla kolarzy. Pomijając eleganckie modele dla rowerzystów rekreacyjnych, okulary dla zawodników charakteryzują się zachodzącymi na boki, szerokimi szkłami. Chodzi nie tylko o ochronę oczu, ale o pełną widoczność na boki. Za wąskie okulary mogłyby prowadzić do oślepienia przez odbite światło, albo nagły powiew pyłu z polnej drogi. Często można spotkać okulary z otworami wentylacyjnymi. Pozwalają one na zwiększenie cyrkulacji powietrza, dzięki czemu szkła nie parują. Dobre oprawki wyposażone są w miękkie "noski" i regulowane zauszniki. Punkty kontaktu z ciałem powinny umożliwić regulację położenia okularów na twarzy.
Soczewki powinny mieć przed wszystkim filtr, chroniący przed promieniowaniem UVA, UVB i UVC. W wielu modelach okularów szkła są wymienne co zapewnia pewien spokój ducha w obliczu uszkodzeń i zarysowań. Zasadniczo jednak chodzi o możliwość wymiany soczewek na odpowiednie do warunków atmosferycznych. Przykładowo Accent dodaje w komplecie z niektórymi modelami szkła w różnych kolorach. Barwne soczewki filtrują światło słoneczne w różnym zakresie i ilości. Jaśniejsze szkła wybieramy w dzień umiarkowanie słoneczny, a ciemniejsze w lipcowe upały. Istnieją także okulary z filtrem fotochromatycznym, który potrafi płynnie regulować przepuszczalność soczewek, niestety jest to droga opcja. Być może najpotrzebniejszy w okularach rowerowych jest filtr polaryzacyjny. Likwiduje on odbicia słońca i świateł samochodowych np. od mokrej jezdni. Niestety najfajniejsza konfiguracja czyli polaryzacja + filtr fotochromatycny kosztuje najwięcej.
Kupując okulary od mało renomowanych sprzedawców dobrze jest zwracać uwagę na certyfikaty oryginalności. Okulary, które pochłoną 100 procent promieniowania będą posiadały oznaczenie UV 400. Oznaczenie to powinno pojawić się w specyfikacji okularów, ulotce bądź szkle. Istotne jest także upewnienie się, czy okulary posiadają następujące atesty: EN 166:2001, CE, 89/686/EWG, EN 1836+A1:2009, ISO 9001:2000.
Inną ważną cechą soczewek jest ich wytrzymałość. Jest to szczególnie ważne w przypadku okularów rowerowych. Kamień wystrzelony spod koła może uszkodzić delikatny materiał. Producenci stosują swoje materiały, jednak zwykle są one oparte na poliwęglanie. Bardzo wytrzymały jest także materiał NXT. Niektóre firmy sprzedają okulary z powłoką, która zapobiega osadzaniu się pary.
Jedną z najistotniejszych cech jest kolor soczewek. Najczęściej są to:
Niektórzy producenci produkują okulary, umożliwiające użycie szkieł korekcyjnych. To oczywiście opcja dla osób z wadami wzroku.