Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Z jakim momentem dokręcać śruby w rowerze? Tabela i porady

Data aktualizacji: 07-06-2024

Elementy w rowerze są często połączone za pomocą śrub, które dokręcono z pewnym momentem obrotowym. Pod tym pojęciem z dziedziny fizyki lub mechaniki kryje się siła – analogiczna do liniowej, ale z wektorem osiowym, a więc o kierunku prostopadłym do promienia okręgu. Dlaczego warto dobierać odpowiednie momenty dokręcania śrub w rowerze? Zbyt duża siła poskutkuje deformacją części lub urwaniem gwintu, a zbyt mała – odkręcaniem się śrubek i nieprzyjemnymi dźwiękami w czasie jazdy na dwóch kółkach.

Dziewczyna dokręca śruby w rowerze kluczem dynamometrycznym Lezyne.Tylko dobry klucz dynamometryczny pozwoli dokręcić śruby w rowerze z precyzyjnie dobranym momentem obrotowym. Na zdjęciu widać składany model Lezyne Torque Drive oferowany z zestawem końcówek i etui.

Jak prawidłowo dokręcać śruby rowerowe? 3 kwestie

Podczas dokręcania śrub rowerowych warto zadbać przede wszystkim o trzy aspekty:

  • Potrzebne są odpowiednie narzędzia rowerowe, a najlepiej klucz dynamometryczny o dużym zakresie i prawidłowej kalibracji.
  • Wiedza dotycząca właściwości dokręcanych części zapobiegnie ich zniszczeniu. Przede wszystkim chodzi o rodzaj, markę i materiał wykonania komponentu.
  • Dedykowane preparaty do karbonu lub metalu (uniwersalne) będą przeciwdziałać zapiekaniu się śrub, a także niszczeniu lub odkręcaniu się części.

Jak działa klucz dynamometryczny i dlaczego wymaga kalibracji?

Specjalista nawet podstawowym narzędziem uzyska moment dokręcenia zacisku zbliżony do zalecanego. Przykręcenie z dokładną siłą jest jednak możliwe tylko z kluczem dynamometrycznym, który przyda się zwłaszcza początkującym serwisantom.

Wybierając narzędzie, możesz postawić na dwa rozwiązania. Tańsze będą klucze dynamometryczne z przypisanym na sztywno momentem obrotowym – przydadzą się do niektórych zastosowań. Bardziej zaawansowane modele mają skalę pozwalającą dobrać odpowiednią siłę np. przykręcenia zarówno stópki, jak i śrub mostka.

Dokręcanie mostka w rowerze kluczem dynamometrycznym.Tańsze modele mają na sztywno przypisany moment obrotowy, co ma swoje zalety i wady. Wiele śrub w rowerze można dobrze dokręcić z momentem 5 Nm, a więc widoczny na zdjęciu klucz dynamometryczny marki Feedback świetnie się sprawdzi.

Co istotne – narzędzie na nic się zda, jeśli nie będzie odpowiednio skalibrowane. Dobieranie różnych wartości momentu obrotowego z czasem zmniejsza bowiem precyzję działania przyrządu. Trzeba na nowo sprawić, aby (przykładowo) 4 Nm wybrane na skali odpowiadało realnemu dokręcaniu z siłą 4 Nm. Jeśli klucz dynamometryczny jest używany na co dzień, zaleca się coroczną kalibrację. W innym wypadku można to robić rzadziej. Warto kupować przyrządy, do których dodano świadectwo kalibracji – masz pewność, że klucz będzie działał precyzyjnie przez długi czas.

Montaż elementów karbonowych lub metalowych

Materiał wykonania elementów rzutuje na siłę, z jaką powinny być dokręcane śruby w rowerze. Szczególne baczenie należy mieć na karbon. Włókno węglowe jest wysoce wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne, ale w porównaniu do aluminium czy stali okazuje się jednak dość kruche. Właśnie dlatego w podanej przez producenta tabeli momentów dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym często widać rozróżnienie materiałów wykonania elementów – w jednym miejscu znajdziesz informację o częściach stalowych czy aluminiowych, a w innym o karbonowych.

Dokręcanie sztycy w rowerze za pomocą klucza dynamometrycznego.Wśród kluczy ze skalą znajdziesz ciekawy model marki Bike Hand YC-147A z długim wskaźnikiem i zestawem wielu końcówek.

Smary i pasty montażowe – pamiętaj o użyciu dobrych preparatów

Stosowanie odpowiednich smarów czy past montażowych do rowerów zapobiegnie zapiekaniu się połączeń, co przyda się w trakcie późniejszych napraw. Do metalu specjaliści nie polecają popularnego WD-40, a raczej uniwersalne środki zawierające teflon czy ceramikę. W przypadku karbonu należy używać preparatów dedykowanych włóknu węglowemu, często zawierających smary roślinne. Pasta do karbonu wraz z odpowiednim momentem dokręcenia sprawią, że sztyca lub inny lekki komponent nie ulegnie uszkodzeniu.

Samoczynnemu odkręcaniu się śrub zapobiegnie z kolei klej do gwintów – osobny do połączeń press fit oraz innych gwintów. Czasem etykieta na preparatach zawiera przeciwskazanie do używania środka na elementach tytanowych – warto zwrócić uwagę na to ostrzeżenie.

Tabela dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym

Przed zapoznaniem się z tabelą dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym, warto wziąć pod uwagę fakt, że zawiera ona wartości orientacyjne. Dokładna informacja o momentach obrotowych, z jakimi należy dokręcać śruby, powinna znajdować się w instrukcjach udzielonych przez producenta roweru. Podana poniżej tabelka przyda się tylko, jeśli chcesz wiedzieć, z jakim momentem dokręcać śruby, a nie masz dostępu do oryginalnych zaleceń.

Ze względu na różnorodność komponentów do większości części podano nie konkretną liczbę, a zakres momentu obrotowego, w którym powinna znajdować się odpowiednia wartość. Zazwyczaj niższa siła dotyczy elementów bardziej zaawansowanych – lżejszych lub po prostu karbonowych. Nasza tabela momentu dokręcania śrub jest wzorowana m.in. na instrukcjach różnych rowerów i danych ze strony marki Park Tool, która od dawna uważana jest za specjalistyczną firmę o dużej wiedzy technicznej.

Tabela momentów dokręcania śrub w rowerze
Komponent

Rodzaj/marka komponentu

Zalecany moment

QR

Nie dotyczy*

Nakrętka sztywnej osi

30-44 Nm

Thru Axle do karbonowego widelca

8-10 Nm

Thru Axle do aluminiowego widelca

15 Nm

Nakrętka kasety

Shimano/SRAM

40 Nm

Campagnolo

50 Nm

Nakrętka piasty

Większość

10-24 Nm

Bębenek piasty

Większość

40-45 Nm

Nakrętka sterów

Większość

15-25 Nm

Kierownica (do mostka)

Metalowa

4-6 Nm

Śruby mostka

Shimano

20-29 Nm

Race Face

6,2 Nm

FSA carbon

8,8 Nm

Thomson

5,4 Nm

Metalowa rura sterowa

5-12 Nm

Karbonowa rura sterowa

4-6 Nm

Sztyca (do ramy)

Aluminiowa rama

15-25 Nm

Karbonowa rama

6 Nm

Siodełko (do sztycy)

Sztyca Campagnolo

4-6,8 Nm

Aluminiowe i stalowe

14-18 Nm

Pedały

Do korb Shimano

30-40 Nm

Do korb Campagnolo

40 Nm

Do korb Ritchey

34,7 Nm

Do korb Truvativ

Ok. 32 Nm

Nakrętki kół

Aluminiowe i stalowe

25-35 Nm

Klocki hamulcowe

Większość

6-9 Nm

Zaciski linek

Większość

5-8 Nm

Zacisk hamulca tarczowego

Do ramy karbonowej

7-8 Nm

Manetki/klamki hamulcowe

Aluminiowe i stalowe

6-8 Nm

Korba rowerowa

Aluminiowa lub stalowa

35-45 Nm

Na wielowypust

58-52 Nm

Nakrętka mocująca klin korby

12-14 Nm

Kaseta suportu do ramy

<50 Nm

Przednia przerzutka (do ramy)

Aluminiowe lub stalowe ramy

4-6 Nm

Karbonowe ramy

3-5 Nm

Tylna przerzutka

Bez haka

8-12 Nm

Z hakiem (do metalu)

5-8 Nm

Z hakiem (do karbonu)

6-8 Nm

Stopka rowerowa

Do ramy metalowej

10-15 Nm

Osłona łańcucha

Do ramy metalowej

3-6 Nm

Koszyk na bidon

Do ramy karbonowej

3 Nm

* W standardzie QR kręci się wajchą, którą na koniec należy zacisnąć.