Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Stojak serwisowy do roweru – jaki wybrać do domowego warsztatu?

Data aktualizacji: 27-01-2023

Stojak serwisowy do roweru nie jest zbędnym gadżetem, lecz bardzo przydatnym elementem wyposażenia domowego warsztatu. Zdecydowanie ułatwia majsterkowanie przy jednośladzie, a niektóre modele sprawdzają się również jako stojaki na rowery, które pomagają oszczędzić sporo miejsca w mieszkaniu, piwnicy lub garażu. 

Koniec z przewracającym się rowerem i oponami brudzącymi ściany – dowiedz się jaki stojak serwisowy do roweru wybrać.

naprawa roweru.Stabilnie zamocowany rower to często połowa sukcesy przy podstawowych czynnościach serwisowych.

Stojak na rower – nie tylko serwisowy

Jak przechowywać rower w domowym zaciszu? W zależności od warunków lokalowych, entuzjaści dwóch kółek trzymają swoje jednoślady w pomieszczeniach gospodarczych, garażach i piwnicach, a często także na balkonach lub w mieszkaniach. W każdym z tych miejsc najwygodniejszym sposobem na zabezpieczenie roweru są specjalne stojaki i wieszaki. Łączą one możliwość wygodnego serwisowania roweru z opcją bezpiecznego przechowywania go, gdy ten nie jest używany. Pozwalają uniknąć opierania pojazdu o ściany i domowe sprzęty oraz skutecznie zabezpieczają go przed wywrotką.

Dla tych, którzy dysponują ograniczoną przestrzenią, priorytetem będzie oszczędność miejsca. Najlepszy stojak na rowery do domu będzie miał zatem formę niewielkiej, składanej konstrukcji, możliwej w razie potrzeby do schowania w szafie. Jako kompaktowy, składany stojak serwisowy polecamy model BIKE HAND YC-117N. 

Ciekawym rozwiązaniem jest też mocowana do ściany półka na rower, wieszak rowerowy pionowy lub inne specjalne uchwyty i haki, które pozwalają na zawieszenie roweru na ścianie. To wygodne konstrukcje nie tylko pozwalają zaoszczędzić miejsce i rozwiązać problem z brakiem garażu czy piwnicy, ale także chronią ściany przed porysowaniem ściany czy przypadkowym pobrudzeniem. W ich przypadku nie ma jednak mowy o właściwościach serwisowych.

Czy stojak serwisowy do roweru to przydatne akcesorium?

Stojaki rowerowe świetnie sprawdzają się jako stelaże ułatwiające prace serwisowe przy jednośladzie. Takie konstrukcje wykorzystywane są w profesjonalnych warsztatach, ale przydadzą się też do naprawy i konserwacji roweru w domowych warunkach. O zakupie takiego wyposażenia z pewnością powinni pomyśleć rowerzyści, którzy samodzielnie majsterkują przy jednośladzie.

Stojak serwisowy do roweru stabilizuje pojazd i utrzymuje go w wygodnej dla nas pozycji. Pełni funkcję „trzeciej ręki” i ułatwia dostęp do komponentów. Jedną z jego najważniejszych cech jest opcja testowania pracy napędu. Rower na stojaku serwisowym daje możliwość kręcenia korbą, używania napędu, zmiany przełożeń i hamowania. To niezbędne dla wygody prawidłowej regulacji tych elementów.

Czy zakup stojaka serwisowego nie będzie jednak zbędnym wydatkiem? Niektórzy zwrócą uwagę, że do różnych czynności warsztatowych wystarczy odwrócić rower do góry kołami. Taki sposób pracy grozi jednak jego wywróceniem. Trzeba też pamiętać, że regulowanie podzespołów w takim ustawieniu może być nieskuteczne. Napęd został zaprojektowany tak, aby sprawnie działać tylko w standardowej pozycji.

Jaki stojak serwisowy do roweru wybrać?

Na co zwrócić uwagę, decydując się na zakup stojaka serwisowego? Taki statyw musi być przede wszystkim solidny i wykonany z trwałych materiałów. Najlepiej, jeśli jest to stal lub aluminium, a liczbę plastikowych części ograniczono do minimum. Serwisowy stojak na rower powinien utrzymać ciężar minimum 20 kilogramów. A jeśli ma utrzymywać także modele elektryczny, to nawet 30 kilogramów.

Dla osób dysponujących znaczną przestrzenią w garażu lub warsztacie, stabilność stojaka będzie priorytetem. Warto wówczas zwrócić uwagę na szerokość jego podstawy. Niektóre modele stoją na trzech lub czterech nogach, inne opierają się o podłoże na dwóch rozłożystych ramionach. Dla rowerzystów, którzy serwisują rower w domu lub na niewielkiej powierzchni warsztatowej, ważny będzie także kompaktowy rozmiar. W takim wypadku praktycznym rozwiązaniem będzie składany stojak na rowery. Cena takiej wersji zwykle nie jest wygórowana.

Wiele statywów rowerowych jest wyposażona w regulację wysokości, co pozwala zawiesić jednoślad w wygodnej dla nas pozycji. Praktycznym dodatkiem będzie przymocowana do statywu półeczka, na której można umieścić narzędzia i części.

rower BH na wieszaku.Rower zawieszony na odpowiedniej wysokości zdecydowanie przyspiesza pracę.

Stojak na rower – wersja z uchwytami

Przy wyborze statywu serwisowego decydujący będzie sposób mocowania do niego roweru. Tanie stojaki rowerowe wyposażone są w zwykłe haki, na których można zawiesić jednoślad. To proste i solidne konstrukcje, które pasują do różnych typów ram. 

Bardziej skomplikowane statywy mają specjalny uchwyt, który zaciska się na ramie lub sztycy podsiodłowej. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nie ogranicza dostępu do roweru, pozwalając na swobodną wymianę części oraz mycie i regulację podzespołów. Uchwyty są zwykle regulowane, dając możliwość mocowania w pionie i poziomie. Warto zwrócić uwagę, że stojaki z zaciskanymi uchwytami mogą uszkodzić ramy karbonowe. W przypadku tego typu modeli należy zwrócić uwagę na fakt, czy jest to produkt bezpieczny dla włókna węglowego.

Przykładem bardzo praktycznego stojaka serwisowego z zaciskiem na rurę lub sztycę jest EYEN Service Stand. Dzięki czterem nogom gwarantuje stabilne ustawienie, a regulacja pozwala z kolei dostosować wysokość ustawienia. Wśród jego najważniejszych atutów warto wskazać kompaktowe wymiary oraz dodatek w postaci czterech komór w tacce. To rekomendowany wybór, gdy zastanawiasz się, jaki stojak serwisowy do roweru ułatwi czyszczenie elementów, regulację przerzutek czy smarowanie łańcucha. Przy tych wszystkich zaletach, kolejnym walorem staje się atrakcyjna cena produktu.

Inny typ mocowania to uchwyty z szynami, na których zwykle osadza się dolną część ramy i suport. Rower nie jest wówczas zawieszony w zaciskanym uchwycie, a swobodnie spoczywa na specjalnej prowadnicy. Gwarantuje to dużą stabilność. Tego typu statywy ograniczają jednak dostęp do elementów roweru, o które się opierają. Może to stwarzać problemy w myciu jednośladu, a także regulacji i wymianie linek.

Stojak rowerowy pod tylne koło

W domowym warsztacie dobrze sprawdzą się też stojaki zakładane do tylnego koła. Taką konstrukcję przymocowuje się do osi. Podnosi ona nieznacznie tylną część roweru, stabilizując pojazd i umożliwiając zakręcenie korbą. Dzięki temu świetnie nadaje się do prostych napraw, regulacji przerzutek oraz smarowania podzespołów. Jej największą zaletą jest niewielki rozmiar i atrakcyjna cena.

Stojak serwisowy do roweru elektrycznego

Ze względu na rosnącą popularność e-bike’ów, coraz częściej pada pytanie, jaki stojak serwisowy będzie odpowiedni właśnie do tego typu jednośladów. Co do zasady, należy wybrać wśród modeli używanych przez cyklistów poruszających się standardowymi rowerami. Zwróć jednak uwagę na solidność i wytrzymałość konstrukcji, ponieważ wersje ze wspomaganiem są dodatkowo obciążone baterią, a ich masa nie rozkłada się równomiernie. Optymalna stabilizacja i ustawienie stojaka do roweru elektrycznego ma bardzo duże znaczenie nie tylko przy okazji standardowych prac, ale również charakterystycznych dla tego typu jednośladów – np. w czasie wymiany akumulatora w ramie.

Wymienione modele od marek Topeak oraz Bike Hand mają można maksymalnie obciążyć 25 kilogramami, a w takim limicie mieści się wiele rowerów elektrycznych. 

Jak zrobić stojak serwisowy do roweru?

Na forach czy grupach można spotkać się z prośbami o radę, jak zrobić stojak serwisowy do roweru samodzielnie. Odradzamy realizację tego pomysłu. Dlaczego? Choć idea DIY jest świetna i w wielu sytuacjach godna pochwały, w tym konkretnym przypadku ryzyko jest zbyt duże. Samodzielnie wykonana konstrukcja z desek może okazać się niedostatecznie wytrzymała. Rower może się niespodziewanie zachwiać lub złamać podparcie, co stanowi zagrożenie dla sprzętu i potencjalnie , generuje wysokie koszty, jeżeli uszkodzi się rama albo przerzutka. Dużo lepiej zainwestować stosunkowo niewielkie środki w specjalny stojak rowerowy.