Shimano Alivio czy Acera? Porównanie podstawowych grup osprzętu
03-01-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Decyzja o tym, jaką grupę osprzętu wybrać do swojego roweru nie należy do łatwych. Wiele osób zastanawia się, czy różnice są na tyle duże, żeby dopłacać do wyższych modeli kilkadziesiąt lub nawet kilkaset złotych. Rekreacyjnie jeżdżący kolarze górscy często mają dylemat, czy wybrać Shimano Alivio czy Deore. W tym artykule nieco przybliżymy zalety obu grup i pomożemy wybrać tę, która najlepiej spełni nasze oczekiwania.
Zarówno Alivio, jak i Deore to grupy od japońskiego producenta Shimano, przeznaczone głównie do rowerów MTB oraz trekkingowych. Są zaprojektowane w taki sposób, aby dobrze radzić sobie podczas jazdy po wybojach, których na górskich oraz leśnych szlakach jest naprawdę dużo. Wybór pomiędzy tymi dwoma modelami jest częstym dylematem wśród rowerzystów dobierających osprzęt do swoich rowerów. Dlatego przed zakupem warto dowiedzieć się nieco więcej o każdej z nich, aby zdecydować się na tę, która sprawdzi się przy naszym stylu jazdy.
Alivio to grupa, która znajduje się jedno miejsce pod Deore w hierarchii Shimano. Czy to oznacza, że jest dużo słabsza i nie warto zwracać na nią uwagi? Okazuje się, że niekoniecznie. Największy atut stanowi w tym przypadku niska cena, idąca w parze z dużymi możliwościami i bardzo użytecznymi rozwiązaniami. Pozwala to na wyposażenie roweru w naprawdę funkcjonalny osprzęt przy niewielkich kosztach. Omówmy zatem najnowszą serię, aby sprawdzić, jak rozwinęły się technologie w ciągu kilku ostatnich lat.
Najświeższe modele oznaczone są kombinacją M3100. Ich debiut miał miejsce w 2020 roku, czyli dokładnie po 6 latach od premiery poprzedniej serii M4000. Przez ten czas wiele się zmieniło i nowe wersje komponentów znacznie zyskały nie tylko na jakości wykonania, ale też parametrach użytkowych.
Bardzo dużym atutem w nowszych seriach Alivio jest zastosowanie w tylnej przerzutce technologii Shadow RD, która zapobiega spadaniu łańcucha na wybojach. Dzięki niej komponent jest sztywniejszy i nie obija tylnego trójkąta ramy, co sprawia, że znacznie lepiej radzi sobie podczas dynamicznej jazdy w terenie. To samo rozwiązanie – sprzęgło tylnej przerzutki – stosuje się w komponentach z najwyższych grup osprzętu szosowego oraz gravelowego, czyli Ultegrze oraz GRX 800.
Przednie przerzutki dostępne są w wersjach z mocowaniem bezpośrednim, na obejmę lub dostosowanym do użytkowania w e-bike’ach. Daje to szerokie spektrum możliwości i pozwala wybrać wersję dopasowaną do naszego roweru. Osoby jeżdżące na szerszych oponach, powinny zainteresować się modelami FD-M3120 oraz FD-M3100, które są dostosowane do współpracy nawet z ogumieniem w rozmiarze 2,3". Ciekawym modelem, wyposażonym w osprzęt z grupy Shimano Alivio jest np. rower MTB Orbea Onna 29 40.
W skład grupy wchodzą również ergonomicznie zaprojektowane manetki. Dostępne są wersje jedną tarczą z przodu (1x9), przeznaczone do obsługi wyłącznie tylnej przerzutki oraz 3x9 i 2x9 służące do sterowania przednią. Tym, co je wyróżnia jest zastosowanie przez producenta systemu Rapidfire Plus. Umożliwia on zmianę trzech biegów w dół za pomocą jednego ruchu palca. To znacznie ułatwia obsługę napędu i zwiększa płynność jazdy w wymagającym terenie.
Dostępna jest też wersja do dwurzędowych mechanizmów korbowych, obsługująca technologię Rapidfire Plus Mono, pozwalającą na zmianę przełożenia w górę oraz w dół za pomocą jednej dźwigni.
Jeśli chodzi o kasetę, mamy tu do czynienia z konstrukcją liczącą 9 koronek oraz funkcjonująca w technologii Hyperglide, opierającej się na odpowiednich profilach zębów i oferującej szybszą, bardziej precyzyjną zmianę biegów. Dostępne dla modeli CS-HG400-9 stopniowanie to:
Shimano Deore to już bardziej zaawansowana grupa, która stanowi swego rodzaju wstęp do wyższych półek osprzętu. Jest stosowana w wielu dobrych rowerach. Może też poszczycić się szerokim gronem miłośników. Charakteryzuje się naprawdę dużą precyzją działania, dość niską masą oraz trwałością, co sprawia, że wielu producentów rowerów montuje ją w swoich bestsellerowych modelach. Cena w tym przypadku jest jednak większa od opisywanej wcześniej Alivio, jednak bardziej zaawansowani rowerzyści na pewno docenią atuty, jakie ma do zaoferowania. Aspektem, który stanowi szczególną zaletę tej grupy jest dostępność jednorzędowych mechanizmów korbowych, które stosowane są w rowerach z górnych półek.
W skład grupy Deore wchodzą cztery serie:
W tylnych przerzutkach z grupy Deore zastosowano technologię Shadow RD+, a więc ulepszoną wersję tej, która jest obecna w Alivio. Pracuje ona jednak znacznie ciszej i sprawia, że łańcuch jest lepiej napięty, co zabezpiecza przed jego spadaniem i obijaniem się o ramę.
Przednie przerzutki, podobnie jak w przypadku Alivio dostępne są wersjach z mocowaniami Side Swing na obejmę, bezpośrednimi, bądź E-type. Obsługują 2 lub 3-rzędowe mechanizmy korbowe.
Na uwagę zasługuje szczególnie najnowsza seria – M5130 dostosowana do współpracy także z rowerami elektrycznymi. Zastosowano w niej technologię Linkglide. Dzięki niej zmiana biegów stała się bardzo płynna i niemal nieodczuwalna, a napęd osiągnął większa wytrzymałość. Łańcuch jest płynnie przemieszczany pomiędzy poszczególnymi koronkami, co zapewnia wysoki komfort jazdy nawet w trudnych warunkach. W pozostałych seriach obecna jest technologia HyperGlide +, która również poprawia precyzję oraz płynność działania, nie jest jednak tak trwała jak Linkglide.
Piasty, korby oraz kasety są nieco lżejsze niż te stosowane w grupie Shimano Alivio, co pozwoli nieco odciążyć rower.
To, którą z opisywanych grup wybrać w dużej mierze zależy od oczekiwań oraz budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na nowy osprzęt do roweru. Grupa Shimano Deore jest na pewno lepszym rozwiązaniem dla rowerzystów, którzy planują pokonywać trudniejsze, górskie szlaki i zależy im na naprawdę wysokiej kulturze pracy komponentów. To również lepsze rozwiązanie dla posiadaczy e-bike’ów, którzy powinni decydować się na najnowszą serię M5130 z technologią Linkglide, poprawiającą wytrzymałość.
Nie oznacza to jednak, że Alivio nie jest warta uwagi. To naprawdę bardzo dobry osprzęt w korzystnej cenie, który świetnie poradzi sobie podczas rekreacyjnych wycieczek w terenie o łatwiejszej charakterystyce. Może być również z powodzeniem wykorzystywana do codziennych dojazdów do pracy oraz poruszania się po mieście. Zapewni dobre parametry użytkowe, a jednocześnie nie uszczupli zanadto domowego budżetu.