Jak podnieść kierownicę w rowerze, czyli wszystko o regulacji
21-06-2023Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Informacji, artykułów poradnikowych, filmów i instrukcji dotyczących tego, jak serwisować rower jest w Internecie pełno. Okazuje się, że często wystarczy kilka podstawowych narzędzi, aby poradzić sobie z wieloma czynnościami przy ukochanym jednośladzie. Na dłuższą metę pozwala to zaoszczędzić czas, pieniądze, a przy okazji lepiej rozumieć zasadę działania poszczególnych mechanizmów. Dzisiaj wiedza jest na wyciągnięcie ręki, dlatego samodzielne serwisowanie roweru jest proste jak nigdy.
Zanim zabierzemy się do roboty, upewnijmy się, że nasz domowy serwis rowerowy jest odpowiednio wyposażony. Zastanówmy się, które czynności chcemy samodzielnie wykonać oraz jakie klucze do roweru będą nam potrzebne. Te są absolutną podstawą, jednak na nich nie koniec. Chcąc samodzielnie uporać się z wieloma usterkami, a nawet wykonać porządny przegląd, trzeba mieć w zanadrzu kilka specjalistycznych narzędzi. Nie są one drogie i zajmują mało miejsca, a potrafią znacząco ułatwić oraz przyspieszyć prace.
Podstawowe narzędzia do serwisowania roweru to:
Wiele wymienionych narzędzi znajdziemy w ofercie takich firm jak PARK TOOL, UNIOR czy BIKE HAND. Część z nich zastąpi poręczny multitool. Nawet jeśli nie będziemy z niego korzystać podczas prac w przydomowym warsztacie, to wciąż bardzo praktyczne akcesorium, które dobrze mieć ze sobą w trasie – nigdy nie wiadomo, kiedy może się przydać. Zdarza się, że łączy on w sobie nawet aż 20 funkcji. Tak jest w przypadku m.in. CRANKBROTHERS Multi 20. Mniejsze, ale wciąż niezwykle funkcjonalne modele to narzędziowniki EYEN.
Wskazówka! Wyposażając swój warsztat, warto zdecydować się na gotowy zestaw narzędzi rowerowych w poręcznej walizce – to duże ułatwienie, zwłaszcza na początku przygody z samodzielnym serwisem. Oferuje je przykładowo firma BIKE HAND. W komplecie pod nazwą YC-728 znajdziemy, poza wymienionymi wyżej elementami podstawowego wyposażenia, m.in. klucze do mechanizmu korbowego i tarcz hamulcowych, ściągacz do korb oraz zestaw naprawczy do dętek.
Chcąc, aby nasz przydomowy warsztat był nieco bardziej profesjonalny, trzeba uzupełnić jego wyposażenie nie tylko o narzędzia, ale i inne sprzęty. Zacząć warto od sprawdzenia ofert stojaków na rower. Nie są one bardzo drogie (przykładowo Bike Hand YC-96 kosztuje 139 zł), a znacząco ułatwiają prace. Pozwalają na precyzyjne czyszczenie i smarowanie poszczególnych elementów jednośladu, jak również pozwalają na wygodne dotarcie do najmniejszych śrubek.
Do samodzielnego serwisowania roweru potrzebne będą też różnego rodzaju produkty, takie jak odtłuszczacze, smary i oleje. Poza tym warto zainwestować w środki do pielęgnacji roweru, dzięki którym ten będzie nie tylko czysty i lśniący, ale również zabezpieczony przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych.
Do sprzętów, które mogą znaleźć się w warsztacie rowerowym, zaliczymy też: centrownicę do kół, wagę albo magnetyczną miskę, która zapobiegnie zgubieniu małych, metalowych elementów.
Mamy już niezbędne narzędzia rowerowe, możemy więc zabrać się do pracy. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy da sobie rade ze wszystkim. Niektórzy rzeczywiście samodzielnie wykonają pełny serwis oraz pozbędą się usterek. Być może poradzą sobie nawet z serwisowaniem hamulców hydraulicznych albo amortyzatorów – oczywiście podążając za instrukcją producenta. Inni natomiast zmienią łańcuch, opony oraz wykonają inne podstawowe czynności. Najważniejsze to mierzyć siły na zamiary, w innym razie drobna naprawa może zamienić się w poważną awarię, wymagającą udania się do fachowca.
Jakie prace serwisowe można wykonać samodzielnie?
W przypadku skorzystania z pomocy fachowca cena zależeć będzie od miasta, wybranego miejsca oraz zakresu pracy. Chcąc dokonać przeglądu, trzeba mieć w portfelu od około 100 złotych do nawet 500. Zdecydowanie najmniej zapłacimy za weryfikację stanu technicznego, niewiele droższy okaże się ogólny przegląd, w tym gwarancyjny. Największy koszt poniesiemy w przypadku kompleksowej usługi, która obejmuje nie tylko sprawdzenie sprawności pojazdu, ale również serwis, w tym czyszczenie napędu, regulację przerzutek oraz smarowanie wymagających tego komponentów. Za przegląd amortyzatora prawdopodobnie trzeba będzie dopłacić. W przypadku pojedynczych napraw zapłacimy do kilkudziesięciu złotych w górę, nie licząc ewentualnych kosztów nowych części.
Czy w takim razie to się opłaca? To zależy! Nie każdy ma na tyle umiejętności i wiedzy, aby zabrać się za samodzielne serwisowanie roweru, wówczas w przypadku błędu narażamy się na koszt dalszych napraw. Jednak wiele osób bez problemu poradzi sobie ze zmianą łańcucha czy wymianą opony, dzięki czemu można zaoszczędzić nieco gotówki oraz czasu.
Zanim zaczniemy prace, na pewno warto zajrzeć do dokumentów dostarczonych przez producenta lub sprzedawcę. Niektórzy wymagają, aby usterki były naprawiane w autoryzowanych serwisach, tam też możliwa jest regulacja oraz modyfikacja roweru. Niemniej uspokajamy – nie powinniśmy stracić gwarancji z powodu samodzielnej wymiany łańcucha lub wykonania innych prostych czynności.
Nowość
Nowość