Samodzielne serwisowanie roweru – co warto zrobić samemu?
22-12-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Znaczna większość rowerów górskich, trekkingowych i crossowych wyposażona jest w amortyzator rowerowy. Niektóre nawet w dwa. W jaki sposób powinniśmy dbać o amortyzację? Co zrobić, by służyła ona nam jak najdłużej?
Zastosowanie amortyzatora w rowerze znacznie podnosi komfort jazdy. Ponadto dzięki niemu hamowanie jest skuteczniejsze – koło ma cały czas kontakt z podłożem. Musimy jednak pamiętać, by dbać o widelce i dampery, wymagają one szczególnej uwagi.
Przegląd i naprawa zawieszenia w rowerze może okazać się dosyć kosztowne. Albo wręcz nieopłacane. W takim wypadku warto zastanowić się nad wy
Pierwsza sprawa to zidentyfikowanie, jaki mamy amortyzator. Dwa najważniejsze rodzaje to:
Co ile trzeba serwisować amortyzator przedni? To trudne pytanie. Co ciekawe, rozebrania, nasmarowania i uzupełnienia oleju, wymagają czasami nowe modele. Dlaczego tak się dzieje? Zdarza się, że w „fabryce dali za mało oleju”, przez co amortyzator działa wadliwie.
Serwis widelców amortyzowanych możemy podzielić na podstawowy i pełny. Ten pierwszy obejmuje: ściągnięcie i wyczyszczenie dolnych goleni, kontrolę elementów, smarowanie uszczelek i gąbek, zalanie olejem goleni dolnych. Według ortodoksów, taki przegląd powinien się odbywać co ok. 25 godzin. To trudne, dla niektórych to dwa tygodnie jeżdżenia. Co prawda, osoby doświadczone i dobrze znające budowę amortyzatora rowerowego mogą sobie z pewnymi czynnościami poradzić same, ale należą one do zdecydowanej mniejszości.
Znacznie bardziej skomplikowany jest przegląd pełny. W tym przypadku należy zająć się tłumikiem w sposób bardzo szczegółowy. Trzeba m.in. skontrolować wszystkie uszczelki, czasami bardzo niewielkie. Tych może być mnóstwo. Większość producentów zaleca, by pełen serwis przeprowadzać co ok. 100 godzin jazdy lub przynajmniej raz w roku.
Podobnie jest z amortyzatorem sprężynowym. Przynajmniej raz w roku powinno się zaglądać do środka. Jeśli już mamy widelec rozłożony na czynniki pierwsze, należy go dokładnie wyczyścić i nasmarować.
Amortyzator tylny występuje w rowerach z pełnym zawieszeniem. Podobnie jak w przypadku widelców, możemy wyróżnić wersje sprężynowe i powietrzne. Znacznie częściej możemy jednak spotkać te drugie.
Fachowcy radzą, by dampery serwisować przynajmniej tak samo często, jak widelce. Najlepiej, jeśli robimy to jednak częściej. Jeśli jeździsz przez cały rok, 2-3 przeglądy w tym czasie nie będą przegięciem.
Jeśli chcesz zaoszczędzić na tej czynności, może się to odbić czkawką. Wymiana tłoczyska lub innych elementów może być znacznie droższa.
Serwis amortyzatorów rowerowych to drogi interes. Sporo zależy od konkretnego modelu – są widelce prostsze i bardziej skomplikowane. Poniżej kilka pozycji z aktualnego cennika naszego serwisu rowerowego w Warszawie:
Usługa | Cena |
---|---|
Demontaż widelca lub dampera do serwisu | 49 zł |
Podstawowy przegląd widelca sprężynowego | 99 zł |
Pełny przegląd widelca sprężynowego | 169 zł |
Pełny przegląd widelca z tłumieniem olejowym | 269 zł |
Podstawowy przegląd widelca ze sprężyną powietrzną | 189 zł |
Pełny przegląd widelca ze sprężyną powietrzną lub otwartą kąpielą | 349 zł |
Podstawowy przegląd dampera powietrznego | 79 zł |
Pełny przegląd dampera powietrznego | 349 zł |
Serwis zawieszenia z wymianą łożysk | 249 zł |