Rower BMX dla dzieci – jak wybrać odpowiedni?
07-05-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rynek rowerowy stale się rozwija, a sklepy oferują swoim klientom szeroki asortyment jednośladów. Stając przed wyborem kupna nowego roweru, wielu z nas może być lekko zdezorientowanych, który z nich wybrać. Rowerzyści często nie wiedzą, na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi modelami. Jaki rower kupić do jazdy rekreacyjnej? Lepiej sprawdzi rower crossowy czy trekkingowy? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, to zapraszamy do dalszej lektury.
Na samym początku warto zaznaczyć, że wybierając rower do jazdy rekreacyjnej, zdecydować możemy się na rower crossowy, trekkingowy lub górski. Rower rekreacyjny charakteryzuje przede wszystkim uniwersalność. Idealnie sprawdzi się on u osób poruszających się zarówno po mieście, jak i leśnych drogach. Bez problemu poradzi sobie podczas krótkich przejażdżek czy długich wycieczek.
Rower do jazdy rekreacyjnej należy dobrać według własnych upodobań i tras, które najczęściej przemierzamy. Lekkie, pozbawione dodatkowego wyposażenia modele, np. typu cross i MTB, będą komfortowym rozwiązaniem, jeżeli nie zawsze wybieramy asfaltowe drogi. Natomiast nieco cięższy rower trekkingowy nadaje się na mniej wymagające wyprawy, na które zabieramy ze sobą ekwipunek. Warto przyjrzeć się bliżej każdemu z trzech modeli i wybrać ten, który najbardziej będzie odpowiadał naszym potrzebom.
Niezależnie od naszego wyboru, należy zwrócić uwagę na ergonomiczne siodełko, które ma ogromne znacznie dla naszej wygody podczas rekreacyjnych wycieczek. Eliminuje ono dyskomfort, mogący pojawić się w trakcie wielogodzinnego pedałowania. Za sprawą odpowiednio rozłożonego ciężaru ciała nie będziemy musieli martwić się bólem i otarciami - kluczowy jest jednak właściwy dobór siodełka do roweru oraz przyjmowanej pozycji.
Rower trekkingowy i crossowy uchodzą za najbardziej uniwersalne. Jazda nimi jest wygodna za sprawą wyprostowanej sylwetki. Rower trekkingowy, czyli tak zwany turystyczny, różni się od crossowego przede wszystkim dodatkowym wyposażeniem. Ma błotniki, bagażnik oraz fabryczne oświetlenie zarówno z przodu, jak i z tyłu, czego przykładem jest damski model Oxfeld TR-4W. Ten rower trekkingowy ma również dosyć wąskie opony (44 mm) z lekkim bieżnikiem, za sprawą których podróżowanie po asfalcie jest szybsze i bardziej komfortowe. Ten jednoślad sprawdzi się także do jazdy po drobnych nierównościach terenu, dzięki amortyzatorowi widelcowi oraz stabilnym, 28-calowym kołom.
Z kolei rower crossowy to model, którym możemy swobodnie poruszać się po niewymagających trasach asfaltowych, jak i bezdrożach. Rower crossowy, podobnie jak trekkingowy cechuje komfortowa dla rowerzysty wyprostowana pozycja. Cechą wspólną są również węższe opony oraz duże, 28-calowe koła. Nieduży, przedni skok amortyzatora to zazwyczaj 50-65 mm. Pozostając przy modelu z oferty tego samego producenta, co trekking, wszystkie cechy typowego crossa znajdziemy w Oxfeldzie CR-3. Jest lżejszy od roweru turystycznego z dodatkowym wyposażeniem, dlatego jest szybszy na asfalcie lub w lekkim terenie. Zdecydowanie lepiej również podjeżdża.
Rower górski, jak sama nazwa wskazuje, będzie idealny do jazdy w najbardziej wymagającym terenie. Wyposażony jest w szerokie opony, które posiadają agresywną rzeźbę bieżnika. Świetnie zamortyzują nierówności, dzięki czemu jazda nawet po wyboistej nawierzchni będzie o wiele łatwiejsza.
Niewątpliwie wytrzymała konstrukcja doskonale sprawdzi się na górskich szlakach. Jeśli chodzi o koła, tutaj do wyboru mamy 26, 27.5 i 29 cali. Skok amortyzatora w modelach górskich rozpoczyna się od 100 mm, a w górnej granicy dochodzić może do nawet 200 milimetrów. Przykładami hardtaili, czyli rowerów MTB z przednią amortyzacją są: męski Oxfeld XC-6.5 oraz damski Oxfeld XC-4W.
Czym różni się rower górski od crossowego? W porównaniu z rowerem crossowym góral ma solidniejszą ramę i koła. Modele MTB są też zwykle cięższe, a ich napęd ma zazwyczaj 12-22 biegów. Coraz częściej stosuje się rozwiązanie z jedną tarczą i 11 lub 12 przełożeniami z tyłu. Cały czas można kupić rowery 2x10 lub 2x11. W crossach napęd ma przeważnie 27 lub 30 biegów i jest oparty na mechanizmie korbowym z trzema tarczami.
Zatem jeśli decydujesz się na zakup nowego roweru, zastanów się, po jakiej nawierzchni zazwyczaj jeździsz. Jeżeli często zdarza Ci się przemieszczać po mieście postaw na model trekkingowy. Dojeżdżasz rowerem do pracy, ale w weekendy stawiasz na leśne przejażdżki? Wybierz rower crossowy. MTB z kolei świetnie sprawdzi się u osób preferujących wymagające, górskie trasy. Szeroka oferta jednośladów pozwoli Ci wybrać rower rekreacyjny, który będzie idealnie dopasowany do Twoich potrzeb.
Rodzaj | Rower trekkingowy | Rower crossowy | Rower górski |
Przeznaczenie | wyprawy/miasto | miasto/bezdroża | wymagające trasy górskie |
Dodatkowe wyposażenie | błotniki, bagażnik, oświetlenie, stopka, ergonomiczna kierownica | brak | brak |
Koła | 26, 28 cali | 28 cali | 26, 27.5, 29 cali |
Opony | wąskie opony | od 38 do 44 mm/ mogą być szersze i wyższe | szerokie opony |
Skok amortyzatora | 50-65 mm | 50-65 mm | 100-200 mm |
Pozycja | wyprostowana | wyprostowana | pochylona |
Napęd | korba z tarczami 48/36/26 | napęd ten sam co w trekkingowym | najczęściej z jedną lub dwiema tarczami |
Masa | cięższy przez dodatkowe wyposażenie | niska masa | dobre modele ważą mniej niż 10 kg |