Wymiana łańcucha w rowerze – jak to zrobić?
09-08-2023Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rower bez łańcucha wbrew pozorom nie jest futurystyczną ideą, lecz realną możliwością wyboru. Nie chodzi tutaj o konstrukcję całkowicie pozbawioną przekładni pomiędzy mechanizmem korbowym a tylnym kołem (choć i takie projekty powstają), lecz o napęd, w którym łańcuch zastąpiono karbonowym paskiem zębatym. Przykładem takiego rozwiązania jest zyskujący coraz większą popularność Gates Carbon Drive.
Modele wykorzystujące takie rozwiązanie są dostępne także w naszej ofercie. Przykładem może być trekkingowy R-RAYMON TourRay 6.0 Gent lub składany HERCULES Versa R3 Belt. Jesteś ciekawy, dlaczego wymyślono rowery z napędem paskowym, jak one działają, a także co należy uznać za ich największe zalety? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu!
Pasek napędowy jest bardzo ciekawą kartą w dziejach rozwoju kolarstwa, a wydaje się, że koniec jego historii jeszcze nie został napisany. Jak podają amerykańskie źródła, wszystko zaczęło się w 1890 roku, gdy Charles D. Rice opatentował swój wynalazek, jakim był rower z napędem na pasek. Prawdopodobnie było to rozwiązanie zainspirowane ówczesnymi motocyklami, które wykorzystywały podobną technologię.
Wszystko wskazuje jednak na to, że w XIX wieku rower bez łańcucha nie wyszedł poza fazę prototypu, a napędy przez lata ewoluowały do postaci, jaką znamy dzisiaj, czyli zdominowanej przez osprzęt od Shimano, SRAM oraz Campagnolo.
Mniej więcej od lat 80. XX wieku, co jakiś czas pojawiały się na rynku nowe rowery z mechanizmami wykorzystującymi różne rodzaje pasków, jednak zawsze okazywały się to bardzo niszowe projekty. Prawdziwą rewolucję przyniosły w ostatnich latach firmy Gates oraz Veern, których napędy osiągnęły sukces na tyle duży, że bez problemu można w Polsce zakupić wyposażone w nie rowery.
W oczywisty sposób wiąże się to z przypadającym na ten sam okres wzrostem popularności e-bike’ów. Modele silników centralnych dysponujące dużym momentem obrotowym poddają zwykłe łańcuchy większym obciążeniom, co powoduje szybkie rozciąganie się ogniw i zużywanie reszty komponentów. Rozwiązaniem tego problemu okazało się zastosowanie alternatywnych mechanizmów napędowych – stąd rosnąca dostępność rowerów elektrycznych na pasek.
Po co zmieniać coś, co dobrze sprawdza się od wielu lat? – takie pytanie może nurtować wiele osób. Jednak pasek napędowy różni się od łańcucha pod wieloma względami, które zmieniają sposób jazdy. Najważniejsze korzyści płynące z wykorzystania paska karbonowego to:
Jak widać, napęd z paskiem napędowym nie daje przewagi pod względem wydajności – nie oszczędzi żadnych „watów”, dlatego nie zainteresuje kolarzy szosowych. Pozwoli jednak uniknąć wielu obowiązków związanych z koniecznością serwisowania, czyszczenia i smarowania napędu, dlatego dobrze sprawdza się w rowerach miejskich, trekkingowych lub crossowych – zarówno w wersjach elektrycznych, jak i zwykłych. W naszych, polskich warunkach zalety paska nabierają szczególnego znaczenia zimą, gdy warunki pogodowe utrudniają utrzymanie łańcucha w dobrym stanie.
Kilka kwestii związanych z działaniem rowerów bez łańcuchów sprawia, że znaczna część kolarzy podchodzi do nich z dystansem. Po części wynika to ze strachu przed nowatorskimi rozwiązaniami, ale ma także wiele racjonalnych przyczyn:
W przypadku napędu z systemem Carbon Drive (lub innym, podobnym rozwiązaniem) nie ma mowy o korzystaniu z najpopularniejszych komponentów, takich jak Shimano Deore, 105, czy SRAM NX Eagle. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy zmuszeni do stosowania osprzętu od monopolisty. Na ten moment kilku producentów oferuje części kompatybilne z napędami na pasek. Oto ich lista:
Producent | Seria |
---|---|
Shimano | Nexus |
Shimano | Alfine |
Enviolo | NuVinci |
Enviolo | City |
Enviolo | Trekking |
Enviolo | Heavy Duty |
Rohloff | Speedhub |
Kindernay | XIV |
Kindernay | VII |
Zastanawiasz się, jak działają przerzutki w piaście? Więcej o tej technologii dowiesz się z tego artykułu.
Producent | Seria |
---|---|
Pinion | Linia P |
Pinion | Linia C |
Valeo/Effigear | – |
Producent | Seria |
---|---|
Gates | CDX |
Gates | CDN |
Gates | CDX: Tandem |
Producent | Seria |
---|---|
Veer | Split Belt Pro |
Omówiliśmy zalety napędów z paskiem zamiast łańcucha. Teraz zastanówmy się, w jakich rowerach oraz przy jakich trasach można wykorzystać pełnię ich możliwości. Odpowiedź nasuwa się sama – w jednośladach projektowanych z myślą o spokojnym, wygodnym i bezproblemowym podróżowaniu, czyli modelach miejskich, crossowych, trekkingowych, składanych, a także w większości e-bike’ów.
Jeżeli kochasz jeździć, ale nie lubisz wszystkiego, co związane z przygotowywaniem sprzętu, czyli czyszczeniem, smarowaniem, a także doroczną wymianą wyciągniętego łańcucha, to rower miejski na pasku zębatym będzie dla Ciebie idealnym wyborem.
Sprawdzi się także, jeżeli chcesz dodatkowo podróżować w terenie i cenisz sobie odporność sprzętu na niekorzystne warunki – deszcz, piasek czy błoto. Nawet po przejechaniu przez koszmarną dla napędu trasę będziesz cieszyć się cichą, a także płynną pracą mechanizmu.
Black Weeks