Rower elektryczny dla dziecka – czy jest bezpieczny?
07-05-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rowery ze wspomaganiem elektrycznym szturmem zdobywają serca kolejnych użytkowników na całym świecie. I nic w tym dziwnego. Coraz popularniejsze elektryki rewelacyjnie sprawdzają się do jazdy rekreacyjnej, a niektóre modele radzą sobie nawet przy bardziej wyczynowych dyscyplinach, jak np. enduro. Nowe modele kosztują jednak dość sporo, dlatego wiele osób szuka oszczędności w zestawach do konwersji. Czy takie rozwiązanie na pewno ma sens?
Od pewnego czasu pojawia się coraz więcej zestawów przeznaczonych do konwersji roweru na e-bike’a. Do wyboru są koła z silnikiem, specjalne przystawki rolkowe mocowane na sztycy i przylegające do opony, a nawet mechanizmy montowane przy tarczach hamulcowych. Choć ich koszt jest niższy niż cena nowego roweru elektrycznego, to jednak twierdzenie, że oferują takie same osiągi, mocno mija się z prawdą.
Wielu rowerzystów szuka sposobu na to, jak tanio przerobić rower na elektryczny. Decyzja o takim zabiegu podejmowana jest z reguły ze względu na pozornie niższe koszty. Tymczasem okazuje się, że spodziewane oszczędności wcale nie są takie oczywiste.
Po pierwsze, nawet oficjalnie sprzedawane zestawy do modyfikacji nigdy nie zapewnią takiej wydajności, jak pełnoprawny e-bike. To sprawia, że prędzej czy później pojawi się chęć zakupu nowego elektryka – człowiek szybko przyzwyczaja się do wygody, a świadomość, że coś może działać lepiej, zachęca do zmiany.
Po drugie, samodzielny montaż silnika, czujnika prędkości czy baterii może wiązać się z popełnieniem błędów skutkujących niebezpiecznymi awariami. Jeśli doprowadzą one do uszkodzenia roweru, to przysporzą nam kosztów związanych z naprawą lub zakupem nowego jednośladu. W skrajnych przypadkach bateria może nawet ulec zapłonowi albo eksplodować, co przy przetrzymywaniu samodzielnie zrobionego elektryka w domu wiąże się z ogromnym zagrożeniem pożarem. Rowery elektryczne sprzedawane w sklepach mają natomiast różnego rodzaju zabezpieczenia.
Po trzecie należy mieć świadomość, że komponenty w zwykłym rowerze nie są przystosowane do współpracy z silnikami elektrycznymi. Może to prowadzić do szybszego zużywania się elementów napędu, obniżenia parametrów jezdnych opon, a nawet pogorszenia skuteczności hamowania. W rowerach elektrycznych przednie tarcze zazwyczaj są dość duże i mają przynajmniej 180 mm średnicy.
Jeżeli mimo wszystko padła decyzja o konwersji roweru na elektryczny, warto wiedzieć, jak to zrobić. Do każdego zestawu powinna być dołączona odpowiednia instrukcja. Najlepiej poszukać również filmów instruktażowych dotyczących konkretnego kompletu do modernizacji. Im więcej wiedzy, tym mniejsze ryzyko nieprawidłowego montażu. W przypadku urządzeń rolkowych raczej nie będzie większego problemu – zazwyczaj po prostu mocuje się je na sztycy, podobnie jak bagażnik czy błotnik. Jednak rower elektryczny DIY zrobiony z kompletu obejmującego koło z silnikiem i osobnym akumulatorem może już nastręczać pewnych trudności. Niestety, niezależnie od tego, jak dokładnie przeprowadzimy konwersję, przerobiony rower nigdy nie dorówna osiągami pełnoprawnemu elektrykowi.
Samoróbka nigdy nie dorówna modelowi od początku do końca zaprojektowanemu jako e-bike'a. Poznaj ranking najlepszych rowerów elektrycznych z naszej oferty.
Części niezbędne do konwersji roweru są najczęściej sprzedawane w zestawach. Mogą one zawierać następujące elementy:
Oczywiście zdarzyć się może, że poszczególne pakiety nie będą takie same – przykładowo w niektórych natrafimy na czujnik prędkości zintegrowany z silnikiem, jednak za rozwianie ewentualnych wątpliwości powinna odpowiadać dołączona instrukcja obsługi. Mimo występujących różnic, wybierając pełen zestaw do konwersji roweru można mieć pewność, że komponenty będą ze sobą współgrać dzięki optymalnie dobranym parametrom. Jeżeli ktoś chce podjąć duże ryzyko i decyduje się na kupowanie osobno pojedynczych części, musi zadbać o to, by wszystkie były ze sobą kompatybilne.
W zależności od tego, w jaki zestaw do konwersji roweru na elektryczny się wyposażymy, montaż konkretnych części może przebiegać w inny sposób. Dzieje się tak ze względu na kilka czynników. Przede wszystkim znaczenie ma umiejscowienie poszczególnych elementów układu na rowerze, ale także rodzaj napędu.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat e-bike'ów, koniecznie sprawdź:
Przewodnik po rowerach elektrycznych
Wedle tego, co mówią polskie przepisy dot. e-bike'ów, silnik do roweru elektrycznego nie może mieć większej mocy ciągłej niż 250W, a jego wspomaganie musi spadać do zera po przekroczeniu 25 km/h. Dlatego najmocniejsze rowery elektryczne wyróżniają się nie mocą, a wysokim momentem obrotowym.
Silniki rowerowe można podzielić na trzy podstawowe rodzaje. To, który zostanie wybrany, przełoży się na pracę włożoną w przeróbkę roweru na elektryczny.
Silnik montowany centralnie, czyli w korbie roweru. Tego typu jednostka przenosi moc na tylne koło przez łańcuch rowerowy. Jest to rozwiązanie bardzo uniwersalne, jednak nie można go zamontować na każdym rodzaju ramy oraz przy każdym suporcie. Należy więc zawsze sprawdzić, czy nasz jednoślad jest kompatybilny z konkretnym silnikiem.
Pod względem wydajności samodzielnie zbudowany e-bike nie może równać się z modelem, w którym fabrycznie zamontowano silnik centralny.
Rowery elektryczne do 10000 zł
Modelowy montaż: Wymaga zdjęcia korby oraz suportu, za którymi montujemy silnik zgodnie ze wskazaniami producenta, najczęściej z wykorzystaniem haków. Następnie podłączamy czujniki, akumulator oraz manetki i wyświetlacz za pomocą przewodów ze wtyczkami hermetycznymi. Ponownie montujemy zdjęte części.
Silnik montowany na piaście przedniego lub tylnego koła. Chociaż montaż na tylnym oraz przednim kole to dwa różne rodzaje napędu, to sposób konwersji w obu przypadkach jest bardzo zbliżony. Zamiast demontować poszczególne elementy, musimy wymienić nasze koło na wersję ze zintegrowanym napędem.
Modelowy montaż: Zdejmujemy nasze koło, pamiętając o zluzowaniu zacisków. Następnie zakładamy nowe koło ze zintegrowanym napędem, nakręcamy zębatki kasety i montujemy pozostałe elementy zestawu: baterię, czujniki, wyświetlacz oraz manetki.
Możliwe jest także zaplecenie koła z użyciem posiadanych już przez nas obręczy. Jednak będzie to wymagało nieco więcej wprawy i nowego zestawu szprych.
Warto wiedzieć…
To, ile kosztuje przerobienie roweru na elektryczny zależne jest od wybranego przez nas zestawu do konwersji oraz tego, czy modernizację przeprowadzimy samodzielnie, czy zlecimy ją w profesjonalnym serwisie rowerowym. Same zestawy do konwersji kosztują zazwyczaj od 2000 do nawet 4000 zł.
To drugi najważniejszy element układu, odpowiedzialny za funkcjonowanie wspomagania. Bateria do roweru elektrycznego dostarcza prąd do napędu, zapewniając odpowiednie wsparcie dla rowerzysty. Na rynku aktualnie dominują baterie litowo-jonowe, oferujące długą żywotność akumulatora oraz jego efektywną pracę przez wiele kilometrów. Dostępne są także wersje kwasowo-ołowiowe oraz żelowe, te jednak są sporo cięższe, o czym trzeba pamiętać, dobierając je do naszej ramy w rowerze. Podczas wyboru zwróćmy też uwagę na pojemność baterii, ponieważ ta ma wpływ na zasięg roweru elektrycznego. Warto pamiętać, że lepszą wydajność można osiągnąć dzięki właściwej technice jazdy e-bike'iem.
Akumulatory najczęściej występują w dwóch formach montażowych:
Niezależnie od tego, jaką formę wybierzemy, należy założyć akumulator w wyznaczone miejsce. Najczęściej posłuży nam do tego stelaż lub uchwyt przy ramie. Następnie musimy podpiąć baterię do silnika przy pomocy przewodu.
W tym miejscu warto zaproponować, żeby wszelkie przewody związane z napędem elektrycznym zabezpieczać przy pomocy, chociażby opasek neoprenowych lub innego rozwiązania, które pozwoli przytwierdzić okablowanie do roweru. Zapobiegnie to jego przypadkowemu zerwaniu lub uszkodzeniu.
Zanim zdecydujesz się na konwersję roweru na e-bike’a, poznaj możliwości polecanych modeli i sam podejmij decyzję:
Jaki rower elektryczny do 5000 zł wybrać?
To podzespoły, które montujemy na kierownicy i podpinamy przewodami do silnika oraz czujników. Manetka pozwoli przesyłać do sterownika sygnały o tym, jaki chcemy mieć poziom wspomagania. Element ten jest opcjonalny, a za regulację pracy napędu często odpowiada komputer w wyświetlaczu.
Klamki hamulcowe służą do rozłączania silnika lub przełączenia go w tryb odzyskiwania energii, jeśli jest w takowy wyposażony. Występują w dwóch wersjach:
Wyświetlacz/komputer sterujący, najczęściej w formie ekranu LCD, umożliwia kontrolowanie aktualnego stanu silnika, naładowania akumulatora oraz stopnia wspomagania jazdy. Zależnie od producenta może oferować także nawigację, programy treningowe lub funkcje bezprzewodowe. Zazwyczaj montujemy go na kierownicy przy użyciu definiowanego uchwytu. Duży i wyraźny ekran świetnie sprawdzi się szczególnie w rowerze elektrycznym dla seniora.
To dwa niewielkie, choć niezwykle istotne elementy napędu elektrycznego. Sterownik odpowiada za przekazywanie mocy z silnika, a co za tym idzie, określa intensywność wspomagania. Dzięki sterownikowi jesteśmy w stanie przy pomocy manetki lub komputera sterować pracą silnika. Czujnik wykrywa, kiedy rowerzysta pedałuje i dopiero wówczas umożliwia wspomaganie. Wykrywa także prędkość, a po osiągnięciu max. 25 km/h, odłącza wsparcie silnika.
Sposób montażu uzależniony jest od modelu – może być zintegrowany z silnikiem, znajdować się na szynie baterii lub nawet na ramie roweru. Najczęściej sterownik posiada czujnik prędkości, przekazujący informacje na ekran naszego komputera. Czasem jednak czujnik montujemy osobno na korbie, zębatce łańcucha lub na trójkącie tylnym. Podobnie zakładamy opcjonalny czujnik kadencji, który znajduje się w zestawie niektórych silników.
Czy warto kupić używany rower elektryczny?
Wybierając gotowe zestawy do roweru elektrycznego, prawdopodobnie znajdziemy w nich wszystkie potrzebne narzędzia. Jeśli jednak nie są one dołączone przez producenta napędu, a rowerzysta samodzielnie chce przerobić rower na model ze wspomaganiem elektrycznym, potrzebne mogą okazać się:
Gdzie przerobić rower elektryczny i ile to trwa?
To, ile trwa konwersja roweru na elektryczny, zależy od naszych umiejętności, doświadczenia, a także od skomplikowania napędu. Producenci deklarują zazwyczaj, że konwersja na rower elektryczny zajmie nam ok. kilku godzin. Mimo to możemy potrzebować więcej czasu. Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby zrobić to samodzielnie, warto skorzystać z pomocy doświadczonych serwisantów w sprawdzonych punktach napraw rowerów.
Black Weeks
Black Weeks
Black Weeks
Superoferta
Superoferta
Black Weeks
Black Weeks