Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Suport rowerowy to komponent odpowiadający za prawidłowe funkcjonowanie układu napędowego. Jeśli zastanawiasz się nad jego zakupem lub planujesz wymianę na nowy, koniecznie zwróć uwagę na to, który model będzie idealnie pasować do Twojego jednośladu. Rozwiewamy wszelkie wątpliwości i omawiamy rodzaje suportów w rowerze.
Suport rowerowy to niewielki komponent, będący częścią układu napędowego. Umiejscowiony jest w ramie, dokładniej w tzw. mufie suportowej znajdującej się w miejscu, gdzie łączy się rura podsiodłowa z rurą dolnej ramy. Do tej niewielkiej części montuje się mechanizm korbowy, do którego z kolei przymocowuje się pedały. Element ten odpowiada za poprawne działanie układu napędowego, a tym samym znacząco wpływa na komfort rowerzysty podczas jazdy.
Trzeba jednak przyznać, że suport w rowerze jest jednym z newralgicznych elementów każdego jednośladu. Z czego to wynika? Ze względu na umiejscowienie – blisko podłoża. Suport rowerowy jest nieustannie narażony na czynniki zewnętrze takie jak: brud oraz wilgoć. Wpływają one znacznie na żywotność komponentu, ale i na samą jego pracę. Ta niewielka część z czasem zużywa się, a co za tym idzie, traci również swoje właściwości. To moment, w którym wymiana suportu w rowerze jest niezbędna, aby element ten działał prawidłowo.
Ważne!
Obecnie na rynku dostępne są rodzaje suportów rowerowych, różniące się od siebie m.in. łożyskiem lub wielkością. Dlatego, zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź, który suport rowerowy będzie najlepiej pasował do Twojego jednośladu.
Suport klasyczny to wariant, który przestał być wykorzystywany w rowerach na początku lat 90. Niemniej jednak można spotkać go jeszcze zarówno w tańszych, jak i starszych jednośladach. Ten element złożony jest z krótkiego wałka, dwóch łożysk kulkowych i dwóch misek. Za sprawą swojej budowy model klasyczny jako jedyny można regulować, a w przypadku serwisowania – rozebrać, a to niewątpliwie zalety. Jesteśmy w stanie w szybki i łatwy sposób usunąć brud, by ponownie nasmarować łożyska. W przypadku zużycia każdy z elementów da się wymienić. Za wadę trzeba uznać fakt, że suport klasyczny jest całkowicie pozbawiony uszczelnień, co znacząco wpływa na skrócenie jego żywotności. Wariant ten powoduje również, że korba nie obraca się idealnie, a cały mechanizm szybko ulega rozregulowaniu.
Suport kompaktowy to model, który na dobre wyparł już tradycyjny, suport klasyczny. Obecnie producenci stosują zamknięte pakiety, w skład których wchodzi: wałek, zestaw specjalnie zaprojektowanych łożysk kulkowych oraz obudowy. Łożyska gwarantują odporność na czynniki zewnętrzne, a także niską masę. Wśród zalet nie sposób nie wspomnieć o bardzo małych oporach toczenia, które dla większości rowerzystów odgrywają kluczową rolę. W porównaniu do poprzedniego rodzaju suport kompaktowy jest nierozbieralny. Pakiet wkręca się w tuleję w całości. Nie wymaga, on również pierścieni kontrolujących. Tego typu rodzaj suportu wyposażony jest najczęściej w uszczelki kontaktowe, niemniej jednak najlepsze modele posiadają uszczelnienia labiryntowe. Aktualnie w asortymentach wielu sklepów dostępne są warianty częściowo rozbieralne. Zazwyczaj pakiety te oparte są na zwykłych łożyskach maszynowych – te w razie potrzeby można wymienić na nowe. To niewątpliwie zaleta. Z kolei wśród wad tego typu pakietu wymienia się większą masę i gorsze uszczelnienie.
Czy wiesz, że…
W momencie, gdy producenci zaczęli stosować tego typu rodzaj, oś suportu zakończona była połączeniem na kwadrat. Z upływem lat zaczęto badać, czy suport na kwadrat zapewnia wystarczającą sztywność oraz efektywność. Proces ten zakończył się wprowadzeniem połączenia zwanego wielowypustem. Ma ono na celu nie tylko zwiększyć średnicę samych łożysk, ale również osi suportu.
Obecnie wyróżnić można dwa typy suportu posiadającego połączenie wielowypustu – suport ISIS to rozwiązanie wielowypustu w połączeniu korba-oś, które wykorzystywane jest przez wiele renomowanych firm takich jak: Accent, Dartmor, FSA, Truvativ czy Race Face. Z kolei suport Octalink – to rozwiązanie opatentowane przez japońskiego giganta Shimano.
System zintegrowany to suport do roweru stosowany przez producentów w najwyższych grupach osprzętu. Współcześnie dostrzec można tendencję do wyposażania rowerów właśnie w ten rodzaj suportu. Czym wyróżnia się system zintegrowany? Łożyska maszynowe wbite są bezpośrednio w miskę suportową. Znajdują się one na zewnątrz mufy suportowej, czego efektem jest zwiększona sztywność układu. Na co wpływ ma również sama oś suportu, która jest wydrążona i ma zdecydowanie powiększoną średnicę? Jest ona zintegrowana z lewą/prawą korbą. System zintegrowany ma również wady – wrażliwość na czynniki zewnętrzne oraz małą wytrzymałość. Pakiety do korb ze zintegrowaną osią posiadają suporty Shimano, GXP, PressFit, PressFit30.
W zależności od tego, na jaki rodzaj suportu się zdecydujemy, wyróżnić można następujące sposoby mocowań:
Suport wciskany – wbijany do misek suportowych w ramę. Połączenia tego typu wykorzystywane są w bardzo starych modelach jednośladów. Miska suportu z uwagi na niską jakość wykonania potrafiła wypaść podczas jazdy. Współcześnie mocowanie zastąpione zostało gwintem.
Czy wiesz, że..
Wciskany wariant łożysk w ostatnich latach powrócił. Obecnie tego typu suporty montowane są w rowerach z najwyższych półek cenowych. Zapewne większość zapalonych rowerzystów kojarzy ogólnodostępny suport w standardzie BB30, który wciska się w mufę łożysk maszynowych. Rodzaj ten jest dostosowany do mechanizmów korbowych posiadających oś suportu o średnicy 30 mm.
Z biegiem lat najwięksi giganci produkujący komponenty, na podstawie BB30 opracowali swoje własne standardy. Marka SRAM – GXP Press Fit, a Shimano Press Fit. Tego typu suporty montowane są w ramach kompozytowych.
Suport nakręcany – gwintowane miski wkręcane w ramę roweru to najczęściej stosowana obecnie forma połączeń. Tego typu suporty wykorzystywane są m.in. w jednośladach górskich, miejskich, czy turystycznych. Wyróżnia się trzy standardy montażu – włoski, francuski i brytyjski.
Dobór suportu do ramy może trudnym wyzwaniem dla amatora. Jeżeli nie uda się znaleźć tej informacji w specyfikacji roweru, to najlepiej odkręcić korbę, wyjąć z suportu łożyska miski i łożyska, a następnie zmierzyć szerokość mufy (mocowania w ramie). Będzie ona wynosić 68, 70 lub 73 mm.
Szerokość mufy suportu to pierwszy krok. Następnie należy dopasować rodzaj gwintu w ramie (angielski lub włoski), długość osi oraz, co jest niezwykle istotne, sposób mocowania, czyli: na kwadrat, Octalink, ISIS, MegaExo, Hollowtech II lub inny.
Obecnie najpopularniejszym rodzajem suportu jest BSA (standard brytyjski – zazwyczaj 68 lub 73 mm), który znajduje się na wyposażeniu niemal wszystkich rowerów. Ten uniwersalny standard posiada z lewej strony gwint prawoskrętny, analogicznie – z prawej lewoskrętny. Wszystko to sprawia, że suport BSA nie rozkręca się podczas jazdy, zapewniając płynne działanie układu napędowego.
Standard włoski (ITA – najczęściej 70 mm) obecnie przestaje być wykorzystywany, niemniej jednak pojawia się on w większości jednośladów pochodzących z Włoch. Z obu stron ma on gwint prawostronny, co sprawia, że podczas jazdy strona napędowa musi się rozkręcać.
Standard francuski od lat jest nieprodukowany. Wariant ten można spotkać co prawda w starszych Peugeotach. Posiadacze rowerów wyposażonych w tego typu gwint mogą mieć problemy z jego wymianą. Analogicznie do włoskiego posiada on również gwint zamocowany prawostronnie.
Jeśli zastanawiasz się, jak dobrać suport do roweru, wybierając wariant nakręcany koniecznie zwróć uwagę zarówno na średnicę, jak i rodzaj gwintu. Równie istotna jest długość mufy suportowej. Decydując się na wariant wciskany sprawdź, do jakich korb przeznaczony jest dany suport.