Rodzaje korb rowerowych – poradnik doboru
19-04-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Stery rowerowe to bardzo mały i niepozorny element, o którym wielu rowerzystów zapomina. Pełni on jednak niezwykle ważną funkcję, a bez niego komfortowa jazda byłaby właściwie niemożliwa. Istnieje kilka rodzajów tego komponentu, a wybór odpowiedniego jest kluczowy, jeżeli musimy zmienić aktualnie używany model na nowy. W tym artykule opisujemy wszystkie rodzaje sterów rowerowych.
Stery to mechanizm odpowiadający za umożliwienie rowerzyście zmiany kierunku jazdy. Łączą one kierownicę z główką ramy i widelcem, a dzięki umieszczonym w ich wnętrzu łożyskom, jednym na dole i drugim u góry, pozwalają przekładać ruchy kierownicy na położenie przedniego koła. W ten prosty sposób sprawiają, że możemy szybko, wygodnie skręcić praktycznie w dowolnym momencie. Jak każdy element ruchomy, także i one wymagają właściwego dopasowania. Produkowane są warianty przeznaczone do konkretnych rodzajów ram czy widelców. Choć na początku wybór właściwej wersji może wydawać się skomplikowany, to jednak po zaznajomieniu z tematem nie będzie on stanowił żadnego problemu. Pierwszą rzeczą, z którą trzeba się oswoić, są oczywiście rodzaje dostępnych na rynku sterów.
Wyróżniamy 5 rodzajów sterów rowerowych: A-head (bez gwintu, widoczne na nowoczesnych rowerach), klasyczne (z gwintem i nakrętką), zewnętrzne (łożyska na zewnątrz ramy), półzintegrowane (częściowo schowane łożyska) i zintegrowane (łożyska całkowicie ukryte w ramie, dla estetyki). Każdy typ różni się wyglądem i montażem.
To najstarsza wersja, która spotykana jest obecnie jedynie w starych albo bardzo ekonomicznych modelach jednośladów. W tym przypadku łożyska usytuowane są ponad ramą w specjalnych miskach. Zabezpieczone zostały one z obu stron nakrętkami, w związku z czym rura sterowa widelca musi być nagwintowana, aby można było je przytwierdzić. Całość dokręcana jest śrubą, która pozwala na eliminację luzów.
Stery A-head to pierwszy i jednocześnie najpopularniejszy system bezgwintowy. W tym przypadku miski sterów, choć podobne do tych obecnych w sterach klasycznych, wbijane są do wnętrza główki ramy (węższą częścią) przy pomocy wbijaków. Łożyska natomiast zostają zainstalowane w szerszym obszarze misek, poza ramą. Luzy usuwane są dzięki gwiazdce (metalowy element z gwintem) wbijanej w rurę sterową, do której dokręcana jest śruba. To rozwiązanie zapewnia o wiele stabilniejszą pracę niż w przypadku mechanizmu klasycznego. Za dużą zaletę tego typu układu uznaje się także znaczną redukcję masy.
Wśród modeli bezgwintowych (typu Ahead) wyróżnia się trzy typy konstrukcji – stery zintegrowane, półzintegrowane oraz zewnętrzne. Te pierwsze są całkowicie pozbawione misek. Montowane mogą być jedynie w specjalnie przystosowanych ramach, których główki mają odpowiedni do założenia łożysk kształt. Po zamocowaniu znajdują się one w całości wewnątrz ramy.
Drugi z wymienionych wariantów ma natomiast miski, które są jednak niemal w całości wciskane w ramę, a po osadzeniu ich w jej wnętrzu wystaje jedynie wąska obręcz. Natomiast ostatni typ – stery zewnętrzne – jest mniej popularnym rozwiązaniem. W ten sposób skonstruowane były przede wszystkim pierwsze stery typu Ahead, jednak część producentów nadal stosuje taki standard. Miski łożysk są w nich zlokalizowane na zewnątrz, czyli poza główką ramy. W porównaniu do pozostałych rodzajów sterów są one zdecydowanie większe, ponieważ muszą zmieścić w sobie łożyska.
Omawiając stery rowerowe, nie sposób nie wspomnieć o tzw. wersjach „tapered”. Są one dostosowane do zwężających się ku górze rur sterowych od widelców, co oznacza, że dolne łożysko jest szersze od górnego. To bardzo popularne rozwiązanie, często spotykane w amortyzatorach od różnych marek.
Różne typy sterów można także podzielić ze względu na rodzaj zastosowanych w nich łożysk. Choć nie przekłada się to w żaden sposób na kompatybilność z ramą, to może jednak istotnie wpływać na parametry użytkowe.
Producenci stosują w sterach łożyska kulkowe lub maszynowe. W większości modeli stosuje się pierwszą opcję, ponieważ jest zdecydowanie tańsza, a dobrze uszczelniony mechanizm może płynnie działać przez kilka sezonów. Wielu użytkowników woli jednak łożyska maszynowe, ponieważ są one jeszcze lepiej uszczelnione, co przekłada się na większą odporność na warunki atmosferyczne. Co więcej, można je łatwo i skutecznie serwisować, co zdecydowanie przedłuża ich żywotność. Wadą mechanizmów maszynowych jest przede wszystkim wyższa cena.