MTB hardtail czy full – co wybrać?
10-03-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
W stosunku do pozostałych typów jednośladów historia rowerów górskich jest krótka. „Górale” zaczęto produkować seryjnie nieco mniej niż 40 lat temu, podczas gdy szosówki, trekkingi i mieszczuchy liczą sobie co najmniej setkę. Tymczasem to właśnie w segmencie MTB przez ten krótki okres pojawiło się najwięcej gałęzi o silnie zindywidualizowanych cechach. Pod wspólną nazwą kryją się zarówno bolidy z szerszymi kołami w rozmiarze 26 cali, modele z koszykiem służące do dojazdów na działkę pod miastem, jak i rowery o skoku zawieszenia 200 mm, którymi można zjechać z alpejskich szczytów. Poniżej przedstawiamy główne kategorie rowerów MTB wraz z ich krótką charakterystyką.
Można jeździć na codzienne zakupy super samochodem sportowym, ale po co? Do tego celu lepiej sprawdzi się rodzinne kombi. Będzie wygodniejsze i praktyczniejsze. Tak samo jest z doborem odpowiedniego roweru górskiego. Można kupić potwora do zjazdów w bardzo trudnym terenie, tak „na wszelki wypadek”, a potem jeździć nim głównie po łatwym terenie, np. po lesie w swojej okolicy. Lepiej jednak zaopatrzyć się w rower bez tylnego zawieszenia, ale za to z szerszymi oponami na piasek, o geometrii nadającej się również do podjazdów. Jednym słowem, zanim kupimy rower, zawsze należy określić swoje potrzeby.
Niektórzy twierdzą, że nie ma już czegoś takiego jak typowy rower MTB. Owszem, szybko postępuje coraz większa specjalizacja, ale wciąż jeszcze najpopularniejsze są hardtaile (czyli rowery bez tylnego zawieszenia) o skoku widelca amortyzowanego wynoszącym pomiędzy 100 a 130 mm, na oponach w rozmiarze 27.5 i 29 cali. W zależności od przeznaczenia, modele raczej rekreacyjne mają napęd z przerzutką przednią i dwoma koronkami korby, a jednoślady zorientowane bardziej na teren mają już napędy jednorzędowe. Przy czym trend jest taki, że z każdym rokiem coraz więcej rowerów nie będzie miało przedniej przerzutki, ponieważ napęd jednorzędowy lepiej pracuje na wybojach i jest łatwiejszy w obsłudze (brak lewej manetki). Podstawowym materiałem ram wciąż pozostaje aluminium, ale karbon staje się powoli przystępniejszy cenowo.
„Enduro” to było najpopularniejsze słowo w MTB przez ostatnich kilka lat, w trakcie których nastąpił wysyp modeli z tej kategorii. Nie wdając się w szczegółowe rozważania, można powiedzieć, że rowery enduro służą do zabawy w wymagającym terenie górskim i bardzo fajnie się na nich zjeżdża, ale geometria ram i zawieszeń wciąż pozwala na podjechanie pod szczyt. Z każdym rokiem modele Enduro ewoluują jednak w stronę rowerów bardziej zjazdowych. Być może za jakiś czas pojawi się kolejna podkategoria, lecz na razie Enduro charakteryzują się pełnym zawieszeniem o skoku około 150–170 mm, kołami o średnicy 27,5 do 29 cali, szerokimi kierownicami (od ok. 72 cm) i krótkim mostkiem. Poza modelami z podstawowego pułapu cenowego wszystkie rowery służące do realnej jazdy w terenie są już wyposażone w sztyce regulowane i napędy jednorzędowe.
Gdy kompletnie nie interesuje nas podjeżdżanie, a jedyne czego chcemy to szalony pęd w dół bez względu na przeszkody terenowe, musimy do tego celu nabyć rower do downhillu. Jest to maszyna o bardzo specyficznej geometrii, mniejszych i bardzo szerokich kołach na pancernych oponach z bardzo wyraźnym bieżnikiem, o skoku zawieszenia (oczywiście pełnego) sięgającym ponad 200 mm i ze szczątkowym napędem.
ATB, czyli All Terrain Bicycle to rowery mniej terenowe niż prawdziwe MTB. Są to jednoślady służące do jazdy rekreacyjnej, a także użytkowe. Wszystkie marketowe górale, jeśli już próbowalibyśmy je jakoś klasyfikować, to właśnie ATB. Zaliczyć również tu można bardzo popularne rowery Kross z serii Hexagon. Mają one zrelaksowaną geometrię ramy, dzięki czemu da się na nich jeździć we w miarę wyprostowanej pozycji. Dwu, a nawet trzyrzędowe mechanizmy korbowe zapewniają szeroki zakres przełożeń. Dzięki temu rowery ATB, które często doposażane są w błotniki i bagażniki, zamieniają się w praktyczne rowery trekkingowe, którymi można przetransportować plony z działki. To ostatni typ rowerów górskich, które oferowane są także na kołach w rozmiarze 26 cali. Przykład Hexagonów pokazuje jednak, że i tu 27,5 i 29 cali to przyszłość.
Trial to konkurencja sportowa, podobnie jak wyścigi BMX. Rowery trialowe to nisza, ponieważ są to bardzo charakterystyczne maszyny, służące właściwie tylko do wykonywania ewolucji, skoków i pokonywania przeszkód. Nie mają one w ogóle siodełek, są dosyć długie i mają pancerne koła.
Producentów rowerów górskich jest bardzo wielu, ale liczących się jest już znacznie mniej. Dzięki obfitości propozycji możemy kupić rower idealnie dopasowany do potrzeb. Dodatkowo istnieje możliwość zakupu każdego roweru na raty. Na rodzimym rynku rowerowym wysoką pozycję ma Kross, który powoli staje się marką o zasięgu europejskim. Duże inwestycje w MTB (Team Mai Włoszczowskiej i Jolandy Neff) przekładają się na nowoczesne rozwiązania techniczne w każdym segmencie rowerów przasnyskiego producenta. Jak wszędzie na świecie, silne są u nas marki globalne, czyli np. Trek i GT.