Jakie koła do roweru wybrać, aby poprawić osiągi?
06-02-2023Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Pedały rowerowe dzielimy na platformowe i zatrzaskowe. Te pierwsze stosowane są w rowerach dziecięcych, miejskich, turystycznych i górskich ("najtańszych" i grawitacyjnych). Pedały zatrzaskowe używane są w rowerach szosowych oraz górskich z zacięciem sportowym. Czasami spotyka się pedały platformowe z zatrzaskiem (na przykład Mallet firmy Crank Brothers).
SPD - skrót nazwy systemu, stworzonego przez firmę Shimano - jest niemal synonimem pedałów zatrzaskowych. Standard Shimano Pedaling Dynamics, bo takie jest rozwinięcie SPD, został opracowany w 1990 roku. Składa się on z zatrzaskowych pedałów i bloków, przykręcanych do każdego z butów. System pozwala na lepszy transfer energii rowerzysty.
Aby w pełni wykorzystać zalety pedałów zatrzaskowych potrzebne są dedykowane buty spd.
Dzięki zintegrowanemu systemowi butów i pedałów, energia wytwarzana przez rowerzystę jest w bardzo efektywny sposób przenoszona do napędu roweru.
Pedały zatrzaskowe niemal wyparły z rynku pedały z noskami. Te ostatnie stosowano głównie w kolarstwie szosowym. Dziś klasyczne noski powracają za sprawą mody na retro (choćby wyścigi w stylu L'Eroica).
Do dziś system SPD jest najpopularniejszym standardem pedałów zatrzaskowych, stosowanych w MTB. Pedały SPD MTB produkują, oprócz Shimano, także Ritchey, Wellgo, Exustar, Xpedo, czy Kross.
Rowerzyści cenią SPD za powszechność (w każdej chwili możemy wymienić się z kimś rowerem, a znaczna większość osób jeździ na SPD) i niezawodność. Wadą pedałów SPD jest konieczność używania specjalnych butów i czasami zapychanie się błotem (niektóre modele).
Firma Shimano stosuje w swoich pedałach rozbieralne łożyska kulkowe. Mają one swoje wady i zalety. Są zwykle lżejsze od łożysk maszynowych i można je regulować (bez konieczności wymiany). Wadą jest fakt, że tańsze pedały Shimano SPD (na przykład PD-M520) można rozebrać tylko z pomocą specjalnego klucza. Większość firm stosuje łożyska maszynowe (zamknięte). Ich waga jest nieznacznie większa, nie można ich też regulować. Gdy się zużyją, należy je w całości wymienić, co dla domowego mechanika jest i tak zwykle prostsze niż regulacja łożysk Shimano.
Niektórzy producenci - między innymi CrankBrothers, Time, Look - produkują pedały, które nie są kompatybilne z SPD. Pomimo różnic konstrukcyjnych zasada działania jest taka sama - do buta przykręcamy blok, który wpinamy w pedał.
Dla osób, które na co dzień jeżdżą na rowerze górskim, a od święta na szosowym, firma Shimano przygotowała specjalne pedały. Mają one platformę jak pedały szosowe, ale wykorzystują standard MTB - SPD. Dlatego możemy na nich jeździć w butach MTB. Shimano sprzedaje także adapter pozwalający zamontować bloki terenowe SPD do butów szosowych SPD-SL.
Pedały zatrzaskowe szosowe mają inną konstrukcję niż do jazdy po bezdrożach. Największą różnicą jest blok - w pedałach szosowych jest on zdecydowanie większy. Zaletą tego rozwiązania jest większa powierzchnia kontaktu butów z pedałami, a przez to lepszy transfer energii. Niestety blok szosowy wyraźnie wystaje spod podeszwy, skutkuje to trudnościami z chodzeniem po zejściu z roweru.
Pedały platformowe dzielą się na klasyczne, montowane w rowerach miejskich i turystycznych oraz platformowe z pinami. Piny to najczęściej małe śruby, które można wymieniać i zdejmować z ramy pedału. Piny przytrzymują but na pedale po prostu wbijając się w gumową podeszwę. Dlatego producenci akcesoriów rowerowych oferują specjalnie przystosowane do takich obciążeń modele obuwia.
Poza firmą LOOK, pedały produkuje Time i oczywiście Shimano. Wariantem pedałów SPD, stosowanym przez Japończyków w rowerach szosowych jest SPD-SL. Look stosuje system KEO, a Time rozwinął własny patent zwany Xpresso. Oczywiście inne firmy również produkują pedały szosowe. Są wśród nich: Mavic (bloki TIME), Kross (system LOOK) , Ritchey (system LOOK), Xpedo (system LOOK).
Shimano Click'r to linia pedałów stworzona dla osób rozpoczynających przygodę z systemem SPD. Główną ich cechą jest mniejsza siła sprężyny, dzięki czemu wpinanie i wypinanie staje się łatwiejsze (o około 60 %). Dodatkowo zmiejszono kąt potrzebny do wpięcia z 13 do 8,5 stopnia, dzięki czemu wypinanie jest szybsze.
Technologia ta pozwala w pełni wykorzystać korzyści wynikające z jeżdżenia w obuwiu SPD Występuje w pedałach: PD-T700, PD-T420, PD-T400 oraz PD-MT50 i PD-MT5.