Regulacja amortyzatora w rowerze
11-03-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Zastanawiasz się, jak podnieść kierownicę w rowerze? A może chcesz ją obniżyć? Odpowiednie ustawienie znacząco wpływa przede wszystkim na komfort jazdy. W tym artykule wyjaśniamy wszystkie wątpliwości związane z regulacją kierownicy oraz wskazujemy, co należy zrobić, aby czynność wykonać prawidłowo.
Prawidłowe ustawienie kierownicy to jedna z czynności serwisowych, którą może wykonać samodzielnie niemal każda osoba jeżdżąca na rowerze. Podstawowa konfiguracja nie należy do zadań trudnych i w modelach przeznaczonych do rekreacji zwykle ogranicza się do wyregulowania kilku elementów. Wystarczą do tego wyłącznie podstawowe i uniwersalne narzędzia.
Należy jednak pamiętać o tym, że w niektórych, bardziej skomplikowanych przypadkach, warto skorzystać z pomocy profesjonalisty. Warto, aby do specjalistycznego studia bikefittingowego udali się rowerzyści, którzy borykają się z problemami zdrowotnymi – np. bólami kręgosłupa – lub zawodnicy startujący w zawodach.
Pozycja za kierownicą ma duże znaczenie dla wygody rowerzysty, a także efektywności jazdy. Im bardziej jest on wyprostowany, tym bardziej komfortowo poczuje się w trakcie podróżowania. Za jedną z przyjaznych dla zdrowia pozycji uznaje się tą zajmowaną podczas jazdy na rowerach miejskich. Sprawdzają się one przede wszystkim na krótkich dystansach, dlatego będą doskonałe dla osób jeżdżących raczej rekreacyjnie.
Nieco bardziej umiarkowaną, lekko pochyloną pozycję przyjmuje się na rowerach crossowych i trekkingowych, gdzie plecy użytkownika pochylone są pod kątem 60⁰. Również gwarantuje ona komfort, jednak jest lepsza również z punktu widzenia aerodynamiki. Przeniesienie ciężaru w większym stopniu na przednie partie ciała, czyli ramiona i nadgarstki, pozwoli odciążyć kręgosłup. Może to uchronić przed bólami pleców czy karku, towarzyszącym długim podróżom. To świetny wybór dla miłośników rekreacji, chętnie wybierających się na nieco dłuższe wycieczki.
Znacznie bardziej pochyloną pozycję na rowerze przyjmujemy podczas jazdy na szosówkach, gravelach i MTB. W przypadku osób trenujących najistotniejszymi parametrami są te wpływające na efektywność jazdy – zwrotność roweru. Niemniej, jeżeli nie będzie jeździło Ci się wygodnie, szybko zniechęcisz się do dwóch kółek. Co ważne, o ile w przypadku rowerów górskich stosowane są proste kierownice, o tyle zdecydowana większość szos czy graveli wyposażana jest w baranka.
Bez względu na to, na jakim modelu jeździsz, musi być on dopasowany do Twoich potrzeb. Przede wszystkim rozmiar ramy roweru powinien być dobrany do wzrostu. Jeżeli jest odpowiedni, a nadal nie czujesz się komfortowo, warto pomyśleć o regulacji wysokości komponentów do indywidualnych potrzeb. Najważniejszymi parametrami są wysokość i oddalenie kierownicy. Oba możesz kontrolować za pomocą ustawienia lub wymiany wsporników siodełka oraz właśnie kierownicy. Istotnymi parametrami są:
Jednym z podstawowych parametrów, na jakie powinieneś zwrócić uwagę, wybierając nowy rower, jest szerokość kierownicy. Im szersza, tym pojazd zachowuje się bardziej stabilnie, a jego prowadzenie staje się łatwiejsze. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że węższe modele cechują się lepszą aerodynamiką, co stanowi kluczową właściwość dla osób ze sportowym zacięciem.
Pojawia się zatem pytanie: Jak poznać, że kierownica będzie odpowiednia dla mnie, gdy jeżdżę rekreacyjnie? Powinna być równa szerokości ramion. Oznacza to, że ręce muszą się na niej swobodnie układać. Podczas zajmowania pozycji do jazdy nadgarstki powinny być wyprostowane. Tylko dobrze dobrana pozwoli na komfortową jazdę, w innym przypadku nadmiernie obciążysz ręce i ramiona, skutkiem czego mogą być nieprzyjemne urazy.
Warto pamiętać o tym, że w przypadku jazdy sportowej szerokość kierownicy może być inna. Doskonałym przykładem są rowery MTB. Komponent ten powinien być dłuższy o około 10-15 cm od szerokości ramion, co pozwoli na lepszą kontrolę nad pojazdem w trudnych, górskich warunkach.
Obniżenie lub podwyższenie kierownicy rowerowej wpływa na komfort oraz zachowanie się roweru na drodze. Wybór odpowiedniej wysokości niesie za sobą wiele wątpliwości szczególnie początkującym kolarzom. Zanim zdecydujesz się na jedno ustawienie, możesz spróbować różnych konfiguracji. Wysokość kierownicy zależy od tego, do jakich celów ma służyć pojazd, po jakich trasach się poruszasz i z jakiego modelu korzystasz.
Kierownica ustawiona na równi w stosunku do siodełka lub powyżej jego poziomu zapewnia większą stabilizację i poczucie bezpieczeństwa dla mniej doświadczonych rowerzystów. Dobrze sprawdza się na krótszych dystansach oraz przy jeździe rekreacyjnej. W takiej pozycji bardziej dociążone jest tylne koło, co pomaga przy zjazdach. Ustawienie stosuje się także w rowerach przeznaczonych do akrobacji czy trików.
To wybór zaawansowanych kolarzy. Pozwala na redukcję oporu aerodynamicznego, co jest kluczowe dla dobrych wyników przy jeździe wyczynowej. Dodatkowo taka konfiguracja pozwala mocniej dociążyć przód roweru, co pozytywnie wpływa na pokonywanie trudniejszych podjazdów, zapobiega unoszeniu się przedniego koła i zwiększa kontrolę na zakrętach.
Kluczowym elementem podczas dopasowywania kierownicy do własnych potrzeb jest dostosowanie jej wysokości. Komponentem mającym istotny wpływ na ten parametr jest mostek, którego głównymi cechami są właśnie skorelowane ze sobą długość i kąt nachylenia. Istnieją:
Mostki regulowane najczęściej montowane są w rowerach miejskich i trekkingowych. Składają się z dwóch części, których pozycję można zmieniać za pomocą wygodnej śruby, dzięki czemu w kilka chwil zmienisz kąt nachylenia oraz wysokość położenia kierownicy. Ustawienie komfortowej pozycji nie powinno sprawić problemu żadnemu miłośnikowi rekreacji.
Jak obsłużyć regulowany wspornik kierownicy?
Znajdziesz je w większości szos i rowerów MTB. To proste, jednoelementowe konstrukcje. W tym przypadku jedynymi parametrami, od których zależy ustawienie kierownicy, są długość i kąt nachylenia względem rury sterowej. Im więcej stopni, tym pozycja za kierownicą jest bardziej wyprostowana. Niektóre mostki rowerowe mogą być zamontowane w negatywie – oznacza to, że możesz przykręcić je w odwrotną stronę. Mają więc zarówno dodatni, jak i ujemny stopień nachylenia.
Dowiedz się więcej o mostkach rowerowych
Istnieją także inne możliwości manewrowania wysokością kierownicy. W przypadku mostków ze sterami typu a-head wysokość kierownicy w rowerze można regulować za pomocą podkładek (jeżeli są pod wspornikiem), które można podnieść. Alternatywną opcją jest skorzystanie ze specjalnego adaptera.
W starszych lub budżetowych wersjach rowerów nadal są stery klasyczne z klinem, które różnią się od tych z a-head tym, że widelec ma dłuższą rurę sterową i zakończony jest gwintem. Pozwala to na prostą regulację wysokości kierownicy. Aby to zrobić, należy poluzować śrubę imbusową na górze, odczepić podkładkę i wyciągnąć wspornik.
Wpływ kąta nachylenia kierownicy na jazdę
Im kierownica jest mocniej nachylona względem mostka, tym głębszą pozycję przyjmujemy, a przednie koło staje się lepiej dociążone. To szczególnie ważne dla osób, które często pokonują strome podjazdy. W większości przypadków nachylenie jest czynnikiem dobieranym indywidualnie przez rowerzystę, zależnie od tego, jakie są jego preferencje, ale także w jakim terenie najczęściej jeździ. W rowerze spotyka się kilka typów mostków, które montowane są w różnych rodzajach rowerów.
Jak podnieść kierownicę w rowerze miejskim?
W rowerach miejskich najważniejszy jest komfort. Właśnie z tego powodu kierownica najczęściej montowana jest na wysokości kilku centymetrów powyżej poziomu siodełka. Wymusza to wyprostowaną pozycję, która jest nieco bardziej komfortowa i obciąża tylne koło. Użytkownicy tego typu pojazdów mogą zetknąć się z dwoma systemami regulacji:
Dopiero, jeżeli takie działanie nie pomogło, należy zwrócić uwagę na detale, takie jak długość mostka czy jego nachylenie.
Znalezienie optymalnej pozycji do jazdy na rowerze trekkingowym zwykle przebiega stopniowo, a sama regulacja najczęściej nie sprawia kłopotu żadnemu rowerzyście, ponieważ takie konstrukcje wyposażane są w mostki regulowane. Polecane jest ustawienie siodełka na równi względem kierownicy, tak by pierwsze kilka przejażdżek pokonać w pozycji w miarę wyprostowanej. Następnie, wraz z postępami w jeździe, pozycję można stopniowo pogłębiać. Ostateczny stopień pochylenia oraz czas, jaki poświęcisz na przystosowywanie się do nowej pozycji, zależy w głównej mierze od indywidualnych potrzeb i możliwości rowerzysty.
Regularna korekta ustawienia siodełka, jak i kierownicy w rowerze dziecięcym to jedna z najważniejszych czynności serwisowych. Większość producentów wyposaża modele w rozwiązania proste w obsłudze, tak aby pojazd posłużył przez dłuższy czas rosnącemu maluchowi. Zwykle stosowane są, podobnie jak w rowerach ekonomicznych, mostki wpuszczane w widelce. Do ich regulacji wystarczy zatem zwykle jeden śrubokręt. Oczywiście można znaleźć również inne standardy, chociażby w rowerach marki woom stosowane są specjalne wsporniki regulowane Vario.
Jazda górska niejedno ma imię. W zależności od uprawianej dyscypliny stosuje się różne ustawienia kierownicy. Zwykle mostki do MTB mają długość od 50 do 80 mm. Na dłuższe decydują się kolarze, dla których liczy się przede wszystkim szybkość na trasie, np. cross-country. Na krótsze – miłośnicy jazdy grawitacyjnej, typu enduro, downhill czy freeride. Uśrednione wartości to domena osób czerpiących przyjemność z jazdy na ścieżkach.
Jeżeli zależy Ci na podwyższeniu kierownicy w rowerze górskim, nie zawsze musi się to wiązać z wymianą mostka na nowy. Można zdecydować się na rotację mostka lub zamontowanie podkładek zmieniających położenie komponentu. Warto także zwrócić uwagę na kąt nachylenia mostka. W przypadku wariantów krótkich nie ma on większego znaczenia. W przypadku dłuższych pozwala na zajęcie podczas jazdy agresywniejszej pozycji.
Każda kolarzówka wyposażona jest w kierownicę typu baranek. Jej optymalne ustawienie ma kluczowe znaczenie, jeżeli chcesz poprawić swoją dynamikę. Aby osiągać wyższe prędkości podczas jazdy, konieczne będzie dostosowanie kierownicy pod redukcję oporu aerodynamicznego. Na ogół zaleca się:
Należy mieć na uwadze, że ustawienie kierownicy szosowej zależy w dużej mierze od zastosowanych komponentów. W przypadku klasycznych mostków korektę wysokości kierownicy można wykonać, obracając mostek na negatyw, co pozwoli na osiąganie większych prędkości na trasie, ale obniży komfort.
Coraz więcej kierownic w kolarzówkach wyposażana jest w mostek zintegrowany. W tym przypadku jedyną możliwością zmiany jej wysokości jest zastosowanie dedykowanych podkładek.
Chociaż sam proces ustawienia kierownicy rowerowej zwykle nie należy do czynności skomplikowanych, można popełnić podczas tej czynności kilka błędów:
Sporadycznie zdarza się, że korekta ustawienia wysokości i kąta nachylenia kierownicy są niewystarczające. Nie oznacza to jednak, że konieczna jest wymiana roweru na nowy. Wówczas warto rozważyć zakup nowej kierownicy o dopasowanych do indywidualnych potrzeb parametrach. Jeśli chcesz podwyższyć pozycję, a posiadasz model w wersji prostej, możesz zainwestować w model gięty. Producenci oferują kierownice o zróżnicowanej geometrii, na przykład ze wznosem 30 mm. Wszystko po to, aby pozycja za kierownicą byłaby bardziej wyprostowana.
Dobrze jest mieć na uwadze, że komfort podczas jazdy zależy od ustawienia zarówno kierownicy, jak i siodełka rowerowego. Jeżeli zastanawiasz się, jak dobrać siodełko rowerowe, przeczytaj nasz poradnik.