Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jak podnieść kierownicę w rowerze, czyli wszystko o regulacji

Data aktualizacji: 21-06-2023

Zastanawiasz się, jak podnieść kierownicę w rowerze? A może chcesz ją obniżyć? Odpowiednie ustawienie znacząco wpływa przede wszystkim na komfort jazdy. W tym artykule wyjaśniamy wszystkie wątpliwości związane z regulacją kierownicy oraz wskazujemy, co należy zrobić, aby czynność wykonać prawidłowo. 

Kobieta jadąca na rowerze miejskim nad jeziorem.W rowerach rekreacyjnych najważniejsza się wygoda użytkowania.

Ustawienie kierownicy w rowerze – samodzielnie czy na bikefittingu?

Prawidłowe ustawienie kierownicy to jedna z czynności serwisowych, którą może wykonać samodzielnie niemal każda osoba jeżdżąca na rowerze. Podstawowa konfiguracja nie należy do zadań trudnych i w modelach przeznaczonych do rekreacji zwykle ogranicza się do wyregulowania kilku elementów. Wystarczą do tego wyłącznie podstawowe i uniwersalne narzędzia.

Należy jednak pamiętać o tym, że w niektórych, bardziej skomplikowanych przypadkach, warto skorzystać z pomocy profesjonalisty. Warto, aby do specjalistycznego studia bikefittingowego udali się rowerzyści, którzy borykają się z problemami zdrowotnymi – np. bólami kręgosłupa – lub zawodnicy startujący w zawodach.

Regulacja kierownicy a wygodna pozycja na rowerze

Pozycja za kierownicą ma duże znaczenie dla wygody rowerzysty, a także efektywności jazdy. Im bardziej jest on wyprostowany, tym bardziej komfortowo poczuje się w trakcie podróżowania. Za jedną z przyjaznych dla zdrowia pozycji uznaje się tą zajmowaną podczas jazdy na rowerach miejskich. Sprawdzają się one przede wszystkim na krótkich dystansach, dlatego będą doskonałe dla osób jeżdżących raczej rekreacyjnie.

Nieco bardziej umiarkowaną, lekko pochyloną pozycję przyjmuje się na rowerach crossowych i trekkingowych, gdzie plecy użytkownika pochylone są pod kątem 60⁰. Również gwarantuje ona komfort, jednak jest lepsza również z punktu widzenia aerodynamiki. Przeniesienie ciężaru w większym stopniu na przednie partie ciała, czyli ramiona i nadgarstki, pozwoli odciążyć kręgosłup. Może to uchronić przed bólami pleców czy karku, towarzyszącym długim podróżom. To świetny wybór dla miłośników rekreacji, chętnie wybierających się na nieco dłuższe wycieczki.

Osoba jedzie na rowerze z nisko pochyloną kierownicą.Gdy zaczynają się liczyć dla nas wyniki, nisko położona kierownica będzie lepszym rozwiązaniem.

Znacznie bardziej pochyloną pozycję na rowerze przyjmujemy podczas jazdy na szosówkach, gravelach i MTB. W przypadku osób trenujących najistotniejszymi parametrami są te wpływające na efektywność jazdy – zwrotność roweru. Niemniej, jeżeli nie będzie jeździło Ci się wygodnie, szybko zniechęcisz się do dwóch kółek. Co ważne, o ile w przypadku rowerów górskich stosowane są proste kierownice, o tyle zdecydowana większość szos czy graveli wyposażana jest w baranka.

Bez względu na to, na jakim modelu jeździsz, musi być on dopasowany do Twoich potrzeb. Przede wszystkim rozmiar ramy roweru powinien być dobrany do wzrostu. Jeżeli jest odpowiedni, a nadal nie czujesz się komfortowo, warto pomyśleć o regulacji wysokości komponentów do indywidualnych potrzeb. Najważniejszymi parametrami są wysokość i oddalenie kierownicy. Oba możesz kontrolować za pomocą ustawienia lub wymiany wsporników siodełka oraz właśnie kierownicy. Istotnymi parametrami są:

  • szerokość kierownicy,
  • wysokość kierownicy,
  • nachylenie kierownicy.

Jaka powinna być idealna szerokość kierownicy?

Jednym z podstawowych parametrów, na jakie powinieneś zwrócić uwagę, wybierając nowy rower, jest szerokość kierownicy. Im szersza, tym pojazd zachowuje się bardziej stabilnie, a jego prowadzenie staje się łatwiejsze. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że węższe modele cechują się lepszą aerodynamiką, co stanowi kluczową właściwość dla osób ze sportowym zacięciem.

Pojawia się zatem pytanie: Jak poznać, że kierownica będzie odpowiednia dla mnie, gdy jeżdżę rekreacyjnie? Powinna być równa szerokości ramion. Oznacza to, że ręce muszą się na niej swobodnie układać. Podczas zajmowania pozycji do jazdy nadgarstki powinny być wyprostowane. Tylko dobrze dobrana pozwoli na komfortową jazdę, w innym przypadku nadmiernie obciążysz ręce i ramiona, skutkiem czego mogą być nieprzyjemne urazy.

Warto pamiętać o tym, że w przypadku jazdy sportowej szerokość kierownicy może być inna. Doskonałym przykładem są rowery MTB. Komponent ten powinien być dłuższy o około 10-15 cm od szerokości ramion, co pozwoli na lepszą kontrolę nad pojazdem w trudnych, górskich warunkach.

Wpływ wysokości kierownicy na zachowanie roweru

Obniżenie lub podwyższenie kierownicy rowerowej wpływa na komfort oraz zachowanie się roweru na drodze. Wybór odpowiedniej wysokości niesie za sobą wiele wątpliwości szczególnie początkującym kolarzom. Zanim zdecydujesz się na jedno ustawienie, możesz spróbować różnych konfiguracji. Wysokość kierownicy zależy od tego, do jakich celów ma służyć pojazd, po jakich trasach się poruszasz i z jakiego modelu korzystasz.

Kierownica równa z siodełkiem

Kierownica ustawiona na równi w stosunku do siodełka lub powyżej jego poziomu zapewnia większą stabilizację i poczucie bezpieczeństwa dla mniej doświadczonych rowerzystów. Dobrze sprawdza się na krótszych dystansach oraz przy jeździe rekreacyjnej. W takiej pozycji bardziej dociążone jest tylne koło, co pomaga przy zjazdach. Ustawienie stosuje się także w rowerach przeznaczonych do akrobacji czy trików.

Kierownica położona niżej niż siodełko

To wybór zaawansowanych kolarzy. Pozwala na redukcję oporu aerodynamicznego, co jest kluczowe dla dobrych wyników przy jeździe wyczynowej. Dodatkowo taka konfiguracja pozwala mocniej dociążyć przód roweru, co pozytywnie wpływa na pokonywanie trudniejszych podjazdów, zapobiega unoszeniu się przedniego koła i zwiększa kontrolę na zakrętach.  

kierownica rowerowa z mostkiem regulowanymUstawienie kierownicy znacznie ułatwia mostek regulowany.

Regulacja wysokości i kąta nachylenia kierownicy w rowerze

Kluczowym elementem podczas dopasowywania kierownicy do własnych potrzeb jest dostosowanie jej wysokości. Komponentem mającym istotny wpływ na ten parametr jest mostek, którego głównymi cechami są właśnie skorelowane ze sobą długość i kąt nachylenia. Istnieją:

Mostki regulowane

Mostki regulowane najczęściej montowane są w rowerach miejskich i trekkingowych. Składają się z dwóch części, których pozycję można zmieniać za pomocą wygodnej śruby, dzięki czemu w kilka chwil zmienisz kąt nachylenia oraz wysokość położenia kierownicy. Ustawienie komfortowej pozycji nie powinno sprawić problemu żadnemu miłośnikowi rekreacji.

Mostki nieregulowane

Znajdziesz je w większości szos i rowerów MTB. To proste, jednoelementowe konstrukcje. W tym przypadku jedynymi parametrami, od których zależy ustawienie kierownicy, są długość i kąt nachylenia względem rury sterowej. Im więcej stopni, tym pozycja za kierownicą jest bardziej wyprostowana. Niektóre mostki rowerowe mogą być zamontowane w negatywie – oznacza to, że możesz przykręcić je w odwrotną stronę. Mają więc zarówno dodatni, jak i ujemny stopień nachylenia.

Dowiedz się więcej o mostkach rowerowych

Istnieją także inne możliwości manewrowania wysokością kierownicy. W przypadku mostków ze sterami typu a-head wysokość kierownicy w rowerze można regulować za pomocą podkładek (jeżeli są pod wspornikiem), które można podnieść. Alternatywną opcją jest skorzystanie ze specjalnego adaptera.

W starszych lub budżetowych wersjach rowerów nadal są stery klasyczne z klinem, które różnią się od tych z a-head tym, że widelec ma dłuższą rurę sterową i zakończony jest gwintem. Pozwala to na prostą regulację wysokości kierownicy. Aby to zrobić, należy poluzować śrubę imbusową na górze, odczepić podkładkę i wyciągnąć wspornik.

Jak podnieść kierownicę w rowerze miejskim?

W rowerach miejskich najważniejszy jest komfort. Właśnie z tego powodu kierownica najczęściej montowana jest na wysokości kilku centymetrów powyżej poziomu siodełka. Wymusza to wyprostowaną pozycję, która jest nieco bardziej komfortowa i obciąża tylne koło. Użytkownicy tego typu pojazdów mogą zetknąć się z dwoma systemami regulacji:

  • Za pomocą mostka regulowanego – należy poluzować śrubę/śruby, ustawić wysokość i dokręcić.
  • Za pomocą specjalnej wajchy – należy przesunąć dźwignię, ustawić wysokość i zamknąć.

Dopiero, jeżeli takie działanie nie pomogło, należy zwrócić uwagę na detale, takie jak długość mostka czy jego nachylenie.

Ustawienie kierownicy w rowerze trekkingowym

Znalezienie optymalnej pozycji do jazdy na rowerze trekkingowym zwykle przebiega stopniowo, a sama regulacja najczęściej nie sprawia kłopotu żadnemu rowerzyście, ponieważ takie konstrukcje wyposażane są w mostki regulowane. Polecane jest ustawienie siodełka na równi względem kierownicy, tak by pierwsze kilka przejażdżek pokonać w pozycji w miarę wyprostowanej. Następnie, wraz z postępami w jeździe, pozycję można stopniowo pogłębiać. Ostateczny stopień pochylenia oraz czas, jaki poświęcisz na przystosowywanie się do nowej pozycji, zależy w głównej mierze od indywidualnych potrzeb i możliwości rowerzysty.

dziecko na rowerze w terenie leśnymRegularna korekta wysokości kierownicy i siodełka w rowerach dziecięcych jest konieczna.

Jak podwyższyć kierownicę w rowerze dziecięcym?

Regularna korekta ustawienia siodełka, jak i kierownicy w rowerze dziecięcym to jedna z najważniejszych czynności serwisowych. Większość producentów wyposaża modele w rozwiązania proste w obsłudze, tak aby pojazd posłużył przez dłuższy czas rosnącemu maluchowi. Zwykle stosowane są, podobnie jak w rowerach ekonomicznych, mostki wpuszczane w widelce. Do ich regulacji wystarczy zatem zwykle jeden śrubokręt. Oczywiście można znaleźć również inne standardy, chociażby w rowerach marki woom stosowane są specjalne wsporniki regulowane Vario.


Sposoby na podwyższenie kierownicy w rowerze górskim

Jazda górska niejedno ma imię. W zależności od uprawianej dyscypliny stosuje się różne ustawienia kierownicy. Zwykle mostki do MTB mają długość od 50 do 80 mm. Na dłuższe decydują się kolarze, dla których liczy się przede wszystkim szybkość na trasie, np. cross-country. Na krótsze – miłośnicy jazdy grawitacyjnej, typu enduro, downhill czy freeride. Uśrednione wartości to domena osób czerpiących przyjemność z jazdy na ścieżkach.

Jeżeli zależy Ci na podwyższeniu kierownicy w rowerze górskim, nie zawsze musi się to wiązać z wymianą mostka na nowy. Można zdecydować się na rotację mostka lub zamontowanie podkładek zmieniających położenie komponentu. Warto także zwrócić uwagę na kąt nachylenia mostka. W przypadku wariantów krótkich nie ma on większego znaczenia. W przypadku dłuższych pozwala na zajęcie podczas jazdy agresywniejszej pozycji.

Prawidłowe ustawienie kierownicy szosowej

Każda kolarzówka wyposażona jest w kierownicę typu baranek. Jej optymalne ustawienie ma kluczowe znaczenie, jeżeli chcesz poprawić swoją dynamikę. Aby osiągać wyższe prędkości podczas jazdy, konieczne będzie dostosowanie kierownicy pod redukcję oporu aerodynamicznego. Na ogół zaleca się:

  • Umieszczenie mostka niżej względem poziomu siodełka o około 2-2,5 cm, co pozwala na zachowanie pochylonej, opływowej pozycji.
  • Kąt między ramionami a tułowiem powinien wynosić dokładnie 90°.
  • Szerokość kierownicy powinna być precyzyjnie dobrana, tak by dłonie znajdowały się na niej na szerokości ramion.

Należy mieć na uwadze, że ustawienie kierownicy szosowej zależy w dużej mierze od zastosowanych komponentów. W przypadku klasycznych mostków korektę wysokości kierownicy można wykonać, obracając mostek na negatyw, co pozwoli na osiąganie większych prędkości na trasie, ale obniży komfort.

Coraz więcej kierownic w kolarzówkach wyposażana jest w mostek zintegrowany. W tym przypadku jedyną możliwością zmiany jej wysokości jest zastosowanie dedykowanych podkładek.

Najczęstsze błędy w ustawianiu kierownicy rowerowej

Chociaż sam proces ustawienia kierownicy rowerowej zwykle nie należy do czynności skomplikowanych, można popełnić podczas tej czynności kilka błędów:

  • Za wysoko ustawiona kierownica – powinna być wyżej niż siodełko tylko w rowerach miejskich, gdzie zajmujesz wyprostowaną pozycję. W każdym innym typie roweru jest to niewskazane.
  • Luźna kierownica w rowerze – niedokładnie dokręcenie śrub podczas ustawiania kierownicy rowerowej może doprowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze. Zbyt duży luz sprawia, że będzie nadreaktywna, co może być przyczyną wypadku.
  • Kierownica nie jest prosto – krzywe przykręcenie kierownicy jest tak samo niebezpieczne, jak przykręcenie jej za luźno. Uniemożliwi utrzymanie równowagi oraz poprawne kontrolowanie roweru. W takim przypadku warto powtórzyć proces, poprawnie przykręcając śrubę do kierownicy.

Wymiana kierownicy w rowerze

Sporadycznie zdarza się, że korekta ustawienia wysokości i kąta nachylenia kierownicy są niewystarczające. Nie oznacza to jednak, że konieczna jest wymiana roweru na nowy. Wówczas warto rozważyć zakup nowej kierownicy o dopasowanych do indywidualnych potrzeb parametrach. Jeśli chcesz podwyższyć pozycję, a posiadasz model w wersji prostej, możesz zainwestować w model gięty. Producenci oferują kierownice o zróżnicowanej geometrii, na przykład ze wznosem 30 mm. Wszystko po to, aby pozycja za kierownicą byłaby bardziej wyprostowana.

Dobrze jest mieć na uwadze, że komfort podczas jazdy zależy od ustawienia zarówno kierownicy, jak i siodełka rowerowego. Jeżeli zastanawiasz się, jak dobrać siodełko rowerowe, przeczytaj nasz poradnik.