Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
W zeszłorocznym Raporcie: Miasta dla rowerzystów uznaliśmy Wrocław za miejsce wyjątkowo przyjazne dla fanów jazdy na dwóch kółkach. Podobnie jak w latach ubiegłych, w tym roku także pod lupę wzięliśmy dane dotyczące stanu infrastruktury rowerowej, ilości dostępnych ścieżek oraz innych udogodnień dla rowerzystów, które mają realny wpływ na ich poziom bezpieczeństwa na drogach. Jak przez rok zmieniła się sytuacja w stolicy Dolnego Śląska?
Inwestycją, która w najbliższym czasie odmieni miasto stu mostów, jest Promenada Krzycka, zwana też południową obwodnicą rowerową. Wiosną 2023 trasa liczyła już prawie 7,5 km, a w omawianym przez nas roku 2022 skończono ponad 3 km drogi.
Jeśli więc chodzi o długość ścieżek – jest dobrze i jest na co czekać. Niestety jednak we Wrocławiu trasy rowerowe nadal są pozbawione totemów ułatwiających pokonywanie skrzyżowań bez zatrzymywania się. Podobna sytuacja dotyczy znaków A-7, które sygnalizują kierowcom konieczność ustąpienia pierwszeństwa kolarzom. Co gorsza, brakuje również stacji napraw pozwalających pozbywać się usterek w jednośladzie.
Funkcjonuje za to darmowy przewóz rowerów w komunikacji miejskiej. Warto jednak zaznaczyć, że tylko w Toruniu i Częstochowie za dwa kółka w autobusie czy tramwaju należy uiścić opłatę. Przydatne są też wagony kolejowe na rowery, którymi można dostać się do miejsc atrakcyjnych dla turystów, którzy lubią wycieczki rowerowe. Tras w okolicy Wrocławia nie brakuje, cieszy więc fakt, że ze stolicy województwa łatwo Kolejami Dolnośląskimi dotrzeć do Świdnicy czy Sobótki.
We Wrocławiu rower miejski wypożyczysz przez 9 miesięcy w roku. Co ważne, wśród modeli dostępne są nie tylko klasyczne dwa kółka, ale też: tandemy, e-biki, składaki, rowery cargo czy rowerki dziecięce. Łącznie w systemie roweru miejskiego Wrocławia do wyboru jest aż 2265 jednośladów – na jeden przypada tylko 283 wrocławian. Stolicę Dolnego Śląska można też pochwalić za duże zagęszczenie stacji rowerowych – jedna wypożyczalnia wypada na każde 1,33 km2. Lepszy w Polsce jest tylko Lubelski Rower Miejski z wynikiem 1,17 km2.
A ile trzeba zapłacić za wynajem Wrocławskiego Roweru Miejskiego? Opłata inicjalna wynosi 10 zł, a wypożyczenie jest darmowe przez pierwsze 20 minut. Za pierwszą godzinę płaci się 2 zł, a za każde dodatkowe 60 minut należy uiścić 4 zł.
Rower publiczny to niejedyna obowiązująca w nadodrzańskiej aglomeracji oferta wynajmu rowerów. Wrocław jest miastem wielu ciekawych przedsięwzięć. W ramach jednego z nich można wypożyczyć elektryczny rower cargo do przewiezienia sporego ładunku umieszczanego na czas transportu między kierownicą a główką ramy. Mowa o urvis.bike – firmie, która nie tylko sprzedaje nieszablonowe jednoślady, ale także udostępnia je krótkoterminowo. Przejazd przez Wrocław rowerem cargo umożliwia ekologiczny przewóz towarów. To dobry wybór dla osób, które nie chcą przyczyniać się do powstawania korków w stolicy Dolnego Śląska, a muszą coś przetransportować.
Mieszkańcom Wrocławia zależy na inwestowaniu w infrastrukturę rowerową. Niemal 30% przyjętych we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim projektów to bowiem inicjatywy stworzone z myślą o fanach dwóch kółek. To największy procent spośród wszystkich miast.
Do wartych wymienienia planów należy rozbudowa zielonej sieci rowerowo-pieszej Wrocławia. Innym projektem jest „Krzemieniecka Rowerowa – Bezpieczna droga!”, na którą przeznaczono 3 mln zł. Na wzmiankę wśród inwestycji zrealizowanych z budżetu obywatelskiego Wrocławia zasługuje też przebudowywana w 2022 ulica Sądowa, do której dodano drogę rowerową.
W 2022 roku odnotowano aż 530 wypadków z udziałem cyklistów. Wrocław jest jednym z 7 analizowanych miast, w których liczba opisywanych zdarzeń rośnie już drugi rok z rzędu. Pozostaje mieć nadzieję, że inwestycje w infrastrukturę odwrócą obecny trend. Przypomnijmy, że od 2018 do 2020 roku udawało się sukcesywnie ograniczać wypadki.
Chcesz wiedzieć, jak wypadły inne miasta? Zapraszamy do czytania naszego raportu.