Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rower staje się coraz częstszym bywalcem wielu światowych stolic. Przesiadka z czterech kółek, zajmujących dużą przestrzeń, na bardziej ekologiczne dwa wpisuje się w trendy komunikacyjne nowoczesnych aglomeracji. Również największe miasto w Polsce postanowiło już kilka lat temu zostać bardziej przyjazną przestrzenią dla użytkowników jednośladów. Jak realizowane są te działanie i czego udało się dokonać w 2022 roku?
Warszawa, jak przystało na europejską stolicę, zauważyła, że aby być miastem przyjaznym mieszkańcom, trzeba usprawnić transport. Postawiła na rozwój komunikacji zbiorowej, ale także sieci dróg rowerowych dając przykład innym polskim miejscowościom. Chociaż w ujęciu procentowym ilości ścieżek rowerowych do ogółu dróg publicznych Warszawa osiąga dobre rezultaty, to jednak dość wyraźnie przegrywa z takimi miastami, jak Olsztyn, Poznań czy Białystok. Zdecydowanie lepiej wypada jednak Stolica, gdy weźmiemy pod uwagę ogólną liczbę kilometrów nawierzchni dedykowanych dla jednośladów.
Ponad 730 km nie pozostawia złudzeń, kto jest liderem w tej kategorii. Warto dodać, że celem władz Miasta Stołecznego na najbliższe lata jest rozbudowanie sieci spójnych tras rowerowych, które mają wynosić łącznie około 800 km.
Warto zauważyć, że ostatnie lata przyniosły także nowe podejście włodarzy Stolicy do nowych inwestycji rowerowych. Aktualnie priorytetem ratusza jest zwiększenie spójności tras dla jednośladów. Zdarza się, że dzięki oddaniu relatywnie krótkich odcinków DDR w centrum miasta tworzone są się długie ciągi rowerowe. Z inwestycji, które znacznie ułatwią życie miłośników dwóch kółek, trzeba wspomnieć o realizowanym moście pieszo-rowerowym na Pragę.
Dodatkowo zwraca się większą uwagę na jakość infrastruktury. Dotyczy to zarówno nowych 25 km, jak i wyremontowanych kolejnych 10 km. Aktualnie, w ramach napraw usuwa się nawierzchnię pokrytą kostką brukową lub inną starego typu, zastępując ją pokryciem asfaltowym. Takie działania sprawiają, że wysoki standard współczesnych ścieżek spełnia ponad 80% długości dróg przeznaczonych dla jednośladów.
Użytkownicy rowerów czują się coraz lepiej w Warszawie. Tym, co poza kilometrami przeznaczonych dla nich dróg poprawia im samopoczucie, jest przyjazne im otoczenie. Składają się na to między innymi stacje napraw w ilości prawie 250, ponad 29 tysięcy stojaków rowerowych. Na komfort wpływa również zwiększanie płynności przejazdów przez skrzyżowania. Zastosowanie pilotażowych instalacji totemów, podpowiadających zalecane tempo jazdy, umożliwia, podobnie, jak to ma miejsce przy sygnalizacji dla samochodów, optymalizację prędkości celem minimalizacji czasu przestoju na czerwonym świetle.
Po spadku zainteresowania spowodowanego pandemią, Warszawski Rower Publiczny wraca do czasów świetności. Pomimo rosnącej konkurencji ze strony hulajnóg elektrycznych, cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Działa przez 9 miesięcy w roku i oferuje możliwość wypożyczenia rowerów: tradycyjnych, tandemów i elektrycznych. W trakcie całego sezonu operator systemu odnotował prawie 4 miliony przejazdów. Daje to średnio ponad 14 tysięcy dziennie.
W roku 2022 warszawiacy mieli do dyspozycji 4500 rowerów – 1 rower w systemie przypadał na ok. 399 mieszkańców, które rozmieszczone były na 300 stajach (1 stacja na przypadała średnio na 1,72 km2 powierzchni miasta).
Poza standardowym rowerem Miasto Stołeczne oferuje swoim mieszkańcom również nieodpłatną możliwość wypożyczenia roweru towarowego. Ma on stanowić alternatywę dla samochodu w przypadku większych zakupów lub wycieczek z dziećmi. Warunkiem wypożyczenia jest wcześniejsza rejestracja, a czas użytkowania nie powinien przekraczać 72 godzin.
Mieszkańcy Stolicy co roku biorą współodpowiedzialność za jej rozwój, głosując w Budżecie Obywatelskim. Podobnie, jak w latach ubiegłych, wśród zgłoszonych projektów znalazły się te związane z rowerami. Wybrane do realizacji w 2022 roku wnioski rowerowe stanowiły 8% ogółu zwycięskich projektów. Co ciekawe, obok standardowych pomysłów, jak budowa brakującej ścieżki rowerowej, czy stojaków do parkowania rowerów, znalazł się również projekt boksów do bezpiecznego przechowywania roweru.
Duża liczba rowerzystów w mieście niesie za sobą również największą w kraju liczbę wypadków z ich udziałem. W roku 2022 miało miejsce 917 takich zdarzeń. Od Warszawy można wymagać jednak czegoś więcej. Aby kreować trendy w dziedzinie bezpieczeństwa w Polsce, miasto powinno popracować nad tym aspektem. Od 2018 roku z roku na rok było coraz lepiej, jednak 2022 rok zatrzymał spadki. Na szczęście znacznie obniżyła się liczba ofiar śmiertelnych w tych wypadkach – w 2020 roku było ich 5, w 2021 roku – 2, natomiast w 2022 roku – 1.
Przewożenie jednośladów w środkach komunikacji zbiorowej w Warszawie jest dozwolone i bezpłatne. Należy jednak pamiętać, że wskazane jest tylko w przypadku awarii lub załamania pogody. Użytkownik roweru musi ustąpić miejsca wózkowi inwalidzkiemu lub dziecięcemu, jeśli osoba z takim pojazdem pojawi się na przystanku.
Chcesz zobaczyć, jak wygląda sytuacja w innych miastach? Wejdź na: