Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
W zeszłorocznym Raporcie: Miasta dla rowerzystów wychwalaliśmy Toruń za najdłuższe drogi dla rowerów (DDR) w regionie – o 30 km dłuższe niż w pobliskiej, większej Bydgoszczy. Czy rok później gród Kopernika stał się mniej czy bardziej przyjazny dla rowerzystów? Na to pytanie staramy się odpowiedzieć w kolejnej analizie inwestycji oraz wypadków, a także stanu roweru publicznego.
W 2022 inwestycje związane z rozbudową infrastruktury rowerowej stanowiły 0,24% budżetu miasta Torunia. To dużo – niewiele zabrakło do podium zajmowanego przez Kraków, Poznań i przodujące Kielce. Jak wykażemy niżej, swoje cegiełki dołożyli też sami obywatele.
Przez 4 ostatnie lata przybyło kilkadziesiąt kilometrów DDR'ów. Wysoka liczba ścieżek rowerowych Torunia umożliwiła wyprzedzenie większych aglomeracji – Bydgoszczy, Olsztyna, Katowic czy Gdyni. Oprócz miejskich dróg warto też wziąć pod uwagę ciekawe szlaki turystyczne dla rowerzystów. Amatorzy dłuższych wycieczek mogą wybrać jedną z tras, które rozgałęziają się w czterech głównych kierunkach. Przystosowane do jazdy na dwóch kółkach drogi pozwalają bezpiecznie przemierzyć Toruń rowerem, a nawet dojechać do innych miast, takich jak Bydgoszcz, Inowrocław, Golub-Dobrzyń czy Włocławek.
Działający w Toruniu system Torvelo dostępny jest przez 9 miesięcy, które stanowią standard dla polskich miast. Na jeden rower przypada 497 torunian, a na każde 2,89 km2 powierzchni miasta – jedna wypożyczalnia. Standardowy cennik obejmuje opłatę inicjalną (10 zł) oraz koszt wynajmu przez pierwszą godzinę w wysokości 1 zł. Należy zaznaczyć, że pierwsze 20 minut jest bezpłatne. Nieco ponad kwadrans powinien jednak wystarczyć na większość przejazdów z punktu A do punktu B. Przemierzając dzięki systemowi Torvelo Toruń, zapłacisz więc głównie podczas niespiesznych wycieczek lub dojazdów do najbardziej odległych dzielnic.
Pewnym minusem toruńskiej komunikacji publicznej jest konieczność płacenia za rower. Poza torunianami za jednoślad w autobusie i tramwaju płacą jeszcze tylko mieszkańcy Częstochowy.
Ze środków budżetu obywatelskiego Torunia mają zostać sfinansowane 3 projekty bezpośrednio związane z rowerami. Najważniejszy plan stanowi na pewno budowa ścieżki pieszo-rowerowej, która ma połączyć centrum osiedla JAR z ulicą Forteczną. W ramach projektu uwalniamybydgoskie.pl na Bydgoskim Przedmieściu zostanie zwiększona ilość stojaków rowerowych. Dzięki „Zielonym ławeczkom przy SP5” parking dla dwóch kółek pojawi się także na ulicy Żwirki i Wigury. Łączny koszt realizacji projektów ma wynieść 520 tysięcy złotych.
Warto wymienić jeszcze dwie inwestycje niezwiązane bezpośrednio z komunikacją rowerową, ale w istotny sposób zmieniające otoczenie, w którym przebywają fani dwóch kółek. Po pierwsze planowane jest postawienie trybun, wiat i pasa bezpieczeństwa przy torze speedrowerowym na Kaszczorku. W Toruniu budżet obywatelski zawiera również środki na projekt rekultywacji zieleni wzdłuż ulic Bydgoskiej i Chopina. Między jezdnią a drogą dla rowerzystów pojawią się nowe nasadzenia krzewów.
Odpowiadając na pytanie, jak się jeździ rowerem po Toruniu, nie można pominąć kwestii bezpieczeństwa. W mieście Kopernika po raz pierwszy od czterech lat wzrosła liczba wypadków z udziałem rowerzystów. W 2022 roku odnotowano 128 zdarzeń. To wynik o 16 wypadków wyższy niż w roku poprzednim – rekordowo bezpiecznym dla fanów dwóch kółek.
Interesuje Cię stan dróg rowerowych w innych miastach? Zapoznaj się z naszą analizą.