Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Kolejna edycja naszego Raportu: Miasta dla rowerzystów podsumowuje rok 2022. Szczecin w tym zestawieniu prezentuje się przyzwoicie. Warto jednak podkreślić, że jeszcze 4 lata temu miał dłuższe drogi rowerowe niż Białystok, Toruń i Katowice, którym obecnie ustępuje. A przecież stolica Zachodniego Pomorza ma wiele do zaoferowania miłośnikom dwóch kółek – m.in. długie trasy nad rzecznymi nurtami i jeziorem Dąbie. Dowiedz się, jakie są plany na poprawę infrastruktury rowerowej nadodrzańskiej metropolii.
W 2022 roku nie przybyło ścieżek rowerowych w Szczecinie. Ich względnie niski stosunek długości do dróg publicznych jest oczywiście tłumaczony bardzo dużym obszarem, który zajmuje aglomeracja. Szczecin to przecież trzecie pod względem powierzchni miasto w Polsce, a mimo to z wynikiem 19,48% zajmuje lokatę wyższą niż Radom, Bydgoszcz czy Sosnowiec.
Władze miasta nie planują pozostawić sytuacji rowerowej w Szczecinie samej sobie. W „Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina 2022-2026” widnieje informacja o poprawie infrastruktury w rejonie Jeziorka Słonecznego i Gumieńców, a także Arkonki, ul. Bogumińskiej czy ul. Papieża Pawła VI.
Planowane jest też dokończenie trasy rowerowej wokół Zalewu Szczecińskiego – to świetna wiadomość dla fanów dłuższej rekreacji. W ramach promocji rejonu wśród turystów zza zachodniej granicy Urząd Marszałkowski przygotował mapę pętli w dwóch językach – polskim i niemieckim. Czytelna mapa na pewno ułatwi podróż i pozwoli miłośnikom dwóch kółek skupić się na tym, co najważniejsze – na niezapomnianej podróży.
Szczecin można pochwalić nie tylko za ciekawe trasy, ale również za możliwość darmowego przewozu roweru w środkach transportu publicznego. To jednak standard – dodatkową opłatę za dwa kółka w autobusie czy tramwaju należy płacić wyłącznie w Częstochowie i Toruniu.
W stolicy województwa zachodniopomorskiego funkcjonuje system rowerów miejskich o nazwie Bike_S. Szczecin to dzięki niemu zdecydowanie jasny punkt na mapie Polski – jako jedyna aglomeracja oferuje możliwość wypożyczania rowerów przez cały rok! Do wyboru jest 800 jednośladów z klasycznym napędem. W przeliczeniu na około 498 mieszkańców przypada jeden rower miejski. Szczecin zajmuje z tym wynikiem ósmą lokatę, a piątą pod względem zagęszczenia wypożyczalni. Średnio na każde 3 km2 wypada 1 stacja.
Za przejażdżki po Szczecinie rowerem miejskim płaci się od samego momentu wypożyczenia, a nie jak we wszystkich innych miastach – poza jeszcze Kielcami – dopiero po 15-30 minutach. Koszt każdej minuty przejazdu wynosi 6 groszy, czyli za każdą godzinę płaci się 3,60 zł. Wysoka jest też opłata inicjalna, która wynosi 20 zł, a więc najwięcej ze wszystkich aglomeracji ex aequo z Łodzią i Poznaniem.
Wspomnieliśmy już, że plany stolicy Zachodniego Pomorza na polepszanie warunków dla fanów dwóch kółek są duże. Jak ma się do tego zeszłoroczny budżet miasta? Szczecin niestety wydał na infrastrukturę najmniej spośród miejscowości, które dostarczyły dane do naszego raportu. Wyjątkiem jest Olsztyn, gdzie wydatki na ten cel wyniosły okrągłe 0 zł.
Ale szczecinianie chcą przeznaczać środki na ścieżki rowerowe! Świadczy o tym budżet obywatelski. Przeprowadzone w Szczecinie głosowanie pozwoliło w 2022 roku wyłonić aż 7 projektów związanych z infrastrukturą rowerową, co stanowi 23% wszystkich wniosków. To największy procent spośród wszystkich miast poza Wrocławiem.
W poprzednim roku wybrane projekty rowerowe stanowiły mniej, bo 14% budżetu partycypacyjnego. Co oznacza niemal 10-procentowy wzrost zainteresowania? Wygląda na to, że mieszkańcy chcą większych funduszy na infrastrukturę rowerową i postanowili wziąć sprawy w swoje ręce.
Ścieżek czy stacji napraw powinno być więcej, to pewne. Tych drugich nie ma w ogóle w mieście – trzeba posiadać własne narzędzia nawet do usuwania najprostszych usterek.
Ograniczać z kolei należy tragedie na drogach, w czym pomógłby sam rozwój infrastruktury. O ile od 2018 do 2020 liczba wypadków w Szczecinie malała, to przez dwa kolejne lata – znowu rosła. W 2022 było aż 167 zdarzeń z udziałem rowerzystów. Z trendem wzrostowym do czynienia mają także mieszkańcy wielu innych miast. Chwalebne wyjątki stanowią Gdańsk, Katowice, Gdynia, Sosnowiec, Rzeszów, Olsztyn czy Radom.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat innych miast? Zapraszamy do zapoznania się z naszą analizą.