Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Sosnowiec to miasto, które czeka na zmiany

Data aktualizacji: 12-06-2023

Strategia rozwoju Sosnowca na najbliższe lata zakłada przystosowanie miasta do zmian klimatycznych. Wśród zamierzonych celów jest m.in. promowanie rowerów jako bezemisyjnego środka transportu. Wyniki Raportu: Miasta dla rowerzystów 2023, ujmującego dane za ubiegły rok, nie pokazują jednak zbyt zaawansowanego etapu prac nad dedykowaną infrastrukturą, choć jest także trochę pozytywów.

Dróg rowerowych w Sosnowcu nie przybyło

Jednym z założeń „Planu adaptacji miasta Sosnowca do zmian klimatu do roku 2030” jest budowa i wytyczanie nowych dróg rowerowych, które zwiększą odporność miasta na przekraczanie norm zanieczyszczenia powietrza. Już w ramach ubiegłorocznego Raportu wspominaliśmy, że rozbudowa sieci ścieżek musi zostać priorytetem dla miasta, by mogło ubiegać się o tytuł przyjaznego rowerzystom.

Jak pokazują statystyki z 2022 roku, niewiele w tej sytuacji się poprawiło. Obecnie łączna długość dróg przeznaczonych dla rowerów to tylko 51,5 km. Oznacza to, że na każdy km2 powierzchni miasta przypada tu zaledwie 0,57 km tras dla jednośladów, a to tylko nieco ponad 14% w stosunku do wszystkich dróg publicznych w Sosnowcu. Ten wynik zdecydowanie nie przynosi chluby największemu miastu Zagłębia Dąbrowskiego, ale zakładany plan rozwoju powinien wkrótce poprawić tę sytuację.

Są jednak także pozytywy. Sosnowiec wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią zobowiązały się stworzyć aż dwie rowerowe velostrady, mające umożliwić wygodne podróżowanie między miastami. Oba projekty to: 

  • Podjęta wraz z miastami Czeladź, Będzin i Dąbrowa Górnicza inicjatywa budowy velostrady na terenie miast Zagłębia Dąbrowskiego,
     
  • Prowadzone przy współpracy z Katowicami oraz Mysłowicami działania w celu połączenia tych miast w ramach Metropolitarnej Sieci Tras Rowerowych.

Mobilny Sosnowiec – rower miejski na ratunek zatłoczonym ulicom

Miejskie wypożyczalnie jednośladów to projekt, w który wciąż wierzy się w Sosnowcu, a ich dalsze powstawanie jest jednym z podstawowych założeń planu zmniejszenia emisyjności.

Sosnowiecki Rower Miejski funkcjonuje przez 8 miesięcy, co jest przyzwoitym wynikiem, choć daleko temu do rekordowego pod tym względem Szczecina, gdzie mieszkańcy i turyści mogą wypożyczyć dwa kółka przez cały rok. Cieszy za to duże zróżnicowanie pod względem rodzajów rowerów: od tradycyjnych, przez dziecięce i modele z fotelikami dla najmłodszych, aż po trójkołowce czy tandemy. Brakuje wciąż obecnych już w niektórych miastach modeli elektrycznych.

Łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest za to liczba dostępnych jednośladów, wynosząca zaledwie 270 rowerów. Jeden przypada więc mniej więcej na 722 mieszkańców, co jest jednym z gorszych wyników w naszym Raporcie. Podobnie jest w kwestii stacji wypożyczalni, których na obrębie miasta jest raptem 23 (jedna na ok. 4 km2).

Cieszyć mogą za to dość niskie koszty. Inicjacyjna opłata w wysokości 10 zł to standard w ogólnopolskich wypożyczalniach, ale początkowe 30 minut za darmo wypada bardzo korzystnie. Pierwsza godzina jazdy to także niewielki koszt ok. 1 zł.

Rowerem po Sosnowcu, czyli inne udogodnienia dla kręcących

Z pewnością niemałym benefitem dla mieszkańców są dostępne stacje napraw rowerów w Sosnowcu, umożliwiające samodzielne usunięcie usterki na trasie. W mieście zlokalizowano pięć takich punktów z najpotrzebniejszymi narzędziami. To ważny element rowerowej infrastruktury i warto mieć nadzieje, że punktów takich powstanie jeszcze więcej.

Istotnym udogodnieniem jest także możliwość przewożenia rowerów w komunikacji miejskiej w Sosnowcu. Jest to kluczowe szczególnie dla osób podróżujących do pracy czy na uczelnie, które nieraz potrzebują skrócić nieco trasę do przejechania. Warto pamiętać, że wsiąść z rowerem można tylko do autobusów ze specjalnym piktogramem przy drzwiach.

Wypadków z udziałem rowerów w Sosnowcu było mniej

W ramach ubiegłorocznego raportu ostrzegaliśmy, że wyniki Sosnowca w temacie zapewnienia rowerzystom bezpieczeństwa na drogach były bardzo słabe i wymagały znacznej poprawy.

Dane za 2022 roku przynoszą jednak długo wyczekiwany oddech w tej kwestii, gdyż liczba zdarzeń z udziałem rowerzystów spadła z 51 do 44. Wynik wciąż nie może zostać określony mianem pozytywnego, ale widać w tej kwestii poprawę.

Budżet obywatelski Sosnowca – rowery nie są priorytetem dla mieszkańców

Choć sytuacja dla rowerzystów nie jest najlepsza w mieście, to brakuje wyraźnego sygnału od samych mieszkańców. W ramach Budżetu Obywatelskiego Sosnowiec zamierzał zrealizować 27 projektów w 2022 roku, spośród których żaden nie dotyczył rowerowej infrastruktury. To już drugi rok z rzędu, kiedy do realizacji nie przechodzą inicjatywy dla miłośników dwóch kółek.

Czy to oznacza, iż głosujący nie są zainteresowani projektami rowerowymi, a może brakuje odpowiednich kampanii informacyjnych promujących ten ekologiczny środek transportu? Sosnowiec to miasto o dużym potencjale, czekające jednak wciąż na zmianę, a pozytywny sygnał z Budżetu Obywatelskiego mógłby być impulsem do większych inwestycji w rowery.  


Chcesz dowiedzieć się, jak wypadły inne miasta? Sprawdź cały raport:

Raport: Miasta dla Rowerzystów 2023